Ο ΔΕΣΦΑ και οι άλλοι Διαχειριστές το επόμενο διάστημα θα αναζητήσουν τρόπους για να απαντηθούν τόσο τα ρυθμιστικά θέματα που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και τα θέματα της διάρκειας δέσμευσης μεταφορικής ικανότητας ώστε να απαντηθούν τα ζητήματα που θέτει η αγορά
Η αποτυχία των χθεσινών δημοπρασιών για τη δέσμευση χωρητικότητας μεταφοράς φυσικού αερίου μέσω του Κάθετου Διαδρόμου στην Ουκρανία, έχει ενεργοποιήσει πλήθος σεναρίων για τους λόγους που οδήγησαν σε αυτό το αποτέλεσμα.
Η αμφίσημη στάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά και ο ισχυρός ανταγωνισμός από άλλες διαδρομές μεταφοράς φυσικού αερίου όπως της Γερμανίας, της Πολωνίας της Κροατίας και της Λιθουανίας, οι οποίες εξ αντικειμένου είναι φθηνότερες λόγω της εγγύτητας με την Ουκρανία, φαίνεται ότι προκρίνονται μεταξύ των διαφόρων σεναρίων και ισχύουν συνδυαστικά.
Πάντως κύκλοι της αγοράς μιλούσαν χθες, για το ενδεχόμενο η αποτυχία να οφείλεται και στο γεγονός ότι την περίοδο αυτή υπάρχει μεγάλη ζήτηση αερίου εντός της ελληνικής αγοράς, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που αμφισβητούν τη χρηματοπιστωτική ικανότητα της Ουκρανίας στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Εξάλλου κυρίαρχο μεταξύ των σεναρίων είναι και ο «πόλεμος» από τον λεγόμενο γερμανικό διάδρομο δηλαδή την αποστολή μέσω Γερμανίας και Πολωνίας στην Ουκρανία, αμερικάνικου LNG που φθάνει σε γερμανικό FSRU.
Διαφορετική αντιμετώπιση
Σε ότι αφορά τη στάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πρέπει να σημειωθεί ότι οι διαφορετικές υπηρεσίες των Βρυξελλών αντιμετωπίζουν με διαφορετικό τρόπο το ζήτημα του Κάθετου Διαδρόμου. Σε πολιτικό επίπεδο η Γενική Διεύθυνση Ενέργειας, επιδιώκοντας την πλήρη απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο επικροτεί κινήσεις όπως αυτές του Κάθετου Διαδρόμου ο οποίος θα μεταφέρει αέριο κυρίως αμερικανικής προέλευσης μέσω της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Μολδαβίας στην Ουκρανία.
Την ίδια στιγμή όμως, η DG Comp θέτει ζητήματα ανταγωνισμού, με αφορμή τις εκπτώσεις που παρέχουν οι Διαχειριστές του Κάθετου Διαδρόμου, ειδικά μετά τις οχλήσεις από μερίδα traders οι οποίοι ανησυχούν για τις επιπτώσεις στην αγορά και τα συμφέροντα τους από μια νέα διαδρομή μεταφοράς αερίου στην Ουκρανία. Έτσι η DG Comp με επιστολή της εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις για το κατά πόσο οι εκπτώσεις που παρέχουν στα τέλη χρήσης δικτύου ο ΔΕΣΦΑ, η Bulgartransgaz (έκπτωση 25%), η ρουμανική Transgaz και η μολδαβική Vestmoltransgaz (έκπτωση 50%), η ουκρανική Ukraine LLC και ο ICGB (έκπτωση 45%), είναι συμβατές με την ομαλή λειτουργία του ανταγωνισμού.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες το θέμα ετέθη από τον Έλληνα υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρο Παπασταύρου κατά το πρόσφατο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας. Ο κ. Παπασταύρου ζήτησε να ξεκαθαριστεί η στάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπογραμμίζοντας ότι δεν είναι δυνατόν ένα τμήμα της Κομισιόν να ζητεί από τα κράτη μέλη να στηρίξουν την ενεργειακή επάρκεια της Ουκρανίας και την ίδια στιγμή ένα άλλο τμήμα να επικεντρώνεται σε νομικά και ρυθμιστικά θέματα και να μην αντιμετωπίζει τον Κάθετο Διάδρομο με την απαραίτητη ευελιξία.
Μάλιστα φαίνεται ότι η στάση αυτή της ελληνικής κυβέρνησης είχε ως αποτέλεσμα να σταλεί στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας μια νέα επιστολή από την Κομισιόν η οποία εμμέσως πλην σαφώς έδινε το πράσινο φως για τη διενέργεια της χθεσινής δημοπρασίας που αφορούσε τα προϊόντα δέσμευσης χωρητικότητας Route 1, 2 και 3. Υπενθυμίζεται ότι το Route 1 αφορά αέριο προερχόμενο από τις εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, το Route 2 αέριο που προέρχεται από το FSRU της Αλεξανδρούπολης και το Route 3 αζέρικο αέριο από τον αγωγό ΤΑΡ.
Η συνάντηση Παπασταύρου - Γκιλφόιλ
Το θέμα του Κάθετου Διαδρόμου συζητήθηκε και κατά τη χθεσινή συνάντηση του κ. Παπασταύρου με την πρέσβη των ΗΠΑ στην Αθήνα Κίμπερλι Γκιλφόιλ με την αμερικανική πλευρά να υποστηρίζει ένθερμα τη νέα αυτή διαδρομή μεταφοράς αερίου προς την Ουκρανία, καθώς προς των συμφέρον των ΗΠΑ είναι η διάθεση όσοι το δυνατόν μεγαλύτερων ποσοτήτων LNG από όσο το δυνατόν περισσότερους «δρόμους» μεταφοράς και σε αυτή την κατεύθυνση ρίχνουν όλο το πολιτικό βάρος τους.
Αξίζει να αναφερθεί ότι πέραν τον traders που αντιμετωπίζουν εχθρικά τον Κάθετο Διάδρομο, μια άλλη μερίδα διαμαρτύρεται γιατί τα προϊόντα Route 1, 2 και 3 είναι παρόμοια έχουν μηνιαία διάρκεια και δεν καλύπτουν τις ανάγκες μακροχρόνιων συμβολαίων.
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά παράγοντες της αγοράς ο Κάθετος Διάδρομος είναι ένας νέος δρόμος και μια νέα αγορά που αντιμετωπίζει τις αναμενόμενες «παιδικές ασθένειες» οι οποίες σταδιακά θα αντιμετωπιστούν. Μάλιστα σε αυτή την κατεύθυνση ο ΔΕΣΦΑ και οι άλλοι εμπλεκόμενοι Διαχειριστές το επόμενο διάστημα θα αναζητήσουν τρόπους για να απαντηθούν τόσο τα ρυθμιστικά θέματα που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και τα θέματα της διάρκειας δέσμευσης μεταφορικής ικανότητας ώστε να απαντηθούν τα ζητήματα που θέτει η αγορά.
Στο πλαίσιο αυτό εκφράζεται η αισιοδοξία πως η επόμενη δημοπρασία για τα προϊόντα Route 1,2 και 3 που θα γίνει την τελευταία Δευτέρα του Ιανουαρίου θα έχει καλύτερη εξέλιξη από την χθεσινή.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών