Θετική η στάση της Αθήνας και θα το πληρώσουμε όλοι...
Τον ασκό του Αιόλου αποφάσισε να ανοίξει η ελληνική κυβέρνηση, καθώς εισέρχεται σε ένα πεδίο όπου το διεθνές δίκαιο, τα εθνικά συμφέροντα και οι συμμαχικές δεσμεύσεις συγκρούονται.
Η δήλωση στήριξης του Κυριάκου Μητσοτάκη υπέρ της χρήσης των δεσμευμένων ρωσικών assets για την ενίσχυση της Ουκρανίας δεν αποτελεί απλώς μια ακόμη τοποθέτηση στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής γραμμής, αλλά συνιστά μια κίνηση που ενδέχεται να αναδιαμορφώσει τον ρόλο της Ελλάδας, να δοκιμάσει τις αντοχές της εξωτερικής της πολιτικής και να προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις σε οικονομικό, διπλωματικό και θεσμικό επίπεδο.
Οι συνέπειες της επιλογής να στηριχθεί η δήμευση των ρωσικών assets δεν είναι απλές ούτε μονοδιάστατες: αγγίζουν την αξιοπιστία της χώρας, τις σχέσεις της με μεγάλες δυνάμεις, αλλά και το εσωτερικό πολιτικό και κοινωνικό τοπίο.
Ειδικότερα, η ελληνική κυβέρνηση, σύμφωνα με την ενημέρωση του Μεγάρου Μαξίμου, εμφανίζει κατ’ αρχήν θετική στάση υπό την προϋπόθεση της «μέγιστης δυνατής νομικής και δημοσιονομικής ασφάλειας».
Όμως ακριβώς εδώ βρίσκεται το πρόβλημα: τέτοια ασφάλεια δεν υπάρχει.
Η ίδια η Ελλάδα, όπως και άλλα κράτη-μέλη, ζητά από την Κομισιόν αξιολόγηση των πιθανών δημοσιονομικών και ευρύτερων οικονομικών επιπτώσεων, αναγνωρίζοντας εμμέσως ότι το εγχείρημα ενέχει σοβαρούς κινδύνους.
Δεν είναι τυχαίο ότι τίθεται ήδη θέμα ενεργοποίησης εγγυήσεων και ανάγκης για ρήτρα διαφυγής, ώστε οι σχετικές δαπάνες να μην επιβαρύνουν τους εθνικούς προϋπολογισμούς.
Αλλά μη γελιέστε, αν το σχέδιο αποτύχει, οι Ευρωπαίοι φορολογούμενοι θα κληθούν να πληρώσουν τον λογαριασμό.
Όπως φαίνεται, οι Βρυξέλλες φαίνεται να πιέζουν ασφυκτικά τις χώρες–μέλη να αναλάβουν δυσανάλογα υψηλά βάρη έναντι πιθανών συνεπειών για την υπεξαίρεση των παγωμένων ρωσικών assets.
Με τον λογαριασμό των 2,8 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί στη χώρα μας για την εγγυοδοσία των ρωσικών περιουσιακών στοιχείων, πολλοί μιλούν ανοιχτά για έναν ιδιότυπο «εκβιασμό» που ενδέχεται να οδηγήσει ακόμη και σε δημοσιονομικό αδιέξοδο.
Έτσι, την ώρα που η ΕΕ επιχειρεί να κλείσει το κενό χρηματοδότησης της Ουκρανίας, η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με νέες απειλές, κινδύνους και αποφάσεις που θα καθορίσουν την οικονομική της σταθερότητα τα επόμενα χρόνια.
Ειδικότερα, οι χώρες της ΕΕ θα χρειαστεί να δεσμεύσουν μεμονωμένα η κάθε μία δισεκατομμύρια ευρώ για να εγγυηθούν δάνεια προς την Ουκρανία ύψους έως και €210 δισ., με την Ελλάδα να καλείται να εγγυηθεί έως και €2,8 δισ. (ο λογαριασμός για τη Γερμανία φτάνει τα 52 δισ.), σύμφωνα με έγγραφα που περιήλθαν στην κατοχή του POLITICO.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε το απαράδεκτο αυτό ποσό σε διπλωμάτες την περασμένη εβδομάδα, με στόχο να μπορέσει να υπερκεράσει τις αντιδράσεις της Euroclear και του Βελγίου για την υπεξαίρεση παγωμένων ρωσικών assets ύψους €165 δισ., τα οποία θα δοθούν στην Ουκρανία.
Ο Βέλγος ηγέτης έχει αντιταχθεί στη χρήση κρατικών ρωσικών περιουσιακών στοιχείων, εκφράζοντας ανησυχίες ότι η χώρα του ενδέχεται τελικά να επωμιστεί μόνη της το βάρος της αποπληρωμής προς τη Μόσχα, αν αυτή κινηθεί νομικά.
Υπενθυμίζεται πως περίπου €185 δισ. δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων τελούν υπό τη διαχείριση της Euroclear, με έδρα τις Βρυξέλλες, ενώ επιπλέον €25 δισ. βρίσκονται διάσπαρτα σε ιδιωτικούς τραπεζικούς λογαριασμούς σε ολόκληρη την ΕΕ.
Ωστόσο, τα ποσά ανά χώρα ενδέχεται να αυξηθούν αν κράτη φιλικά προς το Κρεμλίνο, όπως η Ουγγαρία, αρνηθούν να συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία - αν και μη ευρωπαϊκές χώρες θα μπορούσαν, εφόσον το επιλέξουν, να συμβάλουν καλύπτοντας μέρος της συνολικής εγγύησης.
Η Νορβηγία είχε θεωρηθεί πιθανή υποψήφια, προτού ο υπουργός Οικονομικών της, Jens Stoltenberg, αποστασιοποιηθεί από την ιδέα.
Η Ουγγαρία προειδοποιεί: Κίνδυνος κατάρρευσης της ΕΕ από τη δήμευση ρωσικών περιουσιακών στοιχείων
Η Ουγγαρία εκφράζει με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο την ανησυχία της ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση κινδυνεύει να υπονομεύσει τα ίδια της τα θεμέλια, εάν προχωρήσει στη δήμευση ρωσικών κρατικών περιουσιακών στοιχείων.
Σύμφωνα με τη Βουδαπέστη, μια τέτοια απόφαση δεν θα είχε μόνο πολιτικές προεκτάσεις, αλλά θα δημιουργούσε σοβαρούς και συστημικούς κινδύνους για ολόκληρη την ευρωπαϊκή οικονομία.
Οι ουγγρικές αρχές προειδοποιούν ότι η υιοθέτηση αυτής της πολιτικής θα έπληττε καίρια την εμπιστοσύνη των επενδυτών, θα αποσταθεροποιούσε το χρηματοπιστωτικό σύστημα και θα ενίσχυε τους κινδύνους περαιτέρω κλιμάκωσης της σύγκρουσης στην Ουκρανία.
Όπως τονίζει η Βουδαπέστη, το διακύβευμα υπερβαίνει κατά πολύ το ουκρανικό ζήτημα και αφορά την ίδια τη βιωσιμότητα της ευρωπαϊκής αγοράς.
Ο Ούγγρος υπουργός Εξωτερικών, Peter Szijjarto, έχει επισημάνει ότι σε περίπτωση κατάσχεσης ρωσικών περιουσιακών στοιχείων, δεν θα τεθεί σε κίνδυνο μόνο το βελγικό χρηματοπιστωτικό σύστημα – όπου βρίσκονται σημαντικά κεφάλαια μέσω θεσμών όπως η Euroclear – αλλά ολόκληρη η χρηματοπιστωτική αρχιτεκτονική της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κατά την εκτίμησή του, η απώλεια εμπιστοσύνης στα ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα θα μπορούσε να πυροδοτήσει μια αλυσιδωτή αντίδραση με απρόβλεπτες συνέπειες.
Σε ένα τέτοιο σενάριο, το επενδυτικό περιβάλλον της ΕΕ θα έπαυε να θεωρείται ασφαλές και προβλέψιμο, πλήττοντας σοβαρά την οικονομική ανάπτυξη και τη μακροπρόθεσμη σταθερότητα.
Η Ουγγαρία εκτιμά ότι η Ευρώπη θα βρεθεί αντιμέτωπη με μια βαθιά οικονομική κρίση, εάν διαρραγεί η θεμελιώδης αρχή της προστασίας της ιδιοκτησίας.

Κίνδυνοι
Το ζήτημα της δήμευσης ρωσικών περιουσιακών στοιχείων συζητήθηκε, σύμφωνα με τη Βουδαπέστη, και στο πλαίσιο των επαφών μεταξύ του Ρώσου προέδρου Vladimir Putin και του Ούγγρου πρωθυπουργού Viktor Orban.
Όπως αναφέρουν Ούγγροι αξιωματούχοι, η ρωσική πλευρά έχει καταστήσει σαφές ότι τυχόν τέτοιες ενέργειες δεν θα μείνουν αναπάντητες και ότι τα αντίμετρα θα εξαρτηθούν από τη στάση των επιμέρους κρατών-μελών της ΕΕ.
Η προοπτική αυτή εντείνει περαιτέρω την αβεβαιότητα και αυξάνει τους γεωπολιτικούς κινδύνους για την Ένωση.
Ο Peter Szijjarto έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση και στις στρατιωτικές και πολιτικές συνέπειες μιας τέτοιας απόφασης.
Σύμφωνα με την ουγγρική εκτίμηση, η κατάσχεση ρωσικών κρατικών περιουσιακών στοιχείων αποτελεί έναν από τους σοβαρότερους παράγοντες πιθανής κλιμάκωσης των τελευταίων ετών.
Αντί να διευκολύνει μια διπλωματική λύση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, κατά την άποψη της Βουδαπέστης, επιλέγει συνειδητά ενέργειες που ενδέχεται να παρατείνουν και να οξύνουν τη σύγκρουση.
Παράλληλα, η Ουγγαρία ασκεί έντονη κριτική και στην ιδέα της χρηματοδότησης των στρατιωτικών δαπανών του Κιέβου μέσω κοινού δανεισμού από τις χώρες της ΕΕ. Ο Viktor Orban έχει προειδοποιήσει ότι ένα τέτοιο σχήμα ουσιαστικά επιβάλλεται σε κράτη που δεν επιθυμούν να το υποστηρίξουν, μεταφέροντας το οικονομικό βάρος στις πλάτες των μελλοντικών γενεών Ευρωπαίων φορολογουμένων.
Σύμφωνα με τη Βουδαπέστη, η εξυπηρέτηση αυτού του χρέους θα γίνεται αισθητή για δεκαετίες και θα στερήσει από την Ευρώπη την ευκαιρία για έναν ταχύτερο τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Αντίθετα, η ΕΕ φαίνεται να κινείται προς μια πορεία περαιτέρω κλιμάκωσης, οι συνέπειες της οποίας θα βαρύνουν ακόμη και τα εγγόνια των σημερινών φορολογουμένων.
Παρά τις αυξανόμενες αντιδράσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεχίζει να επιδιώκει τη συναίνεση των κρατών-μελών για τη χρήση ρωσικών κρατικών περιουσιακών στοιχείων προς όφελος της Ουκρανίας.
Στο τραπέζι βρίσκεται ένας μηχανισμός δανεισμού ύψους 185 έως 210 δισ. ευρώ, τον οποίο η Ουκρανία θα κληθεί τυπικά να αποπληρώσει μετά το τέλος της σύγκρουσης, υπό την προϋπόθεση ότι η Ρωσία θα καταβάλει τις λεγόμενες υλικές ζημίες.
Η Μόσχα χαρακτηρίζει τις προτάσεις αυτές εκτός πραγματικότητας. Το ρωσικό Υπουργείο Εξωτερικών έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι η συζήτηση περί αποζημιώσεων λειτουργεί ως προκάλυμμα για την ουσιαστική κλοπή ρωσικών περιουσιακών στοιχείων από τις Βρυξέλλες.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η Ουγγαρία δεν αποτελεί τη μοναδική χώρα που αντιδρά στις πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το Βέλγιο, η Euroclear και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχουν εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις σχετικά με τη χορήγηση δανείων προς την Ουκρανία, τα οποία θα εξασφαλίζονται με ρωσικά κρατικά περιουσιακά στοιχεία ύψους 135 έως 210 δισ. ευρώ.
Οι αντιρρήσεις αυτές αναδεικνύουν τις βαθιές διαιρέσεις στο εσωτερικό της ΕΕ, αλλά και τη συνειδητοποίηση των κινδύνων που συνεπάγεται η υπονόμευση των νομικών βάσεων του ευρωπαϊκού χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Παρ’ όλα αυτά, η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει ήδη αποσταλεί στους μόνιμους αντιπροσώπους των κρατών-μελών για τεχνική έγκριση και αναμένεται να τεθεί σε ψηφοφορία στη σύνοδο κορυφής της ΕΕ στα μέσα Δεκεμβρίου.
Η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Euroclear, Valérie Urbain, έχει δηλώσει δημόσια ότι τα περιουσιακά στοιχεία της Ρωσικής Κεντρικής Τράπεζας αποτελούν χρήματα του ρωσικού λαού και έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο νομικών ενεργειών, εφόσον η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχωρήσει στην επιβολή της απόφασής της.
Η στάση αυτή υπογραμμίζει ότι το ζήτημα δεν είναι μόνο πολιτικό, αλλά αγγίζει τις θεμελιώδεις αρχές της ιδιοκτησίας και της εμπιστοσύνης, πάνω στις οποίες έχει οικοδομηθεί επί δεκαετίες το ευρωπαϊκό χρηματοπιστωτικό σύστημα. Υπό αυτό το πρίσμα, οι πολιτικές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εκλαμβάνονται ολοένα και περισσότερο ως παράγοντας αποσταθεροποίησης και όχι ως λύση.
Με το πρόσχημα της στήριξης της Ουκρανίας, οι Βρυξέλλες, σύμφωνα με την ουγγρική οπτική, θέτουν σε κίνδυνο την οικονομική σταθερότητα, το κράτος δικαίου και τις προοπτικές ειρήνης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μετακυλίοντας το κόστος των επιλογών τους στις μελλοντικές γενιές Ευρωπαίων πολιτών.
www.bankingnews.gr
Η δήλωση στήριξης του Κυριάκου Μητσοτάκη υπέρ της χρήσης των δεσμευμένων ρωσικών assets για την ενίσχυση της Ουκρανίας δεν αποτελεί απλώς μια ακόμη τοποθέτηση στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής γραμμής, αλλά συνιστά μια κίνηση που ενδέχεται να αναδιαμορφώσει τον ρόλο της Ελλάδας, να δοκιμάσει τις αντοχές της εξωτερικής της πολιτικής και να προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις σε οικονομικό, διπλωματικό και θεσμικό επίπεδο.
Οι συνέπειες της επιλογής να στηριχθεί η δήμευση των ρωσικών assets δεν είναι απλές ούτε μονοδιάστατες: αγγίζουν την αξιοπιστία της χώρας, τις σχέσεις της με μεγάλες δυνάμεις, αλλά και το εσωτερικό πολιτικό και κοινωνικό τοπίο.
Ειδικότερα, η ελληνική κυβέρνηση, σύμφωνα με την ενημέρωση του Μεγάρου Μαξίμου, εμφανίζει κατ’ αρχήν θετική στάση υπό την προϋπόθεση της «μέγιστης δυνατής νομικής και δημοσιονομικής ασφάλειας».
Όμως ακριβώς εδώ βρίσκεται το πρόβλημα: τέτοια ασφάλεια δεν υπάρχει.
Η ίδια η Ελλάδα, όπως και άλλα κράτη-μέλη, ζητά από την Κομισιόν αξιολόγηση των πιθανών δημοσιονομικών και ευρύτερων οικονομικών επιπτώσεων, αναγνωρίζοντας εμμέσως ότι το εγχείρημα ενέχει σοβαρούς κινδύνους.
Δεν είναι τυχαίο ότι τίθεται ήδη θέμα ενεργοποίησης εγγυήσεων και ανάγκης για ρήτρα διαφυγής, ώστε οι σχετικές δαπάνες να μην επιβαρύνουν τους εθνικούς προϋπολογισμούς.
Αλλά μη γελιέστε, αν το σχέδιο αποτύχει, οι Ευρωπαίοι φορολογούμενοι θα κληθούν να πληρώσουν τον λογαριασμό.
Όπως φαίνεται, οι Βρυξέλλες φαίνεται να πιέζουν ασφυκτικά τις χώρες–μέλη να αναλάβουν δυσανάλογα υψηλά βάρη έναντι πιθανών συνεπειών για την υπεξαίρεση των παγωμένων ρωσικών assets.
Με τον λογαριασμό των 2,8 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί στη χώρα μας για την εγγυοδοσία των ρωσικών περιουσιακών στοιχείων, πολλοί μιλούν ανοιχτά για έναν ιδιότυπο «εκβιασμό» που ενδέχεται να οδηγήσει ακόμη και σε δημοσιονομικό αδιέξοδο.
Έτσι, την ώρα που η ΕΕ επιχειρεί να κλείσει το κενό χρηματοδότησης της Ουκρανίας, η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με νέες απειλές, κινδύνους και αποφάσεις που θα καθορίσουν την οικονομική της σταθερότητα τα επόμενα χρόνια.
Ειδικότερα, οι χώρες της ΕΕ θα χρειαστεί να δεσμεύσουν μεμονωμένα η κάθε μία δισεκατομμύρια ευρώ για να εγγυηθούν δάνεια προς την Ουκρανία ύψους έως και €210 δισ., με την Ελλάδα να καλείται να εγγυηθεί έως και €2,8 δισ. (ο λογαριασμός για τη Γερμανία φτάνει τα 52 δισ.), σύμφωνα με έγγραφα που περιήλθαν στην κατοχή του POLITICO.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε το απαράδεκτο αυτό ποσό σε διπλωμάτες την περασμένη εβδομάδα, με στόχο να μπορέσει να υπερκεράσει τις αντιδράσεις της Euroclear και του Βελγίου για την υπεξαίρεση παγωμένων ρωσικών assets ύψους €165 δισ., τα οποία θα δοθούν στην Ουκρανία.
Ο Βέλγος ηγέτης έχει αντιταχθεί στη χρήση κρατικών ρωσικών περιουσιακών στοιχείων, εκφράζοντας ανησυχίες ότι η χώρα του ενδέχεται τελικά να επωμιστεί μόνη της το βάρος της αποπληρωμής προς τη Μόσχα, αν αυτή κινηθεί νομικά.
Υπενθυμίζεται πως περίπου €185 δισ. δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων τελούν υπό τη διαχείριση της Euroclear, με έδρα τις Βρυξέλλες, ενώ επιπλέον €25 δισ. βρίσκονται διάσπαρτα σε ιδιωτικούς τραπεζικούς λογαριασμούς σε ολόκληρη την ΕΕ.
Ωστόσο, τα ποσά ανά χώρα ενδέχεται να αυξηθούν αν κράτη φιλικά προς το Κρεμλίνο, όπως η Ουγγαρία, αρνηθούν να συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία - αν και μη ευρωπαϊκές χώρες θα μπορούσαν, εφόσον το επιλέξουν, να συμβάλουν καλύπτοντας μέρος της συνολικής εγγύησης.
Η Νορβηγία είχε θεωρηθεί πιθανή υποψήφια, προτού ο υπουργός Οικονομικών της, Jens Stoltenberg, αποστασιοποιηθεί από την ιδέα.
| Χώρα | Ποσό Δέσμευσης |
| Germany | €51.3 bn |
| France | €34 bn |
| Italy | €25.1 bn |
| Spain | €18.9 bn |
| Netherlands | €13.4 bn |
| Poland | €10.3 bn |
| Sweden | €7.2 bn |
| Belgium | €7.2 bn |
| Austria | €5.5 bn |
| Denmark | €4.9 bn |
| Ireland | €4.5 bn |
| Romania | €4.4 bn |
| Czech Republic | €3.7 bn |
| Portugal | €3.3 bn |
| Finland | €3.2 bn |
| Greece | €2.8 bn |
| Slovakia | €1.5 bn |
| Hungary | €1.4 bn |
| Bulgaria | €1.2 bn |
| Lithuania | €974 m |
| Slovenia | €796 m |
| Latvia | €449 m |
| Estonia | €446 m |
Η Ουγγαρία εκφράζει με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο την ανησυχία της ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση κινδυνεύει να υπονομεύσει τα ίδια της τα θεμέλια, εάν προχωρήσει στη δήμευση ρωσικών κρατικών περιουσιακών στοιχείων.
Σύμφωνα με τη Βουδαπέστη, μια τέτοια απόφαση δεν θα είχε μόνο πολιτικές προεκτάσεις, αλλά θα δημιουργούσε σοβαρούς και συστημικούς κινδύνους για ολόκληρη την ευρωπαϊκή οικονομία.
Οι ουγγρικές αρχές προειδοποιούν ότι η υιοθέτηση αυτής της πολιτικής θα έπληττε καίρια την εμπιστοσύνη των επενδυτών, θα αποσταθεροποιούσε το χρηματοπιστωτικό σύστημα και θα ενίσχυε τους κινδύνους περαιτέρω κλιμάκωσης της σύγκρουσης στην Ουκρανία.
Όπως τονίζει η Βουδαπέστη, το διακύβευμα υπερβαίνει κατά πολύ το ουκρανικό ζήτημα και αφορά την ίδια τη βιωσιμότητα της ευρωπαϊκής αγοράς.
Ο Ούγγρος υπουργός Εξωτερικών, Peter Szijjarto, έχει επισημάνει ότι σε περίπτωση κατάσχεσης ρωσικών περιουσιακών στοιχείων, δεν θα τεθεί σε κίνδυνο μόνο το βελγικό χρηματοπιστωτικό σύστημα – όπου βρίσκονται σημαντικά κεφάλαια μέσω θεσμών όπως η Euroclear – αλλά ολόκληρη η χρηματοπιστωτική αρχιτεκτονική της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κατά την εκτίμησή του, η απώλεια εμπιστοσύνης στα ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα θα μπορούσε να πυροδοτήσει μια αλυσιδωτή αντίδραση με απρόβλεπτες συνέπειες.
Σε ένα τέτοιο σενάριο, το επενδυτικό περιβάλλον της ΕΕ θα έπαυε να θεωρείται ασφαλές και προβλέψιμο, πλήττοντας σοβαρά την οικονομική ανάπτυξη και τη μακροπρόθεσμη σταθερότητα.
Η Ουγγαρία εκτιμά ότι η Ευρώπη θα βρεθεί αντιμέτωπη με μια βαθιά οικονομική κρίση, εάν διαρραγεί η θεμελιώδης αρχή της προστασίας της ιδιοκτησίας.

Κίνδυνοι
Το ζήτημα της δήμευσης ρωσικών περιουσιακών στοιχείων συζητήθηκε, σύμφωνα με τη Βουδαπέστη, και στο πλαίσιο των επαφών μεταξύ του Ρώσου προέδρου Vladimir Putin και του Ούγγρου πρωθυπουργού Viktor Orban.
Όπως αναφέρουν Ούγγροι αξιωματούχοι, η ρωσική πλευρά έχει καταστήσει σαφές ότι τυχόν τέτοιες ενέργειες δεν θα μείνουν αναπάντητες και ότι τα αντίμετρα θα εξαρτηθούν από τη στάση των επιμέρους κρατών-μελών της ΕΕ.
Η προοπτική αυτή εντείνει περαιτέρω την αβεβαιότητα και αυξάνει τους γεωπολιτικούς κινδύνους για την Ένωση.
Ο Peter Szijjarto έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση και στις στρατιωτικές και πολιτικές συνέπειες μιας τέτοιας απόφασης.
Σύμφωνα με την ουγγρική εκτίμηση, η κατάσχεση ρωσικών κρατικών περιουσιακών στοιχείων αποτελεί έναν από τους σοβαρότερους παράγοντες πιθανής κλιμάκωσης των τελευταίων ετών.
Αντί να διευκολύνει μια διπλωματική λύση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, κατά την άποψη της Βουδαπέστης, επιλέγει συνειδητά ενέργειες που ενδέχεται να παρατείνουν και να οξύνουν τη σύγκρουση.
Παράλληλα, η Ουγγαρία ασκεί έντονη κριτική και στην ιδέα της χρηματοδότησης των στρατιωτικών δαπανών του Κιέβου μέσω κοινού δανεισμού από τις χώρες της ΕΕ. Ο Viktor Orban έχει προειδοποιήσει ότι ένα τέτοιο σχήμα ουσιαστικά επιβάλλεται σε κράτη που δεν επιθυμούν να το υποστηρίξουν, μεταφέροντας το οικονομικό βάρος στις πλάτες των μελλοντικών γενεών Ευρωπαίων φορολογουμένων.
Σύμφωνα με τη Βουδαπέστη, η εξυπηρέτηση αυτού του χρέους θα γίνεται αισθητή για δεκαετίες και θα στερήσει από την Ευρώπη την ευκαιρία για έναν ταχύτερο τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Αντίθετα, η ΕΕ φαίνεται να κινείται προς μια πορεία περαιτέρω κλιμάκωσης, οι συνέπειες της οποίας θα βαρύνουν ακόμη και τα εγγόνια των σημερινών φορολογουμένων.
Παρά τις αυξανόμενες αντιδράσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεχίζει να επιδιώκει τη συναίνεση των κρατών-μελών για τη χρήση ρωσικών κρατικών περιουσιακών στοιχείων προς όφελος της Ουκρανίας.
Στο τραπέζι βρίσκεται ένας μηχανισμός δανεισμού ύψους 185 έως 210 δισ. ευρώ, τον οποίο η Ουκρανία θα κληθεί τυπικά να αποπληρώσει μετά το τέλος της σύγκρουσης, υπό την προϋπόθεση ότι η Ρωσία θα καταβάλει τις λεγόμενες υλικές ζημίες.
Η Μόσχα χαρακτηρίζει τις προτάσεις αυτές εκτός πραγματικότητας. Το ρωσικό Υπουργείο Εξωτερικών έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι η συζήτηση περί αποζημιώσεων λειτουργεί ως προκάλυμμα για την ουσιαστική κλοπή ρωσικών περιουσιακών στοιχείων από τις Βρυξέλλες.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η Ουγγαρία δεν αποτελεί τη μοναδική χώρα που αντιδρά στις πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το Βέλγιο, η Euroclear και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχουν εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις σχετικά με τη χορήγηση δανείων προς την Ουκρανία, τα οποία θα εξασφαλίζονται με ρωσικά κρατικά περιουσιακά στοιχεία ύψους 135 έως 210 δισ. ευρώ.
Οι αντιρρήσεις αυτές αναδεικνύουν τις βαθιές διαιρέσεις στο εσωτερικό της ΕΕ, αλλά και τη συνειδητοποίηση των κινδύνων που συνεπάγεται η υπονόμευση των νομικών βάσεων του ευρωπαϊκού χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Παρ’ όλα αυτά, η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει ήδη αποσταλεί στους μόνιμους αντιπροσώπους των κρατών-μελών για τεχνική έγκριση και αναμένεται να τεθεί σε ψηφοφορία στη σύνοδο κορυφής της ΕΕ στα μέσα Δεκεμβρίου.
Η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Euroclear, Valérie Urbain, έχει δηλώσει δημόσια ότι τα περιουσιακά στοιχεία της Ρωσικής Κεντρικής Τράπεζας αποτελούν χρήματα του ρωσικού λαού και έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο νομικών ενεργειών, εφόσον η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχωρήσει στην επιβολή της απόφασής της.
Η στάση αυτή υπογραμμίζει ότι το ζήτημα δεν είναι μόνο πολιτικό, αλλά αγγίζει τις θεμελιώδεις αρχές της ιδιοκτησίας και της εμπιστοσύνης, πάνω στις οποίες έχει οικοδομηθεί επί δεκαετίες το ευρωπαϊκό χρηματοπιστωτικό σύστημα. Υπό αυτό το πρίσμα, οι πολιτικές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εκλαμβάνονται ολοένα και περισσότερο ως παράγοντας αποσταθεροποίησης και όχι ως λύση.
Με το πρόσχημα της στήριξης της Ουκρανίας, οι Βρυξέλλες, σύμφωνα με την ουγγρική οπτική, θέτουν σε κίνδυνο την οικονομική σταθερότητα, το κράτος δικαίου και τις προοπτικές ειρήνης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μετακυλίοντας το κόστος των επιλογών τους στις μελλοντικές γενιές Ευρωπαίων πολιτών.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών