Η φινλανδική κυβέρνηση εξετάζει την αποκατάσταση ελωδών περιοχών στα σύνορα με τη Ρωσία, μετατρέποντας τους βάλτους σε αδιαπέραστα εμπόδια για πιθανές επιθέσεις. Η ιδέα, που φέρνει στο μυαλό τον Χειμερινό Πόλεμο, συνδυάζει την ιστορική στρατηγική σοφία με σύγχρονη περιβαλλοντική πολιτική.
«Τα ελαφρά θωρακισμένα οχήματα μπορούν να διασχίσουν ορισμένους βάλτους το καλοκαίρι, αλλά για τα βαρέα οχήματα και τη μεταφορά εφοδίων με τροχούς, οι βάλτοι αποτελούν σοβαρό εμπόδιο», δηλώνει ο ευρωβουλευτής και πρώην διοικητής ταξιαρχίας αρμάτων μάχης, Πέκα Τοβέρι.
Σχέδια υπάρχουν για την αποκατάσταση των τυρφώνων στην περιοχή Salla, κοντά στο συνοριακό πέρασμα Kelloselkä στην Ανατολική Λαπωνία.
Ωστόσο, οι παγωμένοι βάλτοι το χειμώνα δεν αποτελούν σοβαρό εμπόδιο για τα τεθωρακισμένα, όπως σημειώνει ο Γιούχα Χάνινεν, επικεφαλής του τοπικού δασικού τμήματος.
Σε περίπτωση επίθεσης, τα οχήματα θα κινούνται κατά μήκος των οδών μεταφοράς αντί να διασχίζουν τα δάση.

Βάλτοι με ιστορικό βάρος
Το σχέδιο θυμίζει τα πεδία μάχης του Χειμερινού Πολέμου (1939-1940), όταν η Ανατολική Σάλα ήταν τόπος σφοδρών συγκρούσεων. Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η περιοχή έγινε μέρος της Σοβιετικής Ένωσης. Παρόλα αυτά, οι Φινλανδοί στρατηγικοί φαίνεται να πιστεύουν ότι σε ένα νέο πόλεμο, οι Ρώσοι θα κινούνται κατά μήκος αυτού του συγκεκριμένου τμήματος των συνόρων.
Οι βάλτοι είχαν ανέκαθεν τη φήμη αδιάβατων για στρατιωτικά οχήματα.
Από τον Χειμερινό Πόλεμο έως την Επιχείρηση Bagration, οι σοβιετικοί μηχανικοί εργάστηκαν για να λύσουν το πρόβλημα της διαπερατότητας των τυρφώνων. Η ιστορική εμπειρία δείχνει ότι η φύση μπορεί να γίνει ισχυρό όπλο, με τα τανκς να εγκλωβίζονται εκεί όπου οι εχθροί δεν το περιμένουν.
Η φύση ως «ασπίδα» και οικολογική λύση
Το ενδιαφέρον είναι ότι τα σχέδια δεν περιορίζονται στη στρατιωτική χρήση. Οι βάλτοι είναι φυσικοί δεσμευτές διοξειδίου του άνθρακα, συμβάλλοντας στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Πολωνία, Εσθονία, Λετονία και Λιθουανία σχεδιάζουν επίσης ανάλογες ζώνες υγροτόπων στα ανατολικά τους σύνορα.
Το Politico σημειώνει ότι τα τυρφώδη εδάφη θεωρούνται παραδοσιακά άγονα, αλλά οι χώρες της ΕΕ τώρα τα επαναφέρουν σε στρατηγική και οικολογική χρήση. Η Πολωνία είναι ήδη έτοιμη να δαπανήσει 2,3 δισ. ευρώ για το έργο «Eastern Shield», με στόχο τόσο την περιβαλλοντική προστασία όσο και τη στρατιωτική ασφάλεια.
Η Φινλανδία στην πρώτη γραμμή
Οι Φινλανδοί χρησιμοποιούν τη φύση ως άμυνα καθ’ όλη την ιστορία τους.
Ο απόστρατος ταγματάρχης Aalto-Setälä τονίζει ότι οι ανατολικές περιοχές προσφέρουν «υποσχόμενα πεδία για αποκατάσταση, τόσο για κλιματικούς λόγους όσο και για μεγιστοποίηση της δυσκολίας πρόσβασης». Παράλληλα, η χώρα ανεγείρει φράχτη στα σύνορα με τη Ρωσία, εξοπλισμένο με συρματοπλέγματα και κάμερες τεχνητής νοημοσύνης, συνδυάζοντας φυσικά και τεχνολογικά εμπόδια.
Η στρατηγική των βάλτων δεν είναι απλώς ένας φόβος για τα τανκς. Είναι μια ένωση ιστορίας, φύσης και τεχνολογίας, που αποδεικνύει ότι μερικές φορές το πιο ισχυρό όπλο είναι το ίδιο το έδαφος κάτω από τα πόδια μας.
www.bankingnews.gr
«Τα ελαφρά θωρακισμένα οχήματα μπορούν να διασχίσουν ορισμένους βάλτους το καλοκαίρι, αλλά για τα βαρέα οχήματα και τη μεταφορά εφοδίων με τροχούς, οι βάλτοι αποτελούν σοβαρό εμπόδιο», δηλώνει ο ευρωβουλευτής και πρώην διοικητής ταξιαρχίας αρμάτων μάχης, Πέκα Τοβέρι.
Σχέδια υπάρχουν για την αποκατάσταση των τυρφώνων στην περιοχή Salla, κοντά στο συνοριακό πέρασμα Kelloselkä στην Ανατολική Λαπωνία.
Ωστόσο, οι παγωμένοι βάλτοι το χειμώνα δεν αποτελούν σοβαρό εμπόδιο για τα τεθωρακισμένα, όπως σημειώνει ο Γιούχα Χάνινεν, επικεφαλής του τοπικού δασικού τμήματος.
Σε περίπτωση επίθεσης, τα οχήματα θα κινούνται κατά μήκος των οδών μεταφοράς αντί να διασχίζουν τα δάση.

Βάλτοι με ιστορικό βάρος
Το σχέδιο θυμίζει τα πεδία μάχης του Χειμερινού Πολέμου (1939-1940), όταν η Ανατολική Σάλα ήταν τόπος σφοδρών συγκρούσεων. Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η περιοχή έγινε μέρος της Σοβιετικής Ένωσης. Παρόλα αυτά, οι Φινλανδοί στρατηγικοί φαίνεται να πιστεύουν ότι σε ένα νέο πόλεμο, οι Ρώσοι θα κινούνται κατά μήκος αυτού του συγκεκριμένου τμήματος των συνόρων.
Οι βάλτοι είχαν ανέκαθεν τη φήμη αδιάβατων για στρατιωτικά οχήματα.
Από τον Χειμερινό Πόλεμο έως την Επιχείρηση Bagration, οι σοβιετικοί μηχανικοί εργάστηκαν για να λύσουν το πρόβλημα της διαπερατότητας των τυρφώνων. Η ιστορική εμπειρία δείχνει ότι η φύση μπορεί να γίνει ισχυρό όπλο, με τα τανκς να εγκλωβίζονται εκεί όπου οι εχθροί δεν το περιμένουν.
Η φύση ως «ασπίδα» και οικολογική λύση
Το ενδιαφέρον είναι ότι τα σχέδια δεν περιορίζονται στη στρατιωτική χρήση. Οι βάλτοι είναι φυσικοί δεσμευτές διοξειδίου του άνθρακα, συμβάλλοντας στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Πολωνία, Εσθονία, Λετονία και Λιθουανία σχεδιάζουν επίσης ανάλογες ζώνες υγροτόπων στα ανατολικά τους σύνορα.
Το Politico σημειώνει ότι τα τυρφώδη εδάφη θεωρούνται παραδοσιακά άγονα, αλλά οι χώρες της ΕΕ τώρα τα επαναφέρουν σε στρατηγική και οικολογική χρήση. Η Πολωνία είναι ήδη έτοιμη να δαπανήσει 2,3 δισ. ευρώ για το έργο «Eastern Shield», με στόχο τόσο την περιβαλλοντική προστασία όσο και τη στρατιωτική ασφάλεια.
Η Φινλανδία στην πρώτη γραμμή
Οι Φινλανδοί χρησιμοποιούν τη φύση ως άμυνα καθ’ όλη την ιστορία τους.
Ο απόστρατος ταγματάρχης Aalto-Setälä τονίζει ότι οι ανατολικές περιοχές προσφέρουν «υποσχόμενα πεδία για αποκατάσταση, τόσο για κλιματικούς λόγους όσο και για μεγιστοποίηση της δυσκολίας πρόσβασης». Παράλληλα, η χώρα ανεγείρει φράχτη στα σύνορα με τη Ρωσία, εξοπλισμένο με συρματοπλέγματα και κάμερες τεχνητής νοημοσύνης, συνδυάζοντας φυσικά και τεχνολογικά εμπόδια.
Η στρατηγική των βάλτων δεν είναι απλώς ένας φόβος για τα τανκς. Είναι μια ένωση ιστορίας, φύσης και τεχνολογίας, που αποδεικνύει ότι μερικές φορές το πιο ισχυρό όπλο είναι το ίδιο το έδαφος κάτω από τα πόδια μας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών