Το πρόγραμμα F-47 υπήρξε αντικείμενο αβεβαιότητας και καθυστερήσεων λόγω σοβαρών ελλείψεων χρηματοδότησης, οι οποίες είχαν πλήξει την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ
Η ανακοίνωση του Πτέραρχου David Allvin , Αρχηγού Επιτελείου της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, στις 12 Νοεμβρίου 2025, ότι το μαχητικό F-47 της 6ης γενιάς προγραμματίζεται να πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση το 2028, σηματοδοτεί την πιο σαφή και δημόσια αναφορά για το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος του αεροσκάφους από αξιωματούχους μέχρι σήμερα.
Αυτή η δήλωση έρχεται σε συνέχεια των προγενέστερων ανακοινώσεων της Πολεμικής Αεροπορίας, που υποδήλωναν ότι το F-47 αναμενόταν να πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση πριν από την ολοκλήρωση της θητείας του προέδρου Donald Trump, το 2029.
Παρά την αρχική αυτή εκτίμηση, το πρόγραμμα F-47 υπήρξε αντικείμενο αβεβαιότητας και καθυστερήσεων λόγω σοβαρών ελλείψεων χρηματοδότησης, οι οποίες είχαν πλήξει την Πολεμική Αεροπορία.
Ωστόσο, η ανακοίνωση για τις πρώτες πτήσεις δύο διαφορετικών κινεζικών μαχητικών έκτης γενιάς τον Δεκέμβριο του 2024 θεωρείται ως η κινητήριος δύναμη πίσω από την ανανεωμένη υποστήριξη του προγράμματος από την κυβέρνηση Trump.
Το γεγονός ότι η πρώτη πτήση του F-47 αναμένεται το 2028 τοποθετεί το πρόγραμμα πίσω από τις κινεζικές προσπάθειες ανάπτυξης μαχητικών έκτης γενιάς, με μια καθυστέρηση 3 έως 4 ετών.
Η πιθανότητα περαιτέρω καθυστερήσεων στις δοκιμές πτήσεων θα μπορούσε να διευρύνει ακόμη περισσότερο την ψαλίδα μεταξύ των δύο χωρών και των προγραμμάτων τους.
Σημαντικό είναι το γεγονός ότι η Κίνα κατάφερε να αναπτύξει το πρώτο της μαχητικό πέμπτης γενιάς, το J-20, από την πρώτη του πτήση μέχρι την πλήρη επιχειρησιακή του λειτουργία σε μόλις έξι χρόνια, θέτοντας ένα εξαιρετικά αρνητικό προηγούμενο για τις ΗΠΑ, οι οποίες χρειάστηκαν 15 χρόνια για να αναπτύξουν το F-35 και το F-22.

Ο αντίκτυπος της στήριξης στο πρόγραμμα F-47 και οι συγκρούσεις
Η ανανεωμένη υποστήριξη του προγράμματος F-47 από την κυβέρνηση Trump το 2025, έχει έρθει σε βάρος του προγράμματος F/A-XX του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, το οποίο αφορά την ανάπτυξη ενός μαχητικού επόμενης γενιάς για τα αεροπλανοφόρα του.
Ενώ η Πολεμική Αεροπορία έχει προμηθευτεί σε σημαντικό αριθμό τα F-22 και F-35 μαχητικά πέμπτης γενιάς, καθώς και τουλάχιστον 100 B-21 βομβαρδιστικά επόμενης γενιάς, το Ναυτικό, από την άλλη, παραμένει εξαιρετικά εξαρτημένο από τα μαχητικά F-18E/F τέταρτης γενιάς και έχει παραγγείλει μόνο περιορισμένο αριθμό F-35.
Αυτή η κατάσταση καθιστά το πρόγραμμα F/A-XX εξαιρετικά επείγον για το Ναυτικό, περισσότερο από ότι το F-47 για την Πολεμική Αεροπορία, γεγονός που υπογραμμίζει τις διαφορές στις ανάγκες των δύο υπηρεσιών.
Η ανάγκη συντονισμένων προσπαθειών για τη μείωση του κόστους και την ενίσχυση της κοινότητας μεταξύ των υπηρεσιών δημιουργεί την πιθανότητα συγχώνευσης των δύο προγραμμάτων σε ένα κοινό πρόγραμμα, όπως συνέβη με το F-35.
Ωστόσο, η περιορισμένη κοινότητα μεταξύ των δύο εκδόσεων του F-35, που είναι κάτω από το 20%, έχει θέσει ένα αρνητικό προηγούμενο για τις κοινές συνεργασίες προγραμμάτων.
Αν το Ναυτικό καθυστερήσει περαιτέρω, υπάρχει ο κίνδυνος να προκύψει σημαντική απόκλιση στις δυνατότητες των αεροπορικών πτερύγων αεροπλανοφόρων της Κίνας και των ΗΠΑ, δίνοντας ένα στρατηγικό πλεονέκτημα στην Κίνα.

Ο ρόλος του προγράμματος F-47 στην παγκόσμια στρατηγική
Η ανάπτυξη των μαχητικών έκτης γενιάς, και συγκεκριμένα του F-47, έχει τεράστια γεωπολιτική σημασία, καθώς καθορίζει την ισχύ αέρα των ΗΠΑ και την ικανότητα τους να ανταγωνίζονται την ταχέως αναπτυσσόμενη κινεζική στρατιωτική αεροπορία.
Η καθυστέρηση του F-47, σε συνδυασμό με τις εξαιρετικά ταχείες εξελίξεις στην Κίνα, δημιουργεί ανησυχίες ότι η αμερικανική αεροπορία μπορεί να βρεθεί σε μειονεκτική θέση, τόσο στρατηγικά όσο και οικονομικά.
Οι καθυστερήσεις του προγράμματος δεν αφορούν μόνο την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, αλλά και την ευρύτερη στρατηγική και πολιτική αντιπαράθεση με την Κίνα, η οποία προετοιμάζεται να αναπτύξει μαχητικά έκτης γενιάς πολύ νωρίτερα.
Η πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι ΗΠΑ είναι διπλή: αφενός, πρέπει να προχωρήσουν γρήγορα με την ανάπτυξη του F-47 για να διατηρήσουν τη στρατηγική τους υπεροχή, και αφετέρου να συνδυάσουν τις ανάγκες των διαφορετικών στρατιωτικών κλάδων (Αεροπορία και Ναυτικό) για να εξασφαλίσουν ένα ενιαίο, αποτελεσματικό σύστημα.
Η εξέλιξη του F-47 δεν είναι απλώς ένα θέμα στρατιωτικής τεχνολογίας, αλλά και ένα κεντρικό ζήτημα στον παγκόσμιο γεωπολιτικό ανταγωνισμό.
Το αποτέλεσμα αυτού του «αγώνα» για την ανάπτυξη μαχητικών έκτης γενιάς θα έχει σημαντικές επιπτώσεις όχι μόνο για τις ΗΠΑ και την Κίνα, αλλά και για τον κόσμο συνολικά.

www.bankingnews.gr
Αυτή η δήλωση έρχεται σε συνέχεια των προγενέστερων ανακοινώσεων της Πολεμικής Αεροπορίας, που υποδήλωναν ότι το F-47 αναμενόταν να πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση πριν από την ολοκλήρωση της θητείας του προέδρου Donald Trump, το 2029.
Παρά την αρχική αυτή εκτίμηση, το πρόγραμμα F-47 υπήρξε αντικείμενο αβεβαιότητας και καθυστερήσεων λόγω σοβαρών ελλείψεων χρηματοδότησης, οι οποίες είχαν πλήξει την Πολεμική Αεροπορία.
Ωστόσο, η ανακοίνωση για τις πρώτες πτήσεις δύο διαφορετικών κινεζικών μαχητικών έκτης γενιάς τον Δεκέμβριο του 2024 θεωρείται ως η κινητήριος δύναμη πίσω από την ανανεωμένη υποστήριξη του προγράμματος από την κυβέρνηση Trump.
Το γεγονός ότι η πρώτη πτήση του F-47 αναμένεται το 2028 τοποθετεί το πρόγραμμα πίσω από τις κινεζικές προσπάθειες ανάπτυξης μαχητικών έκτης γενιάς, με μια καθυστέρηση 3 έως 4 ετών.
Η πιθανότητα περαιτέρω καθυστερήσεων στις δοκιμές πτήσεων θα μπορούσε να διευρύνει ακόμη περισσότερο την ψαλίδα μεταξύ των δύο χωρών και των προγραμμάτων τους.
Σημαντικό είναι το γεγονός ότι η Κίνα κατάφερε να αναπτύξει το πρώτο της μαχητικό πέμπτης γενιάς, το J-20, από την πρώτη του πτήση μέχρι την πλήρη επιχειρησιακή του λειτουργία σε μόλις έξι χρόνια, θέτοντας ένα εξαιρετικά αρνητικό προηγούμενο για τις ΗΠΑ, οι οποίες χρειάστηκαν 15 χρόνια για να αναπτύξουν το F-35 και το F-22.

Ο αντίκτυπος της στήριξης στο πρόγραμμα F-47 και οι συγκρούσεις
Η ανανεωμένη υποστήριξη του προγράμματος F-47 από την κυβέρνηση Trump το 2025, έχει έρθει σε βάρος του προγράμματος F/A-XX του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, το οποίο αφορά την ανάπτυξη ενός μαχητικού επόμενης γενιάς για τα αεροπλανοφόρα του.
Ενώ η Πολεμική Αεροπορία έχει προμηθευτεί σε σημαντικό αριθμό τα F-22 και F-35 μαχητικά πέμπτης γενιάς, καθώς και τουλάχιστον 100 B-21 βομβαρδιστικά επόμενης γενιάς, το Ναυτικό, από την άλλη, παραμένει εξαιρετικά εξαρτημένο από τα μαχητικά F-18E/F τέταρτης γενιάς και έχει παραγγείλει μόνο περιορισμένο αριθμό F-35.
Αυτή η κατάσταση καθιστά το πρόγραμμα F/A-XX εξαιρετικά επείγον για το Ναυτικό, περισσότερο από ότι το F-47 για την Πολεμική Αεροπορία, γεγονός που υπογραμμίζει τις διαφορές στις ανάγκες των δύο υπηρεσιών.
Η ανάγκη συντονισμένων προσπαθειών για τη μείωση του κόστους και την ενίσχυση της κοινότητας μεταξύ των υπηρεσιών δημιουργεί την πιθανότητα συγχώνευσης των δύο προγραμμάτων σε ένα κοινό πρόγραμμα, όπως συνέβη με το F-35.
Ωστόσο, η περιορισμένη κοινότητα μεταξύ των δύο εκδόσεων του F-35, που είναι κάτω από το 20%, έχει θέσει ένα αρνητικό προηγούμενο για τις κοινές συνεργασίες προγραμμάτων.
Αν το Ναυτικό καθυστερήσει περαιτέρω, υπάρχει ο κίνδυνος να προκύψει σημαντική απόκλιση στις δυνατότητες των αεροπορικών πτερύγων αεροπλανοφόρων της Κίνας και των ΗΠΑ, δίνοντας ένα στρατηγικό πλεονέκτημα στην Κίνα.

Ο ρόλος του προγράμματος F-47 στην παγκόσμια στρατηγική
Η ανάπτυξη των μαχητικών έκτης γενιάς, και συγκεκριμένα του F-47, έχει τεράστια γεωπολιτική σημασία, καθώς καθορίζει την ισχύ αέρα των ΗΠΑ και την ικανότητα τους να ανταγωνίζονται την ταχέως αναπτυσσόμενη κινεζική στρατιωτική αεροπορία.
Η καθυστέρηση του F-47, σε συνδυασμό με τις εξαιρετικά ταχείες εξελίξεις στην Κίνα, δημιουργεί ανησυχίες ότι η αμερικανική αεροπορία μπορεί να βρεθεί σε μειονεκτική θέση, τόσο στρατηγικά όσο και οικονομικά.
Οι καθυστερήσεις του προγράμματος δεν αφορούν μόνο την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, αλλά και την ευρύτερη στρατηγική και πολιτική αντιπαράθεση με την Κίνα, η οποία προετοιμάζεται να αναπτύξει μαχητικά έκτης γενιάς πολύ νωρίτερα.
Η πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι ΗΠΑ είναι διπλή: αφενός, πρέπει να προχωρήσουν γρήγορα με την ανάπτυξη του F-47 για να διατηρήσουν τη στρατηγική τους υπεροχή, και αφετέρου να συνδυάσουν τις ανάγκες των διαφορετικών στρατιωτικών κλάδων (Αεροπορία και Ναυτικό) για να εξασφαλίσουν ένα ενιαίο, αποτελεσματικό σύστημα.
Η εξέλιξη του F-47 δεν είναι απλώς ένα θέμα στρατιωτικής τεχνολογίας, αλλά και ένα κεντρικό ζήτημα στον παγκόσμιο γεωπολιτικό ανταγωνισμό.
Το αποτέλεσμα αυτού του «αγώνα» για την ανάπτυξη μαχητικών έκτης γενιάς θα έχει σημαντικές επιπτώσεις όχι μόνο για τις ΗΠΑ και την Κίνα, αλλά και για τον κόσμο συνολικά.

www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών