Μια σαφή στροφή προς τη μεταφορά αργού πετρελαίου παρατηρείται στην εμπορική ναυτιλία, καθώς όλο και περισσότερα πλοία που μέχρι πρότινος μεταφέρουν καθαρά προϊόντα όπως καύσιμα αεροπλάνων και ντίζελ, τώρα στρέφονται στη μεταφορά αργού πετρελαίου. Η αλλαγή αυτή καθοδηγείται κυρίως από τα υψηλά ναύλα και την αυξημένη ζήτηση, καθώς ο OPEC+ αυξάνει την παραγωγή, ενώ οι κυρώσεις σε Ρωσία και Ιράν περιορίζουν τις συνήθεις εμπορικές οδούς. Μέχρι σήμερα, φέτος έχουν ήδη σημειωθεί 35 τέτοιες μεταβάσεις, υπογραμμίζοντας την ένταση της τάσης και το οικονομικό ενδιαφέρον που προσφέρει η μεταφορά αργού.
Μόνο, στις πρώτες τέσσερις ημέρες αυτού του μήνα, εννέα λεγόμενα δεξαμενόπλοια long range-2, ή LR2 -τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς αργού που μεταφέρουν προϊόντα όπως καύσιμα αεροπλάνων και ντίζελ- πέρασαν στη μεταφορά αργού πετρελαίου, σύμφωνα με δεδομένα από την πλατφόρμα παρακολούθησης πλοίων Signal Ocean.
Η στροφή που παρατηρείται σε μέρη του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων προσφέρει νέα στοιχεία για τον αντίκτυπο που έχουν οι χώρες παραγωγής πετρελαίου με την αύξηση της παραγωγής τους, καθώς και οι έμμεσες επιπτώσεις από τις αυστηρότερες δυτικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας και του Ιράν. Ο OPEC+ έχει αυξήσει την προσφορά φέτος, όπως και οι γεωτρήσεις εκτός της συμμαχίας, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχουν μεγαλύτεροι όγκοι αργού που πρέπει να μεταφερθούν στους πελάτες.
«Η μετάβαση σε "dirty" ήταν αναπόφευκτη», είπε ο Γεώργιος Σακελλαρίου, αναλυτής ναυλώσεων στη Signal Maritime, εταιρεία διαχείρισης στόλου υπό τον ίδιο όμιλο με τη Signal Ocean. «Αυτό που παλαιότερα ήταν περισσότερο μια λειτουργική σκέψη για τους πλοιοκτήτες, τώρα αποτελεί ευρύτερη τάση της αγοράς». Ο κ. Σακελλαρίου τόνισε ότι τα προοπτικά κερδών οδηγούν τη στροφή, με αυξημένες αμοιβές για τη μεταφορά πετρελαίου.
Τα κέρδη
Τα benchmark κέρδη για τα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια αργού πρόσφατα έφτασαν τα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών. Αυτό επέτρεψε, με τη σειρά του, σε δεξαμενόπλοια μικρότερου μεγέθους — όπως τα Aframax, που είναι αντίστοιχα των LR2 αλλά με έμφαση στο αργό — να απαιτούν πολύ υψηλότερα ναύλα. Και ένα LR2 που «dirty-άρει» μπορεί να χρεώσει σύμφωνα με τα ναύλα Aframax.
Στις αρχές Σεπτεμβρίου, τα LR2 απολάμβαναν προσωρινά ελαφρώς υψηλότερα ναύλα από τα Aframax. Δύο μήνες αργότερα, όμως, τα Aframax χρεώνουν 65.500 δολάρια την ημέρα, σύμφωνα με την Jefferies LLC. Αυτό αποτελεί σχεδόν 70% premium σε σύγκριση με τα αντίστοιχα ημερήσια ναύλα των LR2.
Η εναλλαγή μεταξύ μεταφοράς αργού («dirty») και προϊόντων καθαρής προέλευσης («clean») δεν είναι χωρίς κόστος. Η μετάβαση σε «clean» απαιτεί νέα επικάλυψη, ενώ η αντίστροφη μετάβαση συνεπάγεται δαπάνες για την υφιστάμενη επικάλυψη που έχει υποβαθμιστεί.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών