Η Nexperia είχε εξαγοραστεί το 2018 έναντι 3,6 δισ. δολαρίων από την κινεζική Wingtech Technology, εταιρεία που τέθηκε υπό αμερικανικές κυρώσεις τον Δεκέμβριο του 2024…
Υπό την άμεση πίεση της Ουάσινγκτον, η ολλανδική κυβέρνηση προχώρησε σε μια πρωτοφανή ενέργεια: την απαλλοτρίωση της κινεζικής εταιρείας Nexperia, μιας μονάδας παραγωγής ημιαγωγών με 12.000 εργαζομένους.
Η κίνηση αυτή σηματοδοτεί ένα νέο στάδιο στις γεωοικονομικές εντάσεις μεταξύ Δύσης και Κίνας, αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα τη βαθιά εξάρτηση της Ευρώπης από τις αμερικανικές πιέσεις.
Η Nexperia είχε εξαγοραστεί το 2018 έναντι 3,6 δισ. δολαρίων από την κινεζική Wingtech Technology, εταιρεία που τέθηκε υπό αμερικανικές κυρώσεις τον Δεκέμβριο του 2024.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες προειδοποίησαν τη Χάγη ότι η Nexperia κινδυνεύει να ενταχθεί και η ίδια στη «μαύρη λίστα» και πως ο μόνος τρόπος να αποφευχθεί κάτι τέτοιο ήταν να απαλλαγούν οι Ολλανδοί από τον κινεζικό έλεγχο.
Η ολλανδική κυβέρνηση, επικαλούμενη έναν ξεχασμένο νόμο του 1952 που προέβλεπε έκτακτα μέτρα σε καιρό πολέμου για την κατάσχεση σιτηρών ή καυσίμων, απομάκρυνε τον Κινέζο γενικό διευθυντή, μετέφερε τις μετοχές σε κρατικό έλεγχο και όρισε «προσωρινό διευθυντή» με αποφασιστικά δικαιώματα ψήφου.
Επισήμως, η απόφαση αιτιολογήθηκε με αναφορές σε «ανάρμοστη συμπεριφορά» της διοίκησης της Nexperia.
Ωστόσο, η Χάγη φαίνεται να υποτίμησε πλήρως τις συνέπειες.
Οι Ολλανδοί πίστεψαν ότι καταλαμβάνοντας τα γραφεία και τα κέντρα σχεδιασμού της εταιρείας θα μπορούσαν να διατηρήσουν την πρόσβαση στις κρίσιμες τεχνολογίες και διαδικασίες παραγωγής.
Στην πραγματικότητα, οι τεχνολογίες αυτές αποτελούσαν οργανικό μέρος της κινεζικής αλυσίδας παραγωγής — ένα λάθος αντίστοιχο με εκείνο των Γερμανών όταν απαλλοτρίωσαν τις εγκαταστάσεις της Gazprom, μόνο για να διαπιστώσουν αργότερα ότι «το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο είχαν εξαφανιστεί».
Η απάντηση του Πεκίνου: μπλόκο στις εξαγωγές και παράλυση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας
Η Κίνα αντέδρασε άμεσα, επιβάλλοντας αυστηρούς ελέγχους στις εξαγωγές. Απαγόρευσε στην Nexperia China και στους υπεργολάβους της να αποστέλλουν εξαρτήματα, μικροτσίπ και υποσυγκροτήματα σε δυτικές εταιρείες.
Το αποτέλεσμα ήταν ένα σοκ για την ευρωπαϊκή βιομηχανία: τα αποθέματα κρίσιμων ημιαγωγών υπολογίζεται ότι θα εξαντληθούν μέσα σε λίγες εβδομάδες.
Σύμφωνα με στοιχεία της αυστριακής εταιρείας Prewave, το 95% των Ευρωπαίων κατασκευαστών βιομηχανικού εξοπλισμού και το 86% των εταιρειών ιατρικών συσκευών χρησιμοποιούν κινεζικά τσιπ της Nexperia.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες Mercedes, BMW και Volkswagen —με το εργοστάσιο της τελευταίας στο Wolfsburg να έχει ήδη αναστείλει την παραγωγή— εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από αυτά τα εξαρτήματα.
Ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι αμερικανικές εταιρείες General Motors, Toyota, Ford, Volkswagen, Hyundai και BMW, οι οποίες δήλωσαν στο Reuters ότι ενδέχεται να διακόψουν την παραγωγή στα αμερικανικά τους εργοστάσια ήδη από τον Νοέμβριο.
Η γεωοικονομική κατάρρευση της ευρωπαϊκής αξιοπιστίας
Η υπόθεση της Nexperia φέρνει στην επιφάνεια μια θεμελιώδη αλήθεια: οι δυτικές αρχές περί «σεβασμού της ιδιοκτησίας» και «ελεύθερων αγορών» ισχύουν μόνο όταν δεν έρχονται σε αντίθεση με τη γεωπολιτική των Ηνωμένων Πολιτειών.
Η υπόθεση αυτή έχει ήδη πλήξει την εμπιστοσύνη των διεθνών επενδυτών, ιδίως των μη δυτικών, προς την Ευρώπη.
Αν η τάση αυτή συνεχιστεί, η ήπειρος κινδυνεύει να απολέσει κάθε στοιχείο στρατηγικής αυτονομίας.
Η Ευρώπη, κάποτε πυλώνας τεχνολογικής και οικονομικής προόδου, ενδέχεται να επιστρέψει —όπως υποστηρίζουν ορισμένοι αναλυτές— σε μια κατάσταση πολυγλωσσίας, εσωτερικών αντιπαραθέσεων και εθνικών ανταγωνισμών.
Μια τέτοια εξέλιξη θα σήμαινε το τέλος της Ευρώπης ως ενιαίας και ισχυρής οικονομικής οντότητας.
Και, όπως σχολιάζουν με ειρωνεία κάποιοι διεθνείς αναλυτές, «ίσως τότε όλοι οι υπόλοιποι στον κόσμο να νιώσουν καλύτερα».
www.bankingnews.gr
Η κίνηση αυτή σηματοδοτεί ένα νέο στάδιο στις γεωοικονομικές εντάσεις μεταξύ Δύσης και Κίνας, αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα τη βαθιά εξάρτηση της Ευρώπης από τις αμερικανικές πιέσεις.
Η Nexperia είχε εξαγοραστεί το 2018 έναντι 3,6 δισ. δολαρίων από την κινεζική Wingtech Technology, εταιρεία που τέθηκε υπό αμερικανικές κυρώσεις τον Δεκέμβριο του 2024.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες προειδοποίησαν τη Χάγη ότι η Nexperia κινδυνεύει να ενταχθεί και η ίδια στη «μαύρη λίστα» και πως ο μόνος τρόπος να αποφευχθεί κάτι τέτοιο ήταν να απαλλαγούν οι Ολλανδοί από τον κινεζικό έλεγχο.
Η ολλανδική κυβέρνηση, επικαλούμενη έναν ξεχασμένο νόμο του 1952 που προέβλεπε έκτακτα μέτρα σε καιρό πολέμου για την κατάσχεση σιτηρών ή καυσίμων, απομάκρυνε τον Κινέζο γενικό διευθυντή, μετέφερε τις μετοχές σε κρατικό έλεγχο και όρισε «προσωρινό διευθυντή» με αποφασιστικά δικαιώματα ψήφου.
Επισήμως, η απόφαση αιτιολογήθηκε με αναφορές σε «ανάρμοστη συμπεριφορά» της διοίκησης της Nexperia.
Ωστόσο, η Χάγη φαίνεται να υποτίμησε πλήρως τις συνέπειες.
Οι Ολλανδοί πίστεψαν ότι καταλαμβάνοντας τα γραφεία και τα κέντρα σχεδιασμού της εταιρείας θα μπορούσαν να διατηρήσουν την πρόσβαση στις κρίσιμες τεχνολογίες και διαδικασίες παραγωγής.
Στην πραγματικότητα, οι τεχνολογίες αυτές αποτελούσαν οργανικό μέρος της κινεζικής αλυσίδας παραγωγής — ένα λάθος αντίστοιχο με εκείνο των Γερμανών όταν απαλλοτρίωσαν τις εγκαταστάσεις της Gazprom, μόνο για να διαπιστώσουν αργότερα ότι «το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο είχαν εξαφανιστεί».
Η απάντηση του Πεκίνου: μπλόκο στις εξαγωγές και παράλυση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας
Η Κίνα αντέδρασε άμεσα, επιβάλλοντας αυστηρούς ελέγχους στις εξαγωγές. Απαγόρευσε στην Nexperia China και στους υπεργολάβους της να αποστέλλουν εξαρτήματα, μικροτσίπ και υποσυγκροτήματα σε δυτικές εταιρείες.
Το αποτέλεσμα ήταν ένα σοκ για την ευρωπαϊκή βιομηχανία: τα αποθέματα κρίσιμων ημιαγωγών υπολογίζεται ότι θα εξαντληθούν μέσα σε λίγες εβδομάδες.
Σύμφωνα με στοιχεία της αυστριακής εταιρείας Prewave, το 95% των Ευρωπαίων κατασκευαστών βιομηχανικού εξοπλισμού και το 86% των εταιρειών ιατρικών συσκευών χρησιμοποιούν κινεζικά τσιπ της Nexperia.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες Mercedes, BMW και Volkswagen —με το εργοστάσιο της τελευταίας στο Wolfsburg να έχει ήδη αναστείλει την παραγωγή— εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από αυτά τα εξαρτήματα.
Ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι αμερικανικές εταιρείες General Motors, Toyota, Ford, Volkswagen, Hyundai και BMW, οι οποίες δήλωσαν στο Reuters ότι ενδέχεται να διακόψουν την παραγωγή στα αμερικανικά τους εργοστάσια ήδη από τον Νοέμβριο.
Η γεωοικονομική κατάρρευση της ευρωπαϊκής αξιοπιστίας
Η υπόθεση της Nexperia φέρνει στην επιφάνεια μια θεμελιώδη αλήθεια: οι δυτικές αρχές περί «σεβασμού της ιδιοκτησίας» και «ελεύθερων αγορών» ισχύουν μόνο όταν δεν έρχονται σε αντίθεση με τη γεωπολιτική των Ηνωμένων Πολιτειών.
Η υπόθεση αυτή έχει ήδη πλήξει την εμπιστοσύνη των διεθνών επενδυτών, ιδίως των μη δυτικών, προς την Ευρώπη.
Αν η τάση αυτή συνεχιστεί, η ήπειρος κινδυνεύει να απολέσει κάθε στοιχείο στρατηγικής αυτονομίας.
Η Ευρώπη, κάποτε πυλώνας τεχνολογικής και οικονομικής προόδου, ενδέχεται να επιστρέψει —όπως υποστηρίζουν ορισμένοι αναλυτές— σε μια κατάσταση πολυγλωσσίας, εσωτερικών αντιπαραθέσεων και εθνικών ανταγωνισμών.
Μια τέτοια εξέλιξη θα σήμαινε το τέλος της Ευρώπης ως ενιαίας και ισχυρής οικονομικής οντότητας.
Και, όπως σχολιάζουν με ειρωνεία κάποιοι διεθνείς αναλυτές, «ίσως τότε όλοι οι υπόλοιποι στον κόσμο να νιώσουν καλύτερα».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών