Τι θα κάνει ο ΑΔΜΗΕ
Η αντίστροφη μέτρηση ξεκίνησε όταν η Λευκωσία δια στόματος υπουργού Οικονομικών, αρνήθηκε να εγκρίνει την καταβολή 25 εκατ. ευρώ, ποσό που θεωρείται αναγκαίο για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του έργου για τον επενδυτή. Χωρίς τη ρύθμιση αυτή, ο ΑΔΜΗΕ δεν σκοπεύει να προχωρήσει σε περαιτέρω πληρωμές προς τη γαλλική Nexans, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει την εταιρεία στην απόφαση αναστολή της κατασκευής του καλωδίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Nexans έχει ήδη ζητήσει από τον ΑΔΜΗΕ επίσημη ενημέρωση για την κατάσταση και αναμένεται η απάντηση που θα κρίνει τα επόμενα βήματα. Ο ΑΔΜΗΕ ετοιμάζεται να απαντήσει περιγράφοντας το πρόβλημα με το ρυθμιζόμενο έσοδο, που δεν έχει εξασφαλιστεί και ότι χωρίς αυτό δεν συνεχίζει τις πληρωμές. Αν τελικά η Nexans αποφασίσει suspension, το έργο θα «παγώσει» με ανοιχτό το ενδεχόμενο οριστικής καταγγελίας της σύμβασης. Σημειώνεται ότι η οριστική καταγγελία, δεν θα επιφέρει παραπάνω ρήτρες καθώς δεν έχει δοθεί full notice to proceed στη NEXANS από τον ΑΔΜΗΕ.
Έρχεται νομικό μπρα-ντε-φερ για τα 250 εκ.
Η συμφωνία Ελλάδας–Κύπρου (CBCA) προβλέπει, ότι σε περίπτωση διακοπής του έργου για λόγους εκτός ελέγχου του ΑΔΜΗΕ, το κόστος μοιράζεται εξίσου ανάμεσα στις δύο χώρες. Αυτό σημαίνει ότι η Κύπρος θα πρέπει να καλύψει τα 125 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η κυπριακή πλευρά φαίνεται να επιχειρεί να αποδώσει την ευθύνη του ναυαγίου στον ΑΔΜΗΕ, ώστε να αποφύγει τη συμμετοχή στη ζημιά.
Αντίθετα, η ελληνική πλευρά εμφανίζεται βέβαιη ότι το νομικό πλαίσιο την καλύπτει. Όπως τονίζουν πηγές, «αν η Κύπρος αποσύρει την υποστήριξή της σε ένα έργο που η ίδια κάθε χρόνο υπογράφει την αίτηση για PCI, η ευθύνη είναι εκτός ελέγχου μας».
Οι πολιτικές δηλώσεις
Το πολιτικό κλίμα δείχνει την ένταση. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε χθες ότι «το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί μόνο αν η Κύπρος αποδείξει έμπρακτα ότι το θέλει», αναγνωρίζοντας τις τεχνικές και οικονομικές εκκρεμότητες. Από την άλλη, ο Κύπριος Πρόεδρος Νίκος Χριστοδουλίδης σημείωσε πως «ο ΑΔΜΗΕ έχει δεσμεύσεις που πρέπει να υλοποιήσει, ώστε και εμείς να ανταποκριθούμε στις δικές μας υποχρεώσεις».
Κρίσιμο σημείο αποτελεί η έννοια της «βιωσιμότητας». Σε επίπεδο κρατών, Ελλάδα και Κύπρος υπέγραψαν το 2025 την υποψηφιότητα του έργου στα PCI, άρα επίσημα το στήριξαν. Πηγές αναφέρουν, ότι πριν λίγες ημέρες, έγινε και σύσκεψη της Κομισιόν με τις Αρχές της Κύπρου για να τους εξηγήσει, ότι δεν μπορεί να θέτουν θέμα βιωσιμότητας αφού έχουν υπογράψει την πρόταση ένταξης στα έργα PCI και το 2025.
Όμως για τον επενδυτή, η βιωσιμότητα εξαρτάται από τις ρυθμιστικές αποφάσεις και χωρίς αυτές το έργο δεν είναι βιώσιμο για τον ΑΔΜΗΕ.
Η ΡΑΕΚ ενέκρινε την πρώτη ρυθμιστική απόφαση, αλλά η δεύτερη ρυθμιστική απόφαση για τις πληρωμές, θα λαμβανόταν ως τα τέλη Αυγούστου, μετά από έγκριση του Υπουργείου Οικονομικών της Κύπρου. Η άρνηση του Υπουργείου Οικονομικών, που εγείρει ενστάσεις για τη βιωσιμότητα, μπλόκαρε το ρυθμιζόμενο έσοδο και την βιωσιμότητα του έργου για τον επενδυτή.
Το plan b
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής της Κυριακής, καθησυχάζοντας τους μετόχους κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της εταιρίας στους αναλυτές στις αρχές Αυγούστου, ο Jean Christophe Julien, Αναπληρωτής CEO και CFO της Nexans δήλωσε ότι υπάρχει ήδη έτοιμο Plan B, σε συνεργασία με τις ελληνικές αρχές, να μεταφερθεί η παραγωγή του καλωδίου σε άλλο έργο.
«Προς το παρόν, η έκθεσή μας είναι προστατευμένη χάρη στην προκαταβολή και το υψηλό περιθώριο κέρδους. Δεν μπορώ να πω πολλά περισσότερα, έχουμε σχέδιο Β αν χρειαστεί, αλλά παραμένουμε στο σχέδιο Α» δήλωσε στους αναλυτές από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της Nexans Christopher Gillangh.
Οικονομική κατάρρευση του έργου συνεπάγεται βάρη για τον ΑΔΜΗΕ, ειδικά στην περίπτωση που η Κύπρος αρνηθεί να αναλάβει τις υποχρεώσεις της, που απορρέουν από την διακρατική συμφωνία. Το ενδεχόμενο αυτό οδηγεί την ελληνική κυβέρνηση να εξετάζει σχέδιο αύξησης μετοχικού κεφαλαίου του Διαχειριστή.
Η γαλλική Νexans , παρά τις αναταράξεις που προκάλεσαν και στο εσωτερικό της οι δηλώσεις Κεραυνού φέρεται να παραμένει στο σχέδιο Α, δηλαδή στην παραγωγή του καλωδίου για τον GSI και σύμφωνα με πληροφορίες είναι έτοιμη να επαναφέρει τα ερευνητικά πλοία, υπό την προϋπόθεση ότι η Αθήνα θα εκδώσει ΝΑVTEX. Το ζήτημα είναι για πόσο διάστημα θα αναμένει;
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών