Τελευταία Νέα
Διεθνή

Κατέρρευσαν οι κυρώσεις – Οι δυτικές ναυτιλιακές επιστρέφουν μαζικά στο ρωσικό πετρέλαιο – Το σχέδιο της G7 αποτυγχάνει

Κατέρρευσαν οι κυρώσεις – Οι δυτικές ναυτιλιακές επιστρέφουν μαζικά στο ρωσικό πετρέλαιο – Το σχέδιο της G7 αποτυγχάνει
Η αυξημένη παρουσία δυτικών δεξαμενόπλοιων καταγράφηκε ιδιαίτερα τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο του 2025, κυρίως σε πλοία τύπου Aframax και Suezmax που μεταφέρουν φορτία από ρωσικά λιμάνια στη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα.
Τους τελευταίους τρεις μήνες, σχεδόν το ένα τρίτο των παραδόσεων ρωσικού αργού πετρελαίου τύπου Urals πραγματοποιήθηκε με δεξαμενόπλοια που ανήκουν σε δυτικές ναυτιλιακές εταιρείες, σύμφωνα με στοιχεία που επικαλείται το Bloomberg.
Πρόκειται για το υψηλότερο ποσοστό από τα τέλη του 2023, όταν το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ επέβαλε κυρώσεις σε πλοία που θεωρούνταν ύποπτα για παραβίαση του ανώτατου ορίου τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο.
Η αυξημένη παρουσία δυτικών δεξαμενόπλοιων καταγράφηκε ιδιαίτερα τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο του 2025, κυρίως σε πλοία τύπου Aframax και Suezmax που μεταφέρουν φορτία από ρωσικά λιμάνια στη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα.
Σύμφωνα με αναλυτές, η εξέλιξη αυτή αποδίδεται σε μια σειρά παραγόντων, όπως οι προτιμήσεις των τελικών αγοραστών πετρελαίου, αλλά και στη μείωση της τιμής του αργού Urals κάτω από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων ανά βαρέλι.
Το πλαφόν αυτό είχε καθοριστεί από τις χώρες της G7 τον Δεκέμβριο του 2022, και επιτρέπει σε δυτικές ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες να συμμετέχουν στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου μόνο εφόσον τηρείται το εν λόγω όριο.
Σε απάντηση στους περιορισμούς, ο Ρώσος πρόεδρος Vladimir Putin υπέγραψε διάταγμα που απαγορεύει την εξαγωγή ρωσικού πετρελαίου προς πρόσωπα ή εταιρείες που συμμορφώνονται με το ανώτατο όριο τιμής.
Από τον Απρίλιο του 2025, η τιμή του πετρελαίου Urals κυμαίνεται σταθερά μεταξύ 50 και 55 δολαρίων ανά βαρέλι.
Η εξέλιξη αυτή συνδέεται με τη γενικότερη υποχώρηση των παγκόσμιων τιμών πετρελαίου, λόγω της μειωμένης ζήτησης στην Κίνα, της ενίσχυσης του δολαρίου ΗΠΑ και της αυξημένης παραγωγής από τις χώρες του ΟΠΕΚ+.
Η πτώση των τιμών επέτρεψε σε δυτικές ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες να επανέλθουν στη ρωσική αγορά πετρελαίου, χωρίς να παραβιάζουν τους περιορισμούς των ΗΠΑ και της ΕΕ.
Σημαντική ήταν και η επιστροφή των δυτικών ασφαλιστικών εταιρειών, οι οποίες ξεκίνησαν και πάλι να καλύπτουν κινδύνους σχετικούς με τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, όπως διαρροές, ατυχήματα ή άλλα συμβάντα.
Αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι οι δυτικές ασφαλιστικές παραδοσιακά καλύπτουν στόλους ναυτιλιακών εταιρειών με έδρα τη Δύση, και διαθέτουν την υποδομή για να επανενεργοποιήσουν άμεσα τις υπηρεσίες τους όταν πληρούνται οι νομικές προϋποθέσεις.
Κατά συνέπεια, η πτώση των τιμών του ρωσικού πετρελαίου έχει οδηγήσει σε μερική αποκατάσταση των αλυσίδων εφοδιασμού και ασφάλισης που περιλαμβάνουν δυτικές εταιρείες, παρά τις συνεχιζόμενες κυρώσεις.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης