Τελευταία Νέα
Διεθνή

Επίδειξη ισχύος έναντι της Κίνας από Trump – Στάση στη διώρυγα του Παναμά στο πρώτο ταξίδι του ΥΠΕΞ Marco Rubio

Επίδειξη ισχύος έναντι της Κίνας από Trump  – Στάση στη διώρυγα του Παναμά στο πρώτο ταξίδι του ΥΠΕΞ Marco Rubio
Ο Marco Rubio σημείωσε κατά τη διάρκεια της ακρόασής του στη Γερουσία ότι οι κινεζικές εταιρείες που ελέγχουν τις λιμενικές εγκαταστάσεις και στα δύο άκρα της διώρυγας αποτελούν πρόβλημα εδώ και μια δεκαετία
Ο υπουργός Εξωτερικών Marco Rubio πρόκειται να πραγματοποιήσει το πρώτο του ταξίδι στο εξωτερικό την επόμενη εβδομάδα, το οποίο θα περιλαμβάνει μια στάση στον Παναμά εν μέσω αυξανόμενων εντάσεων σχετικά με την υπόσχεση του Προέδρου Donald Trump να πάρει πίσω τη Διώρυγα του Παναμά.
«Η Κίνα εκμεταλλεύεται τη Διώρυγα του Παναμά.
Και δεν το δώσαμε στην Κίνα.
Το δώσαμε στον Παναμά και το παίρνουμε πίσω», είπε ο Trump κατά την εναρκτήρια ομιλία του.
Ο πρόεδρος του Παναμά José Raúl Mulino αρνήθηκε ότι η Κίνα διαχειρίζεται το κανάλι και δήλωσε ότι δεν θα επιστραφεί στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Tammy Bruce, εκπρόσωπος του State Department, δήλωσε ότι ο Rubio -γερουσιαστής από τη Φλόριντα με κουβανικές ρίζες- σχεδίαζε επίσης να επισκεφθεί το Ελ Σαλβαδόρ, τη Γουατεμάλα, την Κόστα Ρίκα και τη Δομινικανή Δημοκρατία.
Η Bruce είπε ότι το πρόγραμμα απορρέει από το ενδιαφέρον του Rubio για την περιοχή και την επιθυμία του να ενισχύσει τους δεσμούς με τις χώρες της Κεντρικής Αμερικής, ιδίως για την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης.
Ο Rubio κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στον Παναμά θα δώσει και ένα συμβολικό μήνυμα, καθώς οι εντάσεις σχετικά με τα σχόλια του Trump έχουν κλιμακωθεί.
Κατά την ακρόαση για την έγκρισή του διορισμού του, χαρακτήρισε την κυβέρνηση του Παναμά ως «πολύ φιλική προς τις Ηνωμένες Πολιτείες και πολύ συνεργάσιμη».
«Θέλουμε να συνεχιστεί αυτό», είπε.
Ένα θετικό σημείο κατά τη διάρκεια της επίσκεψης θα μπορούσε να περιλαμβάνει τη συνεργασία με τον Παναμά για τον περιορισμό της μαζικής μετανάστευσης.
Ο Mulino έκανε εκστρατεία για τον τερματισμό της παράνομης μετανάστευσης μέσω του περάσματος Darien Gap του Παναμά.
Ωστόσο, η εστίαση στη Διώρυγα του Παναμά θα μπορούσε να επισκιάσει τις συνομιλίες για τη μετανάστευση.
Ο Rubio σημείωσε κατά τη διάρκεια της ακρόασής του ότι οι κινεζικές εταιρείες που ελέγχουν τις λιμενικές εγκαταστάσεις και στα δύο άκρα του καναλιού αποτελούν πρόβλημα εδώ και μια δεκαετία.
Κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του στον Παναμά το 2017,είπε ότι συζήτησε την επιρροή της Κίνας κατά μήκος της πλωτής οδού, η οποία είναι ένα κομβικό σημείο με στρατηγική σημασία.
Είναι ένα κρίσιμο πέρασμα για τα πολεμικά πλοία των ΗΠΑ τόσο στον Ατλαντικό όσο και στον Ειρηνικό.
Ο Rubio είπε ότι αξιωματούχοι του στρατού και της ασφάλειας στον Παναμά δήλωσαν κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του ότι το Πεκίνο θα μπορούσε ενδεχομένως να χρησιμοποιήσει τα εμπορικά λιμάνια του κατά τη διάρκεια μιας στρατιωτικής σύγκρουσης.
«Δεν υπάρχουν ανεξάρτητες κινεζικές εταιρείες», είπε ο Rubio.
«Υπάρχουν όλοι γιατί έχουν αναγνωριστεί ως εθνικοί πρωταθλητές.
Υποστηρίζονται από την κινεζική κυβέρνηση».

Το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα (ΚΚΚ) δίνει εντολή στις κινεζικές εταιρείες να συνεργάζονται με τις κρατικές υπηρεσίες πληροφοριών.
Η Κίνα άρχισε να επενδύει στον Παναμά γύρω στο 2016 και το 2017 και τα χρήματα είχαν αποτελέσματα, είπε ο Rubio.
Η Landbridge με έδρα την Κίνα έκλεισε συμφωνία 900 εκατομμυρίων δολαρίων το 2016 για να ελέγξει το νησί Margarita, το μεγαλύτερο λιμάνι του Παναμά στην πλευρά του Ατλαντικού, για την κατασκευή ενός λιμανιού βαθέων υδάτων.
Το 2017, ο Παναμάς συμμετέχει στη φιλόδοξη Πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας (BRI), που ονομάστηκε σύγχρονος δρόμος του μεταξιού, αφού αναγνώρισε  την Ταϊβάν ως μέρος της Κίνας, προς μεγάλη έκπληξη και ανησυχία των Ηνωμένων Πολιτειών.
Το 2018, κατά την πρώτη θητεία του Trump, η πίεση των ΗΠΑ θεωρήθηκε ότι ανέτρεψε το σχέδιο της Κίνας να κατασκευάσει μια μεγάλη πρεσβεία στο κέντρο του καναλιού, σύμφωνα με το Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών.
Την ίδια χρονιά, μια κινεζική κοινοπραξία με επικεφαλής την China Harbour Engineering Company (CHEC) και την κρατική China Communications Construction Company (CCCC) ανέλαβε σύμβαση 1,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την τέταρτη γέφυρα του καναλιού.
Η CCCC συμμετείχε στην κατασκευή των τεχνητών νησιών της Κίνας στην αμφισβητούμενη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.
Στην πλευρά του Ειρηνικού του καναλιού, την άνοιξη του 2024, οι κινεζικές εταιρείες ολοκλήρωσαν τις εργασίες στον τεράστιο τερματικό σταθμό κρουαζιέρας Amador Pacific Coast που κατασκευάστηκε από την CHEC.

Ποιος έχει τον de facto έλεγχο;

Αυτόν τον μήνα, σε συνέντευξή του στο Associated Press, ο διαχειριστής του καναλιού Ricaurte Vásquez απέρριψε τους ισχυρισμούς ότι το κανάλι ελέγχεται από την Κίνα, ενώ σημείωσε ότι αμερικανικές και ταϊβανέζικες επιχειρήσεις διαχειρίζονται επίσης λιμάνια κατά μήκος του καναλιού.
Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά ευθύνεται για τη διαχείριση και τη συντήρηση των πόρων και την ασφάλεια της πλωτής οδού.
Λειτουργεί ανεξάρτητα από την κυβέρνηση του Παναμά.
«Εννοώ, αυτό είναι ένα από εκείνα τα πράγματα που είναι πραγματικά αλλά όχι αληθινά», είπε ο Joshua Trevino, πρώην αντιπρόεδρος στο Ερευνητικό Ινστιτούτο Ειρηνικού και τρέχων αναλυτής για το Ίδρυμα Δημόσιας Πολιτικής του Τέξας.
Η αρχή του καναλιού μπορεί να ελέγχει τεχνικά την πλωτή οδό, αλλά οι κινεζικές εταιρείες έχουν επίσης λειτουργικό έλεγχο στα λιμάνια και πληρώνουν τους λογαριασμούς.
«Εάν έχετε τον οικονομικό και λειτουργικό έλεγχο - που έχουν - η επίσημη ιδιοκτησία είναι πολύ λιγότερο σημαντική από αυτά τα δύο πράγματα», κατέληξε.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης