Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Servicers και funds «πνίγηκαν» στα νομικά τους τρικ και ζητούν από την κυβέρνηση διέξοδο στο μπλόκο των πλειστηριασμών

Servicers και funds «πνίγηκαν» στα νομικά τους τρικ και ζητούν από την κυβέρνηση διέξοδο στο μπλόκο των πλειστηριασμών
Σύμφωνα με πληροφορίες η Ειδική Γραμματεία Ιδιωτικού Χρέους έχει αναλάβει να βγάλει τα «κάστανα από τη φωτιά»
Σχετικά Άρθρα

Νομική λύση αναζητούν οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες που θα ακυρώνει στην πράξη την αδυναμία των servicers να κάνουν πλειστηριασμούς.
Οι μητρικές εταιρείες δηλαδή τα Funds δεν ανέμεναν ότι κάποιοι δικηγόροι θα όρθωναν το ανάστημά τους και με όπλο τη Δικαιοσύνη θα έβγαζαν αποφάσεις που θα ανέτρεπαν τα αρχικά τους σχέδια.
Σύμφωνα με πληροφορίες η Ειδική Γραμματεία Ιδιωτικού Χρέους έχει αναλάβει να βγάλει τα «κάστανα από τη φωτιά» σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης, το οποίο έχει λάβει σχετικά αιτήματα για την εύρεση μιας νομικής λύσης με σκοπό να απελευθερώσει τους servicers από τα «δεσμά» των δικαστικών αποφάσεων που απαγορεύει στις θυγατρικές εταιρείες να εκπροσωπήσουν τις αντίστοιχες μητρικές εταιρείες με ένδικα μέσα στη Δικαιοσύνη.

Ακυρώνονται οι πλειστηριασμοί από τους servicers

Οι δανειολήπτες που ήδη έχουν στα χέρια ειδοποιητήρια με περιεχόμενο εντολές για πλειστηριασμό μπορούν να κάνουν ανακοπή με το επιχείρημα ότι η Εταιρεία Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις, δεν έχει το δικαίωμα άσκησης ένδικων μέσων κατά του δανειολήπτη και πρωτίστως να τους βγάλει το σπίτι στο σφυρί.
Η κα Αριάδνη Νούκα δικηγόρος από τη Θεσσαλονίκη ήταν ανάμεσα σε αυτούς που πέτυχε απόφαση απο Εφετείο που απαγόρευσε σε servicers να κάνει πλειστηριασμό ακινήτου.
Η ίδια αναφέρει ότι τον Απρίλιο του 2022 εκδόθηκε η πρώτη εφετειακή απόφαση, (1858/2022 ΕφΑθ) σε επίπεδο ασφαλιστικών μέτρων βάσει της οποίας ανεστάλη η διαδικασία πλειστηριασμού ακινήτων με το σκεπτικό, ότι οι εταιρείες διαχείρισης των απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, που μεταβιβάστηκαν βάσει των διατάξεων του ν. 3156/2003 δεν νομιμοποιούνται να προβούν σε πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης (σύνταξη επιταγής, κατάσχεση, πλειστηριασμό).
Ειδικότερα, το Δικαστήριο έκρινε ότι, οι servicers φέρουν την ιδιότητα του αντιπροσώπου του δικαιούχου της απαίτησης, ιδιότητα που δεν παρέχει την εξουσία προς διενέργεια αναγκαστικής εκτέλεσης και δεν συμβαδίζει, ούτε συμβιβάζεται με την αυστηρή τυποποίηση και την ασφάλεια της εκτελεστικής διαδικασίας.
Ήταν, μάλιστα, η πρώτη απόφαση Δικαστηρίου ουσίας, η οποία με εκτενή παράθεση διέκρινε τις εξουσίες και ιδιότητες των εταιρειών διαχείρισης που αναλαμβάνουν την διαχείριση των απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, όταν η μεταβίβαση των δανείων γίνεται βάσει των διατάξεων του ν. 3156/2003 και των διατάξεων του ν. 4354/2015 κρίνοντας, επιπρόσθετα, ότι οι servicers δεν έχουν την ιδιότητα του μη δικαιούχου διαδίκου. Ως εκ τούτου, δεν νομιμοποιούνται και σε δικαστικές ενέργειες για την είσπραξη των απαιτήσεων των δανείων.

Ποια νομική καύτρα έπιασαν οι servicers

Η μητρική εταιρεία για να αποκτήσει τα τιτλοποιημένα δάνεια των τραπεζών είχε δύο επιλογές ως προς το νομοθετικό πλαίσιο που θα χρησιμοποιούσε. Το ένα ήταν με το νόμο 3156/2003,είτε με το θεσμικό πλαίσιο που προβλέπει ο ν. 4354/2015.
Το πλαίσιο του 2015 που έγινε από την κυβέρνηση του ΖΥΡΙΖΑ έθεσε ένα ανάχωμα προστασίας υπέρ των δανειοληπτών που ήταν η απαίτηση ρύθμισης του δανείου με τον οφειλέτη ενώ το πλαίσιο του 2003 δεν προέβλεπε κάτι αντίστοιχο διότι ήταν σε άλλες εποχές και εστίασε κυρίως στην πώληση των κόκκινων δανείων.
Τα FUNDS αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν και τα δύο νομικά εργαλεία για να υλοποιήσουν τα σχέδια τους αλλά έπεσαν σε νομικό ύφαλο διότι πίστευαν ότι θα περνούσαν κάτω από τα ραντάρ των δικηγόρων που ασχολούνται με τα κόκκινα δάνεια.
Ο νόμος του 2003 δεν δίνει το δικαίωμα σε θυγατρική εταιρεία της μητρικής εταιρείας να ασκήσει ένδικα μέσα όπως είναι η έκδοση διαταγή πληρωμής που θεωρείται το σημείο αναφοράς για να έρθει στη συνέχεια ο πλειστηριασμός.
Τα FUNDS τον αξιοποίησαν όσο μπορούσαν διότι σύμφωνα με πληροφορίες είχαν άλλη φορολογική αντιμετώπιση. Στην κατοχή τους βρίσκονται ήδη τιτλοποιημένα δάνεια ύψους 86,9 δις ευρώ ενώ είναι άγνωστο αν έχουν πληρώσει φόρο.
Στη συνέχεια αναζήτησαν νομική διέξοδο με την εν μέρει χρήση του νόμου. 4354/2015 αλλά οι επιλογές τους ακυρώθηκαν με αποφάσεις των Εφετείων διότι η τιτλοποίηση των δανείων έγινε με το νόμο 2003.
Οι σχετικές υποθέσεις έφθασαν και στον Άρειο Πάγο, ο οποίος ακολούθησε τα ίδια νομικά βήματα επικυρώνοντας τις αποφάσεις των Εφετείων.

Τα νομικά τρικ των FUNDS έγιναν κυβερνητικό πρόβλημα

Τα «κόλπα» των Funds σήμερα αποτελούν κυβερνητικό νομικό θέμα, το οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα διότι σε άλλη περίπτωση τίθεται σε κίνδυνο το σχέδιο «Ηρακλής».
Το υπουργείο Δικαιοσύνης θα κληθεί να λύσει το νομικό γρίφο των servicers και των Funds παρότι ο χρόνος δεν προσφέρεται για νομοθετικές παρεμβάσεις υπέρ των νέων κατόχων των δανείων που να σημειωθεί ότι τα απέκτησαν κοψοχρονιά από τις τράπεζες. Το γεγονός ότι η χώρα βρίσκεται σε άτυπη προεκλογική περίοδο θα ήταν σχεδόν δύσκολο επτά μήνες πριν από τις κάλπες η κυβέρνηση να ανοίξει την πόρτα των πλειστηριασμών για τους servicers.

Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης