Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

BofA για Ελλάδα: Aνάπτυξη +3% το 2022 - Κίνδυνος για τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης, δελτίο στην Ενέργεια

BofA για Ελλάδα: Aνάπτυξη +3% το 2022 - Κίνδυνος για τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης, δελτίο στην Ενέργεια
Η Ισπανία, η Γερμανία και η Ελλάδα στάθμισαν μεγαλύτερη δημόσια στήριξη για ιδιωτικές επενδύσεις, παρά για άμεσες κρατικές κεφαλαιουχικές δαπάνες…

Ανάπτυξη 3% το 2022 και +1,8% το 2023 εκτιμά για την Ελλάδα η επενδυτική τράπεζα Bank of America, προσθέτοντας πως η αξιοποίηση των κεφαλαίων του Ταμείου Ανάκαμψης τίθεται εν αμφιβόλω λόγω της έλλειψης επενδυτικής όρεξης εκ μέρους του ιδιωτικού τομέα, αλλά και του κινδύνου που συνιστά το γεωπολιτικό ρίσκο.
Την ίδια στιγμή, ο πληθωρισμός αναμένεται να εκτιναχθεί στο 7,2% το 2022 και στο 2,8% το 2023 -δείγμα ότι o στασιμοπληθωρισμός έρχεται...
Οι πρόσφατες εξελίξεις σε γεωπολιτικό επίπεδο μπορεί να περιπλέξουν την υπόθεση «ανάπτυξη».
Καταγραφήf.JPG
Εύλογα, λέει η BofA, η πολιτική βούληση για μεταρρυθμίσεις θα υποχωρήσει, ενώ οι οικονομικές συνθήκες και οι τιμές της ενέργειας μπορεί να αποτρέψουν τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα.
Σε αυτό το πλαίσιο, υποστηρίζει ο επενδυτικός οίκος, πρέπει να αξιολογηθεί το πού βρισκόμαστε σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης.
«Οι περισσότερες χώρες της ΕΕ υπέβαλαν τα εθνικά σχέδιά τους, με εξαίρεση την Ολλανδία.
Το ελληνικό σχέδιο ήταν από τα πρώτα τα οποία ενεκρίθησαν.
Μέχρι σήμερα, τα 25 σχέδια που εγκρίθηκαν από το Συμβούλιο αντιστοιχούν σε 324,5 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις και 165,3 δισ. ευρώ σε δάνεια.
3_240.JPG
Η Ελλάδα, δε, δεσμεύτηκε να αξιοποίησει πλήρως το προβλεπόμενο προς διάθεση ποσό – δάνεια τε και επιχορήγησεις».
Το χρονοδιάγραμμα κατανομής κεφαλαίων και υλοποίησης μεταρρυθμίσεων/επενδύσεων είναι ετερογενές μεταξύ των χωρών.
Βάσει των σχεδίων που έχουν κατατεθεί, η Ελλάδα αναμένεται να κατανείμει τα κεφάλαιά της από το 2021 έως 2026.
2_353.JPG
Ως γνωστόν, περίπου το 70% των επιχορηγήσεων κατανέμονται σύμφωνα με μια ορισθείσα κεφαλαιακή κλείδα…
Το υπόλοιπο 30% των επιχορηγήσεων κατανέμεται λαμβανομένων υπόψη όχι μόνο των δεδομένων του 2019 (πληθυσμός και κατά κεφαλήν ΑΕΠ) αλλά και των απωλειών του ΑΕΠ που σχετίζονται με την Covid (μεταβολή στην αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ το 2020 και τη συνολική αλλαγή στο πραγματικό ΑΕΠ το διάστημα 2020-21).
Η τελική κατανομή αναθεωρήθηκε στις 30 Ιουνίου…
1_419.JPG
Δυσκολίες στην προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων…

Όσον αφορά την επενδυτική συνιστώσα, τα εθνικά σχέδια των κρατών μελών διαφέρουν αρκετά ως προς το ποσοστό των άμεσων κρατικών επενδύσεων ή των μεταβιβάσεων κεφαλαίων.
Η Ισπανία, η Γερμανία και η Ελλάδα στάθμισαν μεγαλύτερη δημόσια στήριξη για ιδιωτικές επενδύσεις, παρά για άμεσες κρατικές κεφαλαιουχικές δαπάνες.
Παρότι η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα θα μπορούσε να ενισχύσει την όρεξη για επενδύσεις μέσω μακροπρόθεσμων όρων λήξης δανείων/φθηνών δανείων, διαπιστώνεται κίνδυνος υποτονικής ζήτησης εκ μέρους του ιδιωτικού τομέα.
Η τελευταία έρευνα της ΕΚΤ για τον τραπεζικό δανεισμό δείχνει ότι η ζήτηση δανείων που σχετίζεται με κεφαλαιουχικές συναλλαγές ήταν ιδιαίτερα υποτονική το περασμένο τρίμηνο.
Η μειωμένη επενδυτική όρεξη στον ιδιωτικό τομέα θα μπορούσε να περιορίσει την ανάπτυξη για εκείνα τα κράτη μέλη που χρησιμοποιούν κεφάλαια του RRF για να προσελκύσουν ιδιωτικές επενδύσεις.

Ενέργεια…

Επιπλέον κίνδυνο συνιστά η ευπάθεια συγκεκριμένων κλάδων στις αυξομειώσεις τιμών στην Ενέργεια.
Πλέον, δε, η επιβολή δελτίου στην κατανάλωση του φυσικού αερίου το χειμώνα παραμένει σημαντικός κίνδυνος
Στο κακό σενάριο, εύλογα θα υπάρξει εκτροχιασμός από τους αναπτυξιακούς στόχους της χώρας.
Ωστόσο σε αυτό το σενάριο, το λιγότερο που θα απασχολεί είναι η εκπλήρωση των στόχων των εθνικών σχεδίων…
4_190.JPG
ΤPI…

Σύμφωνα με την BofA, το πού βρισκόμαστε σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης είναι πιο σημαντικό υπό το πρίσμα του Μέσου Προστασίας Μεταφοράς (TPI) της ΕΚΤ.
Τα κριτήρια επιλεξιμότητας περιλαμβάνουν:
i) τη συμμόρφωση με τους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ,
ii) την απουσία μακροοικονομικών ανισορροπιών,
iii) τη δημοσιονομική βιωσιμότητα (όπως αξιολογείται από τον ESM, το ΔΝΤ, κ.λπ.)
και iv) τη συμμόρφωση με τις δεσμεύσεις στο πλαίσιο των Εθνικών Σχεδίων Ανάκαπτυξης.
Αυτές οι προϋποθέσεις είναι απαραίτητες να πληρούνται.
Ως εκ τούτου, «η παρακολούθηση της έγκαιρης επίτευξης των οροσήμων και των στόχων που περιγράφονται στα RRP καθίσταται ακόμη πιο σημαντική για να κριθεί ένα κράτος επιλέξιμο στο πλαίσιο του TPI».

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης