Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Η Ρωσία θα ανταπεξέλθει στο embargo πετρελαίου - Ο πόλεμος στην Ουκρανία άλλαξε το ενεργειακό τοπίο

Η Ρωσία θα ανταπεξέλθει στο embargo πετρελαίου - Ο πόλεμος στην Ουκρανία άλλαξε το ενεργειακό τοπίο
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι ο αντίκτυπος θα μπορούσε να μετριαστεί από τη ζήτηση από την Ασία
Σχετικά Άρθρα
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει προκαλέσει την αναδιάρθρωση της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου, με Αφρικανούς προμηθευτές να παρεμβαίνουν για να ανταποκριθούν στην ευρωπαϊκή ζήτηση και τη Μόσχα, που ταλαιπωρείται από τις δυτικές κυρώσεις, να στρέφεται στις αγορές της Ασίας.
Οι αλλαγές δρομολογίων σηματοδοτούν τη μεγαλύτερη αναδιάρθρωση του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου από την πλευρά της προσφοράς, από τότε που η επανάσταση του σχιστόλιθου των ΗΠΑ άλλαξε τη μορφή της αγοράς πριν από περίπου μια δεκαετία και υποδηλώνουν ότι η Ρωσία θα είναι σε θέση να ανταπεξέλθει σε ενδεχόμενο embargo από την Ευρωπαϊκή Ένωση, υπό την προϋπόθεση ότι η Ασία και η Κίνα συνεχίσουν να αγοράζουν το αργό της.

Στροφή της Ρωσίας στις αγορές Ινδίας και Κίνας

Οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Μόσχα μετά τη σύγκρουση στην Ουκρανία που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης των εισαγωγών πετρελαίου της από τις ΗΠΑ, ώθησαν τη Ρωσία να απομακρυνθεί από την Ευρώπη και να στραφεί σε πελάτες στην Ινδία και την Κίνα που παραλαμβάνουν φορτία με μεγάλη έκπτωση σύμφωνα με τα στοιχεία του κλάδου και τους εμπόρους.
Οι ρωσικές εξαγωγές επέστρεψαν στα προ εισβολής επίπεδα τον Απρίλιο, σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας που εδρεύει στο Παρίσι και οι τιμές του πετρελαίου έχουν σταθεροποιηθεί γύρω στα 110 δολάρια αφού έφθασαν σε υψηλό 14 ετών πάνω από τα 139 δολάρια το βαρέλι τον Μάρτιο.
Ακόμα κι αν η ΕΕ συμφωνήσει σε μια απαγόρευση του πετρελαίου στον επόμενο γύρο ρωσικών κυρώσεων, οι αναλυτές εκτιμούν ότι ο αντίκτυπος θα μπορούσε να μετριαστεί από τη ζήτηση από την Ασία, όπως αναφέρει το Reuters σε ανάλυσή του.
«Αν η Δύση δεν ασκήσει διπλωματική πίεση στους Ασιάτες αγοραστές, δεν βλέπουμε το χάσμα προσφοράς να διευρύνεται και τις τιμές του πετρελαίου να εκτινάσσονται», δήλωσε ο Norbert Rücker της Julius Baer.
Ένα πολύπλοκο συνονθύλευμα κυρώσεων των ΗΠΑ, της ΕΕ και της Βρετανίας έχει απαγορεύσει σε πλοία ρωσικής ιδιοκτησίας ή σημαίας να καταπλέουν σε λιμάνια, πράγμα που σημαίνει ότι μέρος του αυξημένου εμπορίου προς την Ασία διευκολύνεται μέσω μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο στη θάλασσα -- μια δαπανηρή διαδικασία όπου η ο κίνδυνος διαρροής είναι μεγαλύτερος.

Εκτινάχθηκαν οι θαλάσσιες ροές ρωσικού πετρελαίου προς την Ασία

Συνολικά, η ροή ρωσικού πετρελαίου προς την Ασία μέσω της θάλασσας έχει εκτιναχθεί τουλάχιστον κατά 50% από την αρχή του έτους, σύμφωνα με την Petro-Logistics που παρακολουθεί την πορεία των δεξαμενόπλοιων.
Οι μεταφορές μεταξύ πλοίων, που αντιπροσωπεύουν ένα μικρό μέρος του συνολικού θαλάσσιου εμπορίου, έχουν μετατοπιστεί από τις ακτές της Δανίας στη Μεσόγειο Θάλασσα για να αποφευχθούν κυρώσεις και διαμαρτυρίες.
«Οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (STS) ήταν συνηθισμένες στα ύδατα της Δανίας, στο σημείο εισόδου της Βαλτικής Θάλασσας», δήλωσε στο Reuters ο πρόεδρος της Petro-Logistics Mark Gerber..
«Αυτά δεν συμβαίνουν πια· εξ ου και η τάση STS των δεξαμενόπλοιων που υπόκεινται σε κυρώσεις σε δεξαμενόπλοιο χωρίς κυρώσεις αυξάνεται στα θερμότερα και πιο φιλικά ύδατα της Μεσογείου».
Ο Gerber υπολόγισε τους όγκους ρωσικού αργού και προϊόντων που μεταφέρονται μεταξύ δεξαμενόπλοιων στη Μεσόγειο σε περίπου 400.000 βαρέλια την ημέρα (bpd), εκ των οποίων η πλειονότητα πηγαίνει στην Ασία, προσθέτοντας στα 2,3 εκατ.  βαρέλια την ημέρα που πηγαίνουν απευθείας.
Τον Ιανουάριο, πριν από την εισβολή, περίπου 1,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα αποστέλλονταν απευθείας στην Ασία.
Το ρωσικό πετρέλαιο φορτώνεται σε δεξαμενόπλοια Aframax ή Suezmax που μεταφέρουν λιγότερο από 1 εκατ. βαρέλια και μεταφέρεται στη θάλασσα σε μεγαλύτερα πλοία που μπορούν να μεταφέρουν 2 εκατομμύρια βαρέλια, καθιστώντας τη ναυτιλία πιο οικονομική, ανέφεραν οι έμποροι.
Οι θαλάσσιοι όγκοι αποτελούν ένα μόνο μέρος των συνολικών εξαγωγών από τη Ρωσία.
Συμπεριλαμβανομένων των προμηθειών των αγωγών, οι συνολικές εξαγωγές ρωσικού αργού και προϊόντων αυξήθηκαν σε πάνω από 8 εκατ. βαρέλια την ημέρα για τον Απρίλιο, στα επίπεδα πριν από την εισβολή στην Ουκρανία.

Στην Αφρική στρέφεται η Ευρώπη

Για να αντισταθμίσουν την απώλεια ρωσικού πετρελαίου, τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια στράφηκαν σε εισαγωγές αργού πετρελαίου από τη δυτική Αφρική, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 17% τον Απρίλιο σε σύγκριση με τον μέσο όρο 2018-2021 σύμφωνα με την Petro-Logistics
Τα στοιχεία της Eikon δείχνουν επίσης αύξηση και υποδεικνύουν ότι 660.000 βαρέλια την ημέρα κυρίως από τη Νιγηρία, την Αγκόλα και το Καμερούν έφτασαν στη βορειοδυτική Ευρώπη τον Μάιο.
Εν τω μεταξύ, οι όγκοι του αργού πετρελαίου της Δυτικής Αφρικής προς την Ινδία έχουν σχεδόν μειωθεί στο μισό, σύμφωνα με τον Gerber, με 280.000 βαρέλια την ημέρα να παραδίδονται τον Απρίλιο από 510.000 τον Μάρτιο καθώς το Δελχί στρέφεται στις προμήθειες από τη Ρωσία.
Με την ευρωπαϊκή ζήτηση να είναι αυξημένη, οι τιμές ειδικότερα του ελαφρού αργού πετρελαίου της Νιγηρίας αγγίζουν υψηλά επίπερα ρεκόρ, σύμφωνα με τους εμπόρους, με το αργό Forcados για παράδειγμα να προσφέρεται σε premium τουλάχιστον 7 $ για το Brent.
Η προσφορά από τη Βόρεια Αφρική προς την Ευρώπη είναι αυξημένη κατά 30% από τον Μάρτιο, ανέφερε η Petro-Logistics. 
Τα στοιχεία της Eikon δείχνουν ότι οι αφίξεις στη βορειοδυτική Ευρώπη από το λιμάνι Sidi Kerir της Αιγύπτου, για το οποίο οι αναλυτές λένε ότι είναι πιθανό σαουδαραβικό αργό, θα διπλασιαστούν σχεδόν σε σύγκριση με τον Μάρτιο σε πάνω από 400.000 βαρέλια την ημέρα τον Μάιο.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επίσης ενισχύσει τον εφοδιασμό στην Ευρώπη.
Οι εισαγωγές ευρωπαϊκού αργού πετρελαίου τον Μάιο από τις ΗΠΑ σε βάση παράδοσης αυξήθηκαν πάνω από 15% σε σύγκριση με τον Μάρτιο, σύμφωνα με την εταιρεία παρακολούθησης Kpler, σε επίπεδα ρεκόρ. 

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης