Τελευταία Νέα
Τουρισμός & Αερομεταφορές

Αισιοδοξία για το 2022, μετάβαση το 2023 και σχεδιασμός σε βάθος χρόνου για τον ελληνικό τουρισμό

Αισιοδοξία για το 2022, μετάβαση το 2023 και σχεδιασμός σε βάθος χρόνου για τον ελληνικό τουρισμό

Οδικό χάρτη παρέδωσε στον πρωθυπουργό ο ΣΕΤΕ, με τα βήματα που οδηγούν τον τουρισμό στη νέα εποχή

Σχετικά Άρθρα
Στην ανθεκτικότητα του τουρισμού εξακολουθεί να ποντάρει η ελληνική οικονομία και για το 2022 παρά τις «τρικλοποδιές» που βάζει η Omicron στο ξεκίνημα της χρονιάς και παρά το ότι είναι ένας από τους κλάδους που έχουν πληγεί περισσότερο από την έναρξη της υγειονομικής κρίσης. Στην κυβέρνηση επικρατεί αισιοδοξία ότι ο τουριστικός τομέας θα πετύχει ακόμα καλύτερα αποτελέσματα φέτος, συνυπολογίζοντας όχι μόνο τις ενδείξεις, αλλά και τις συμφωνίες που έχουν ήδη προχωρήσει.

Άλλωστε οι επιδόσεις του το 2021 που «συνεισέφεραν κατά προσέγγιση το 55% των πληρωμών του 2019, ενάντια στις προβλέψεις και τις πρωτόγνωρες δυσκολίες» όπως ειπώθηκε στη χθεσινή τηλεδιάσκεψη του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), διατηρούν ολοζώντανες τις ελπίδες, παρά το ρευστό περιβάλλον που συντηρεί η πανδημία.

Για τον πρωθυπουργό, η επόμενη (2023) αναμένεται να είναι «μία χρονιά μετάβασης με πολύ έντονους ρυθμούς τουριστικής κίνησης εφόσον όλα πάνε καλά με τον COVID-19» διότι πιστεύει πως η Ελλάδα θα βγει κερδισμένη στον τουριστικό τομέα από την κρίση της πανδημίας και για αυτό πρέπει να ενσωματώσει τα διδάγματά της.
«Εδώ καλούμαστε να κάνουμε έναν σχεδιασμό σε βάθος χρόνου» είπε ο κ. Μητσοτάκης δείχνοντας τις προθέσεις του ώστε να υλοποιηθεί ένα εθνικό σχέδιο δράσης - μακρόπνοος στρατηγικός σχεδιασμός για το εθνικό branding της χώρας στην post-covid εποχή.

Ολοκληρωμένη προσέγγιση από τον ΣΕΤΕ

Τη δυναμική μελέτη «Ελληνικός Τουρισμός 2030 | Σχέδια Δράσης» που προσαρμόζεται ανάλογα με τις εξελίξεις, λαμβάνει υπόψη της τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τομέα και ανταποκρίνεται στις ανάγκες των καιρών, παρέδωσε στον πρωθυπουργό ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Γιάννης Ρέτσος.
Η μελέτη εκπονήθηκε από το ΙΝΣΕΤΕ και πρόκειται για μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για τον σχεδιασμό και την άσκηση πολιτικής, τη διαχείριση και τη διακυβέρνηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και των προορισμών.
«Στόχος μας είναι το «Εθνικό Σχέδιο Δράσης» να αποτελέσει την αρχή μιας περιόδου δημόσιας διαβούλευσης, σε κεντρικό και σε περιφερειακό επίπεδο, καθώς η επιτυχής υλοποίηση της στρατηγικής χρειάζεται/ απαιτεί ουσιαστικούς συμμέτοχους και συνοδοιπόρους, συνθετικά και συνδυαστικά με τους υπόλοιπους δυναμικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας», σημείωσε ο κ. Ρέτσος.
Σύμφωνα με τον υπουργό Τουρισμού κ. Βασίλη Κικίλια, ο ρόλος της συγκεκριμένης μελέτης πρακτικά θα μπορούσε μεταξύ άλλων να λειτουργήσει επιβοηθητικά και ως κατεύθυνση πολιτικής στους DMOs, δηλαδή στους Οργανισμούς Διαχείρισης Προορισμών που πρόκειται να δημιουργηθούν, μετά και την πρόσφατη ψήφιση του νομοσχεδίου.

Η Omicron μεταθέτει την καμπάνια για το city break;

Την ίδια ώρα, φαίνεται πως η Omicron μεταθέτει την καμπάνια του υπουργείου Τουρισμού/ΕΟΤ για την ενίσχυση του city break για λίγο αργότερα, αφού το timing με τη ραγδαία αύξηση κρουσμάτων της πανδημίας στην Ευρώπη δεν κρίνεται ως το πλέον κατάλληλο για να “τρέξουν” στο αέρα τέτοιου είδους προωθητικές ενέργειες.
Σύμφωνα πάντως με τη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, βασικοί ανταγωνιστικοί μας προορισμοί στη Μεσόγειο εστιάζουν από καιρό στην ενίσχυση της βιωσιμότητας, της καινοτομίας και της προσβασιμότητας των αστικών τους προορισμών.
Ένα από τα κύρια ζητήματα που εξετάζει η κυβέρνηση της Ιταλίας για παράδειγμα (ανεξάρτητα από την πανδημία) είναι και η αναζήτηση τρόπων αντιμετώπισης του φαινομένου του υπερτουρισμού σε δημοφιλείς πόλεις όπως η Βενετία, όπου οι τοπικές αρχές προχωρούν σε εφαρμογή τέλους εισόδου 5 ευρώ, ως έναν τρόπο ελέγχου ανθρώπων που καθημερινά την επισκέπτονται για να εξερευνήσουν το ιστορικό της κέντρο.
Το city break εξάλλου, είναι ιδιαίτερα δημοφιλές τουριστικό προϊόν στην Ισπανία και αντιπροσωπεύει τουλάχιστον το 25% των συνολικών διακοπών στη χώρα, ενώ το στρατηγικό πλάνο του Παρισιού (από τους δημοφιλέστερους ευρωπαϊκούς προορισμούς αυτού του είδους) στοχεύει στη διαφοροποίηση του προϊόντος μέσω της ανάπτυξης niche αγορών (night tourism, green tourism, memorial tourism, savoir−faire tourism), στη δημιουργία συναισθήματος «tourism event» για νεαρούς city breakers από όλη την Ευρώπη και στην ανάδειξη λιγότερο ώριμων τουριστικά περιοχών, ώστε να μειωθεί το φαινόμενο του υπερτουρισμού.

Η «δύναμη» του αστικού τουρισμού

Είναι χαρακτηριστική η δυναμική του city break και η συμβολή του στην εθνική οικονομία, όπως δείχνουν τα στοιχεία της προ covid εποχής, ιδιαίτερα σε περιόδους off season.
Συγκεκριμένα, το τρίμηνο Ιανουαρίου-Μαρτίου του 2019 καταγράφηκαν 1,2 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, παρουσιάζοντας αύξηση +7,7% σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη χρονιά, η οποία μεταφράζεται σε 88 χιλ. περισσότερους επιβάτες (στατιστικό δελτίο ΙΝΣΕΤΕ).
Η αύξηση οφειλόταν σχεδόν αποκλειστικά στους προορισμούς city break της Αθήνας (+110 χιλ. επισκέπτες) και της Θεσσαλονίκης (+66 χιλ. επισκέπτες), σε αντίθεση με νησιωτικούς προορισμούς που είχαν μείωση -88 χιλ. επιβάτες.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με το δεύτερο μέρος της μελέτης με τίτλο «Προϊόντα και Αγορές» που εκπονήθηκε από την κοινοπραξία εταιρειών Deloitte – Remaco για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ, το 58,8% των ταξιδιωτών αυτής της κατηγορίας διαθέτει υψηλό εισόδημα, το 70,7% έχει ανώτερη εκπαίδευση και το 37,5% ταξιδεύει με την οικογένειά του.
Οι ταξιδιώτες που επιλέγουν city break διακοπές εμφανίζουν μεν μικρότερη διάρκεια διαμονής σε σχέση με τους ταξιδιώτες των υπόλοιπων τουριστικών προϊόντων (3,6 νύχτες), αλλά η μέση ημερήσια δαπάνη τους ανέρχεται στα επίπεδα των €222.

Αγωνία στη Θεσσαλονίκη

Στο μεταξύ, στο peak έφθασε η αγωνία στη Θεσσαλονίκη, με τους κραδασμούς να έχουν αγγίξει ήδη και τις θέσεις εργασίας.
«Δυστυχώς η φετινή χρονιά, λόγω της συνέχισης της επέλασης της πανδημίας, ξεκίνησε για την συντριπτική πλειοψηφία των ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης με μονοψήφια ποσοστά στις πληρότητες (ποσοστά που θυμίζουν εκείνα του μεγάλου σεισμού του 1978 στην πόλη μας), με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις μας – στην προσπάθειά επιβίωσής τους μέσα στον κυκεώνα και των υπολοίπων τεραστίων προβλημάτων με πρωτεύον αυτό της έκρηξης του ενεργειακού κόστους - να έχουν ήδη ξεκινήσει αλλεπάλληλες απολύσεις εργαζομένων τους» τονίζει σε επιστολή της προς τους βουλευτές Α΄ και Β΄ Περιφέρειας, η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, καλώντας την Πολιτεία να λάβει μέτρα «βραχυχρόνια και μικρού κόστους» διατήρησης των θέσεων εργασίας «όπως έχει ήδη προχωρήσει με άλλους πληττόμενους κλάδους».

Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης