Επιχειρήσεις

ΔΕΗ: Οι δύο καταλύτες που θα καθορίσουν την τιμή της ΑΜΚ στα 8,6 ευρώ... αντί 6,5 ευρώ ελάχιστη – Το δημόσιο 33% χωρίς συμμετοχή

ΔΕΗ: Οι δύο καταλύτες που θα καθορίσουν την τιμή της ΑΜΚ στα 8,6 ευρώ... αντί 6,5 ευρώ ελάχιστη  – Το δημόσιο 33% χωρίς συμμετοχή
Το παιγνίδι με το ποσοστό του δημοσίου και το τελικό ύψος της αύξησης - Τα 6,5 ευρώ ελάχιστη τιμή και η πιθανότερη των 8-8,5 ευρώ
Σχετικά Άρθρα

Έντονο ήταν το παρασκήνιο που προηγήθηκε της λήψης απόφασης για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου κατά περίπου 750 εκατ ευρώ που αποφάσισε να προχωρήσει η διοίκηση της ΔΕΗ.
Και αυτό γιατί εξετάστηκαν όλα τα ενδεχόμενα δεδομένης της μνημονιακής δέσμευσης αλλά και της απόφασης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής του 2016 (κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ) που ενέκρινε το επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ που προέβλεπε την πώληση του 17% της ΔΕΗ.

Οι δυνατότητες με πώληση του 17% ήταν δύο.

Πρώτον οι μετοχές να διατεθούν με δημόσια προσφορά και δεύτερον να γίνει διαγωνισμός και να μπει στρατηγικός επενδυτής.
Και οι δύο περιπτώσεις αποκλείστηκαν καθώς πρώτον δεν προέκυπτε κανένα όφελος για τη ΔΕΗ καθώς τα χρήματα θα πήγαιναν στο ΤΑΙΠΕΔ για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους και δεύτερον γιατί θα προέκυπτε επενδυτής που με λίγα χρήματα θα είχε σημαντική επιρροή στις εξελίξεις στη ΔΕΗ και στην ουσία θα απέκλειε άλλους παίκτες απομειώνοντας την αξία που θα είχε το ποσοστό του Ελληνικού Δημοσίου.

Γιατί επιλέχθηκε η αύξηση κεφαλαίου

Έτσι επιλέχθηκε η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου που φέρνει ζεστό χρήμα στα ταμεία της ΔΕΗ αλλά και ταυτόχρονα το δημόσιο διατηρεί δεσπόζουσα θέση στην εταιρία παραμένοντας μακράν ο μεγαλύτερος μέτοχος.
Η στρατηγική επιλογή μάλιστα είναι κατά τη διάθεση μετοχών με αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου να μην δοθούν μεγάλα πακέτα μετοχών σε λίγους ισχυρούς θεσμικούς οι οποίοι έχουν εκδηλώσει ισχυρό ενδιαφέρον αλλά να ικανοποιηθεί μεγάλο πλήθος θεσμικών επενδυτών για να αυξηθεί και η διασπορά.
Έτσι πέραν της ενίσχυσης της ρευστότητας της μετοχής το δημόσιο διατηρώντας στρατηγικό ποσοστό θα συνεχίσει να έχει κυρίαρχο ρόλο στα δρώμενα της εταιρίας.

Το παιγνίδι του ποσοστού


Βέβαια το μείζον ερώτημα είναι πως θα μειωθεί το ποσοστό του ελληνικού δημοσίου που κατέχουν σήμερα ΕΕΣΥΠ και ΤΙΑΠΕΔ (34% και 17% αντίστοιχα) από το 51% στο 34% αν και ουδείς μπορεί να είναι βέβαιος ούτε για αυτή τη μείωση ποσοστού ούτε και για το ύψος του μετοχικού κεφαλαίου δεδομένου ότι η ΔΕΗ ανακοίνωσε ότι η αύξηση θα είναι περίπου 750 εκ ευρώ και όχι ακριβώς 750 εκ ευρώ.

Αυτό σημαίνει ότι το ύψος της αύξησης μπορεί να είναι και μεγαλύτερο (λόγω της ισχυρής ζήτησης).
Επιπλέον η Γενική Συνέλευση δεν καλείται να αποφασίσει για συγκεκριμένο ύψος αύξησης κεφαλαίου αλλά να παράσχει εξουσιοδότηση στο Διοικητικό Συμβούλιο να αποφασίσει τα της αύξησης (άρα να της δώσει ευελιξία) ωστόσο υπάρχει πρόθεση να είναι περίπου 750 εκατ ευρώ.
Η ΕΕΣΥΠ στην ανακοίνωση που εξέδωσε δεν ξεκαθάρισε τις προθέσεις της αλλά ανέφερε ότι θα εξετάσουν με το ΤΑΙΠΕΔ με βάση τους κανόνες της αγοράς και με τη συνδρομή εξωτερικού συμβούλου, τη μείωση της συμμετοχής τους σε μειοψηφικό ποσοστό καθοριστικής σημασίας (blocking minority), με απώτερο στόχο να αυξηθεί η ελεύθερη διασπορά στο μετοχικό κεφάλαιο της ΔΕΗ και να τοποθετηθούν ιδιώτες θεσμικοί επενδυτές δημιουργώντας αξία για τους μετόχους».
Μειοψηφικό ποσοστό καθοριστικής σημασίας όμως μπορεί να είναι το 34% αλλά μπορεί να θεωρηθεί και το 38% ή 40%.

Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι το δημόσιο δεν θα βάλει ούτε ένα ευρώ στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου.
Έτσι το στοίχημα είναι πόσο τελικά θα είναι το ύψος της αύξησης και ποια η τιμή διάθεσης.

Η ρουλέτα της τιμής διάθεσης

Αν εξετάσουμε την περίπτωση που το δημόσιο περιορίζεται στο 34% και η αύξηση είναι 750 εκ ευρώ τότε θα πρέπει τα 118,2 εκ μετοχές που έχει σήμερα το Δημόσιο να αντιστοιχούν στο 34% του νέου μετοχικού κεφαλαίου.
Δηλαδή το σύνολο των μετοχών μετά την αύξηση θα πρέπει να ανέλθει σε 348 εκατ και ουσιαστικά να εκδοθούν 116 εκατομμύρια νέες μετοχές.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η τιμή διάθεσης των νέων μετοχών θα πρέπει να είναι 6,5 ευρώ ανά μετοχή.
Αν η αύξηση είναι της τάξεως του 1 δισ ευρώ λόγω μεγάλης ζήτησης τότε με το δημόσιο να διατηρεί το 34% η τιμή διάθεσης θα πρέπει να είναι 8,6 ευρώ ανά μετοχή.
Ουσιαστικά δηλαδή το παιγνίδι θα κριθεί στο ύψος της αύξησης υπό την προϋπόθεση ότι το δημόσιο θα περιοριστεί στο 34%.
Το δημόσιο όμως δεν έχει δεσμευτεί για το ποσοστό και αν κάποιος υποθέσει ότι αποφασίζει να διατηρήσει το 40% τότε θα εκδοθούν 63 εκ μετοχές.
Σε περίπτωση αύξησης 750 εκ ευρώ η τιμή διάθεσης εκτινάσσεται στα 12 εκ ευρώ ενώ αν πέσει στο 37% θα εκδοθούν 87 εκ μετοχές με τιμή διάθεσης τα 8,6 ευρώ.
Ουσιαστικά η τακτική που θα ακολουθήσει το Υπερταμείο αλλά και το ύψος της αύξησης μπορούν να μεταβάλλουν τα δεδομένα ανά πάσα στιγμή αλλά η τιμή διάθεσης δεν μπορεί να είναι σε καμία περίπτωση κάτω από 6,5 ευρώ με πιθανότερο το σενάριο των 8 με 8,5 ευρώ και το ύψος της αύξησης να υπερβεί σημαντικά τα 750 εκ ευρώ.
Πάντως μπορεί να υπάρχει αβεβαιότητα για την τιμή διάθεσης αλλά δεν υπάρχει αβεβαιότητα για τη συμμετοχή των Ελλήνων ιδιωτών επενδυτών στην αύξηση αναλογικά και με βάση το ποσοστό που κατέχουν ώστε να διατηρήσουν αναλλοίωτο το ποσοστό τους στο μετοχικό κεφάλαιο.
Ουσιαστικά προς διάθεση σε τρίτους επενδυτές θα τεθούν οι μετοχές που θα αντιστοιχούσαν στο Υπερταμείο και το ΤΑΙΠΕΔ αν συμμετείχαν στην αύξηση.

Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης