Τελευταία Νέα
Οικονομία

Οι 11 προκλήσεις της κυβέρνησης της ΝΔ το 2020 – Έτος δοκιμασίας για οικονομία, σχέσεις με Τουρκία, τράπεζες

tags :
Οι 11 προκλήσεις της κυβέρνησης της ΝΔ το 2020 – Έτος δοκιμασίας για οικονομία, σχέσεις με Τουρκία, τράπεζες
Η επιστροφή στην κανονικότητα θα έλθει το 2021
Έτος δοκιμασίας θα αποδειχθεί το 2020 για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, καθώς μια σειρά γεγονότων θα κρίνουν την αποφασιστικότητα στη λήψη αποφάσεων.
Γιατί θα είναι έτος δοκιμασίας το 2020;
- Η Τουρκία μέσα στο πρώτο τετράμηνο του 2020 θα επιδιώξει να κλιμακώσει την έντασή της στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο με στόχο να δημιουργήσει τετελεσμένα και ταυτόχρονα να επιτύχει το διττό της στόχο, που είναι την εκμετάλλευση φυσικού αερίου και πετρελαίου με την Ελλάδα και ο απώτερος στόχος τη συνεκμετάλλευση του Αιγαίου
- Θα κριθεί εάν με βάση τις επιδόσεις της οικονομίας το 2020 η Ελλάδα θα λάβει το πράσινο φως για μείωση των στόχων των πρωτογενών πλεονασμάτων το 2021
- Θα κριθεί εάν η Ελλάδα μπορεί να επιτύχει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Επιδόσεις 2,5% στην αύξηση του ΑΕΠ είναι μεν αξιοπρεπείς αλλά όχι ικανές να δημιουργήσουν δυναμική στην οικονομία και να επιτρέψουν τη δημιουργία εσωτερικού κεφαλαίου για επενδύσεις και αύξηση παραγωγής
- Το 2020 θα κριθεί η αποφασιστικότητα της κυβέρνησης στην εξυγίανση των τραπεζών
Η πρώτη φάση εξυγίανσης με το σχέδιο «Ηρακλής» υλοποιείται αλλά η δεύτερη φάση που αφορά 28 δισ. NPEs θα είναι πραγματική δοκιμασία για τις τράπεζες, την οικονομία και την κυβέρνηση.
- Το 2020 θα κριθεί εάν η Ελλάδα μπορεί το 2021 να αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα (investment grade) και να ενταχθεί στην ποσοτική χαλάρωση
Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι ούτε το 2021 η Ελλάδα θα αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα.
Η επιστροφή στην κανονικότητα θα έλθει το 2022, όπως υποστηρίζει και η UBS.

Οι 11 προκλήσεις

Οι 11 προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας:

1) Οι σχέσεις με την Τουρκία, οι διεκδικήσεις σε Αιγαίο και ενέργεια, θα αποτελέσουν μεγάλη πρόκληση για την Ελλάδα, αλλά και για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
Όπως εξελίσσονται τα γεγονότα προσφυγικό (χρήση των προσφύγων από τους Τούρκους ως μέσο πίεσης), προκλητική εισβολή της Τουρκίας στην κυπριακή ΑΟΖ (αποκλειστική οικονομική ζώνη), δημιουργία εικονικής ΑΟΖ, αποδεικνύουν ότι η Τουρκία έχει σχέδιο με απώτερο στόχο να σύρει την Ελλάδα σε μια διαπραγμάτευση διεκδικώντας συνδιαχείριση πετρελαίου και φυσικού αερίου στο Αιγαίο.
Η αντίδραση της ελληνικής πλευράς στην κλιμάκωση της έντασης που θα επιχειρήσει η Τουρκία θα κρίνει την πολιτική βιωσιμότητα της κυβέρνησης.

2) Η Ελλάδα φαίνεται ότι δεν μπορεί να επιτύχει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Το 2020 θα φτάσει στο 2,5% και το 2021 στο 2,5%-2,7%, και από το 2022 η πορεία του ΑΕΠ θα εξαρτηθεί από την τάση της διεθνούς ανάπτυξης.
Ο στόχος για 4% είναι ανέφικτος καθ’ όλη τη διάρκεια της τετραετίας της Νέας Δημοκρατίας.
Το 2,5% ως ρυθμός ανάπτυξης είναι μεν θετική εξέλιξη αλλά όχι ικανή παράμετρος να δημιουργήσει θετικό σοκ στην οικονομία.
Θετικά σοκ στην ελληνική οικονομία δεν θα υπάρξουν.

3) Το πρωτογενές πλεόνασμα δεν θα μειωθεί το 2020 και είναι αμφίβολο εάν θα μειωθεί και το 2021.
Το πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ εάν μειωθεί στο 2,2% θα απελευθερώσει 2,5 δισ. πόρους από τον προϋπολογισμό.
Όμως παρά τις θετικές αναφορές για μείωση πρωτογενών πλεονασμάτων, ούτε το 2021 είναι βέβαιο ότι θα ληφθούν οι αποφάσεις.
Προαπαιτούμενο για να καταστεί το χρέος βιώσιμο είναι η Ελλάδα να αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα.
Και μόνο αν συμβούν αυτές οι δύο προϋποθέσεις θα μπορούσε να μειωθεί ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα.

4) Το σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης να αποπληρώσει το 2021 τα 12 από τα 24 δισ. capital buffer (κεφαλαιακό μαξιλάρι) που προήλθε από τον ESM μειώνει το χρέος των 356 δις. αλλά δεν το καθιστά βιώσιμο.
Η μείωση των επιτοκίων στα ομόλογα πχ το 10ετές με απόδοση 1,40% βοηθά στην εξυπηρέτηση του χρέους αλλά όχι στη βιωσιμότητά του.

5) Δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι το 2021 θα αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα η Ελλάδα.
Η επενδυτική βαθμίδα συνδέεται με τη βιωσιμότητα του χρέους και με τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Η UBS ορθά υποστηρίζει ότι η Ελλάδα θα αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα το νωρίτερο το 2022.

6) Οι ξένες επενδύσεις είναι ζητούμενο.
Όλοι εστιάζουν στο Ελληνικό, η μόνη σοβαρή μεγάλη επένδυση, η οποία όμως πραγματοποιείται από Έλληνες.
Οι ξένοι ακόμη απέχουν.

7) Οι ελληνικές τράπεζες αποτελούν μεγάλη πρόκληση για το 2020.
Η εξυγίανση των NPEs θα είναι δύο φάσεων.
Φάση 1: Με το σχέδιο Ηρακλής και με τιτλοποιήσεις έως 33 δις. NPEs
Φάση 2: Ο σκληρός πυρήνας των NPEs περί τα 28 δις. που απαιτούν νέα κεφάλαια από τις τράπεζες

8) Οι ελληνικές τράπεζες θα χρειαστούν νέα κεφάλαια 5-6 δις. για να εξυγιανθούν, αναπτυχθούν, βελτιώσουν τη σχέση κεφαλαίων προς DTC (αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση).
Το 2020 θα είναι χρονιά stress tests.
Οι ελληνικές τράπεζες θα τα περάσουν αλλά οι αυξήσεις κεφαλαίου για την επόμενη μέρα θα προετοιμάζονται.

9) Οι τράπεζες για να χρηματοδοτήσουν την οικονομία χρειάζονται πέραν από κεφάλαια και ρευστότητα να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις ώστε να αυξηθεί η ζήτηση.
Το 2020 θα είναι έτος πρόκλησης της ζήτησης σε δάνεια από την οικονομία.

10) Η ενέργεια θα αποδειχθεί το 2020 ο σημαντικότερος πυλώνας για την οικονομία.
Η Ελλάδα το 2020 θα κριθεί εάν έχει την πολιτική τόλμη να ανακηρύξει ΑΟΖ.
Αποτελεί εθνικό καθήκον για την Ελλάδα η ανακήρυξη ΑΟΖ.

11) Η εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας θα είναι προϊόν συναίνεσης και από ότι φαίνεται θα είναι ο μόνος παράγοντας που δεν θα αποτελέσει πρόκληση για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
Είτε με Παυλόπουλο είτε με άλλο πρόσωπο η Νέα Δημοκρατία θα ζητήσει τη συναίνεση του ΣΥΡΙΖΑ, επομένως η εκλογή του ΠτΔ θα είναι αυστηρά συναινετική διαδικασία.
Το 2020 όμως θα είναι η χρονιά όπου η κοινωνία δεν θα ποντάρει στις προσδοκίες από τη Νέα Δημοκρατία, αλλά στις πράξεις.
Επίσης το 2020 θα είναι μια χρονιά όπου ο ΣΥΡΙΖΑ θα κριθεί εάν μπορεί να ασκήσει αξιόπιστη αντιπολίτευση ή θα περιθωριοποιηθεί.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης