Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Στα κόκκινα τα ελληνικά τάνκερ λόγω των κυρώσεων σε Rosneft και Lukoil – Ναύλοι ρεκόρ ως 10 εκατ. δολάρια ανά ταξίδι

Στα κόκκινα τα ελληνικά τάνκερ λόγω των κυρώσεων σε Rosneft και Lukoil – Ναύλοι ρεκόρ ως 10 εκατ. δολάρια ανά ταξίδι
Οι ελληνικές εταιρείες αρνούνται τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, ανέλαβε ο σκιώδης στόλος…
Περιορίζουν δραστικά τη συνεργασία τους με τους ρωσικούς πετρελαϊκούς κολοσσούς, μετά την επιβολή νέων κυρώσεων από τις ΗΠΑ, οι ελληνικές εταιρείες δεξαμενόπλοιων, οι οποίες παραδοσιακά μετέφεραν έως και το ένα τρίτο του ρωσικού πετρελαίου προς εξαγωγή…
Το κόστος μεταφοράς έχει φτάσει σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, με την αποστολή ενός μόνο φορτίου να υπερβαίνει πλέον τα 8 έως 10 εκατομμύρια δολάρια ανά ταξίδι.
Σύμφωνα με στοιχεία του Brookings Institution και δημοσιεύματα των Moscow Times, οι ελληνικές εταιρείες μεταφέρουν παραδοσιακά 10 έως 20 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρελαίου μηνιαίως, αλλά η συμμετοχή τους μειώθηκε δραστικά μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου.
Πλέον, οι περισσότερες αποστολές αργού πετρελαίου των Ουραλίων πραγματοποιούνται από τον λεγόμενο «σκιώδη στόλο», ενώ το υπόλοιπο διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια χωρών της G7 ή ασφαλισμένα στη Δύση.

Οι κυρώσεις

Οι νέες κυρώσεις των ΗΠΑ στοχεύουν απευθείας τις Rosneft και Lukoil, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το ήμισυ της συνολικής παραγωγής και των εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας.
Ταυτόχρονα, η Ευρωπαϊκή Ένωση ενίσχυσε το 19ο πακέτο κυρώσεων, προσθέτοντας 117 δεξαμενόπλοια του σκιώδους στόλου στη μαύρη λίστα, φτάνοντας συνολικά τα 558 πλοία.
Η επιβολή των κυρώσεων οδήγησε σε σημαντική αύξηση των ναύλων: η μεταφορά ενός φορτίου Ουραλίων από τα λιμάνια Πριμόρσκ και Ουστ-Λούγκα προς την Ινδία κοστίζει πλέον πάνω από 8 εκατομμύρια δολάρια, ενώ ορισμένοι μεταφορείς φτάνουν έως και τα 10 εκατομμύρια δολάρια ανά ταξίδι.
Σύμφωνα με το φινλανδικό κέντρο CREA, ο «σκιώδης στόλος» μεταφέρει περίπου το ήμισυ του ρωσικού πετρελαίου, με τα υπόλοιπα να εξάγονται από δεξαμενόπλοια που ανήκουν σε χώρες της Δύσης ή είναι ασφαλισμένα από δυτικές ασφαλιστικές.
Οι ελληνικές εταιρείες δεξαμενόπλοιων, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, θα μπορούσαν να συνεχίσουν τη μεταφορά, εάν τηρηθεί η αρχή του «ανωτάτου ορίου τιμών» που έχει καθοριστεί στα 47,6 δολάρια ανά βαρέλι, όπως σημειώνει ο Alexey Gromov, επικεφαλής διευθυντής ενέργειας στο Ρωσικό Ινστιτούτο Οικονομικών και Χρηματοοικονομικών.

Ινδία

Επιπλέον, οι ινδικές πετρελαϊκές εταιρείες, όπως η Reliance, ετοιμάζονται να μειώσουν σημαντικά τις αγορές ρωσικού πετρελαίου, ενώ η κυβέρνηση των ΗΠΑ υπό τον Donald Trump απείλησε με υψηλούς δασμούς σε περίπτωση συνέχισης των εισαγωγών από τη Ρωσία.
Ο Ινδός πρωθυπουργός Modi διαβεβαίωσε τις ΗΠΑ ότι σκοπεύει να περιορίσει τις αγορές.
Οι κυρώσεις εμποδίζουν τη Rosneft και τη Lukoil να πραγματοποιούν συναλλαγές σε δολάρια ΗΠΑ, γεγονός που έχει μετατρέψει σε εξαιρετικά δύσκολες τις διεθνείς μεταφορές πετρελαίου, ενώ η Ινδία υφίσταται το μεγαλύτερο βάρος των οικονομικών επιπτώσεων λόγω των δυσκολιών στην πληρωμή με άλλα νομίσματα.
Η επιβολή των κυρώσεων, σε συνδυασμό με τη δραστική μείωση της συμμετοχής των ελληνικών εταιρειών, δημιουργεί σοβαρές προκλήσεις για την εξαγωγή ρωσικού πετρελαίου και αυξάνει σημαντικά το κόστος των αποστολών, επηρεάζοντας τις παγκόσμιες ροές ενέργειας και την αγορά αργού πετρελαίου.

Οι ελληνικές εταιρείες

Οι ελληνικές εταιρείες μετέφεραν ρωσικό αργό επί δεκαετίες ενώ συνέχισαν να το κάνουν παρότι οι περισσότερες δυτικές εταιρείες σταμάτησαν να εκτελούν δρομολόγια υπό τον φόβο των κυρώσεων και την επιβολή πλαφόν.
Αν μη τι άλλο, οι διαδρομές ήταν προσοδοφόρες.
Το ρωσικό εμπόριο πετρελαίου έφερε έσοδα ρεκόρ κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους στις εταιρείες που πήραν το ρίσκο και παρέμειναν στην επιχείρηση.
Τα ναύλα για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου εκτινάχθηκαν έως και 15 εκατομμύρια δολάρια ανά ταξίδι με δεξαμενόπλοιο από τα λιμάνια της Βαλτικής στην Ινδία τον περασμένο χειμώνα, καθώς οι ναυλωτές χρεώνουν υψηλές τιμές λόγω του κινδύνου – αρκετές φορές πιο ακριβό από ό,τι στο παρελθόν.
Σημειώνεται πως οι ελληνικές εταιρείες διαχειρίζονται περισσότερα από εκατοντάδες πετρελαιοφόρα, ικανά να χειριστούν σχεδόν όλες τις εξαγωγές πετρελαίου από τα ευρωπαϊκά λιμάνια της Ρωσίας Primorsk, Ust-Luga και Novorossiisk (περίπου 10 εκατομμύρια τόνοι το μήνα ή 2,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα).
Διαχειρίζονται επίσης στόλο από μικρότερα βυτιοφόρα που μεταφέρουν καύσιμα.
«Ο σκιώδης στόλος μπορεί να μην είναι αρκεί για τη μεταφορά όλου του ρωσικού πετρελαίου», είπε ένας από τους traders που εμπλέκονται στη ρωσική ναυτιλία πετρελαίου, αναφερόμενος στην εμφάνιση στα τάνκερ που μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Ρωσία δεν καλύπτονται από δυτικά ασφάλιστρα.
Αυτό σημαίνει ότι απαιτούνται περισσότερα τάνκερ. Ωστόσο, προς το παρόν η Ρωσία φαίνεται να τα καταφέρνει καθώς παρενέβησαν και άλλες ναυτιλιακές.
Όπως σημειώνει το Reuters, η Ρωσία βασίζεται στη ναυτιλιακή της εταιρεία Sovcomflot και σε πολλές ελάχιστα γνωστές ναυτιλιακές εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, τις Σεϋχέλλες, την Γκάνα και άλλες τοποθεσίες.
Τα πλοία φέρουν σημαίες διαφορετικών κρατών από τη Λιβερία έως τα νησιά Κουκ.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης