Oι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων (servicers) δραστηριοποιούνται λίγα χρόνια στην Ελλάδα, αλλά ήδη έχουν αφήσει έντονο αποτύπωμα. Παρότι η συμβολή τους συχνά παραμένει στη σκιά λόγω παρανοήσεων και μύθων, τα αποτελέσματα της δραστηριότητάς τους είναι σημαντικά.
Μάλιστα με τη συμβολή των servicers, δάνεια που υπερβαίνουν τα 40 δισ. ευρώ έχουν επιστρέψει σε καθεστώς ομαλής αποπληρωμής. Το 2024, πραγματοποιήθηκαν ρυθμίσεις ύψους 6,5 δισ. ευρώ, που αφορούν εκατοντάδες χιλιάδες οφειλέτες ενώ μόνο στο πρώτο εξάμηνο του 2025, οι ρυθμίσεις έφθασαν τα 3,2 δισ. ευρώ.
Κεντρικός στόχος των servicers είναι η παροχή βιώσιμων και ρεαλιστικών λύσεων που να μπορούν να τηρηθούν από τους οφειλέτες και ταυτόχρονα να ικανοποιούν τους πιστωτές. Η Intrum, μάλιστα, ενθαρρύνει τους οφειλέτες να ενταχθούν στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης χρεών, στον οποίο εγκρίνει άνω του 85% των αιτήσεων.
Αυτή η προσέγγιση φαίνεται να έχει απεικόνιση και στους οφειλέτες με κάποιους να δηλώνουν ότι είναι πολύ ευχαριστημένοι από τη συνεργασία με την εταιρεία, όπως ο Π.Β.: «Η συνεργασία μου με την Intrum ήταν άριστη. Έμεινα απόλυτα ευχαριστημένος από την άμεση ανταπόκριση στο αίτημα μου καθώς η ρύθμιση των οφειλών μου διευθετήθηκε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.»
Παρά τις εντυπώσεις, οι servicers δεν αγοράζουν δάνεια ούτε ακίνητα. Δεν έχουν σκοπό τους πλειστηριασμούς για δικό τους κέρδος και οι πλειστηριασμοί είναι η τελευταία διέξοδος στη διαδικασία διευθέτησης μια απαίτησης. Οι Διαχειριστές δρουν αποκλειστικά για λογαριασμό των πιστωτών, μέσα σε αυστηρό νομικό πλαίσιο.
Οι λύσεις που προτείνονται εξαρτώνται από την περίπτωση. Γνώμονας παραμένει πάντα μια βιώσιμη λύση διευθέτησης που επιτρέπει στον οφειλέτη να αποπληρώνει την οφειλή του με τρόπο οικονομικά εφικτό και κατά κανόνα να καλύπτει τουλάχιστον την αξία της περιουσίας του. Το πλαίσιο, που προκύπτει από τον νόμο και τις συμβάσεις διαχείρισης, δεν επιτρέπει στους Διαχειριστές να παρεκκλίνουν.
Για την ευαίσθητη μερίδα των οικονομικά ασθενέστερων οφειλετών, οι Διαχειριστές προτείνουν μια σειρά από λύσεις που στοχεύουν στο να προσδιορίσουν μια μηνιαία δόση στα μέτρα τους, προλαμβάνοντας τις πιο βαριές καθυστερήσεις και τις νομικές ενέργειες.
Έτσι το τελευταίο διάστημα, η στάση των οφειλετών απέναντι στον κλάδο έχει αρχίσει να αλλάζει. Πολλοί πλέον μιλούν για ειλικρινή και αποδοτική συνεργασία, με άμεση ανταπόκριση και διάθεση κατανόησης.
Γεγονός που αντικατοπτρίζεται και στις απόψεις των πελατών της Intrum: «Η συνεργασία μου με την Intrum στην προσπάθεια εύρεσης λύσης στο ζήτημα που μας απασχόλησε ήταν πραγματικά άψογη. Με ευγένεια, υπομονή, πνεύμα συνεργασίας , γνώση του αντικειμένου , ευελιξία και κατανόηση, συνέβαλε τα μέγιστα στην κατάληξη αισίου αποτελέσματος, που ικανοποιεί και τις δύο πλευρές.», αναφέρει ο Δ.Θ.
Σήμερα, οι servicers θεωρούνται αναπόσπαστο κομμάτι μιας σύγχρονης οικονομίας, όπως συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Στηρίζουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις να σταθούν ξανά στα πόδια τους και ενισχύουν την ανάπτυξη της χώρας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών