Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Το «στοίχημα» που κερδίζεται και το «αγκάθι» του υπερτουρισμού

Το «στοίχημα» που κερδίζεται και το «αγκάθι» του υπερτουρισμού
Η αύξηση των εσόδων και οι υποδομές, μεγάλες προκλήσεις της νέας στρατηγικής στον τουρισμό
Σχετικά Άρθρα
Στις επιδόσεις του τουρισμού στρέφει το βλέμμα της η κυβέρνηση, μετά και την ικανοποίηση που καταγράφεται σχεδόν σε όλους τους προορισμούς για την πορεία των φετινών εσόδων, παρά τις αρχικές διστακτικές προβλέψεις. «Αν κάτι μας έδειξε η σεζόν, είναι ότι τουρισμός πρωταγωνιστεί στην ανάκαμψη της οικονομίας και βγαίνει μπροστά σε κάθε κρίση, βάζοντας «πλάτη» στα δύσκολα», εξασφαλίζοντας επιπλέον δημοσιονομικό χώρο για αναγκαίες «οικονομικές ενέσεις» στην ίδια την κοινωνία» σχολιάζει παράγοντας της αγοράς, δικαιώνοντας όπως λέει, «για άλλη μια φορά τον τίτλο του ως «η βαριά βιομηχανία» της χώρας».
Ένας πολύ καλός Σεπτέμβριος με πληρότητες που αγγίζουν ή και ξεπερνούν το 70% όχι μόνο στη «ναυαρχίδα» του ελληνικού τουρισμού όπως είναι το Νότιο Αιγαίο, αλλά και σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας όπως είναι η Χαλκιδική, δείχνει ότι το «στοίχημα» του 50% του 2019 κερδίζεται μέσα στις δύσκολες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία, «ανεβάζει όμως τον πήχη για το 2022 και ανοίγει τη διαδικασία αναθεώρησης του στρατηγικού μας σχεδιασμού.
Αυξάνει τα επίπεδα εγρήγορσης για έγκαιρη αντίδραση και ετοιμότητα μέσα σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον», σύμφωνα με επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του τουρισμού, οι οποίοι αναμένουν το νομοσχέδιο του υπουργείου που έχει προαναγγελθεί, για να λυθούν μια σειρά από ζητήματα που χάνονται στο λαβύρινθο των συναρμοδιοτήτων.

«Ανάσα πενταετίας» το μέτρο της επιστρεπτέας  

Με τις επιχειρήσεις ειδικά τις συνεχούς λειτουργίας που τα ταμειακά διαθέσιμά τους βρίσκονται «στο κόκκινο», εκπρόσωποι του κλάδου εκτιμούν ότι οι ανακοινώσεις του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στην 85η ΔΕΘ δίνουν ελπίδα για συνέχιση της τουριστικής δραστηριότητας και το χειμώνα.
«Η επέκταση του προγράμματος Συν – Εργασία έως το τέλος του έτους και του προγράμματος επιδότησης δόσεων δανείων «Γέφυρα» για τρεις μήνες, είναι πάγια αιτήματα του κλάδου και είμαστε ευχαριστημένοι.
Πολύ καλή κίνηση για όσους έχουν υπαχθεί στο μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής, είναι η μείωση του ποσοστού της επιστροφής ανάλογα με την πτώση των ακαθάριστων εσόδων της κάθε επιχείρησης, γιατί θα δώσει «οικονομική ανάσα» πενταετίας έως το 2026», δηλώνει στο ΒΝ ο πρόεδρος των ξενοδόχων κ. Γρηγόρης Τάσιος.  
Χαρακτηρίζει σημαντική την επέκταση της εφαρμογής του ΦΠΑ στο 13% ειδικά στην εστίαση έως τον Ιούνιο του 2022 και τονίζει παράλληλα ότι «παραμένει σε εκκρεμότητα η μείωση του ΦΠΑ στο 6% στη διαμονή για να γίνουμε ανταγωνιστικοί και να εξασφαλίσουμε επιπλέον ρευστότητα».
Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Γιάννης Ρέτσος είχε επαναφέρει στην ομιλία του στην τελευταία γενική συνέλευση του ΣΕΤΕ το αίτημα για ενιαίο ΦΠΑ σε τουρισμό και μεταφορές, ύψους 11%. «Αναμένεται να επηρεάσει θετικά τον κλάδο μας η κατάργηση του φόρου γονικών παροχών – δωρεών για συγγενείς πρώτου βαθμού που αφορά αξίες έως 800 χιλιάδες ευρώ, διότι θα μπορέσουν να μεταβιβαστούν ποσοστά επιχειρήσεων στις νέες γενιές χωρίς επιβάρυνση. Αυτό θα βοηθήσει μικρές και μικρομεσαίες οικογενειακές επιχειρήσεις που είναι η «ραχοκοκαλιά» της τουριστικής δραστηριότητας στους περισσότερους προορισμούς της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας, να παραμείνουν στον τουριστικό χάρτη και να συνεχίσουν να λειτουργούν, να εκσυγχρονίζονται και να αναπτύσσονται», πρόσθεσε ο κ. Τάσιος.   

Πολιτική βούληση για ποιοτική αναβάθμιση

Η ασφάλεια και τα ξεκάθαρα μηνύματα αναμένεται να είναι και τη νέα χρονιά, το 2022 – πεδία όπου σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η Ελλάδα φέτος τα πήγε πολύ καλά και πρέπει να συνεχιστούν. Ίσως οι μεγαλύτερες προκλήσεις έχουν να κάνουν με την αναβάθμιση του τουριστικού προφίλ της χώρας μας, ώστε να καταφέρει να κεφαλαιοποιήσει το γεγονός ότι φέτος την επισκέφτηκαν τουρίστες που είχαν την διάθεση να δαπανήσουν περισσότερα, αλλά και με τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων υποδομών που δέχθηκαν μεγάλη πίεση ιδιαίτερα τον Αύγουστο, όταν υπήρχαν περιοχές που ξεπέρασαν ακόμη και το 2019 σε αφίξεις, ώστε όλοι οι τουρίστες να απολαμβάνουν μια καλύτερη εμπειρία.
Η κλιματική κρίση, ανέδειξε ζητήματα αειφορίας που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα, αλλά και επενδύσεις που θα διευρύνουν την τουριστική δραστηριότητα 12 μήνες το χρόνο με απώτερο στόχο την αύξηση των εσόδων. Αυτό θα αυξήσει και τις θέσεις εργασίας όπου βασική προτεραιότητα σύμφωνα με τους εμπλεκόμενους φορείς και τον αρμόδιο υπουργό κ. Βασίλη Κικίλια, είναι να εξασφαλιστεί η κατάλληλη επαγγελματική κατάρτιση και εκπαίδευση, με έμφαση στην αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας.
Ειδικά, όταν όλα τα στοιχεία δείχνουν πως το καλοκαίρι που πέρασε, η Νότια Ευρώπη απέφυγε να αντιμετωπίσει «έναν δεύτερο εφιάλτη», όπως λέει άνθρωπος της αγοράς που σημειώνει ότι «ο κόσμος διψά για κανονικές διακοπές και ήδη έχουν αρχίσει οι κρατήσεις για την επόμενη σεζόν. Ο Οκτώβριος δείχνει καλά στοιχεία, εάν δεν έχουμε κάποιο πισωγύρισμα από την πανδημία. Διατηρείται ακόμη η ανάγκη για ευέλικτες κρατήσεις, ενώ θα χρειαστεί το τουριστικό προϊόν να αναβαθμιστεί περισσότερο, καθώς φέτος οι περισσότεροι προτίμησαν καταλύματα πολυτελείας, πέντε ή τεσσάρων αστέρων, γιατί είχαν την διάθεση και τα χρήματα για να ξοδέψουν περισσότερα».

«Ενέσεις» στον οδικό τουρισμό και την κρουαζιέρα

Οι τουριστικές ροές, εάν δεν υπάρξουν ανατροπές, του χρόνου αναμένονται ιδιαίτερα αυξημένες, με τον οδικό τουρισμό να αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της τουριστικής «πίτας». Η βελτίωση των χερσαίων συνόρων είναι ένα ζήτημα που απασχολεί ιδιαίτερα τη Βόρεια Ελλάδα και είναι ένα από τα αιτήματα της περιοχής, με τους επιχειρηματίες να προτείνουν λύσεις ενόψει 2022. Όπως αυτή του προέδρου της ΠΟΞ για να μπουν διόδια (ένα ευρώ) στα χερσαία σύνορα, προκειμένου να διευρυνθεί η εισερχόμενη αγορά και να μην περιλαμβάνει μόνο τους Βαλκάνιους, αλλά και τουρίστες από την Κεντρική Ευρώπη, δηλαδή να δημιουργηθούν προϋποθέσεις για σύγχρονες υποδομές ώστε να υπάρξει αναβάθμιση των προορισμών και καλύτερη διαχείρισή τους.
Η αναφορά του πρωθυπουργού στην κρουαζιέρα και τα προβλήματα που ανέδειξε η φετινή σεζόν, φέρνει σε πρώτο πλάνο τον προβληματισμό σε δημοφιλή νησιά που καλούνται να διαχειριστούν τον ταυτόχρονο κατάπλου δύο ή τριών κρουαζιερόπλοιων: «Αν πρέπει, δηλαδή, να φτάσουμε στο σημείο να αυξήσουμε το κόστος πρόσβασης για προορισμούς οι οποίοι αυτή την στιγμή δεν μπορούν να υποστηρίξουν πέντε κρουαζιερόπλοια ταυτόχρονα δεν θα διστάσουμε να το κάνουμε. Το κάνουν και άλλες χώρες πια. Πρέπει να προστατεύσουμε τον πυρήνα του προϊόντος μας», προϊδεάζοντας για αύξηση των τελών. Όλα δείχνουν ότι η πολιτική στον τομέα της κρουαζιέρας θα αναθεωρηθεί για να μη δημιουργούνται φαινόμενα ασφυξίας και αντί για ωφέλειες, τα αποτελέσματα να καταλήγουν να είναι αντίστροφα και προορισμοί να φτάνουν στα όριά τους.

Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης