Η BP ανακοίνωσε την ακύρωση της προγραμματισμένης κατασκευής μιας μονάδας βιοκαυσίμων στο διυλιστήριό της στο Ρότερνταμ, προκαλώντας νέο πλήγμα στις ευρωπαϊκές φιλοδοξίες για την επέκταση των προηγμένων βιοκαυσίμων, σύμφωνα με το Reuters.
Η εταιρεία επιβεβαίωσε τη Δευτέρα (22/9) ότι δεν θα προχωρήσει στην κατασκευή της αυτόνομης μονάδας, επιλέγοντας αντ’ αυτού να επικεντρωθεί στην κατεργασία βιοκαυσίμων σε υπάρχοντα διυλιστήρια, μια φθηνότερη και λιγότερο ριψοκίνδυνη λύση. Εκπρόσωπος της BP δήλωσε πως το έργο δεν πληροί πλέον τα κριτήρια απόδοσης κεφαλαίου της εταιρείας, τα οποία συνδέονται με τις δραστηριότητές της στον τομέα του πετρελαίου και του φυσικού αερίου.
Το έργο εντασσόταν σε ένα ευρύτερο επενδυτικό πλάνο που, σύμφωνα με προηγούμενες ανακοινώσεις της BP, θα μπορούσε να προσφέρει 50.000 βαρέλια βιοκαυσίμων ημερησίως έως το 2030. Κανένα από αυτά τα σχέδια δεν είχε φτάσει σε τελική επενδυτική απόφαση. Σήμερα, η BP παράγει περίπου 10.000 βαρέλια ημερησίως μέσω συγκατεργασίας στα διυλιστήριά της, βασιζόμενη κυρίως στη βραζιλιάνικη κοινοπραξία της με την Bunge, που παράγει αιθανόλη από ζαχαροκάλαμο. Η μοναδική μεγάλη μονάδα υπό αξιολόγηση παραμένει στην Καστεγιόν της Ισπανίας.
Η απόφαση της BP ακολουθεί λίγες εβδομάδες μετά την ακύρωση αντίστοιχου έργου της Shell στο Ρότερνταμ, το οποίο προέβλεπε παραγωγή 820.000 τόνων ετησίως ανανεώσιμου ντίζελ και βιώσιμου αεροπορικού καυσίμου (SAF).
Η Shell επικαλέστηκε έλλειψη ανταγωνιστικότητας και κατέγραψε απομειώσεις έως και 1 δισ. δολάρια.
Προκλήσεις για τον κλάδο των βιοκαυσίμων στην Ευρώπη
Οι διαδοχικές αποχωρήσεις από τα δύο μεγαλύτερα ευρωπαϊκά πετρελαϊκά μεγαθήρια αναδεικνύουν τις αυξανόμενες προκλήσεις για τον κλάδο των προηγμένων βιοκαυσίμων, παρά την ισχυρή πολιτική στήριξη της ΕΕ.
Οι υψηλές τιμές πρώτων υλών, η αστάθεια στο κανονιστικό πλαίσιο και οι πιέσεις των μετόχων για υψηλότερες αποδόσεις καθιστούν μη βιώσιμες τις ακριβές, αυτόνομες επενδύσεις.
Ως αποτέλεσμα, τόσο η BP όσο και η Shell επαναπροσανατολίζουν τα κεφάλαιά τους σε δραστηριότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου, όπου η κερδοφορία θεωρείται πιο προβλέψιμη.
Η ακύρωση των δύο έργων αφαιρεί από τον ευρωπαϊκό χάρτη περισσότερους από ένα εκατομμύριο τόνους αναμενόμενης νέας παραγωγικής ικανότητας, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με την ικανότητα της ΕΕ να επιτύχει τους δεσμευτικούς στόχους για βιώσιμο αεροπορικό καύσιμο.
Σύμφωνα με τον κανονισμό ReFuelEU, οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να χρησιμοποιούν τουλάχιστον 6% SAF έως το 2030, με σταδιακή αύξηση του ποσοστού τα επόμενα χρόνια.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών