Τελευταία Νέα
Ενέργεια

«Φάντασμα» τα υπεράκτια αιολικά πάρκα - Η απόφαση της πρώτης κυβέρνησης Μητσοτάκη... που δεν υλοποιεί η δεύτερη

«Φάντασμα» τα υπεράκτια αιολικά πάρκα - Η απόφαση της πρώτης κυβέρνησης Μητσοτάκη... που δεν υλοποιεί η δεύτερη
Το Υπουργείο Εξωτερικών και ο φόβος της Τουρκίας
Σχετικά Άρθρα

Στα χαρτιά μένουν τα επενδυτικά σχέδια των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων για περισσότερα από τρία χρόνια, παρότι το νομοθετικό πλαίσιο υπάρχει από τον Ιούλιο του 2022 με τον νόμο 4964/2022.
Η Ελλάδα στην πράξη «παγώνει» το καλύτερο επενδυτικό «χαρτί» που διαθέτει προς την παγκόσμια επενδυτική κοινότητα, η οποία …πάει και έρχεται και της προσφέρονται εναλλακτικές λύσεις σε άλλους τομείς όπως είναι οι υποδομές.
Ωστόσο έχει αποδειχθεί ότι παγκοσμίως μετριάζεται το ενδιαφέρον για τα αιολικά πάρκα λόγω της Trump και λόγω αποτυχιών των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

Ο φορέας υλοποίησης για τα Υπεράκτια Αιολικά Πάρκα είναι η Ελληνική Διαχειριστική Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ), που περιμένει υπομονετικά τα επτά ορόσημα για να γίνουν πράξη στα Υπεράκτια Αιολικά Πάρκα.

Πάντως, οι καθυστερήσεις δεν είναι καθόλου τυχαίες, καθώς τα 24 οικόπεδα που έχουν επιλεγεί απαιτούν την έντονη ενεργοποίηση του Υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο στην παρούσα φάση νοιώθει ασφάλεια με τη Chevron νότια της Κρήτης.

Να σημειωθεί ότι τα σχέδια για τα υπεράκτια είναι εντός των 6 ναυτικών μιλίων.
Ένα οικόπεδο έχει προσδιοριστεί ανατολικά της Κρήτης και κάποια άλλα είναι απέναντι από τη γειτονική Τουρκία.
Ωστόσο, ο «εφιάλτης» της κυβέρνησης είναι μήπως εμφανιστούν επενδυτές από την Τουρκία, που εκδηλώσουν ενδιαφέρον να εγκαταστήσουν Αιολικά Πάρκα από τα 6 έως τα 12 ναυτικά μίλια με την …άδεια της τουρκικής κυβέρνησης.

Τα 7 Ορόσημα για τα Υπεράκτια Αιολικά Πάρκα

  1. Έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την έγκριση του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης ΥΑΠ και της αντίστοιχης Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για την Ελλάδα.

  2. Καθορισμός ΠΟΑΥΑΠ και ορισμός όρων ανάπτυξης έργων ΥΑΠ έως το 2030 (βάσει Προεδρικών Διαταγμάτων).

  3. Προσδιορισμός όρων και διαδικασίας για χορήγηση Άδειας Έρευνας ΥΑΠ και αξιολόγηση αιτήσεων δυνητικών Επενδυτών ΥΑΠ για κάθε ΠΟΑΥΑΠ.

  4. Υπουργική Απόφαση για τον ορισμό της κατανομής των Περιοχών Εγκατάστασης ΥΑΠ και εκτίμηση της μέγιστης ισχύος Έργων ΥΑΠ για έκαστη περιοχή εντός των ΠΟΑΥΑΠ.

  5. Πρώτες ανταγωνιστικές διαδικασίες (από τη ΡΑΕ) μεταξύ Επενδυτών ΥΑΠ βάσει της χαμηλότερης τιμής προσφοράς.

  6. Έκδοση Άδειας Εγκατάστασης και υπογραφή της Σύμβασης Σύνδεσης μεταξύ Επενδυτή ΥΑΠ και ΑΔΜΗΕ.

  7. Εκκίνηση εργασιών κατασκευής ΥΑΠ από τον Επενδυτή και διασύνδεση με το ΕΣΜΗΕ.


Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας παγώνει τα δικά της σχέδια


Το πρώτο βήμα για την εκκίνηση της διαδικασίας είναι η έκδοση της ΚΥΑ. Όσο καθυστερεί η έκδοσή της, ανατρέπει τον προγραμματισμό για επενδύσεις, παρότι έχουν περάσει τρία χρόνια. Το δεύτερο στάδιο έχει ορίζοντα υλοποίησης έως το 2030, που μετατοπίζεται για το 2035.

Το διοικητικό συμβούλιο της ΕΛΕΤΕΑΝ, σε συνάντηση που είχε με τον υφυπουργό ΥΠΕΝ κ. Νίκο Τσάφο, έθεσε το θέμα για τα Υπεράκτια Αιολικά Πάρκα και την υποχρέωση του κράτους να εφαρμόσει τον νόμο που το ίδιο ψήφισε.
Το ΥΠΕΝ δεν εκδίδει την ΚΥΑ, ανατρέποντας τα σχέδια που είχαν τεθεί από τον προηγούμενο υπουργό ΥΠΕΝ στην πρώτη θητεία της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, ενώ στη δεύτερη θητεία παγώνει το δικό της σχέδιο.

Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης