Κατέρρευσε το πράσινο αφήγημα... ούτε η BHP δεν πιστεύει πια στις ανεμογεννήτριες
Μόλις πριν δύο χρόνια, η BHP διακήρυττε φιλόδοξα σχέδια για «Operational Decarbonisation», επενδύοντας σε 550MW αιολικών, φωτοβολταϊκών και αποθήκευσης μπαταριών στην περιοχή Pilbara της Δυτικής Αυστραλίας.
Το project ήταν μέρος ενός παγκόσμιου budget 4 δισ. δολαρίων για την ηλεκτροκίνηση φορτηγών και τη μείωση εκπομπών. Στόχος: μείωση 30% έως το 2030 και «net zero» έως το 2050.
Σήμερα, το όραμα αυτό καταρρέει: ο προϋπολογισμός συρρικνώθηκε δραματικά σε μόλις 500 εκατ. δολάρια, δηλαδή μείωση κατά 88%, ενώ τα έργα ανανεώσιμων στην Pilbara μπήκαν στο συρτάρι ήδη από πέρσι.
Παγωμένα φορτηγά και αμφιβολίες για τους στόχους
Το άλλο μεγάλο στοίχημα, η αντικατάσταση των πετρελαιοκίνητων φορτηγών με ηλεκτρικά, μετατίθεται επ’ αόριστον, καθώς η τεχνολογία «δεν έχει προλάβει να ωριμάσει».
Όπως προκύπτει από έγγραφα της ίδιας της BHP, οι περικοπές έγιναν λόγω «capital constraints».
Όμως, αναλυτές όπως ο Tim Buckley (Climate Energy Finance) αμφισβητούν τον ισχυρισμό: «Η BHP κολυμπάει στο χρήμα, με αποδόσεις κεφαλαίου της τάξης του 50%.
Αν είχαν όφελος, θα το έκαναν ήδη. Προφανώς βλέπουν το τέλος της “πράσινης φούσκας” και δεν θέλουν να μείνουν με το μάρμαρο».
Τα όρια των «microgrids»
Οι επιχειρήσεις της BHP στην Pilbara λειτουργούν ως αυτόνομα ενεργειακά «microgrids», τροφοδοτούμενα σήμερα από έναν σταθμό φυσικού αερίου 190MW.
Σύμφωνα με τον διαχειριστή κεφαλαίων Sam Berridge (Perennial), οι περισσότερες εξορυκτικές εταιρείες έχουν ήδη φτάσει το όριο: «Ηλιακή ενέργεια μπαίνει στο mix μέχρι περίπου 30-40%.
Από εκεί και πάνω, το κόστος εκτοξεύεται λόγω της ανάγκης κάλυψης της διακοπτόμενης παραγωγής».
Το παράδοξο: Η Pilbara είναι μία από τις πιο ηλιόλουστες περιοχές στον κόσμο, με πάνω από 10 ώρες ηλιοφάνειας την ημέρα και 218 καθαρές μέρες τον χρόνο.
Αν ούτε εκεί δεν «βγαίνει» το ηλιακό microgrid, πού μπορεί να πετύχει;
Το μεγάλο ερώτημα
Η απόφαση της BHP να βάλει «φρένο» στα πράσινα σχέδια, πέρα από την αμφισβήτηση για την επίτευξη των στόχων εκπομπών, ανοίγει και το ερώτημα: πρόκειται για προσωρινή τακτική λόγω τεχνολογικών καθυστερήσεων, ή για στροφή στρατηγικής σε μια εποχή που οι επιδοτήσεις για τις ΑΠΕ δείχνουν να συρρικνώνονται;
www.bankingnews.gr
Το project ήταν μέρος ενός παγκόσμιου budget 4 δισ. δολαρίων για την ηλεκτροκίνηση φορτηγών και τη μείωση εκπομπών. Στόχος: μείωση 30% έως το 2030 και «net zero» έως το 2050.
Σήμερα, το όραμα αυτό καταρρέει: ο προϋπολογισμός συρρικνώθηκε δραματικά σε μόλις 500 εκατ. δολάρια, δηλαδή μείωση κατά 88%, ενώ τα έργα ανανεώσιμων στην Pilbara μπήκαν στο συρτάρι ήδη από πέρσι.
Παγωμένα φορτηγά και αμφιβολίες για τους στόχους
Το άλλο μεγάλο στοίχημα, η αντικατάσταση των πετρελαιοκίνητων φορτηγών με ηλεκτρικά, μετατίθεται επ’ αόριστον, καθώς η τεχνολογία «δεν έχει προλάβει να ωριμάσει».
Όπως προκύπτει από έγγραφα της ίδιας της BHP, οι περικοπές έγιναν λόγω «capital constraints».
Όμως, αναλυτές όπως ο Tim Buckley (Climate Energy Finance) αμφισβητούν τον ισχυρισμό: «Η BHP κολυμπάει στο χρήμα, με αποδόσεις κεφαλαίου της τάξης του 50%.
Αν είχαν όφελος, θα το έκαναν ήδη. Προφανώς βλέπουν το τέλος της “πράσινης φούσκας” και δεν θέλουν να μείνουν με το μάρμαρο».
Τα όρια των «microgrids»
Οι επιχειρήσεις της BHP στην Pilbara λειτουργούν ως αυτόνομα ενεργειακά «microgrids», τροφοδοτούμενα σήμερα από έναν σταθμό φυσικού αερίου 190MW.
Σύμφωνα με τον διαχειριστή κεφαλαίων Sam Berridge (Perennial), οι περισσότερες εξορυκτικές εταιρείες έχουν ήδη φτάσει το όριο: «Ηλιακή ενέργεια μπαίνει στο mix μέχρι περίπου 30-40%.
Από εκεί και πάνω, το κόστος εκτοξεύεται λόγω της ανάγκης κάλυψης της διακοπτόμενης παραγωγής».
Το παράδοξο: Η Pilbara είναι μία από τις πιο ηλιόλουστες περιοχές στον κόσμο, με πάνω από 10 ώρες ηλιοφάνειας την ημέρα και 218 καθαρές μέρες τον χρόνο.
Αν ούτε εκεί δεν «βγαίνει» το ηλιακό microgrid, πού μπορεί να πετύχει;
Το μεγάλο ερώτημα
Η απόφαση της BHP να βάλει «φρένο» στα πράσινα σχέδια, πέρα από την αμφισβήτηση για την επίτευξη των στόχων εκπομπών, ανοίγει και το ερώτημα: πρόκειται για προσωρινή τακτική λόγω τεχνολογικών καθυστερήσεων, ή για στροφή στρατηγικής σε μια εποχή που οι επιδοτήσεις για τις ΑΠΕ δείχνουν να συρρικνώνονται;
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών