Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Αρμαγεδδώνας - Νέα ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη το χειμώνα από την εκτόξευση των τιμών του LNG

Αρμαγεδδώνας - Νέα ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη το χειμώνα από την εκτόξευση των τιμών του LNG
Τα προβλήματα αυτά στην προσφορά των ΗΠΑ, καθώς η Ευρώπη έχει προχωρήσει σε «απεξάρτηση» από το φθηνό ρωσικό αέριο, αναμένεται να εκτοξεύσουν τις τιμές με την επόμενη αύξηση της ζήτησης
Οι εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) των ΗΠΑ έχουν φτάσει σε επίπεδα-ρεκόρ, λόγω της ισχυρής ζήτησης τόσο από τους εγχώριους βιομηχανικούς καταναλωτές όσο και από τους Ευρωπαίους αγοραστές.
Παρά την αυξανόμενη παραγωγή φυσικού αερίου, η προσφορά LNG από τις ΗΠΑ απειλείται από την ανεπαρκή χωρητικότητα αγωγών όσον αφορά τη μεταφορά του αερίου στις εγκαταστάσεις υγροποίησης.
Τα προβλήματα αυτά στην προσφορά των ΗΠΑ, καθώς η Ευρώπη έχει προχωρήσει σε.. αυτοκτονική «απεξάρτηση» από το φθηνό ρωσικό αέριο, αναμένεται να εκτοξεύσουν τις τιμές με την επόμενη αύξηση της ζήτησης.
Στις ΗΠΑ, επίσης, νέες κανονισμοί που απαιτούν τα αμερικανικά φορτία LNG να μεταφέρονται με πλοία υπό αμερικανική σημαία και εγχώριας ναυπήγησης αποτελούν μια επιπλέον πρόκληση για τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη και την αποδοτικότητα κόστους του κλάδου.


Το πρόβλημα των αγωγών

Οι εξαγωγές LNG των ΗΠΑ μέχρι στιγμής φέτος έχουν σπάσει για άλλη μια φορά ρεκόρ, οι τιμές ανεβαίνουν χωρίς όμως να μειώνεται η ζήτηση, και οι προοπτικές παραμένουν ισχυρές.
Υπάρχει όμως ένα εμπόδιο: οι αγωγοί μεταφοράς.

Οι εξαγωγές LNG από τις Ηνωμένες Πολιτείες μεταξύ Ιανουαρίου και Αυγούστου φέτος αυξήθηκαν κατά 22% σε σχέση με τους πρώτους οκτώ μήνες του 2024, σύμφωνα με τον Gavin Maguire του Reuters, που επικαλέστηκε στοιχεία της Kpler δείχνοντας ότι οι εξαγωγές έφτασαν τους 69 εκατομμύρια τόνους.
Αυτό αντιστοιχούσε σε 12,4 εκατ. τόνους περισσότερο από ό,τι είχαν εξάγει πέρυσι οι παραγωγοί LNG των ΗΠΑ.
Στιγμιότυπο_οθόνης_2025-08-23_161133.png
Η αναφορά τόνισε επίσης ότι η εγχώρια ζήτηση για φυσικό αέριο αυξήθηκε σημαντικά, κυρίως από εταιρικούς και βιομηχανικούς καταναλωτές.
Αυτό οδήγησε φυσικά σε υψηλότερες τιμές αερίου στο εσωτερικό, αν και εξακολουθούν να είναι αισθητά χαμηλότερες από τα υψηλά επίπεδα του 2022 και του 2023. Δεν είχε καμία σημασία για τους Ευρωπαίους αγοραστές, ωστόσο, αφού οι συνολικές εισαγωγές LNG από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη εκτινάχθηκαν κατά 61% σε σχέση με πέρυσι. Η σημαντική αύξηση προκλήθηκε από:
• τα πολύ πιο μικρά αποθέματα φυσικού αερίου στο τέλος της τελευταίας περιόδου θέρμανσης,
• τη μειωμένη παραγωγή από αιολική και υδροηλεκτρική ενέργεια, και
• φυσικά, τη δέσμευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να αγοράσει πολύ περισσότερη αμερικανική ενέργεια προκειμένου να μειώσει το εμπορικό της πλεόνασμα με τις ΗΠΑ.
Το κόστος αυτής της αύξησης στις εισαγωγές LNG δεν έχει ακόμη φανεί, αλλά στο μεταξύ, φαίνεται πως η Ευρώπη θα συνεχίσει να αγοράζει όσο περισσότερο αμερικανικό LNG μπορεί, ακόμα κι αν οι τιμές έφτασαν κατά μέσο όρο τα 8,34 δολάρια ανά χίλια κυβικά πόδια τους πρώτους οκτώ μήνες του έτους, όπως ανέφερε ο Maguire στο Reuters.
Οι τιμές πιθανόν να συνεχίσουν να ανεβαίνουν, σύμφωνα με την Energy Information Administration (EIA), η οποία επικαλέστηκε τα data centers και τις εξαγωγές LNG ως βασικούς παράγοντες αυτής της αύξησης, η οποία αναμένεται να φανεί έντονα τον φετινό χειμώνα και το επόμενο έτος.
Κανονικά, η αιτία των αυξανόμενων τιμών είναι μια ανισορροπία προσφοράς και ζήτησης. Πράγματι, η ζήτηση για αμερικανικό φυσικό αέριο αυξάνεται έντονα τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, επομένως η αιτία πρέπει να είναι η προσφορά, η οποία δεν έχει ακόμη καλύψει τη ζήτηση — αν και η προσφορά σπάει επίσης ρεκόρ.
Το Reuters ανέφερε αυτήν την εβδομάδα, επικαλούμενο στοιχεία της LSEG, ότι η παραγωγή φυσικού αερίου στο Lower 48 αυξήθηκε στα 108,1 δισ. κυβικά πόδια ημερησίως από τις αρχές Αυγούστου, σπάζοντας το προηγούμενο ρεκόρ του Ιουλίου (107,9 δισ.).
Ωστόσο, η ζήτηση για αυτό το αέριο είναι υψηλότερη, στα 111,9 δισ. κυβικά πόδια αυτήν την εβδομάδα, σύμφωνα με την LSEG.
Αυτό σημαίνει ότι η προσφορά όντως πλησιάζει τη ζήτηση.
Τουλάχιστον θα έπρεπε να είναι έτσι, αλλά υπάρχει πρόβλημα: οι αγωγοί.
Έχουν υπάρξει προειδοποιήσεις από στελέχη της βιομηχανίας ότι η ανάπτυξη των εξαγωγών αερίου χρειάζεται νέους αγωγούς για να φέρουν το προϊόν από τα κοιτάσματα στις εγκαταστάσεις LNG.
Η πιο πρόσφατη προειδοποίηση ήρθε από την Cheniere Energy, τον νούμερο ένα εξαγωγέα LNG των ΗΠΑ.
«Δεν είναι θέμα διαθεσιμότητας φυσικού αερίου, είναι θέμα μεταφοράς», είπε ο Singh.
«Πώς θα το φτάσουμε πραγματικά εκεί;» δήλωσε η αντιπρόεδρος και γενική διευθύντρια της εγκατάστασης της Cheniere στο Corpus Christi, αυτήν την εβδομάδα σε βιομηχανική εκδήλωση.
Αυτή τη στιγμή βρίσκονται υπό κατασκευή περίπου μισή ντουζίνα νέες εγκαταστάσεις υγροποίησης στην ακτή του Κόλπου του Μεξικού, αλλά η κατασκευή νέων αγωγών δεν συμβαδίζει με αυτόν τον ρυθμό ανάπτυξης της δυναμικότητας υγροποίησης.
Θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε, ανάλογα με το πού βρίσκονται αυτές οι εγκαταστάσεις, πώς θα μπορέσουν να εξασφαλίσουν τον όγκο που χρειάζονται», πρόσθεσε.
Θα χρειαστούν μεγάλες γραμμές αγωγών που να διασχίζουν πολιτείες για να το κάνουν αυτό.
Η έλλειψη αγωγών θα μπορούσε να επιβραδύνει την αμερικανική “έκρηξη” εξαγωγών LNG και ίσως να συγκρατήσει τον πληθωρισμό των τιμών, τον οποίο η EIA προβλέπει να οδηγεί σε μέση τιμή Henry Hub στα 3,90 δολ./mmBtu το τέταρτο τρίμηνο του έτους, από 3,20 δολ./mmBtu τον Ιούλιο, με περαιτέρω άνοδο στα 4,30 δολ./mmBtu το 2026.
«Οι αυξανόμενες τιμές φυσικού αερίου αντανακλούν σχετικά σταθερή παραγωγή εν μέσω αύξησης των εξαγωγών LNG των ΗΠΑ», δήλωσε η EIA.
Ένας λόγος για τον οποίο η παραγωγή αερίου μπορεί να παραμείνει στάσιμη είναι ακριβώς η απουσία πρόσθετης χωρητικότητας αγωγών για τη μεταφορά του αερίου εκεί όπου χρειάζεται.

Δεν υπάρχουν LNG carriers – Το κόστος κατασκευής στις ΗΠΑ

Υπάρχει επίσης η επιπλέον πρόκληση της απόφασης της κυβέρνησης Trump να ενισχύσει την αυτάρκεια σε LNG carriers — από τα οποία αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει κανένα.
Σύμφωνα με νέους κανονισμούς που προτάθηκαν από τηνυπηρεσία U.S. Trade Representative (USTR), από το 2029, το 1% των εξαγωγών LNG των ΗΠΑ πρέπει να μεταφέρεται με πλοία υπό αμερικανική σημαία.
Αυτήν τη στιγμή υπάρχει μόνο ένα LNG tanker που μεταφέρει αμερικανικό αέριο υπό αμερικανική σημαία.
Ο κλάδος έχει προειδοποιήσει ότι αυτοί οι κανονοισμοί θα εμποδίσουν την ανάπτυξη των εξαγωγών LNG, ειδικά αυτή που αφορά τα πλοία τοπικής ναυπήγησης.
Σύμφωνα με γνώστες της αγοράς, το κόστος θα είναι δύο έως τέσσερις φορές υψηλότερο σε σχέση με την κατασκευή των carriers στη Νότια Κορέα ή στην Κίνα.

Η συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ένωση

Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση οριστικοποίησαν ένα εμπορικό πλαίσιο που δεσμεύει την Ευρώπη να πραγματοποιήσει αγορές αμερικανικής ενέργειας ύψους έως και 750 δισ. δολαρίων μέχρι το 2028, ενώ ταυτόχρονα περιορίζει τους περισσότερους δασμούς στο 15%.
Η συμφωνία αναβαθμίζει το αμερικανικό LNG, το πετρέλαιο και τα διυλισμένα καύσιμα στο διαφοροποιημένο μείγμα προμήθειας της Ευρώπης, σύμφωνα με το Bloomberg.
Οι διαπραγματευτές της ΕΕ συμφώνησαν να διευκολύνουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια με Αμερικανούς εξαγωγείς, ώστε οι εταιρείες κοινής ωφέλειας και οι έμποροι να μπορούν να εξασφαλίζουν όγκους βάσει των εθνικών κανόνων προμηθειών.
Σε αντάλλαγμα, η Ουάσιγκτον θα παραχωρήσει αδασμολόγητη πρόσβαση σε μια ευρεία γκάμα βιομηχανικών αγαθών, συμπεριλαμβανομένων μηχανημάτων, χημικών και εξοπλισμού που σχετίζεται με την ενέργεια. Κατηγορίες αγροτικών προϊόντων, όπως τα γαλακτοκομικά, το χοιρινό και οι ξηροί καρποί δέντρων, απέκτησαν επίσης αδασμολόγητη μεταχείριση, σύμφωνα με το Financial Express.
Για τους Ευρωπαίους αγοραστές ενέργειας, η δέσμευση έχει σχεδιαστεί ώστε να μειώσει την εξάρτηση από τις ρωσικές ροές μέσω αγωγών μετά το σαμποτάζ στους Nord Stream και να παρέχει σιγουριά για πολυετή συμβόλαια LNG.
Μέχρι να οριστικοποιηθεί η συμφωνία, η δέσμευση για αγορές ενέργειας και το ανώτατο όριο των δασμών αποτελούν τα βασικά στοιχεία που καθοδηγούν τον προγραμματισμό για εταιρείες κοινής ωφέλειας, διυλιστήρια, εμπόρους και βιομηχανικούς μεταφορείς, ενώ οι διαπραγματεύσεις ανά κλάδο θα συνεχιστούν σε παράλληλο χρονοδιάγραμμα.
Αξιωματούχοι δήλωσαν ότι οι όγκοι θα μπορούσαν να στηριχθούν από πολυετή συμβόλαια που συνδέονται με τη νέα δυναμικότητα επαναεριοποίησης LNG στο Wilhelmshaven και το Brunsbüttel στη Γερμανία, με επιπλέον θέσεις στον τερματικό σταθμό Eemshaven στην Ολλανδία.
Αυτές οι εγκαταστάσεις, που κατασκευάστηκαν μετά το κλείσιμο των αγωγών φυσικού αερίου Nord Stream, επιτρέπουν στις εταιρείες κοινής ωφέλειας να δεσμεύονται για αμερικανικά φορτία σε μακροπρόθεσμη βάση, ενώ παράλληλα ευθυγραμμίζουν τις παραδόσεις με τους κύκλους αντιστάθμισης κινδύνου και τις εποχικές απαιτήσεις αποθήκευσης.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης