Το ΥΠΕΝ έχει έτοιμες τις κυρώσεις όταν το έργο δεν προχωρά σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, αδιαφορώντας για τις καθυστερήσεις που προκαλεί ο ΑΔΜΗΕ εις βάρος των επενδυτών
Στη… σέντρα ο ΑΔΜΗΕ από επενδυτή αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρία ισχύος 100 MW.
Τα όσα τραγελαφικά συμβαίνουν στον ΑΔΜΗΕ, σε συνεργασία με το ΥΠΕΝ, αποτυπώθηκαν σε εκδήλωση ενημέρωσης δημοσιογράφων στο ALBA.
Οι σχεδιαστές των έργων αποθήκευσης ενέργειας, όπως ο ΑΔΜΗΕ και το ΥΠΕΝ, σύμφωνα με την εμπειρία του επενδυτή, είναι εκτός πραγματικότητας, καθώς σπαταλιέται πολύτιμος χρόνος σε ένα "χαρτοβασίλειο", ενώ ο πραγματικός χρόνος υλοποίησης είναι μόλις 3 μήνες – την ώρα που προηγήθηκαν 19 μήνες γραφειοκρατίας.
Παρ' όλα αυτά, το ΥΠΕΝ έχει έτοιμες τις κυρώσεις όταν το έργο δεν προχωρά σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, αδιαφορώντας για τις καθυστερήσεις που προκαλεί ο ΑΔΜΗΕ εις βάρος των επενδυτών.
Το δράμα του επενδυτή
Το έργο αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρία κατοχυρώθηκε σε επενδυτή τον Ιούλιο του 2023, με προβλεπόμενη διασύνδεση στο δίκτυο τον Σεπτέμβριο του 2025. Όπως αποκάλυψε ο επενδυτής, η σύμβαση υπεγράφη μόλις την περασμένη εβδομάδα – με καθυστέρηση 18 μηνών.
Καθ’ όλη αυτήν την περίοδο, το μόνο που μπορούσε να κάνει ήταν έρευνα αγοράς για την προμήθεια της μπαταρίας, η οποία απαιτεί έκταση 40 στρεμμάτων για εγκατάσταση.
Το κόστος για μια μπαταρία 100 MW ανέρχεται σε 30-35 εκατ. ευρώ. Η τιμή ανά MW φτάνει τις 3.000 ευρώ, ενώ η διάρκεια ζωής της υπολογίζεται στα 20 χρόνια, επηρεαζόμενη από τον τρόπο φόρτισης.
«Φαγώθηκε» ο χρόνος
Ο χρόνος πέρασε χωρίς να γίνει κάτι ουσιαστικό για την επένδυση.
Πέρασαν σχεδόν δύο χρόνια για να εκδοθεί η άδεια σύνδεσης με το δίκτυο του ΑΔΜΗΕ, ενώ εν τω μεταξύ ο επενδυτής εξασφάλισε την άδεια εγκατάστασης και την περιβαλλοντική άδεια.
Μετά την άδεια σύνδεσης, απαιτείται η έκδοση πιστοποιητικού καταλληλότητας, το οποίο προϋποθέτει νέα μελέτη σύνδεσης που περιλαμβάνει τον μετασχηματιστή και άλλα τεχνικά παρελκόμενα.
Πέντε μήνες για άδεια σύνδεσης
Η έγκριση σύνδεσης δόθηκε τον Μάρτιο του 2024, αλλά το πιστοποιητικό καταλληλότητας εκδόθηκε τον Οκτώβριο του 2024. Ο ΑΔΜΗΕ είναι ο αρμόδιος φορέας για την έγκριση υλοποίησης του σχεδίου και για τις σταδιακές εγκρίσεις του έργου.
Ο επενδυτής υπέβαλε αίτηση σύνδεσης στο δίκτυο τον Δεκέμβριο του 2024 και η σχετική έγκριση ήρθε στις αρχές Ιουνίου 2025. Στη συνέχεια, αφού εξασφαλίστηκαν όλες οι απαιτούμενες εγκρίσεις, ο επενδυτής πρέπει να υποβάλει στον ΑΔΜΗΕ το τελικό σχέδιο εγκατάστασης. Η γραφειοκρατική διαδικασία διασύνδεσης αναμένεται να ολοκληρωθεί τον προσεχή Ιούλιο.
Δηλαδή, για δύο ολόκληρα χρόνια, το έργο υπάρχει μόνο στα χαρτιά, με τον επενδυτή να έχει πλέον στη διάθεσή του λιγότερους από τρεις μήνες για να ολοκληρώσει την εγκατάσταση, δεδομένου ότι η καταληκτική ημερομηνία παράδοσης είναι ο Σεπτέμβριος του 2025.
Δύσκολο σε τρεις μήνες να γίνουν όλα
Ο επενδυτής θεωρεί πρακτικά αδύνατο να κατασκευαστεί ο υποσταθμός μέσα σε μόλις τρεις μήνες και να τεθεί το έργο σε λειτουργία έως τα τέλη Σεπτεμβρίου 2025.
Το ΥΠΕΝ, ωστόσο, φαίνεται να αγνοεί εντελώς τους χρόνους που απαιτεί ο ΑΔΜΗΕ για να διεκπεραιώσει τη γραφειοκρατία, επιμένοντας ότι ο επενδυτής πρέπει να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα. Ουσιαστικά, η υλοποίηση της επένδυσης θα ξεκινήσει τον Ιούλιο, αλλά το χρονοδιάγραμμα παραμένει ασφυκτικό.
Το πρόστιμο του ΥΠΕΝ στον επενδυτή
Ο επενδυτής θα τιμωρηθεί επειδή το έργο καθυστέρησε, με αποτέλεσμα να καταπέσει η εγγυητική επιστολή των 5 εκατ. ευρώ.
Το ΥΠΕΝ έχει τη δυνατότητα να επιβάλει πρόστιμο 5 εκατ. ευρώ για κάθε μήνα καθυστέρησης.
Αν το έργο ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2025, τότε το πρόστιμο θα φτάσει τα 15 εκατ. ευρώ.
Ο νομοθέτης προβλέπει κυρώσεις για τον επενδυτή, αλλά δεν ορίζει αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα για τις εγκρίσεις από τον ΑΔΜΗΕ. Δηλαδή, εκ προοιμίου, ο νομοθέτης απαλλάσσει τον ΑΔΜΗΕ από οποιαδήποτε ευθύνη και μεταθέτει όλο το βάρος στον επενδυτή.
Τα podcast του Μανουσάκη
Αξίζει να σημειωθεί ότι η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, με επικεφαλής τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο κ. Μάνο Μανουσάκη, έχει εγκαινιάσει νέα πολιτική επικοινωνίας, λανσάροντας podcast του ΑΔΜΗΕ – IPTO μέσω Facebook.
Το περιεχόμενο των podcast προβάλλει προσωπικά τον κ. Μανουσάκη, ενώ τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ενεργειακά δίκτυα της χώρας παραμένουν κάτω από το χαλί.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Τα όσα τραγελαφικά συμβαίνουν στον ΑΔΜΗΕ, σε συνεργασία με το ΥΠΕΝ, αποτυπώθηκαν σε εκδήλωση ενημέρωσης δημοσιογράφων στο ALBA.
Οι σχεδιαστές των έργων αποθήκευσης ενέργειας, όπως ο ΑΔΜΗΕ και το ΥΠΕΝ, σύμφωνα με την εμπειρία του επενδυτή, είναι εκτός πραγματικότητας, καθώς σπαταλιέται πολύτιμος χρόνος σε ένα "χαρτοβασίλειο", ενώ ο πραγματικός χρόνος υλοποίησης είναι μόλις 3 μήνες – την ώρα που προηγήθηκαν 19 μήνες γραφειοκρατίας.
Παρ' όλα αυτά, το ΥΠΕΝ έχει έτοιμες τις κυρώσεις όταν το έργο δεν προχωρά σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, αδιαφορώντας για τις καθυστερήσεις που προκαλεί ο ΑΔΜΗΕ εις βάρος των επενδυτών.
Το δράμα του επενδυτή
Το έργο αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρία κατοχυρώθηκε σε επενδυτή τον Ιούλιο του 2023, με προβλεπόμενη διασύνδεση στο δίκτυο τον Σεπτέμβριο του 2025. Όπως αποκάλυψε ο επενδυτής, η σύμβαση υπεγράφη μόλις την περασμένη εβδομάδα – με καθυστέρηση 18 μηνών.
Καθ’ όλη αυτήν την περίοδο, το μόνο που μπορούσε να κάνει ήταν έρευνα αγοράς για την προμήθεια της μπαταρίας, η οποία απαιτεί έκταση 40 στρεμμάτων για εγκατάσταση.
Το κόστος για μια μπαταρία 100 MW ανέρχεται σε 30-35 εκατ. ευρώ. Η τιμή ανά MW φτάνει τις 3.000 ευρώ, ενώ η διάρκεια ζωής της υπολογίζεται στα 20 χρόνια, επηρεαζόμενη από τον τρόπο φόρτισης.
«Φαγώθηκε» ο χρόνος
Ο χρόνος πέρασε χωρίς να γίνει κάτι ουσιαστικό για την επένδυση.
Πέρασαν σχεδόν δύο χρόνια για να εκδοθεί η άδεια σύνδεσης με το δίκτυο του ΑΔΜΗΕ, ενώ εν τω μεταξύ ο επενδυτής εξασφάλισε την άδεια εγκατάστασης και την περιβαλλοντική άδεια.
Μετά την άδεια σύνδεσης, απαιτείται η έκδοση πιστοποιητικού καταλληλότητας, το οποίο προϋποθέτει νέα μελέτη σύνδεσης που περιλαμβάνει τον μετασχηματιστή και άλλα τεχνικά παρελκόμενα.
Πέντε μήνες για άδεια σύνδεσης
Η έγκριση σύνδεσης δόθηκε τον Μάρτιο του 2024, αλλά το πιστοποιητικό καταλληλότητας εκδόθηκε τον Οκτώβριο του 2024. Ο ΑΔΜΗΕ είναι ο αρμόδιος φορέας για την έγκριση υλοποίησης του σχεδίου και για τις σταδιακές εγκρίσεις του έργου.
Ο επενδυτής υπέβαλε αίτηση σύνδεσης στο δίκτυο τον Δεκέμβριο του 2024 και η σχετική έγκριση ήρθε στις αρχές Ιουνίου 2025. Στη συνέχεια, αφού εξασφαλίστηκαν όλες οι απαιτούμενες εγκρίσεις, ο επενδυτής πρέπει να υποβάλει στον ΑΔΜΗΕ το τελικό σχέδιο εγκατάστασης. Η γραφειοκρατική διαδικασία διασύνδεσης αναμένεται να ολοκληρωθεί τον προσεχή Ιούλιο.
Δηλαδή, για δύο ολόκληρα χρόνια, το έργο υπάρχει μόνο στα χαρτιά, με τον επενδυτή να έχει πλέον στη διάθεσή του λιγότερους από τρεις μήνες για να ολοκληρώσει την εγκατάσταση, δεδομένου ότι η καταληκτική ημερομηνία παράδοσης είναι ο Σεπτέμβριος του 2025.
Δύσκολο σε τρεις μήνες να γίνουν όλα
Ο επενδυτής θεωρεί πρακτικά αδύνατο να κατασκευαστεί ο υποσταθμός μέσα σε μόλις τρεις μήνες και να τεθεί το έργο σε λειτουργία έως τα τέλη Σεπτεμβρίου 2025.
Το ΥΠΕΝ, ωστόσο, φαίνεται να αγνοεί εντελώς τους χρόνους που απαιτεί ο ΑΔΜΗΕ για να διεκπεραιώσει τη γραφειοκρατία, επιμένοντας ότι ο επενδυτής πρέπει να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα. Ουσιαστικά, η υλοποίηση της επένδυσης θα ξεκινήσει τον Ιούλιο, αλλά το χρονοδιάγραμμα παραμένει ασφυκτικό.
Το πρόστιμο του ΥΠΕΝ στον επενδυτή
Ο επενδυτής θα τιμωρηθεί επειδή το έργο καθυστέρησε, με αποτέλεσμα να καταπέσει η εγγυητική επιστολή των 5 εκατ. ευρώ.
Το ΥΠΕΝ έχει τη δυνατότητα να επιβάλει πρόστιμο 5 εκατ. ευρώ για κάθε μήνα καθυστέρησης.
Αν το έργο ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2025, τότε το πρόστιμο θα φτάσει τα 15 εκατ. ευρώ.
Ο νομοθέτης προβλέπει κυρώσεις για τον επενδυτή, αλλά δεν ορίζει αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα για τις εγκρίσεις από τον ΑΔΜΗΕ. Δηλαδή, εκ προοιμίου, ο νομοθέτης απαλλάσσει τον ΑΔΜΗΕ από οποιαδήποτε ευθύνη και μεταθέτει όλο το βάρος στον επενδυτή.
Τα podcast του Μανουσάκη
Αξίζει να σημειωθεί ότι η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, με επικεφαλής τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο κ. Μάνο Μανουσάκη, έχει εγκαινιάσει νέα πολιτική επικοινωνίας, λανσάροντας podcast του ΑΔΜΗΕ – IPTO μέσω Facebook.
Το περιεχόμενο των podcast προβάλλει προσωπικά τον κ. Μανουσάκη, ενώ τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ενεργειακά δίκτυα της χώρας παραμένουν κάτω από το χαλί.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών