Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Σοβαρός κίνδυνος για το LNG - Tο χάος στη διώρυγα του Παναμά και η προειδοποίηση από ελληνικό ναυτιλιακό κολοσσό

Σοβαρός κίνδυνος για το LNG - Tο χάος στη διώρυγα του Παναμά και η προειδοποίηση από ελληνικό ναυτιλιακό κολοσσό
Η έλλειψη βροχοπτώσεων έχει αποξηράνει μια βασική λίμνη στη διώρυγα του Παναμά, δυσχεραίνοντας τις μεταφορές μέσω μιας από τις σημαντικότερες πλωτές οδούς του κόσμου
Σχετικά Άρθρα
Η πρωτοφανής συμφόρηση στη διώρυγα του Παναμά θα μπορούσε τελικά να οδηγήσει σε καθυστερήσεις στη διώρυγα του Σουέζ της Αιγύπτου, επηρεάζοντας ενδεχομένως τα φορτία του LNG, σύμφωνα με ανώτατο αξιωματούχο του ελληνικού ναυτιλιακού κολοσσού Angelicoussis Group.
«Το Σουέζ θα χρειαστεί να δεχτεί πολύ περισσότερα πλοία» ως αποτέλεσμα της κρίσης στον Παναμά, δήλωσε ο Sveinung Støhle, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, σε συνέδριο στην Αθήνα. «Αυτό σημαίνει ότι ο χρόνος αναμονής και στα δύο άκρα πιθανότατα θα αυξηθεί».
Η έλλειψη βροχοπτώσεων έχει αποξηράνει μια βασική λίμνη στη διώρυγα του Παναμά, δυσχεραίνοντας τις μεταφορές μέσω μιας από τις σημαντικότερες πλωτές οδούς του κόσμου. Οι καθυστερήσεις που προέκυψαν έχουν ήδη αναστατώσει το παγκόσμιο εμπόριο, αναγκάζοντας ορισμένα πλοία να κάνουν το μακρύ ταξίδι γύρω από τη Νότια Αμερική.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η Διώρυγα του Σουέζ, μια εναλλακτική διαδρομή για τα πλοία που ταξιδεύουν μεταξύ των ΗΠΑ και της Ασίας, έχει χειριστεί τα ζητήματα συμφόρησης «πολύ καλά όλα αυτά τα χρόνια», καθιστώντας το «λιγότερο σημαντικό ζήτημα, αλλά προφανώς είναι κάτι που πρέπει να γνωρίζετε», δήλωσε ο Støhle. Το Σουέζ έχει μεγαλύτερη χωρητικότητα από την πλωτή οδό του Παναμά, γεγονός που του επιτρέπει να διαχειρίζεται περισσότερα πλοία ανά ημέρα.
Ο όμιλος Αγγελικούση, ο οποίος χρονολογείται από το 1947, εξυπηρετεί τις αγορές πετρελαίου, φυσικού αερίου και ξηρού φορτίου. Με στόλο που διαθέτει 29,5 εκατ. dwt μεταφορικής ικανότητας, είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία της Ελλάδας, σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research Services Ltd., μιας μονάδας του μεγαλύτερου ναυλομεσίτη στον κόσμο.

Κίνδυνος για το LNG

Σύμφωνα με τον Støhle, εξαιτίας των καθυστερήσεων στη διώρυγα του Παναμά, μόνο οι εταιρείες που έχουν προκρατήσει χρονοθυρίδες θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν την πλωτή οδό. Μόνο περίπου τέσσερα ή πέντε πλοία LNG διέρχονται τώρα από τη διώρυγα κάθε μήνα, σε σύγκριση με ένα την ημέρα πριν από την κρίση, είπε.
Η παρατεταμένη συμφόρηση θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει σε στενότερη αγορά πλοίων, καθώς ο κόσμος αυξάνει την πείνα του για το καύσιμο. Συνήθως απαιτούνται δύο πλοία για τη μεταφορά ενός εκατομμυρίου τόνων υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ στην Κίνα, σύμφωνα με τον Støhle.
Panama_Canal_Map_EN_1.png
«Εάν δεν μπορείτε να περάσετε μέσω της διώρυγας του Παναμά, πρέπει να προσθέσετε ένα ακόμη πλοίο για τον ίδιο όγκο», δήλωσε ο ίδιος και συνέχισε «από πού θα βρεις τα πλοία; Αυτό θα είναι μια πρόκληση».
Ειδικότερα, η Ευρώπη εξαρτάται όλο και περισσότερο από το LNG, καθώς αντικαθιστά το αέριο από αγωγούς της Ρωσίας, τον πρώην κορυφαίο προμηθευτή της περιοχής. Αυτό θα πρέπει να συνεχιστεί για τα επόμενα τρία ή τέσσερα χρόνια, αν και η πραγματική μακροπρόθεσμη ζήτηση για το καύσιμο θα είναι στην Ασία, απαιτώντας περισσότερα πλοία να διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις, σύμφωνα με τη Μαρία Αγγελικούση, διευθύνουσα σύμβουλο της εταιρείας.
Ενώ κατασκευάζονται περισσότερα πλοία, ένα μεγάλο μέρος των παλαιότερων ατμοπλοίων αποσύρεται σταδιακά. «Η αγορά θα βρίσκεται σε ισορροπία, αν όχι σε στενότητα», δήλωσε η ίδια στο ίδιο συνέδριο.

Το 21% του ρωσικού LNG της ΕΕ μεταπωλείται στο εξωτερικό

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ενεργειακής Οικονομίας και Χρηματοοικονομικής Ανάλυσης (IEEFA), περίπου το 21% των όγκων LNG της Ρωσίας, που προορίζεται για την EE είναι μεταφορτώσεις, που δεν περιλαμβάνονται στα επίσημα στοιχεία για τις εισαγωγές και συνεπώς αγνοούνται από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ.
Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, η ΕΕ έχει αυξήσει τις εισαγωγές ρωσικού LNG, καθώς το μπλοκ αγοράζει πλέον σημαντικά περισσότερο ρωσικό LNG από ό,τι πριν από την εισβολή στην Ουκρανία.
Σε αντίθεση με το ρωσικό πετρέλαιο, το ρωσικό φυσικό αέριο δεν απαγορεύεται ούτε υπόκειται σε κυρώσεις στην Ευρώπη. Αλλά ενώ η προμήθεια φυσικού αερίου μέσω αγωγών από τη Ρωσία έχει γίνεται με το… σταγονόμετρο, η Ευρώπη έχει αυξήσει τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένου του υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρωσία.
Η Ισπανία, το Βέλγιο και η Γαλλία είναι οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς του ρωσικού LNG, αλλά ένα μέρος των φορτίων μεταφορτώνεται από τα παγοθραυστικά πλοία σε πλοία LNG και αργότερα μεταφέρεται σε άλλες αγορές, μεταξύ άλλων στην Ασία. Για παράδειγμα, η ανάλυση του IEEFA έδειξε ότι κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2023, ο όγκος του LNG από τη ρωσική εγκατάσταση εξαγωγής LNG Yamal που έφτασε στον τερματικό σταθμό Zeebrugge του Βελγίου ήταν σχεδόν διπλάσιος από τον όγκο των εισαγωγών LNG Yamal στον τερματικό σταθμό. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το Zeebrugge εξακολουθεί να επιτρέπει τη μεταφόρτωση του LNG στο Yamal, σε αντίθεση με την Ολλανδία, η οποία έχει σταματήσει να προσφέρει υπηρεσίες μεταφόρτωσης ρωσικού LNG, και το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο έχει απαγορεύσει εντελώς τις ρωσικές εισαγωγές του καυσίμου, σημειώνει το IEEFA.
Το Βέλγιο εξετάζει τρόπους αντιμετώπισης του ζητήματος της μεταφόρτωσης χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια του ευρωπαϊκού εφοδιασμού, δήλωσε στους Financial Times εκπρόσωπος του βελγικού υπουργείου Ενέργειας.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης