Τελευταία Νέα
Ενέργεια

H ΕΕ είναι ο... ιδανικός ενεργειακός «αυτόχειρας»: Το ακριβό LNG από ΗΠΑ και Κατάρ θα προκαλέσει οικονομική ύφεση και κρίση χρέους

H ΕΕ είναι ο... ιδανικός ενεργειακός «αυτόχειρας»: Το ακριβό LNG από ΗΠΑ και Κατάρ θα προκαλέσει οικονομική ύφεση και κρίση χρέους
Ο λογαριασμός του 1 τρισ. ευρώ για την ενεργειακή κρίση που έχει καταβάλει η Ευρώπη αναμένεται να εκτοξευθεί περαιτέρω έως το τέλος της δεκαετίας - Ο παραλογισμός της απεξάρτησης από το φθηνό ρωσικό αέριο και η… αγορά ακριβού LNG από ΗΠΑ και Κατάρ
Σχετικά Άρθρα
Η Ευρώπη ήδη έχει πληρώσει έναν υψηλό λογαριασμό ύψους 1 τρισεκατομμύριου δολαρίων από την εκτίναξη του ενεργειακού κόστους στις επιπτώσεις του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία..
Το τεράστιο αυτό τίμημα για τη συμμετοχή στην «αντιρωσική σταυροφορία» της Δύσης, αναμένεται να μετασχηματιστεί τόσο σε δημοσιονομικό βάρος το οποίο θα πιέσει κυρίως της επιβαρυμένες με υψηλό χρέος οικονομίες του νότου αλλά και θα οδηγήσει σε ύφεση – με άγνωστο το βάθος της - καθώς ο υψηλός πληθωρισμός θα αναγκάσει την Κεντρική Ευρωπαϊκή Τράπεζα να διατηρήσει την τακτική σύσφιξης της νομισματικής πολιτικής, αν και με χαμηλότερη ταχύτητα, επισημαίνεται σε δημοσιεύματα του Bloomberg και άλλων διεθνών μέσων όπως η DW..
Ταυτόχρονα η Ευρωπαϊκή Ένωση επενδύει από τους ήδη επιβαρυμένους δημοσιονομικούς προϋπολογισμούς δισεκατομμύρια σε υποδομές φυαικού αερίου στην προσπάθειά της να υποκαταστήσει τα ρωσικά καύσιμα με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) – και κυρίως επ’ ωφελεία του αμερικανικού ενεργειακού τομέα .
Μετά τον φετινό χειμώνα, η Ευρώπη θα πρέπει να αναπληρώσει τα αποθέματα φυσικού αερίου με ελάχιστες έως καθόλου παραδόσεις από τη Ρωσία, εντείνοντας τον ανταγωνισμό της με την Ασία για την προμήθεια του καυσίμου μετά το σοκ στην προσφορά εξαιτίας των κυρώσεων .
Η πολιτική αυτή βεβαια δεν προκειται να αμβλύνει τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης καθώς και με τις περισσότερες εγκαταστάσεις εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου να τίθενται σε λειτουργία, η προσφορά αναμένεται να παραμείνει περιορισμένη μέχρι το 2026, όταν θα είναι διαθέσιμη πρόσθετη παραγωγική ικανότητα από τις ΗΠΑ μέχρι το Κατάρ.
Αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει κάποια ανακούφιση των οικονομιών των κρατών μελών της ΕΕ από τις υψηλές τιμές των καυσίμων – εάν βέβαια συνυπολογίσουμε και την … παράνοια της επιβολής του ανώτατου ορίου τιμής στο φυσικό αέριο.
Αυτό θα μπορούσε να αποδειχθεί αδιέξοδο — τόσο για την παραγωφγική βάση της ΕΕ, τους φορολογούμενους όσο και για το κλίμα.

Ο πολιτικός ανορθολογισμός

Στις 5 Μαρτίου 2022 , λίγο περισσότερο από μια εβδομάδα μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula Von der Leyen εξέφρασε την ανησυχία ότι το Κρεμλίνο μπορεί να κλείσει τη βρύση φυσικού αερίου του μπλοκ. «Η ΕΕ πρέπει να απαλλαγεί από την εξάρτησή της από τα ορυκτά καύσιμα», έγραψε στο Twitter.
Στη συνέχεια, η Von der Leyen επαίνεσε την Ισπανία, την οποία χαρακτήρισε «πρωτοπόρο εδώ, με το μεγάλο μερίδιο ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και τις δυναμικότητες LNG».
Ωστόσο, η ΕΕ επενδύει επί του παρόντος δισεκατομμύρια ευρώ σε υποδομές ορυκτών καυσίμων που είτε θα καταστούν παρωχημένες είτε θα είναι πολύ πιο ακριβές στη συντήρηση εάν το μπλοκ δεν σκοπεύει να επιδεινώσει περαιτέρω την κλιματική κρίση.

Πολύ ακριβό για το.. πληρώσουμε

Ο μεγαλύτερος καταναλωτής φυσικού αερίου στην ΕΕ είναι η Γερμανία, ακολουθούμενη από την Ιταλία, την Ολλανδία, τη Σλοβακία και τη Γαλλία, σύμφωνα με τη Eurostat.
Αυτές οι χώρες προσπαθούν τώρα να αντικαταστήσουν τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία με προμήθειες από άλλες πηγές.
«Από την αρχή του πολέμου, οι εισαγωγές LNG στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 58%», δήλωσε η Paula Di Mattia Peraire, αναλύτρια της αγοράς αερίου στην Independent Commodity Intelligence Services (ICIS).
Εξαιτίας αυτού, η Γερμανία, η Ελλάδα και η Ιταλία ειδικότερα — καθώς και η Ιρλανδία, η Γαλλία, η Ολλανδία και η Πολωνία σε μικρότερο βαθμό — επεκτείνουν τις υποδομές τους για να λάβουν LNG.
«Εχουν προγραμματισθεί πολλές επενδύσεις στην Ευρώπη σχετικά με το LNG», είπε ο Peraire.
«Εάν όλα αυτά τα έργα υλοποιηθούν —περίπου 15 νέα έργα μέχρι το τέλος του 2024— θα αυξηθεί η ικανότητα επαναεριοποίησης κατά 70 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως».
Ιδιαίτερα μεγάλο ποσό κρατικών χρημάτων ρέει σε παράκτιους τερματικούς σταθμούς όπου το ψυχρό LNG εκφορτώνεται και θερμαίνεται μέχρι να μπορέσει να εγχυθεί στα δίκτυα αγωγών.
Επί του παρόντος, υπάρχει έλλειψη  τερματικούς σταθμούς —ιδιαίτερα στη Βόρεια Θάλασσα και τη Βαλτική— για να καλύψουν τις ανάγκες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε φυσικό αέριο.
“The production and transport routes of conventionally produced gas on its way to Europe are shown.  ”
«Μονόδρομοι» οι αγωγοί


Επιπλέον, αντί να ρέει από την ανατολή προς τη δύση, το αέριο LNG θα πρέπει να ρέει από την Ισπανία, τη Γαλλία και την Ολλανδία προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Ωστόσο, καθώς οι αγωγοί αερίου είναι ως επί το πλείστον μονόδρομοι, μια «αντίστροφη ροή» είναι δυνατή μόνο σε περιορισμένο βαθμό.
Οι γερμανικές ικανότητες μεταφοράς, οι οποίες είναι γεωγραφικά κεντρικές εντός της Ευρώπης και επομένως βασικές για το δίκτυο, θα πρέπει να διπλασιαστούν τουλάχιστον για να συμβεί αυτό, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Fraunhofer.

Ελλείψεις στα τάκνερ - Χρειάζονται 1.800 τάνκερ

Ένας άλλο βαρύς τίμημα θα προέκυπτε από την αναζήτηση ενός στόλου για τη μεταφορά αερίου στην Ευρώπη.
Τα δεξαμενόπλοια LNG, εύκολα αναγνωρίσιμα από τις σφαιρικές τους δεξαμενές, μπορούν να χωρέσουν έως και 175.000 κυβικά μέτρα υγροποιημένου αερίου, που ισοδυναμεί με 90 εκατομμύρια κυβικά μέτρα λιγότερο πυκνού αερίου αγωγών.
Έτσι, για να αντικατασταθούν τα ετήσια 167 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ρωσικού φυσικού αερίου, χρειάζονται περίπου 1.800 πλοία — ή πέντε ημερησίως — για την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σύμφωνα με το Institute of Shipping Economics and Logistics, αυτό θα απαιτούσε 160 νέα δεξαμενόπλοια σε τιμή μονάδας 220 εκατομμυρίων δολαρίων (212,5 εκατ. ευρώ), για ένα σύνολο 35,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Τα σχέδια της Ρωσίας για αντεπίθεση

Η Ρωσία, την ίδια ώρα,  σκοπεύει επίσης να υγροποιήσει και να πουλήσει φυσικό αέριο.
Όμως, ακόμη και σε περίπτωση ταχείας λήξης της εισβολής στην Ουκρανία, το μερίδιο της Ρωσίας στην αγορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι πιθανό να συνεχίσει να μειώνεται για πολιτικούς λόγους.
Το Κρεμλίνο πιθανότατα θα πρέπει να διαγράψει την υποδομή του αγωγού φυσικού αερίου πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων προς την Ευρωπαϊκή Ένωση και να στρέψει την προσοχή του στην ανάγκη για εγκαταστάσεις υγροποίησης και τερματικούς σταθμούς για τη Ρωσία για να στείλει αέριο σε χώρες όπως η Κίνα και η Ιαπωνία.
Ωστόσο, οι διεθνείς κυρώσεις μετά την εισβολή στην Ουκρανία θα περιορίσουν τη δυνατότητα της Ρωσίας να συγκεντρώσει την απαραίτητη τεχνική υποδομή.
Οι περισσότεροι δυτικοί εταίροι εγκατέλειψαν τη συνεργασία τους με τη Ρωσία.

Ενεργειακή ανεξαρτησία της ΕΕ

Στις αντίστοιχες εκθέσεις τους, οι επιστήμονες των δεξαμενών σκέψης Agora Energiewende και E3G υπολογίζουν πως η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορούσε να μειώσει τη ζήτηση φυσικού αερίου και να γίνει ανεξάρτητη από τη Ρωσία μέσα σε «ένα έως τέσσερα χρόνια».
Το 20% θα μπορούσε να αντικατασταθεί με την εφαρμογή του σχεδίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής "Fit for 55".
Άλλο 45% θα μπορούσε να επιτευχθεί μέσω αντλιών θερμότητας, μόνωσης και επέκτασης των πράσινων ενεργειών.
Μόλις το 35% θα έπρεπε τότε να εισαχθεί από άλλες χώρες, που ανέρχεται σε περίπου 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου — για το οποίο επαρκεί η υπάρχουσα υποδομή.

Το αδιέξοδο των μέτρων στήριξης

Ενώ οι κυβερνήσεις μπόρεσαν να βοηθήσουν τις εταιρείες και τους καταναλωτές να απορροφήσουν μεγάλο μέρος του πλήγματος με περισσότερα από 700 δισεκατομμύρια δολάρια σε βοήθεια, σύμφωνα με το ίδρυμα Bruegel η κατάσταση έκτακτης ανάγκης θα μπορούσε να διαρκέσει για χρόνια.
Με τα επιτόκια να αυξάνονται και τις οικονομίες να βρίσκονται πιθανότατα ήδη σε ύφεση, η στήριξη που μετρίασε το πλήγμα για εκατομμύρια νοικοκυριά και επιχειρήσεις φαίνεται όλο και πιο απρόσιτη.
«Μόλις αθροίσετε τα πάντα - διασώσεις, επιδοτήσεις - πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο ποσό χρημάτων», δήλωσε ο Μάρτιν Ντάβενις, διευθυντής της εταιρείας συμβούλων S-RM.
«Θα είναι πολύ πιο δύσκολο για τις κυβερνήσεις να διαχειριστούν αυτή την κρίση το επόμενο έτος».

Η δημοσιονομική ικανότητα των κυβερνήσεων είναι περιορισμένη

Περίπου τα μισά κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν χρέος που υπερβαίνει το όριο του 60% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος του μπλοκ.
Το περίπου 1 τρισεκατομμύριο δολάρια, το οποίο υπολογίστηκε από το Bloomberg από τα στοιχεία της αγοράς, είναι ένας ευρύς απολογισμός της ακριβότερης ενέργειας για τους καταναλωτές και τις εταιρείες - μέρος αλλά όχι το σύνολο της οποίας αντισταθμίστηκε με πακέτα βοήθειας.
Το Bruegel έχει μια παρόμοια εκτίμηση που εξετάζει τη ζήτηση και την αύξηση των τιμών, η οποία δημοσιεύθηκε σε έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου αυτόν τον μήνα.

Αγωνία για τις χαμηλές θερμοκρασίες

Η βιασύνη να γεμίσουν οι αποθήκες το περασμένο καλοκαίρι, παρά τις τιμές σχεδόν ρεκόρ, έχει απαλύνει προς το παρόν τη στενότητα στην προσφορά, αλλά ο παγωμένος καιρός δίνει στο ενεργειακό σύστημα της Ευρώπης την πρώτη του πραγματική δοκιμασία αυτόν τον χειμώνα. Την περασμένη εβδομάδα, η ρυθμιστική αρχή δικτύων της Γερμανίας προειδοποίησε ότι δεν εξοικονομείται αρκετό φυσικό αέριο και ότι δύο από τους πέντε δείκτες, συμπεριλαμβανομένων των επιπέδων κατανάλωσης, έχουν καταστεί κρίσιμοι.
Με την προσφορά να είναι περιορισμένη, ζητήθηκε από τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές να μειώσουν τη χρήση.
Η ΕΕ κατάφερε να περιορίσει τη ζήτηση φυσικού αερίου κατά 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φέτος, αλλά η περιοχή εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ένα δυνητικό κενό 27 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων το 2023, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.
Αυτό προϋποθέτει ότι οι ρωσικές προμήθειες μηδενίζονται και οι κινεζικές εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου επιστρέφουν στα επίπεδα του 2021.

Η δολιοφθορά στους αγωγούς Nord Stream και τα αποθέματα

Η κύρια πηγή φυσικού αερίου μέσω αγωγού από τη Ρωσία προς τη Δυτική Ευρώπη ήταν ο Nord Stream, ο οποίος υπέστη ζημιές με δολιοφθορά τον Σεπτέμβριο.
Η περιοχή εξακολουθεί να λαμβάνει μικρή ποσότητα ρωσικών προμηθειών μέσω της Ουκρανίας, αλλά οι σφοδροί βομβαρδισμοί των ενεργειακών υποδομών από το Κρεμλίνο θέτουν τη διαδρομή τυ φυσικού αερίου σε κίνδυνο.
Χωρίς αυτή τη γραμμή φυσικού αερίου, ο ανεφοδιασμός των αποθηκών θα είναι δύσκολος.
Για να αποφευχθεί η έλλειψη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ελάχιστους στόχους για τα αποθέματα.
Μέχρι την 1η Φεβρουαρίου, οι δεξαμενές θα πρέπει να είναι τουλάχιστον κατά 45% γεμάτες για να αποφευχθεί η εξάντληση μέχρι το τέλος της περιόδου θέρμανσης.
Εάν ο χειμώνας είναι ήπιος, ο στόχος είναι να παραμείνουν τα επίπεδα αποθήκευσης στο 55% μέχρι τότε.
“Shown is the amount of LNG terminals currently under construction in Europe. It shows a significant increase in investments in the North Sea, Baltic Sea and Northern Mediterranean after the Russian invasion. ”
Ανταγωνισμός με την Ασία

Οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρώπη βρίσκονται σε επίπεδα ρεκόρ και στη Γερμανία ανοίγουν νέοι πλωτοί τερματικοί σταθμοί για την παραλαβή του καυσίμου.
Οι αγορές που υποστηρίζονται από την κυβέρνηση έχουν βοηθήσει την Ευρώπη να προσελκύσει φορτία μακριά από την Κίνα, αλλά ο ψυχρότερος καιρός στην Ασία και μια δυνητικά ισχυρή οικονομική ανάκαμψη μετά τη χαλάρωση των περιορισμών του Covid από το Πεκίνο θα μπορούσαν να το καταστήσουν πιο δύσκολο.
Οι κινεζικές εισαγωγές φυσικού αερίου είναι πιθανό να είναι 7% υψηλότερες το 2023 σε σχέση με φέτος, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ενεργειακών Οικονομικών της China National Offshore Oil Corp.
Η κρατική εταιρεία έχει αρχίσει να εξασφαλίζει προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου για το επόμενο έτος, γεγονός που τη θέτει σε άμεσο ανταγωνισμό με την Ευρώπη για εφεδρικές αποστολές. Η ιστορική πτώση της ζήτησης της Κίνας φέτος ισοδυναμούσε με περίπου 5% της παγκόσμιας προσφοράς.
Η Κίνα δεν είναι το μόνο πρόβλημα της Ευρώπης
Άλλες ασιατικές χώρες κινούνται για να προμηθευτούν περισσότερο φυσικό αέριο.
Η Ιαπωνία, ο κορυφαίος εισαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο φέτος, εξετάζει ακόμη και το ενδεχόμενο δημιουργίας στρατηγικού αποθέματος, ενώ η κυβέρνηση επιδιώκει επίσης να επιδοτήσει τις αγορές.
Τα ευρωπαϊκά προθεσμιακά συμβόλαια φυσικού αερίου έχουν διαμορφωθεί κατά μέσο όρο σε περίπου 135 ευρώ ανά μεγαβατώρα φέτος, αφού κορυφώθηκαν στα 345 ευρώ τον Ιούλιο.
Εάν οι τιμές ανέβουν ξανά στα 210 ευρώ, το κόστος εισαγωγής θα μπορούσε να φτάσει το 5% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τον Jamie Rush, επικεφαλής Ευρωπαίο οικονομολόγο του Bloomberg Economics.
Αυτό θα μπορούσε να μετατρέψει τη ρηχή ύφεση που προβλέπεται σε βαθιά ύφεση και οι κυβερνήσεις θα πρέπει πιθανότατα να μειώσουν τα προγράμματα στηριξης ως απάντηση.
“The amount of emissions produced during the production, transport and processing of gas towards Europe is shown. Most greenhouse gases are produced by fracking and subsequent transport by ship from Australia, the USA and Nigeria. This is followed by conventional production from Australia, Algeria and Qatar. The least harmful to the climate are pipeline deliveries from Russia and especially from the Netherlands and Norway. ”
Το πλήγμα στην παραγωγή

«Η φύση της στήριξης θα αλλάξει από μια επείγουσα, περιεκτική προσέγγιση σε πιο στοχευμένα μέτρα», δήλωσε ο Pit Christensen , επικεφαλής στρατηγικής της Danske Bank A/S.
«Οι αριθμοί θα είναι μικρότεροι - αλλά θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν κατά τη διάρκεια αυτής της μετάβασης»
Για χώρες όπως η Γερμανία, οι οποίες βασίζονται στην προσιτή ενέργεια για την παραγωγή προϊόντων από αυτοκίνητα έως χημικά, το υψηλό κόστος σημαίνει απώλεια ανταγωνιστικότητας έναντι των ΗΠΑ και της Κίνας.
«Δεδομένων των δυνητικά τεράστιων πολιτικών και κοινωνικών επιπτώσεων της έκρηξης των τιμών της ενέργειας και του σοκ στη ραχοκοκαλιά της γερμανικής οικονομίας, είναι σημαντικό για τη γερμανική κυβέρνηση να παρέμβει», δήλωσε Isabella Weber, οικονομολόγος στο Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης Amherst, η οποία είναι γνωστή ως η εφευρέτρια του γερμανικού «σπασίματος» της τιμής του φυσικού αερίου.

“The LNG plants of the Russian Federation and the Western companies that were part of the consortia and terminated their cooperation after the Russian invasion are presented. ”
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης