γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
(upd) Η επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής του ελληνικού δανείου «ανοίγει» την ατζέντα του Συμβουλίου του Εcofin της 18ης Ιανουαρίου 2011, ενώ την επόμενη το πρωί η Ε.Ε. εκταμιεύει την τρίτη δόση του δανείου των 6,5 δις. ευρώ.
Πρόκειται για το τμήμα του δανείου που αναλογεί στην Ε.Ε. καθώς το ΔΝΤ είχε ήδη αποδεσμεύσει την συμμετοχή του, 2,5 δις. ευρώ, από τον Δεκέμβριο.
Έτσι αυτό που περίμενε η Ελλάδα ήταν το μερίδιο των Βρυξελλών, για το οποίο είχε δοθεί η έγκριση από το Κολλέγιο των επιτρόπων.
Η προσοχή του Γιώργου Παπακωνσταντίνου στρέφεται τώρα στη συνεδρίαση του Συμβουλίου υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης κατά την διάρκεια της οποίας αναμένεται να αποκρυσταλλωθούν οι όροι της επέκτασης, από τα πέντε στα 11 χρόνια, του χρόνου εξόφλησης των δανείων που λαμβάνει η Ελλάδα από τον μηχανισμό στήριξης.
Στη συνεδρίαση θα εξετασθεί το νέο επιτόκιο, εάν η παράταση θα αφορά στο σύνολο του δανείου ή στις μελλοντικές δόσεις καθώς και την ακριβής διάρκεια της χρονικής επιμήκυνσης αλλά και το ποσό της κάθε δόσης ( σ.σ. αν θα είναι θα είναι ισόποσες).
Από την πλευρά του ο Γ ιώργος Παπακωνσταντίνου θα τονίσει στους ομολόγους του την ανάγκη η επιμήκυνση να αφορά στο σύνολο των 110 δισ. ευρώ και να μην εξαιρεθούν τα ποσά που έλαβε η Ελλάδα το 2010.
Η κυβέρνηση εκτιμά πως το αίτημα για επέκταση του χρόνου αποπληρωμής των δανείων του μηχανισμού στηρίξεως θα έχει διευθετηθεί πριν τον Μάρτιο και την εκταμίευση της δόσης των 15 δισ. ευρώ.
Να σημειωθεί ότι η επέκταση του χρόνου αποπληρωμής του δανείου των 110 δις. ευρώ έως το 2024, φέρνει πρόσθετες επιβαρύνσεις για τον κρατικό προϋπολογισμό στο σκέλος των δαπανών για τόκους οι οποίες αυξάνουν κατά 750 εκατ. ευρώ.
Η πρόσθετη αυτή επιβάρυνση θα προκύψει στην περίπτωση που η Αθήνα επιλέξει η αποπληρωμή του δανείου να γίνει σε σταθερό επιτόκιο, το οποίο από 5,5% θα αυξηθεί σε 5,8% με την επιμήκυνση, όσο δηλαδή και της Ιρλανδίας .
Βέβαια το επιτόκιο με το οποίο σήμερα η Ελλάδα εξοφλεί τις υφιστάμενες δόσεις του δανείου είναι κυμαινόμενο 4% ( σ.σ. ισοδυναμεί με 5,5% σε σταθερό) και αυξάνει στο 4,3% με το νέο ορίζοντα εξόφλησης.
Στην περίπτωση του κυμαινόμενου επιτοκίου η πρόσθετη επιβάρυνση των δαπανών για τόκους υπολογίζεται σε 300 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Παπακωνσταντίνου έχει επανειλημμένως τονίσει πως οι όροι και οι χρόνοι αποπληρωμής του χρέους της Ελλάδος δεν αλλάζουν το ίδιο το μέγεθος του χρέους, που «τρέχει» προς τα 350 δις. ευρώ από 336 δις. ευρώ που θα διαμορφωθεί το 2010.
Ωστόσο, θεωρεί πως η επιμήκυνση θα άρει κάθε επιφύλαξη για το αν η Ελλάδα θα μπορεί να αποπληρώσει τα δάνειά της μετά το τέλος του μηχανισμού στηρίξεως και θα σταματήσει τα σενάρια για αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Η άρση των επιφυλάξεων αυτών θα δημιουργήσει επίσης προϋποθέσεις για ταχύτερη έξοδο της χώρας στις αγορές το επόμενο διάστημα.
Η Ελλάδα έχει λάβει 31,5 δισ. ευρώ και μέχρι στις 19 Ιανουαρίου θα πάρει άλλα 6,5 δισ. ευρώ, φτάνοντας συνολικά τα 38 δισ. ευρώ.
Η διαδικασία για τη λήψη της τέταρτης δόσης των 15 δισ. ευρώ, θα γίνει μετά την αξιολόγηση της υλοποίησης του Μνημονίου μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2010, η οποία θα γίνει αρχές Φεβρουαρίου.
Έλλειμμα: Μειώθηκε κατά 36,5% το 2010 - Στα 19,6 δισ. ευρώ...
Στα 19,6 δισ. ευρώ μειώθηκε το έλλειμμα προϋπολογισμού το 2010 από 30,8 δισ. ευρώ το 2009 σημειώνοντας μείωση 36,5% έναντι εκτίμησης για ετήσια μείωση κατά 33,2%.
Σύμφωνα με τα προσωρινά διαθέσιμα στοιχεία εκτέλεσης για το δωδεκάμηνο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2010, σε δημοσιονομική βάση το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού είναι περίπου 1 δισ. ευρώ χαμηλότερο από αυτό που προβλέπεται στην Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού του 2011.
Στον περιορισμό του ελλείμματος συντελεί, κυρίως, η μείωση των δαπανών του Τακτικού Προϋπολογισμού κατά 9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους, έναντι ετήσιας πρόβλεψης για μείωση κατά 7,5%, και των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 12%, έναντι ετήσιας πρόβλεψης για μείωση κατά 11,3%. Οι πρωτογενείς δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού έχουν μειωθεί κατά 10,7% έναντι ετήσιου στόχου μείωσης κατά 9,0%, ενώ οι τόκοι αυξήθηκαν κατά 7,3% έναντι ετήσιας πρόβλεψης για αύξηση κατά 7,6%.
Τα συνολικά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού αυξήθηκαν κατά περίπου 7%. Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού αυξήθηκαν κατά 5,5% έναντι ετήσιου στόχου 6%, ενώ τα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων αυξήθηκαν κατά 50,2% έναντι ετήσιου στόχου αύξησης κατά 41,7%.
Υπενθυμίζεται ότι όλα τα παραπάνω στοιχεία αφορούν μόνο στην εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού και όχι στο σύνολο των δημοσιονομικών δεδομένων για το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης – κατά τον ορισμό του ESA95 – που αποτελεί το κριτήριο για την αξιολόγηση του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής της Ελλάδας.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Έτσι αυτό που περίμενε η Ελλάδα ήταν το μερίδιο των Βρυξελλών, για το οποίο είχε δοθεί η έγκριση από το Κολλέγιο των επιτρόπων.
Η προσοχή του Γιώργου Παπακωνσταντίνου στρέφεται τώρα στη συνεδρίαση του Συμβουλίου υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης κατά την διάρκεια της οποίας αναμένεται να αποκρυσταλλωθούν οι όροι της επέκτασης, από τα πέντε στα 11 χρόνια, του χρόνου εξόφλησης των δανείων που λαμβάνει η Ελλάδα από τον μηχανισμό στήριξης.
Στη συνεδρίαση θα εξετασθεί το νέο επιτόκιο, εάν η παράταση θα αφορά στο σύνολο του δανείου ή στις μελλοντικές δόσεις καθώς και την ακριβής διάρκεια της χρονικής επιμήκυνσης αλλά και το ποσό της κάθε δόσης ( σ.σ. αν θα είναι θα είναι ισόποσες).
Από την πλευρά του ο Γ ιώργος Παπακωνσταντίνου θα τονίσει στους ομολόγους του την ανάγκη η επιμήκυνση να αφορά στο σύνολο των 110 δισ. ευρώ και να μην εξαιρεθούν τα ποσά που έλαβε η Ελλάδα το 2010.
Η κυβέρνηση εκτιμά πως το αίτημα για επέκταση του χρόνου αποπληρωμής των δανείων του μηχανισμού στηρίξεως θα έχει διευθετηθεί πριν τον Μάρτιο και την εκταμίευση της δόσης των 15 δισ. ευρώ.
Να σημειωθεί ότι η επέκταση του χρόνου αποπληρωμής του δανείου των 110 δις. ευρώ έως το 2024, φέρνει πρόσθετες επιβαρύνσεις για τον κρατικό προϋπολογισμό στο σκέλος των δαπανών για τόκους οι οποίες αυξάνουν κατά 750 εκατ. ευρώ.
Η πρόσθετη αυτή επιβάρυνση θα προκύψει στην περίπτωση που η Αθήνα επιλέξει η αποπληρωμή του δανείου να γίνει σε σταθερό επιτόκιο, το οποίο από 5,5% θα αυξηθεί σε 5,8% με την επιμήκυνση, όσο δηλαδή και της Ιρλανδίας .
Βέβαια το επιτόκιο με το οποίο σήμερα η Ελλάδα εξοφλεί τις υφιστάμενες δόσεις του δανείου είναι κυμαινόμενο 4% ( σ.σ. ισοδυναμεί με 5,5% σε σταθερό) και αυξάνει στο 4,3% με το νέο ορίζοντα εξόφλησης.
Στην περίπτωση του κυμαινόμενου επιτοκίου η πρόσθετη επιβάρυνση των δαπανών για τόκους υπολογίζεται σε 300 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Παπακωνσταντίνου έχει επανειλημμένως τονίσει πως οι όροι και οι χρόνοι αποπληρωμής του χρέους της Ελλάδος δεν αλλάζουν το ίδιο το μέγεθος του χρέους, που «τρέχει» προς τα 350 δις. ευρώ από 336 δις. ευρώ που θα διαμορφωθεί το 2010.
Ωστόσο, θεωρεί πως η επιμήκυνση θα άρει κάθε επιφύλαξη για το αν η Ελλάδα θα μπορεί να αποπληρώσει τα δάνειά της μετά το τέλος του μηχανισμού στηρίξεως και θα σταματήσει τα σενάρια για αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Η άρση των επιφυλάξεων αυτών θα δημιουργήσει επίσης προϋποθέσεις για ταχύτερη έξοδο της χώρας στις αγορές το επόμενο διάστημα.
Η Ελλάδα έχει λάβει 31,5 δισ. ευρώ και μέχρι στις 19 Ιανουαρίου θα πάρει άλλα 6,5 δισ. ευρώ, φτάνοντας συνολικά τα 38 δισ. ευρώ.
Η διαδικασία για τη λήψη της τέταρτης δόσης των 15 δισ. ευρώ, θα γίνει μετά την αξιολόγηση της υλοποίησης του Μνημονίου μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2010, η οποία θα γίνει αρχές Φεβρουαρίου.
Έλλειμμα: Μειώθηκε κατά 36,5% το 2010 - Στα 19,6 δισ. ευρώ...
Στα 19,6 δισ. ευρώ μειώθηκε το έλλειμμα προϋπολογισμού το 2010 από 30,8 δισ. ευρώ το 2009 σημειώνοντας μείωση 36,5% έναντι εκτίμησης για ετήσια μείωση κατά 33,2%.
Σύμφωνα με τα προσωρινά διαθέσιμα στοιχεία εκτέλεσης για το δωδεκάμηνο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2010, σε δημοσιονομική βάση το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού είναι περίπου 1 δισ. ευρώ χαμηλότερο από αυτό που προβλέπεται στην Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού του 2011.
Στον περιορισμό του ελλείμματος συντελεί, κυρίως, η μείωση των δαπανών του Τακτικού Προϋπολογισμού κατά 9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους, έναντι ετήσιας πρόβλεψης για μείωση κατά 7,5%, και των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 12%, έναντι ετήσιας πρόβλεψης για μείωση κατά 11,3%. Οι πρωτογενείς δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού έχουν μειωθεί κατά 10,7% έναντι ετήσιου στόχου μείωσης κατά 9,0%, ενώ οι τόκοι αυξήθηκαν κατά 7,3% έναντι ετήσιας πρόβλεψης για αύξηση κατά 7,6%.
Τα συνολικά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού αυξήθηκαν κατά περίπου 7%. Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού αυξήθηκαν κατά 5,5% έναντι ετήσιου στόχου 6%, ενώ τα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων αυξήθηκαν κατά 50,2% έναντι ετήσιου στόχου αύξησης κατά 41,7%.
Υπενθυμίζεται ότι όλα τα παραπάνω στοιχεία αφορούν μόνο στην εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού και όχι στο σύνολο των δημοσιονομικών δεδομένων για το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης – κατά τον ορισμό του ESA95 – που αποτελεί το κριτήριο για την αξιολόγηση του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής της Ελλάδας.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών