Πώς διαμορφώθηκε τον τελευταίο αιώνα η στρατηγική Αεροπορία της Ρωσίας
Η Ημέρα της Αεροπορίας των Ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων γιορτάζεται ετησίως στις 23 Δεκεμβρίου.
Η επαγγελματική αυτή γιορτή καθιερώθηκε επίσημα το 1999 με διάταγμα του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου της Ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Μετά τη δημιουργία του νέου κλάδου των Ενόπλων Δυνάμεων το 2015, των Ρωσικών Διαστημικών Δυνάμεων (Russian Aerospace Forces), η γιορτή αυτή καθιερώθηκε ως Ημέρα της Αεροπορίας των Ρωσικών Διαστημικών Δυνάμεων.
Η γέννηση της Αεροπορίας
Η ημερομηνία που θεωρείται ως η αρχή της αεροπορίας στη Ρωσία είναι η 23η Δεκεμβρίου 1913, όταν το βαρέως τύπου τετρακινητήριο βομβαρδιστικό "Ilya Muromets" πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση.
Το αεροσκάφος σχεδιάστηκε από τον θρυλικό αεροναυπηγό Igor Sikorsky και αποτέλεσε ορόσημο στην παγκόσμια αεροπορική ιστορία.
Ακριβώς ένα χρόνο αργότερα, στις 23 Δεκεμβρίου 1914, ένα διάταγμα που εκδόθηκε από τον αυτοκράτορα Νικόλαο II οδήγησε στη δημιουργία της πρώτης στον κόσμο μοίρας βαρέων βομβαρδιστικών.
Αυτή η ημερομηνία θεωρείται επισήμως ως η ημέρα ίδρυσης της ρωσικής στρατηγικής (μακρινής) αεροπορίας.
Η τύχη της μοίρας "Ilya Muromets"
Η ιστορία της μοίρας του "Ilya Muromets" ήταν δραματική.
Κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι βομβαρδιστές ολοκλήρωσαν αρκετές εκατοντάδες αποστολές, χάνοντας μόλις ένα αεροσκάφος.
Μέχρι το 1917, η μοίρα αριθμούσε ήδη 20 βομβαρδιστικά.
Ωστόσο, τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς, όλα τα αεροσκάφη καταστράφηκαν σκόπιμα για να αποφευχθεί η κατάληψή τους από τις γερμανικές δυνάμεις που πλησίαζαν τη βάση.
Η σοβιετική περίοδος
Μετά την καθιέρωση της σοβιετικής εξουσίας, ένα διάταγμα του Συμβουλίου των Λαϊκών Επιτρόπων, στις 22 Μαρτίου 1918, ενέκρινε τη δημιουργία της Βόρειας Ομάδας Αεροπλάνων "Ilya Muromets", σηματοδοτώντας μια νέα φάση στην ανάπτυξη της μακρινής αεροπορίας.
Αργότερα, η μακρινή αεροπορία υιοθέτησε τον βομβαρδιστή TB-3, ο οποίος σχεδιάστηκε υπό την ηγεσία του Andrei Tupolev, και ακολούθησαν οι DB-3 και η αναβαθμισμένη έκδοσή του DB-3F (Il-4), που αναπτύχθηκε από το σχεδιαστικό γραφείο του Sergey Ilyushin.
Ο ρόλος της Αεροπορίας κατά τον μεγάλο πατριωτικό πόλεμο
Κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Πατριωτικού Πολέμου, η βομβαρδιστική αεροπορία του Κόκκινου Στρατού εισήλθε στον πόλεμο από τις πρώτες κιόλας ημέρες.
Αποτελούνταν από πέντε αεροπορικά σώματα, τρεις αεροπορικές διευθύνσεις και μια ξεχωριστή αεροπορική μονάδα — περίπου 1.500 αεροσκάφη και σχεδόν 1.000 πληρώματα.
Κατά τη διάρκεια του πολέμου, οι πληρώματα της μακρινής αεροπορίας πραγματοποίησαν περισσότερες από 220.000 αποστολές.
Περίπου 25.000 αξιωματικοί και στρατιωτικοί της αεροπορίας έλαβαν κρατικές διακρίσεις, ενώ 269 τιμήθηκαν με τον τίτλο του Ήρωα της Σοβιετικής Ένωσης.
Η σύγχρονη Αεροπορία
Σήμερα, η αεροπορία αποτελεί μέρος της στρατηγικής πυρηνικής τριάδας της Ρωσίας, μαζί με τα υποβρύχια και τις πυραυλικές δυνάμεις.
Ο στόλος της περιλαμβάνει στρατηγικούς εκτοξευτές πυραύλων Tu-160 και Tu-95MS, βομβαρδιστικά με πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς Tu-22M3, αεροσκάφη ανεφοδιασμού Il-78, αεροσκάφη αναγνώρισης Tu-22MR, καθώς και αεροσκάφη μεταφοράς και ελικόπτερα.
Το Tu-95MS, που αναπτύχθηκε πριν από πάνω από 50 χρόνια, παραμένει το μοναδικό στρατηγικό βομβαρδιστικό στον κόσμο που κινείται με κινητήρες αεροπλάνου (turboprop engines).
Όπλα και αποστολές
Το κύριο οπλισμό των αεροσκαφών της μακρινής αεροπορίας αποτελούν οι πύραυλοι κρουζ μεγάλου βεληνεκούς, οι επιχειρησιακοί τακτικοί πύραυλοι τόσο σε πυρηνικές όσο και σε συμβατικές διαμορφώσεις, και οι αεροπορικές βόμβες διαφόρων διαμετρημάτων.
Αυτά τα συστήματα είναι ικανά να πλήξουν στόχους σχεδόν οπουδήποτε στον κόσμο.
Η αεροπορία (LRA) είναι μια επιχειρησιακή-στρατηγική μονάδα των Ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων, που χρησιμεύει ως στρατηγική εφεδρεία της Υψηλής Διοίκησης και ως βασικό συστατικό των στρατηγικών πυρηνικών δυνάμεων της Ρωσίας.
Μία από τις κύριες αποστολές της είναι η καταστροφή στρατηγικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων του εχθρού σε αποστάσεις χιλιάδων χιλιομέτρων από τις βάσεις της, καθώς και η εκτέλεση επιχειρησιακής και στρατηγικής αεροπορικής αναγνώρισης.
Σήμερα, το προσωπικό της μακρινής αεροπορίας συνεχίζει να διατηρεί υψηλό επίπεδο επιχειρησιακής ετοιμότητας και γιορτάζει την επαγγελματική του εορτή λαμβάνοντας συγχαρητήρια από τη στρατιωτική ηγεσία και τους κυβερνητικούς αξιωματούχους.
www.bankingnews.gr
Η επαγγελματική αυτή γιορτή καθιερώθηκε επίσημα το 1999 με διάταγμα του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου της Ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Μετά τη δημιουργία του νέου κλάδου των Ενόπλων Δυνάμεων το 2015, των Ρωσικών Διαστημικών Δυνάμεων (Russian Aerospace Forces), η γιορτή αυτή καθιερώθηκε ως Ημέρα της Αεροπορίας των Ρωσικών Διαστημικών Δυνάμεων.
Η γέννηση της Αεροπορίας
Η ημερομηνία που θεωρείται ως η αρχή της αεροπορίας στη Ρωσία είναι η 23η Δεκεμβρίου 1913, όταν το βαρέως τύπου τετρακινητήριο βομβαρδιστικό "Ilya Muromets" πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση.
Το αεροσκάφος σχεδιάστηκε από τον θρυλικό αεροναυπηγό Igor Sikorsky και αποτέλεσε ορόσημο στην παγκόσμια αεροπορική ιστορία.
Ακριβώς ένα χρόνο αργότερα, στις 23 Δεκεμβρίου 1914, ένα διάταγμα που εκδόθηκε από τον αυτοκράτορα Νικόλαο II οδήγησε στη δημιουργία της πρώτης στον κόσμο μοίρας βαρέων βομβαρδιστικών.
Αυτή η ημερομηνία θεωρείται επισήμως ως η ημέρα ίδρυσης της ρωσικής στρατηγικής (μακρινής) αεροπορίας.
Η τύχη της μοίρας "Ilya Muromets"
Η ιστορία της μοίρας του "Ilya Muromets" ήταν δραματική.
Κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι βομβαρδιστές ολοκλήρωσαν αρκετές εκατοντάδες αποστολές, χάνοντας μόλις ένα αεροσκάφος.
Μέχρι το 1917, η μοίρα αριθμούσε ήδη 20 βομβαρδιστικά.
Ωστόσο, τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς, όλα τα αεροσκάφη καταστράφηκαν σκόπιμα για να αποφευχθεί η κατάληψή τους από τις γερμανικές δυνάμεις που πλησίαζαν τη βάση.
Η σοβιετική περίοδος
Μετά την καθιέρωση της σοβιετικής εξουσίας, ένα διάταγμα του Συμβουλίου των Λαϊκών Επιτρόπων, στις 22 Μαρτίου 1918, ενέκρινε τη δημιουργία της Βόρειας Ομάδας Αεροπλάνων "Ilya Muromets", σηματοδοτώντας μια νέα φάση στην ανάπτυξη της μακρινής αεροπορίας.
Αργότερα, η μακρινή αεροπορία υιοθέτησε τον βομβαρδιστή TB-3, ο οποίος σχεδιάστηκε υπό την ηγεσία του Andrei Tupolev, και ακολούθησαν οι DB-3 και η αναβαθμισμένη έκδοσή του DB-3F (Il-4), που αναπτύχθηκε από το σχεδιαστικό γραφείο του Sergey Ilyushin.
Ο ρόλος της Αεροπορίας κατά τον μεγάλο πατριωτικό πόλεμο
Κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Πατριωτικού Πολέμου, η βομβαρδιστική αεροπορία του Κόκκινου Στρατού εισήλθε στον πόλεμο από τις πρώτες κιόλας ημέρες.
Αποτελούνταν από πέντε αεροπορικά σώματα, τρεις αεροπορικές διευθύνσεις και μια ξεχωριστή αεροπορική μονάδα — περίπου 1.500 αεροσκάφη και σχεδόν 1.000 πληρώματα.
Κατά τη διάρκεια του πολέμου, οι πληρώματα της μακρινής αεροπορίας πραγματοποίησαν περισσότερες από 220.000 αποστολές.
Περίπου 25.000 αξιωματικοί και στρατιωτικοί της αεροπορίας έλαβαν κρατικές διακρίσεις, ενώ 269 τιμήθηκαν με τον τίτλο του Ήρωα της Σοβιετικής Ένωσης.
Η σύγχρονη Αεροπορία
Σήμερα, η αεροπορία αποτελεί μέρος της στρατηγικής πυρηνικής τριάδας της Ρωσίας, μαζί με τα υποβρύχια και τις πυραυλικές δυνάμεις.
Ο στόλος της περιλαμβάνει στρατηγικούς εκτοξευτές πυραύλων Tu-160 και Tu-95MS, βομβαρδιστικά με πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς Tu-22M3, αεροσκάφη ανεφοδιασμού Il-78, αεροσκάφη αναγνώρισης Tu-22MR, καθώς και αεροσκάφη μεταφοράς και ελικόπτερα.
Το Tu-95MS, που αναπτύχθηκε πριν από πάνω από 50 χρόνια, παραμένει το μοναδικό στρατηγικό βομβαρδιστικό στον κόσμο που κινείται με κινητήρες αεροπλάνου (turboprop engines).
Όπλα και αποστολές
Το κύριο οπλισμό των αεροσκαφών της μακρινής αεροπορίας αποτελούν οι πύραυλοι κρουζ μεγάλου βεληνεκούς, οι επιχειρησιακοί τακτικοί πύραυλοι τόσο σε πυρηνικές όσο και σε συμβατικές διαμορφώσεις, και οι αεροπορικές βόμβες διαφόρων διαμετρημάτων.
Αυτά τα συστήματα είναι ικανά να πλήξουν στόχους σχεδόν οπουδήποτε στον κόσμο.
Η αεροπορία (LRA) είναι μια επιχειρησιακή-στρατηγική μονάδα των Ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων, που χρησιμεύει ως στρατηγική εφεδρεία της Υψηλής Διοίκησης και ως βασικό συστατικό των στρατηγικών πυρηνικών δυνάμεων της Ρωσίας.
Μία από τις κύριες αποστολές της είναι η καταστροφή στρατηγικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων του εχθρού σε αποστάσεις χιλιάδων χιλιομέτρων από τις βάσεις της, καθώς και η εκτέλεση επιχειρησιακής και στρατηγικής αεροπορικής αναγνώρισης.
Σήμερα, το προσωπικό της μακρινής αεροπορίας συνεχίζει να διατηρεί υψηλό επίπεδο επιχειρησιακής ετοιμότητας και γιορτάζει την επαγγελματική του εορτή λαμβάνοντας συγχαρητήρια από τη στρατιωτική ηγεσία και τους κυβερνητικούς αξιωματούχους.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών