Τη χαριστική βολή στην ευρωπαϊκή βιομηχανία, που ήδη ταλανίζεται από το υψηλό ενεργειακό κόστος, ετοιμάζονται να δώσουν οι Βρυξέλλες.
Ειδικότερα, η Κομισιόν εξετάζει το ενδεχόμενο να θέσει στόχους «made in Europe» έως και 70% για το περιεχόμενο ορισμένων προϊόντων, όπως τα αυτοκίνητα. Ωστόσο, σύμφωνα με αξιωματούχους που έχουν γνώση του προσχεδίου νόμου που πρόκειται να παρουσιαστεί στις 10 Δεκεμβρίου, η πολιτική αυτή θα κοστίσει στις ευρωπαϊκές εταιρείες περισσότερα από 10 δισ. ευρώ ετησίως, καθώς θα τις αναγκάζει να αγοράζουν πιο ακριβά ευρωπαϊκά εξαρτήματα.
Ο Γάλλος επίτροπος της ΕΕ, Stéphane Séjourné, επιβλέπει την πρόταση, η οποία σηματοδοτεί ένα σημαντικό σταθμό για πολυετή προσπάθεια της Γαλλίας να επικεντρωθεί στην εγχώρια παραγωγή, καθώς η βιομηχανία της Ευρώπης δυσκολεύεται να ανταγωνιστεί τις φθηνές εισαγωγές από την Ασία, ιδιαίτερα στις καθαρές τεχνολογίες και ορισμένες βαριές βιομηχανίες.
Ένας αξιωματούχος της ΕΕ δήλωσε ότι το εύρος της νομοθεσίας θα αντικατοπτρίζει τις βασικές βιομηχανικές πολιτικές της Κίνας, «Made in China 2025» και «China Standards 2035», οι οποίες πίεσαν τις ξένες εταιρείες να δημιουργήσουν κοινοπραξίες με κινεζικές επιχειρήσεις για να έχουν πρόσβαση στην αγορά της. «Αυτό που προσπαθούμε να προτείνουμε είναι μια λεπτή ισορροπία μεταξύ της αναγκαίας προστασίας της βιομηχανίας μας και της ανοιχτότητας, η οποία είναι κομμάτι του DNA της Ευρώπης», είπε ο ίδιος.
Χώρες που προηγουμένως ήταν σκεπτικές, όπως η Γερμανία, έχουν δηλώσει ότι λόγω της οικονομικής κατάστασης θα βλέπουν πλέον θετικά τους κανόνες «αγόρασε ευρωπαϊκό», οι οποίοι πιθανόν θα επηρεάσουν τη βιομηχανία αυτοκινήτων και τις καθαρές τεχνολογίες, όπως τα ηλιακά πάνελ.
Οι στόχοι θα ποικίλουν
Τρεις αξιωματούχοι της ΕΕ ανέφεραν ότι συζητούνται όρια εγχώριου περιεχομένου έως και 70% στο πλαίσιο του σχεδίου βιομηχανικής πολιτικής, αλλά οι στόχοι θα ποικίλλουν ανάλογα με το πόσο κρίσιμος είναι ο κλάδος και πόσο μεγάλη είναι η εξάρτηση.
Για τα αυτοκίνητα, για παράδειγμα, τα κυβερνητικά κίνητρα θα δίνονται μόνο σε οχήματα που πληρούν τα κριτήρια. Οι μπαταρίες θα πρέπει επίσης να έχουν ένα συγκεκριμένο επίπεδο ευρωπαϊκού περιεχομένου, όπως δήλωσε ένας αξιωματούχος.
Το μέτρο θα εφαρμόζεται μόνο στη χρήση δημόσιου χρήματος, όπως συμβάσεις προμηθειών και κρατικά εγγυημένα δάνεια και επιχορηγήσεις. Θα πραγματοποιηθεί επίσης ανάλυση για το πόση παραγωγική ικανότητα διαθέτει η ΕΕ για κάθε εξάρτημα, είπε άλλος αξιωματούχος.
Διαφωνίες
Ο νόμος, που ονομάζεται Industrial Accelerator Act, ενδέχεται ακόμη να αλλάξει ή ακόμα και να καθυστερήσει, σύμφωνα με αξιωματούχους που συμμετέχουν στις διαπραγματεύσεις, εν μέσω διαφορών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τις διατάξεις. Ο Γάλλος επίτροπος επιθυμεί ιδανικά ο ορισμός του «ευρωπαϊκού» να περιοριστεί μόνο στην ΕΕ, σύμφωνα με έναν αξιωματούχο.
Η ισχυρή διεύθυνση εμπορίου της Επιτροπής είναι σκεπτική σχετικά με τα όρια εγχώριου περιεχομένου, τα οποία προωθούνται από το τμήμα βιομηχανικής πολιτικής του Séjourné. Επισημαίνεται, δε, ότι οι κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου γενικά απαγορεύουν την ευνοϊκή μεταχείριση εγχώριων παραγωγών, αν και υπάρχουν εξαιρέσεις για λόγους ασφάλειας.
Οι αντιστροφείς ηλιακών πάνελ, που διαθέτουν μηχανισμούς διακοπής που θα μπορούσαν να αποτελέσουν κίνδυνο ασφαλείας, μπορεί να χρειαστεί να είναι κυρίως ευρωπαϊκής κατασκευής σύμφωνα με τους νέους κανόνες. «Τότε είναι που χρειάζεσαι περισσότερο εγχώριο περιεχόμενο», είπε ένας αξιωματούχος της ΕΕ.
Ακριβότερα προϊόντα
Ωστόσο, ορισμένοι αξιωματούχοι φοβούνται ότι τα προϊόντα που κατασκευάζονται στην Ευρώπη θα έχουν σημαντικά υψηλότερη τιμή από εκείνα που εισάγονται από την Ασία, οδηγώντας σε ακόμη υψηλότερο κόστος για τις εταιρείες.
Δεδομένου ότι πολλές εισαγωγές χρησιμοποιούνται για την παραγωγή τελικών προϊόντων στην ΕΕ, όπως τα αυτοκίνητα, αυτό θα μπορούσε επίσης να καθιστά κάποια προϊόντα μη ανταγωνιστικά στην αγορά.
Οι υψηλές τιμές ενέργειας και η πίεση από το καθεστώς δασμών του Donald Trump έχουν οδηγήσει τις ευρωπαϊκές εταιρείες να γίνονται όλο και περισσότερο εξαρτώμενες από φθηνά κινεζικά προϊόντα. Το 2024, η Κίνα ήταν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας τεχνολογιών όπως ηλιακά πάνελ και βιοκαύσιμα προς την ΕΕ και ο δεύτερος μεγαλύτερος για ανεμογεννήτριες.
Οι ευρωπαϊκές βαριές βιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένου του χάλυβα, δυσκολεύονται επίσης να διατηρήσουν τα περιθώρια κέρδους τους απέναντι στις φθηνές εισαγωγές από την Ασία.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών