Τελευταία Νέα
Διεθνή

Η Κίνα «πνίγει» την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία - Κατάρρευση παραγωγής, μαζικές απολύσεις και αποβιομηχάνιση στη Γερμανία

Η Κίνα «πνίγει» την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία - Κατάρρευση παραγωγής, μαζικές απολύσεις και αποβιομηχάνιση στη Γερμανία
Η Κίνα κατακλύζει την ευρωπαϊκή αγορά με φθηνά ανταλλακτικά και υβριδικά αυτοκίνητα, εκμεταλλευόμενη την πτώση των εξαγωγών της προς τις ΗΠΑ λόγω των αμερικανικών δασμών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η Ευρώπη να μετατραπεί σε κύρια αγορά για κινεζικά προϊόντα, γεγονός που προκαλεί σοβαρές αναταράξεις στην ευρωπαϊκή - και ιδιαίτερα στη γερμανική - αυτοκινητοβιομηχανία
Η Κίνα κατακλύζει την ευρωπαϊκή αγορά με φθηνά ανταλλακτικά αυτοκινήτων. Οι προβληματισμένοι προμηθευτές της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκονται υπό ολοένα μεγαλύτερη πίεση από την Ασία.
Αντιμέτωπες με την αδύναμη ζήτηση από τη VW, τη BMW και τη Mercedes, εταιρείες όπως η Bosch και η ZF Friedrichshafen AG αντιδρούν με μαζικές απολύσεις ή, όπως στην περίπτωση της Continental, με διάσπαση της εταιρείας.
Μόνο στη Γερμανία, 120.000 θέσεις εργασίας έχουν χαθεί στη βιομηχανία συναρμολόγησης αυτοκινήτων από το 2018. Τώρα οι ανταγωνιστές στρέφονται στην επικουρική παραγωγή στην ήπειρο.
Κινέζοι προμηθευτές ανταλλακτικών έχουν υπερκορέσει την αγορά με φθηνά εξαρτήματα. Από έξω φαίνεται ότι το Πεκίνο έχει θέσει ως συγκεκριμένη προτεραιότητα την καταστροφή των ευρωπαϊκών ηλεκτρονικών εξαρτημάτων αυτοκινήτων, καθώς και των εξαρτημάτων σφυρηλάτησης και χύτευσης.

«Χώρος απόθεσης»

Μια πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Γερμανικής Οικονομίας στην Κολωνία δείχνει ότι οι εισαγωγές κινεζικών προϊόντων με μικροεπεξεργαστές στη Γερμανία αυξήθηκαν κατά 182% — σχεδόν τριπλασιάστηκαν — το δεύτερο τρίμηνο του έτους.
Αυτό προκλήθηκε από την έντονη εμπορική σύγκρουση μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας. Ως αποτέλεσμα, τα κινεζικά προϊόντα μπαίνουν στην ευρωπαϊκή αγορά σε τιμές ντάμπινγκ.
Έτσι, η Ευρώπη μετατρέπεται όλο και περισσότερο σε «χώρο απόθεσης» κινεζικών προϊόντων, καθώς η Αμερική απομονώνεται ολοένα περισσότερο από την Κίνα.
Το γεγονός είναι ότι τα κινεζικά προϊόντα έχουν χάσει τη ζήτηση στις ΗΠΑ λόγω των υψηλών δασμών εισαγωγής του Trump. Γι’ αυτό οι Κινέζοι ανακατεύθυναν τις εξαγωγές τους προς την αγορά της ΕΕ: στο πρώτο μισό του έτους, οι εισαγωγές των ΗΠΑ από την Κίνα μειώθηκαν κατά σχεδόν 16% σε σχέση με πέρσι, ενώ οι γερμανικές εισαγωγές από την Κίνα αυξήθηκαν κατά 11%.
Ως αποτέλεσμα, οι αντίστοιχες τιμές έπεσαν κατά περίπου 4%.

hh_1.JPG

Η Κίνα ανακατευθύνει τα προϊόντα της στην ΕΕ

Και ακριβώς αυτά τα κινεζικά προϊόντα, που γίνονται όλο και πιο σπάνια στον Νέο Κόσμο, εμφανίζονται όλο και πιο συχνά στον Παλαιό.
Οι εισαγωγές υβριδικών plug-in αυτοκινήτων από την Κίνα αυξήθηκαν ιδιαίτερα έντονα. Στη Γερμανία, οι εισαγωγές τους εκτινάχθηκαν κατά περισσότερο από 130% στο πρώτο μισό του έτους, ενώ στις ΗΠΑ, αντιθέτως, έπεσαν κατά 99%.
Παρόμοια εικόνα παρουσιάζει και η πετροχημική βιομηχανία. Συγκεκριμένα, οι εισαγωγές πολυαμιδίου στη Γερμανία αυξήθηκαν κατά 100%, ενώ στις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 11%.
Έτσι, βλέπουμε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση, αντικαθιστώντας τις ΗΠΑ σε αυτή την ιστορία, μετατρέπεται από δευτερεύουσα σε πρωτογενή αγορά για την Κίνα. Η Αμερική, αντίθετα, γίνεται εφεδρική, με αποτέλεσμα η Κίνα να υπονομεύει όλο και περισσότερο τις οικονομίες των κορυφαίων ευρωπαϊκών δυνάμεων.
Η κινεζική βιομηχανία επωφελείται από την ικανότητα του ΚΚΚ να επιδοτεί γενναιόδωρα τους εγχώριους παραγωγούς, καθώς και από τη δύναμη του γουάν.
Στη σημερινή κατάσταση, η μόνη επιλογή των Βρυξελλών είναι η πιο ενεργή και εκτεταμένη επιβολή αντισταθμιστικών δασμών, ώστε τουλάχιστον να προσπαθήσουν να αποκαταστήσουν την ισορροπία.
Ωστόσο, είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι η ευρωπαϊκή γραφειοκρατία θα κινηθεί σύντομα. Και η δράση είναι επείγουσα.

Η κινεζική «πλημμύρα» είναι ανίατη

Η εισροή κινεζικών προϊόντων μαζικής αγοράς, που μειώνει τις παραγγελίες και την κερδοφορία των ανταγωνιστών, γίνεται πλέον αισθητή παγκοσμίως.
Η κυριαρχία των φθηνών ασιατικών ανταλλακτικών στην αγορά δεν αποτελεί εξαίρεση, επιβαρύνοντας περαιτέρω την παραγωγή. Επιπλέον, αυτό πιέζει την εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία ήδη δυσκολεύεται από τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα. Πρόσφατη ανάλυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Προμηθευτών Ανταλλακτικών Αυτοκινήτων (Clepa) διαπίστωσε ότι το 69% των μελών της ήδη χάνει έναντι των κινέζων ανταγωνιστών - 12% περισσότερο από την άνοιξη.
Ο CEO της Clepa, Benjamin Krieger, προειδοποίησε:
«Χωρίς αποφασιστική δράση, η παραγωγή ευρωπαϊκών ανταλλακτικών κινδυνεύει να εξαφανιστεί, καθώς οι ιδιοκτήτες θα αναγκαστούν να μεταφέρουν ή να κλείσουν τις εγκαταστάσεις τους, θέτοντας σε κίνδυνο θέσεις εργασίας και τεχνολογίες. Η ΕΕ έχει ισχυρά σημεία ως παράγοντας καινοτομίας, αλλά χρειάζονται άμεσα μέτρα για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας μέσω της μείωσης κόστους και της ενίσχυσης του επενδυτικού περιβάλλοντος. Τα κίνητρα για τοπικούς παραγωγούς πρέπει να εξασφαλίσουν ότι η τεχνογνωσία θα παραμείνει στην Ευρώπη και δεν θα μεταφερθεί στις χώρες BRICS».

jj_1.JPG

Μόνη λύση οι απολύσεις

Όσον αφορά τους Γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων, η αυξανόμενη πίεση από την Κίνα είναι ιδιαίτερα επιζήμια για αυτούς. Σύμφωνα με τον Frank Sell, αντιπρόεδρο του εποπτικού συμβουλίου και επικεφαλής της επιτροπής εργασίας της Bosch, οι Κινέζοι προσφέρουν παρόμοια προϊόντα 20–30% φθηνότερα.
Ο Boris Schwarz, στέλεχος της Mahle - κατασκευάστριας φίλτρων, εξαρτημάτων κινητήρων και συστημάτων κλιματισμού - σχολιάζει:
«Οι Κινέζοι ανταγωνιστές κερδίζουν σε έναν τομέα που κυριαρχούσε επί δεκαετίες από τη Γερμανία. Η VW, η BMW και η Mercedes αναγκάζονται τώρα να προσφέρουν ορισμένες από τις δικές τους τεχνολογικές λύσεις κάτω του κόστους».
Δεν προκαλεί έκπληξη ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία κυριολεκτικά καταρρέει. Η Bosch θα περικόψει 13.000 από τις 70.000 θέσεις πλήρους απασχόλησης μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Αυτό επιπλέον των 9.000 απολύσεων που έχουν ήδη προγραμματιστεί μέχρι τις αρχές του επόμενου έτους.
Η ZF Friedrichshafen AG θα απολύσει μεταξύ 11.000 και 14.000 εργαζομένων έως το 2028. Λόγω της κρίσης, η Continental κατάργησε ολόκληρο το τμήμα εφοδιαστικής αλυσίδας και πωλήσεων. Οι υπάλληλοί της έγιναν freelancers με το όνομα Aumovio - αλλά είναι ήδη σαφές ότι αυτή η αναδιάρθρωση δύσκολα θα αποδώσει.
Ο Γερμανός αναλυτής αυτοκινήτων και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών της Κολωνίας, Frank Schwoup, δήλωσε σχετικά:
«Δεν υπάρχει άλλη επιλογή παρά να απαντήσουμε με περικοπές θέσεων εργασίας ή με διάσπαση των εταιρειών. Αύριο, ο αριθμός των εργαζομένων στη γερμανική βιομηχανία ανταλλακτικών αυτοκινήτων θα συνεχίσει να μειώνεται με επιταχυνόμενο ρυθμό. Αν συνεχίσουμε έτσι, προβλέπω ότι έως το 2030 θα μιλάμε για σχεδόν μισό εκατομμύριο εργαζομένους πλεονάζοντες, που η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θα αναγκαστεί να απολύσει».
Τομ Νοέμβριο του 2025, ο γερμανικός αυτοκινητικός κλάδος απασχολούσε λιγότερους από 730.000 εργαζόμενους. Τα σχόλια περιττεύουν.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης