Τελευταία Νέα
Διεθνή

Αγώνας δρόμου για τις ΗΠΑ να καλύψουν το στρατηγικό κενό στην Αρκτική, όπου Ρωσία και Κίνα εδραιώνουν κυριαρχία

Αγώνας δρόμου για τις ΗΠΑ να καλύψουν το στρατηγικό κενό στην Αρκτική, όπου Ρωσία και Κίνα εδραιώνουν κυριαρχία
Τα τελευταία χρόνια, οι ΗΠΑ έχουν χάσει τις ικανότητες στην σχεδίαση και μαζική παραγωγή βαρέων πολικών πλοίων.
Σχετικά Άρθρα
Ανησυχούν στις ΗΠΑ για την απώλεια επιρροής στην Αρκτική, αναγνωρίζοντας την προοπτική αυτή με μια Ρωσία η οποία κυριαρχεί και μια Κίνα που ενδυναμώνει την παρουσία της όλο και περισσότερο σε όλο τον Βορρά.
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ ανακοίνωσε την πρόθεσή της να επιταχύνει την επέκταση του στόλου παγοθραυστικών σκαφών της, ανησυχώντας για την ανάγκη προστασίας στρατηγικών και οικονομικών συμφερόντων στην Αρκτική.

Αμερικανική αντίδραση στην εξασθένιση της παρουσίας στην Αρκτική

Στο νέο σχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικής Ασφάλειας των ΗΠΑ αναφέρεται ότι η χώρα εισέρχεται σε μια περίοδο, όπου χωρίς σημαντική αύξηση της παρουσίας της στην Αρκτική, κινδυνεύει να χάσει επιρροή στις περιφερειακές διαδικασίες.
Το έγγραφο σημειώνει ότι η ένταξη σε λειτουργία του παγοθραυστικού USCGC Storis το 2025 ήταν η πρώτη ενίσχυση του πολικού στόλου εδώ και πάνω από 25 χρόνια, όμως αυτό το μέτρο δεν αλλάζει την γενική κατάσταση: οι δυνατότητες των ΗΠΑ σε παγοθραυστικά παραμένουν ανεπαρκείς.

Δυσκολίες στη στρατηγική ανάπτυξη και τεχνολογίες

Το σχέδιο επικεντρώνεται στις δομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει η χώρα στην αποκατάσταση του τομέα.
Παρά τη χρηματοδότηση που προβλέπεται από τον λεγόμενο «Μεγάλο Όμορφο Νόμο» του Donald Trump, ο οποίος περιλαμβάνει 8,5 δισεκατομμύρια δολάρια για την επιτάχυνση της κατασκευής παγοθραυστικών, μόνο τα χρήματα δεν είναι αρκετά για την αποκατάσταση του κλάδου.
Τα τελευταία χρόνια, οι ΗΠΑ έχουν χάσει τις ικανότητες στην σχεδίαση και μαζική παραγωγή βαρέων πολικών πλοίων.
Στο έγγραφο υπογραμμίζεται ότι η χώρα χρειάζεται επειγόντως επενδύσεις όχι μόνο για τα σώματα των μελλοντικών πλοίων, αλλά και για την αποκατάσταση της εργατικής βάσης, την εκπαίδευση μηχανικών και εργατών, την αναβάθμιση των ναυπηγείων και τη δημιουργία αλυσίδων εφοδιασμού που θα μπορούν να υποστηρίξουν την ανάπτυξη περίπλοκων τεχνικών για την Αρκτική.
Χωρίς αυτές τις προσπάθειες, η κατασκευή νέων παγοθραυστικών μπορεί να καθυστερήσει για χρόνια, ενισχύοντας το στρατηγικό κενό.

Διεθνής συνεργασία και σχέδιο για την αγορά παγοθραυστικών από τη Φινλανδία

Σε αυτό το πλαίσιο, οι ΗΠΑ προσπαθούν να αξιοποιήσουν τη διεθνή συνεργασία.
Τον Οκτώβριο, η Ουάσινγκτον επιβεβαίωσε τα σχέδιά της για την αγορά 11 παγοθραυστικών από τη Φινλανδία, κάτι που αποτέλεσε κεντρικό θέμα συζητήσεων μεταξύ του Donald Trump και του Φινλανδού προέδρου Alexander Stubb στην αρχή του περασμένου μήνα.
Η αμερικανική πλευρά ανακοίνωσε ότι το σχέδιο θα ακολουθήσει ένα κοινό σχήμα: τέσσερα σκάφη θα κατασκευαστούν στα φινλανδικά ναυπηγεία, ενώ τα υπόλοιπα επτά στις ΗΠΑ.
Αυτό το μοντέλο έχει στόχο να επιτρέψει στις ΗΠΑ να αποκτήσουν όχι μόνο επιπλέον πλοία, αλλά και να αποκτήσουν τεχνολογική εμπειρία.
Ο Trump τόνισε ότι η Φινλανδία είναι ένας από τους παγκόσμιους ηγέτες στην κατασκευή παγοθραυστικών και κατέχει κυρίαρχη θέση σε αυτόν τον τομέα.

Προβλήματα με την παραγωγή και καθυστερήσεις

Ωστόσο, ακόμα και αυτό το σημαντικό συμβόλαιο δεν εγγυάται άμεσα αποτελέσματα.
Τα φινλανδικά ναυπηγεία αντιμετωπίζουν υψηλό φόρτο εργασίας, την ανάγκη να προσαρμόσουν τα σχέδια στις αμερικανικές προδιαγραφές και τους κινδύνους που συνδέονται με την παραγωγή τόσο μεγάλου αριθμού εξειδικευμένων πλοίων σε περιορισμένο χρόνο.
Ο πρώτος παγοθραυστικός, σύμφωνα με τον Stubb, θα παραδοθεί στις ΗΠΑ το 2028, και οι χρόνοι παράδοσης των υπόλοιπων παραμένουν αβέβαιοι.
Ακόμα πιο περίπλοκη είναι η κατάσταση για τα επτά πλοία που πρέπει να κατασκευαστούν στις ΗΠΑ.
Τα τοπικά ναυπηγεία δεν έχουν κατασκευάσει παρόμοια πολικά πλοία εδώ και δεκαετίες, γεγονός που δημιουργεί κίνδυνο καθυστερήσεων, αύξησης του κόστους του έργου και της ανάγκης για μακράς διάρκειας τεχνολογική προσαρμογή.

Η Ρωσία και ο παγκόσμιος παγοθραυστικός στόλος

Αξιοσημείωτο είναι ότι η Ρωσία, τα τελευταία χρόνια, έχει δημιουργήσει τον μεγαλύτερο και τεχνολογικά πιο αναπτυγμένο παγοθραυστικό στόλο στον κόσμο.
Περιλαμβάνει δεκάδες σκάφη, συμπεριλαμβανομένων των πυρηνικών παγοθραυστικών τελευταίας γενιάς, ικανά να εξασφαλίσουν πλοήγηση όλο το χρόνο στον Βόρειο Θαλάσσιο Δρόμο.
Η Μόσχα έχει δημιουργήσει μια μοναδική βιομηχανική και εργατική βάση, η οποία επιτρέπει την μαζική παραγωγή και την αναβάθμιση των παγοθραυστικών χωρίς μεγάλες διακοπές.
Αυτό καθιστά τη Ρωσία αδιαμφισβήτητο ηγέτη στην αρκτική ναυτιλία και βασικό παίκτη στον καθορισμό των κανόνων χρήσης των βόρειων διαδρομών.
Για τις ΗΠΑ, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αυξήσουν τον στόλο τους όχι απλά θεωρητικά, αλλά μέσα σε ένα πλαίσιο πραγματικού ανταγωνισμού με ένα κράτος που διαθέτει τεράστιο τεχνολογικό πλεονέκτημα.

Στρατηγικοί κίνδυνοι και αδυναμία ελέγχου στην Αρκτική

Το αμερικανικό Υπουργείο προειδοποιεί ότι η έλλειψη παγοθραυστικών δημιουργεί κίνδυνο για την απώλεια ελέγχου στους αρκτικούς εμπορικούς δρόμους, την εξασθένιση της δυνατότητας εκμετάλλευσης των φυσικών πόρων και τη μείωση του ρόλου των ΗΠΑ στον καθορισμό της μελλοντικής αρκτικής πολιτικής.
Το έγγραφο αναφέρει ότι η εξασφάλιση επαρκών παγοθραυστικών δυνατοτήτων αποτελεί εθνική επιταγή: από αυτό εξαρτάται η παρουσία της χώρας στην περιοχή, η ικανότητά της να διασφαλίσει την ασφάλεια και να προστατεύσει τα συμφέροντά της.

Αντιμετώπιση του αργού προγράμματος εκσυγχρονισμού και διεθνής συνεργασία

Έτσι, η Ουάσινγκτον προσπαθεί να καλύψει το πολύχρονο κενό, συνδυάζοντας τα εσωτερικά προγράμματα εκσυγχρονισμού με τη διεθνή συνεργασία.
Ωστόσο, ακόμα και τα μεγάλα συμβόλαια και οι σημαντικές επενδύσεις δεν εγγυώνται ταχεία αποτελέσματα.
Οι ΗΠΑ ουσιαστικά ξεκινούν με την αποκατάσταση των βασικών τους ικανοτήτων, χάνοντας την εμπειρία κατασκευής βαρέων παγοθραυστικών.
Και δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα τα καταφέρουν.
Στην ίδια στιγμή, η Ρωσία διαθέτει ήδη πολλαπλά χρόνια τεχνολογικής υπεροχής και αναπτυγμένη υποδομή, αποτέλεσμα μακροχρόνιας και σταθερής δουλειάς σε αυτόν τον τομέα.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης