Τελευταία Νέα
Διεθνή

Η ατμομηχανή δεν «τραβάει» - Η αντοχή της Γερμανίας εξαντλείται, η βιομηχανία πεθαίνει, έρχονται χιλιάδες απολύσεις

Η ατμομηχανή δεν «τραβάει» - Η αντοχή της Γερμανίας εξαντλείται, η βιομηχανία πεθαίνει, έρχονται χιλιάδες απολύσεις
Η «πράσινη μετάβαση» δεν λειτουργεί, τεράστιο το κόστος και από την ... αποσύνδεση από τα ορυκτά καύσιμα της Ρωσίας
Η γερμανική βιομηχανική μηχανή τρίζει επικίνδυνα!
Η περίφημη «ατμομηχανή της Ευρώπης» που για δεκαετίες είχε επωμιστεί να «σηκώνει» την οικονομία της ηπείρου, πλέον αντιμετωπίζει πρωτοφανείς δυσκολίες.
Από τα εργοστάσια αυτοκινήτων μέχρι τις σιδηροδρομικές γραμμές, χιλιάδες θέσεις εργασίας χάνονται, οι επενδύσεις παγώνουν, και η χώρα καλείται να προσαρμοστεί σε μια ταχύτατα ηλεκτροκίνητη αγορά την ώρα που η γραφειοκρατία, η ενεργειακή κρίση και ο διεθνής ανταγωνισμός χτυπούν αλύπητα.
Η Γερμανία, κάποτε πρότυπο βιομηχανικής δύναμης, βρίσκεται σε σταυροδρόμι: θα προσαρμοστεί ή θα δει την αυτοκρατορία της να χάνει τον ρυθμό της;

Κατήφορος

Σύμφωνα με την εφημερίδα Handelsblatt, ο αριθμός των εργαζομένων στην αυτοκινητοβιομηχανία μειώθηκε στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 14 ετών.
Το τρίτο τρίμηνο του 2025, στην παραγωγή εργάζονταν 721 χιλιάδες άτομα, δηλαδή 6,3% λιγότερο σε σχέση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.
Και οι περικοπές συνεχίζονται.
Έτσι, ο κατασκευαστής φορτηγών και λεωφορείων MAN θα μειώσει περίπου 2,3 χιλιάδες θέσεις εργασίας τα επόμενα δέκα χρόνια.
Η εταιρεία υποστηρίζει ότι οι περικοπές θα είναι «κοινωνικά αποδεκτές» και δεν θα υπάρξουν απολύσεις.
Αυτό θα επηρεάσει το κεντρικό εργοστάσιο στο Μόναχο καθώς και δύο εργοστάσια στη Νυρεμβέργη και στο Salzgitter.
Με τον τρόπο αυτό, η εταιρεία σχεδιάζει να προσαρμοστεί στην συνεχιζόμενη πτώση της αγοράς φορτηγών στη Γερμανία και να βελτιώσει τα οικονομικά της αποτελέσματα.

Νέοι κανόνες ΕΕ

Πρωτίστως, όλα έχουν να κάνουν με τα χρήματα.
Ο ηλεκτρικός ειδικός εξοπλισμός κοστίζει δύο έως τρεις φορές περισσότερο από τα ντίζελ αντίστοιχα, και οι Ευρωπαίοι πρέπει να μεταβούν σε αυτόν λόγω των αυστηρών περιβαλλοντικών κανόνων της ΕΕ, που απαιτούν μείωση των εκπομπών κατά 55% μέχρι το 2030.
Επιπλέον, υπάρχει έλλειψη υποδομών φόρτισης για βαρέα οχήματα.
Η οικονομική αβεβαιότητα, το ακριβό ενεργειακό κόστος και τα υψηλά επιτόκια περιορίζουν επίσης τη ζήτηση», εξηγεί ο αναπληρωτής επικεφαλής της επιτροπής διεθνούς συνεργασίας και εξαγωγών της Opora Russia, Namer Radi, ενώ ο ανεξάρτητος εμπειρογνώμονας του κλάδου μεταφορών Alexey Tuzov επισημαίνει την αυξανόμενη ανταγωνιστική πίεση από κινεζικές μάρκες, που προσφέρουν πιο προσιτές και σύγχρονες λύσεις.
Το συνδικάτο IG Metall πιστεύει ότι η εταιρεία υποτιμά την κλίμακα των προβλημάτων — και οι περικοπές θα είναι πολύ περισσότερες, γράφει η Handelsblatt.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του συνδικάτου, μόνο το εργοστάσιο στο Μόναχο μπορεί να χάσει έως και δύο χιλιάδες θέσεις εργασίας, ενώ άλλες πεντακόσιες αναμένονται στη Νυρεμβέργη.
12_148.jpg
Όχι σύμφωνα με το σχέδιο

Στην αγορά επιβατικών αυτοκινήτων τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα: η κρίση που προκλήθηκε από το «πράσινο πρόγραμμα» επιδεινώθηκε από τη σκληρή εμπορική στρατηγική της Ουάσινγκτον.
Ως αποτέλεσμα, οι προμήθειες επιβατικών αυτοκινήτων από την ΕΕ προς τις ΗΠΑ τον Αύγουστο μειώθηκαν στα 2,21 δισεκατομμύρια δολάρια, στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Φεβρουάριο του 2022.
Σε ένα μήνα, οι εισαγωγές ευρωπαϊκών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ κατέρρευσαν κατά 26%, ενώ σε ετήσια βάση - κατά 36%.
Οι μεγαλύτερες πωλήσεις αφορούσαν αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρα 1,5 - 3 λίτρων, αξίας 1,08 δισεκατομμυρίων δολαρίων, και άνω των 3 λίτρων - 544,7 εκατομμύρια.
Τα ηλεκτρικά οχήματα αγοράστηκαν μόνο για 333,4 εκατομμύρια.

Δεν λειτουργεί

Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) παραδέχθηκε ότι το σχέδιο μείωσης των εκπομπών για επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα δεν λειτουργεί — η ζήτηση είναι πολύ χαμηλή.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θεωρούν ότι οι κανονισμοί από μόνοι τους δεν επαρκούν για τη «πράσινη μετάβαση», τονίζοντας ότι πρέπει να εστιάσουν στην ανάπτυξη υποδομών, στην ανταγωνιστικότητα και στη βιωσιμότητα του κλάδου.
Με παρόμοιες εκκλήσεις για αναθεώρηση του σχεδίου απαγόρευσης των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μέχρι το 2035 είχε αναφερθεί και ο διευθύνων σύμβουλος της BMW, Oliver Zipse.
13_78.jpg
Τεράστια κόστη

Για την «ατμομηχανή της Ευρώπης», αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, σημειώνει ο Radi.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία χτίστηκε για χρόνια γύρω από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά σήμερα η παγκόσμια αγορά μετατοπίζεται γρήγορα προς τα ηλεκτρικά οχήματα.
Παράλληλα, η Ευρώπη — και ειδικά η Γερμανία — υστερεί έναντι των ΗΠΑ και της Κίνας τόσο στον ρυθμό ανάπτυξης υποδομών EV όσο και στην ανταγωνιστικότητα νέων μοντέλων.
Η αυστηροποίηση των περιβαλλοντικών κανόνων στην ΕΕ επιτάχυνε τη μετάβαση, αλλά η στήριξη από τις αρχές ήταν ανεπαρκής.
Ως αποτέλεσμα, οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων αντιμετωπίζουν τεράστια κόστη για εκσυγχρονισμό, χάνουν παράλληλα τις θέσεις τους στην αγορά. «Η μείωση του αριθμού των εργαζομένων δεν είναι μια βραχυπρόθεσμη αντίδραση στην αγορά, αλλά ένδειξη μακροπρόθεσμης μεταμόρφωσης που απειλεί με απβιομηχάνιση ολόκληρες περιοχές», επισημαίνει ο εμπειρογνώμονας.

Για βοήθεια

Συνολικά, το 2025 ήταν δύσκολο για τη γερμανική βιομηχανία.
Σχεδόν 150 χιλιάδες θέσεις εργασίας θα μειωθούν σε 88 επιχειρήσεις, αναφέρει η εφημερίδα Bild, επικαλούμενη τα αποτελέσματα μελέτης του οργανισμού εργοδοτών Neue Soziale Marktwirtschaft (INSM).
Στη λίστα του INSM περιλαμβάνονται μεγάλες εταιρείες, προμηθευτές εξαρτημάτων αυτοκινήτων, επιχειρήσεις logistics και αεροπορίας, εταιρείες IT και μικρές μηχανολογικές εταιρείες.
«Μόνο στη Deutsche Bahn με έδρα το Βερολίνο προβλέπεται μείωση 30 χιλιάδων θέσεων εργασίας, ενώ στον προμηθευτή εξαρτημάτων ZF στο Friedrichshafen — 14 χιλιάδες», αναφέρεται στο δημοσίευμα.
Συνολικά θα μειωθούν 147.522 θέσεις.
14_51.jpg
Έρχονται απολύσεις

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Οικονομίας της Γερμανίας (IW), πάνω από 35% των ιδιωτικών επιχειρήσεων στη Γερμανία σκοπεύουν να μειώσουν προσωπικό το επόμενο έτος. Επιπλέον, το 33% σχεδιάζει μείωση του επενδυτικού προϋπολογισμού, το ένα τρίτο αναμένει πτώση παραγωγής και επιχειρηματικής δραστηριότητας σε σύγκριση με το 2025.
Η βιομηχανική παραγωγή παραμένει περίπου 10% χαμηλότερη από τα προ πανδημίας επίπεδα, επισημαίνει η επικεφαλής του τμήματος μακροοικονομικής ανάλυσης της FG Finam, Olga Belenkaya.
Ο επικεφαλής του INSM, Thorsten Alsleben, τόνισε την υπερβολική γραφειοκρατία, τις πολύ υψηλές τιμές ενέργειας, τους τεράστιους φόρους και τα υψηλά κόστη εργασίας, καθώς και την έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού.
«Για την επίλυση αυτών των προβλημάτων χρειάζονται συγκεκριμένα μέτρα και όχι νέα χρέη», σημείωσε.
Σύμφωνα με τον ίδιο, αν η κυβέρνηση δεν καταφέρει να αλλάξει γρήγορα την κατάσταση, η Γερμανία θα χάσει απλώς τον βιομηχανικό της χαρακτήρα.
11_143.jpg
Το κόστος της Ρωσίας

Η διακοπή των μακροπρόθεσμων οικονομικών δεσμών με τη Ρωσία και η ανάγκη αντικατάστασης του ρωσικού αγωγικού φυσικού αερίου με πιο ακριβές προμήθειες LNG έκαναν το καύσιμο εξαιρετικά ακριβό, υπογραμμίζει η Belenkaya.
«Ακόμη και στις αρχές του έτους, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας ανέφερε ότι οι τιμές φυσικού αερίου για βιομηχανικούς καταναλωτές στην Ευρώπη είναι από το 2022 κατά μέσο όρο υψηλότερες κατά ένα τρίτο σε σχέση με την Κίνα και πέντε φορές υψηλότερες από τις ΗΠΑ.
Μεταξύ άλλων υπάρχει υστέρηση σε ψηφιακές τεχνολογίες σε σχέση με την Κίνα, ειδικά στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων, ανελαστική αγορά εργασίας και υψηλή γραφειοκρατία», υπενθυμίζει.
Το μόνο σαφές είναι ότι για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας και της σταθερής απασχόλησης, η Γερμανία δεν μπορεί να αποφύγει εκτεταμένες επιδοτήσεις του κόστους παραγωγής, φορολογικές ελαφρύνσεις και επιχορηγήσεις σε ερευνητικά προγράμματα.
Ωστόσο, προς το παρόν, οι εκκλήσεις για βοήθεια δεν βρίσκουν ανταπόκριση ούτε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ούτε από τις ομοσπονδιακές αρχές.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης