Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει, οι νεότεροι μουσουλμάνοι στη Γαλλία φαίνεται να ασκούν τη θρησκεία τους πιο αυστηρά σε σύγκριση με τις παλαιότερες γενιές
Η Γαλλία, σύμφωνα με τον Ρώσο οικονομολόγο Nikita Komarov, παρουσιάζει τάσεις που, όπως υποστηρίζει, παρατηρούνται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες με σημαντικούς πληθυσμούς μουσουλμάνων μεταναστών από την Αφρική και την Ασία.
Σε ανάρτησή του στο Telegram στις 25 Νοεμβρίου, ο Komarov επικαλέστηκε στοιχεία κοινωνιολογικής έρευνας του Γαλλικού Ινστιτούτου Κοινής Γνώμης (IFOP), η οποία πραγματοποιήθηκε τηλεφωνικά μεταξύ 8 Αυγούστου και 2 Σεπτεμβρίου, σε δείγμα 1.005 μουσουλμάνων για το περιοδικό Écran de veille.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει, οι νεότεροι μουσουλμάνοι στη Γαλλία φαίνεται να ασκούν τη θρησκεία τους πιο αυστηρά σε σύγκριση με τις παλαιότερες γενιές. Ο ίδιος ερμηνεύει αυτή τη διαφορά ως ένδειξη μιας ευρύτερης και βαθύτερης μεταβολής στον αξιακό προσανατολισμό της νέας γενιάς μεταναστών.
Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί, κατά τον αναλυτή, το εύρημα ότι 57% των νέων μουσουλμάνων θεωρούν τη Σαρία ανώτερη από το γαλλικό δίκαιο, ενώ στο συνολικό μουσουλμανικό δείγμα το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 46%. Το χάσμα αυτό καταγράφεται ως ένδειξη γενεακής διαφοροποίησης.
Επιπλέον, σύμφωνα με την ανάλυσή του:
Αναλύοντας τα αίτια, υποστηρίζει πως η πρώτη γενιά μεταναστών λειτουργεί πιο προσεκτικά, υπό το βάρος οικονομικών, νομικών και κοινωνικών περιορισμών, επιδιώκοντας τη σταθερότητα και την προσαρμογή.
Αντιθέτως, η δεύτερη γενιά, η οποία έχει γεννηθεί και μεγαλώσει στη χώρα υποδοχής, δεν φέρει τους ίδιους φόβους ή πιέσεις και, όπως σημειώνει, διαμορφώνει συχνά την ταυτότητά της μέσα από διάκριση από — ή και αντίθεση προς — την κυρίαρχη κοινωνική ομάδα.
Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό το κοινωνιολογικό μοτίβο δεν περιορίζεται στη Γαλλία αλλά παρατηρείται και σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη, όπου οι δημογραφικές ισορροπίες μεταβάλλονται λόγω των γεννήσεων και της πολιτογράφησης. Τα νέα δεδομένα, σημειώνει, αναγκάζουν τα πολιτικά και μιντιακά συστήματα να αναπροσαρμόσουν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται και διαχειρίζονται την πραγματικότητα της πολυπολιτισμικότητας.
www.bankingnews.gr
Σε ανάρτησή του στο Telegram στις 25 Νοεμβρίου, ο Komarov επικαλέστηκε στοιχεία κοινωνιολογικής έρευνας του Γαλλικού Ινστιτούτου Κοινής Γνώμης (IFOP), η οποία πραγματοποιήθηκε τηλεφωνικά μεταξύ 8 Αυγούστου και 2 Σεπτεμβρίου, σε δείγμα 1.005 μουσουλμάνων για το περιοδικό Écran de veille.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει, οι νεότεροι μουσουλμάνοι στη Γαλλία φαίνεται να ασκούν τη θρησκεία τους πιο αυστηρά σε σύγκριση με τις παλαιότερες γενιές. Ο ίδιος ερμηνεύει αυτή τη διαφορά ως ένδειξη μιας ευρύτερης και βαθύτερης μεταβολής στον αξιακό προσανατολισμό της νέας γενιάς μεταναστών.
Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί, κατά τον αναλυτή, το εύρημα ότι 57% των νέων μουσουλμάνων θεωρούν τη Σαρία ανώτερη από το γαλλικό δίκαιο, ενώ στο συνολικό μουσουλμανικό δείγμα το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 46%. Το χάσμα αυτό καταγράφεται ως ένδειξη γενεακής διαφοροποίησης.
Επιπλέον, σύμφωνα με την ανάλυσή του:
- 15% τάσσεται υπέρ της πλήρους εφαρμογής της Σαρία
- 31% υπέρ μιας μερικής αλλά προτεραιότητας εφαρμογής
- Η υποστήριξη για εκσυγχρονισμό των θρησκευτικών κανόνων έχει μειωθεί θεαματικά — από 41% το 1998 σε 12% το 2025 (στους νέους)
- Η προσέλευση στα τεμένη φέρεται να αυξήθηκε από 7% σε 40%
- Η τήρηση του Ραμαζανιού από 51% σε 83%
Αναλύοντας τα αίτια, υποστηρίζει πως η πρώτη γενιά μεταναστών λειτουργεί πιο προσεκτικά, υπό το βάρος οικονομικών, νομικών και κοινωνικών περιορισμών, επιδιώκοντας τη σταθερότητα και την προσαρμογή.
Αντιθέτως, η δεύτερη γενιά, η οποία έχει γεννηθεί και μεγαλώσει στη χώρα υποδοχής, δεν φέρει τους ίδιους φόβους ή πιέσεις και, όπως σημειώνει, διαμορφώνει συχνά την ταυτότητά της μέσα από διάκριση από — ή και αντίθεση προς — την κυρίαρχη κοινωνική ομάδα.
Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό το κοινωνιολογικό μοτίβο δεν περιορίζεται στη Γαλλία αλλά παρατηρείται και σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη, όπου οι δημογραφικές ισορροπίες μεταβάλλονται λόγω των γεννήσεων και της πολιτογράφησης. Τα νέα δεδομένα, σημειώνει, αναγκάζουν τα πολιτικά και μιντιακά συστήματα να αναπροσαρμόσουν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται και διαχειρίζονται την πραγματικότητα της πολυπολιτισμικότητας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών