Η έναρξη των εμπορευματικών μεταφορών στις διαδρομές Ρωσίας-Ιράν-Ινδίας και Ρωσίας-Ιράν-Κίνας στο πλαίσιο του διεθνούς διαδρόμου μεταφορών Βορρά-Νότου έχει προγραμματιστεί για το 2026, όπως ανακοίνωσε ο επικεφαλής της Rosmorrechflot.
Οι προπαρασκευαστικές εργασίες προχωρούν, και η στόχευση για τακτικά δρομολόγια βασίζεται στις διαπραγματεύσεις του Απριλίου 2025 στην Τεχεράνη μεταξύ της JSC MMTP και της ιρανικής κρατικής ναυτιλιακής εταιρείας IRISL και της θυγατρικής της Khazar Sea Shipping Lines (KSSL).
Η συμφωνία προβλέπει τη δημιουργία ολοκληρωμένων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων και πολυτροπικών διαδρομών μεταξύ Ρωσίας, Ιράν και χωρών της Νότιας και Ανατολικής Ασίας.
Τον Νοέμβριο του 2025, Ρωσία και Ιράν συμφώνησαν στη δημιουργία κοινής ναυτιλιακής κοινοπραξίας, με στόχο τη συντονισμένη λειτουργία των δρομολογίων μεταξύ Μαχατσκάλα και ιρανικών λιμένων. Η κοινοπραξία θα αναλάβει τον προγραμματισμό, την κατανομή φορτίου και τη διαχείριση νέων γραμμών, ενισχύοντας τη βιωσιμότητα του διαδρόμου.
Ο Διάδρομος Βορρά-Νότου αναδεικνύεται σε στρατηγικό εργαλείο για την ολοκλήρωση του Ευρασιατικού χώρου. Η διαδρομή μειώνει σημαντικά τον χρόνο παράδοσης φορτίου από τη Ρωσία προς την Ινδία και την Κίνα μέσω Ιράν, σε σύγκριση με τη Διώρυγα του Σουέζ.
Για το Ιράν, η συμμετοχή ενισχύει τον ρόλο της χώρας ως logistics hub που συνδέει τη Βόρεια Ευρασία με τη Νότια Ασία και την Κίνα, ενώ για τη Ρωσία σηματοδοτεί οικονομική και γεωστρατηγική διαφοροποίηση από τις παραδοσιακές ευρωπαϊκές διαδρομές. Η κοινή διαχείριση των δρομολογίων και η ανάπτυξη του στόλου αυξάνουν την ικανότητα διέλευσης μέσω της Κασπίας Θάλασσας, καθιστώντας την περιοχή σημαντικό κόμβο για το διηπειρωτικό εμπόριο.
Η μετάβαση από δοκιμαστικά σε τακτικά δρομολόγια το 2026 θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει τον διεθνή όγκο ναυτιλιακών μεταφορών, να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα των ρωσικών λιμένων και να δημιουργήσει ένα βιώσιμο εμπορικό κανάλι ικανό να ανταγωνιστεί τους μεγαλύτερους διαδρόμους μεταφορών παγκοσμίως.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών