Το τελικό πακέτο της Reeves την επόμενη εβδομάδα μπορεί να αποδειχθεί λιγότερο πολιτικά τοξικό από ό,τι αναμενόταν
Με λιγότερο από δύο εβδομάδες πριν από την παρουσίαση του προϋπολογισμού του Ηνωμένου Βασιλείου, η Υπουργός Οικονομικών Rachel Reeves έκανε μια εντυπωσιακή στροφή 180 μοιρών.
Μόλις την περασμένη εβδομάδα, η Reeves προετοίμαζε το έδαφος για μια αμφιλεγόμενη κίνηση, με την οποία θα αύξανε τους φορολογικούς συντελεστές εισοδήματος κατά 2 μονάδες και θα μείωνε τις εισφορές για την εθνική ασφάλιση κατά το ίδιο ποσό — μια κίνηση που θα παραβίαζε το εκλογικό πρόγραμμα του κόμματος για το 2024.
Όμως, μετά από συνομιλίες με τον Πρωθυπουργό Keir Starmer και την αντίδραση υπουργών της κυβέρνησης και βουλευτών των Εργατικών, οι οποίοι προειδοποίησαν ότι μια τέτοια «προδοσία εμπιστοσύνης» θα τους κόστιζε τις επόμενες εκλογές, η Reeves υποχώρησε.
Αλλαγή (;) στρατηγικής
Επίσημα, οι πηγές των Εργατικών δήλωσαν ότι η αλλαγή στρατηγικής οφείλεται σε μια καλύτερη από την αναμενόμενη πρόβλεψη του Οργανισμού Προϋπολογισμού (OBR), που έδειξε ένα κενό 20 δισεκατομμυρίων λιρών μεταξύ των προγραμματισμένων κρατικών δαπανών και των δημοσιονομικών κανόνων της Reeves.
Αυτή η ενίσχυση προήλθε από μια μικρότερη πρόβλεψη χρέους λόγω των κινήσεων στην αγορά ομολόγων κατά τη διάρκεια του 10ήμερου παραθύρου που χρησιμοποίησε το OBR για την εκτίμησή του.
Όμως, αυτό είναι μόνο το μισό της ιστορίας. Η πολιτική των κομμάτων έπαιξε επίσης σημαντικό ρόλο στην αλλαγή αυτή.
Καθώς η στρατηγική προϋπολογισμού της Υπουργού Οικονομικών αποκαλυπτόταν στο φως της δημοσιότητας, αναδείχθηκε όλο το χάος στην κορυφή της κυβέρνησης.
Δεν είναι καθόλου σύμπτωση ότι η στροφή της Reeves συνέβη ακριβώς τη στιγμή που το Downing Street επιχείρησε άγαρμπα να σταματήσει μια πρόκληση για την ηγεσία του κόμματος, που είχε στόχο την απομάκρυνση του Starmer μετά την ανακοίνωση του προϋπολογισμού.
Το διακύβευμα του προϋπολογισμού
Ένας προϋπολογισμός που παραβίαζε το πρόγραμμα των Εργατικών θα καθιστούσε την πρόκληση αυτή πιο πιθανή, καθώς πολλοί βουλευτές του κόμματος — περιλαμβανομένων αρκετών νέων βουλευτών που εκλέχθηκαν για πρώτη φορά πέρυσι — φοβούνται ότι θα χάσουν τις έδρες τους αν αυτός απορριφθεί.
Η υποχώρηση τώρα σημαίνει ότι ο πρωθυπουργός μάλλον θα καταφέρει να αποφύγει την απόπειρα πραξικοπήματος. Αυτό, τουλάχιστον, μέχρι τις εκλογές του Μαΐου για τα Σκωτσέζικα και Ουαλικά κοινοβούλια και τις τοπικές αρχές της Αγγλίας.
Εν τω μεταξύ, μία από τις επιλογές που φαίνεται να εξετάζει τώρα η Reeves, αντί να αυξήσει τους φορολογικούς συντελεστές, είναι να μειώσει τα όρια του φόρου εισοδήματος — λιγότερο πολιτικά επιβλαβές, καθώς τα όρια δεν καλύπτονταν από την υπόσχεση του εκλογικού προγράμματος.
Ωστόσο, και αυτό δεν είναι τόσο απλό: Αν η Reeves αύξανε το προσωπικό αφορολόγητο όριο των 12.570 λιρών, στο οποίο ξεκινά ο βασικός συντελεστής 20%, αυτό θα ήταν αναδρομικό και θα πλήττεται πολλούς από τους «εργαζόμενους ανθρώπους» που η Labour υποσχέθηκε να προστατεύσει.
Ως εκ τούτου, μια μείωση του ορίου των 50.271 λιρών, όπου εφαρμόζεται ο συντελεστής 40%, φαίνεται πιο πιθανή.
Ωστόσο, ακόμη και αυτό θα πλήττει τα άτομα μεσαίου εισοδήματος. Θα ήταν λιγότερο αμφιλεγόμενο να μειωθεί απλώς το όριο για τον συντελεστή 45%, που αρχίζει από τα 125.140 λίρες.
Αλλά οποιαδήποτε μείωση ορίου θα ήταν ακόμη αμφιλεγόμενη και πιθανότατα θα χαρακτηριζόταν ως «φορολογία κρυφά» από τα Reform UK και τους Συντηρητικούς.
Στον «πάγο» οι εκπτώσεις φόρου
Επιπλέον, η Reeves αναμένεται να παρατείνει τον πάγο στα όρια και τις εκπτώσεις του φόρου εισοδήματος που εισήγαγε ο πρώην Υπουργός Οικονομικών Rishi Sunak, ο οποίος λήγει το 2028, καθώς μια επέκταση δύο ετών θα μπορούσε να αποφέρει μεταξύ 8 και 10 δισεκατομμυρίων λιρών.
Ένα άλλο πιθανό αρνητικό για την αναστροφή της στρατηγικής είναι ότι η Reeves μπορεί τώρα να αποκτήσει περισσότερους εχθρούς από εκείνους που θα χάσουν, με αποτέλεσμα μια λιγότερο σίγουρη ροή εσόδων από τη μείωση αρκετών άλλων φόρων σε μια «σκορπισμένη» προσέγγιση αντί για έναν «μεγάλο» προϋπολογισμό που θα προτιμούσαν οι αγορές.
Υπάρχει επίσης ο κίνδυνος ότι αυτά τα εναλλακτικά μέτρα θα βλάψουν την ανάπτυξη με έναν τρόπο που η αύξηση των φόρων εισοδήματος δεν θα μπορούσε να προκαλέσει.
Τέτοια μέτρα μπορεί να περιλαμβάνουν υψηλότερους φόρους στις πιο ακριβές ιδιοκτησίες και αύξηση του φόρου κεφαλαιακών κερδών.
Εν τω μεταξύ, τα σχέδια για επιβολή υψηλότερων φόρων στις εταιρείες περιορισμένης ευθύνης και για την επιβολή ενός «φόρου εξόδου» για τους πλούσιους που εγκαταλείπουν τη Βρετανία φαίνεται τώρα να είναι σε αναμονή.
Και παρόλα αυτά, η Υπουργός Οικονομικών δεν θέλει απλώς να καλύψει το κενό των 20 δισεκατομμυρίων λιρών, αλλά επιθυμεί επίσης να αυξήσει το περιορισμένο περιθώριο 9,9 δισεκατομμυρίων λιρών έναντι των δημοσιονομικών της κανόνων τουλάχιστον στα 15 δισεκατομμύρια λιρών — και ίσως στα 20 δισεκατομμύρια που επιδιώκουν οι αγορές.
Αμφισβήτηση ηγεσίας
Και για να κορυφωθεί η κατάσταση, ήρθε η προσπάθεια να περιοριστεί μια πιθανή πρόκληση ηγεσίας, καθώς ο πρωθυπουργός έκανε μια προσπάθεια να αποτρέψει τον Υπουργό Υγείας Wes Streeting από το να ανατρέψει την ηγεσία, κατηγορώντας τον δημόσια για συνωμοσία — μια κίνηση που αντεστράφη, καθώς, σύμφωνα με έναν από τους εσωτερικούς συνεργάτες, οι σύμμαχοι του Starmer «ξεπέρασαν το όριο» όταν ανέφεραν τον Streeting προσωπικά.
Η επίσημη γραμμή είναι ότι οι ενημερώσεις του Downing Street προς τα ΜΜΕ είχαν στόχο να καταστήσουν σαφές ότι ο πρωθυπουργός θα αντισταθεί σε οποιαδήποτε προσπάθεια να τον απομακρύνουν.
Αλλά όλα αυτά απλώς αποδυνάμωσαν τον Starmer και ενίσχυσαν τον Streeting, ο οποίος φάνηκε κρατώντας πολιτική στάση στη δημόσια απάντησή του.
Συνολικά, με όσα έχουν συμβεί, το τελικό πακέτο της Reeves την επόμενη εβδομάδα μπορεί να αποδειχθεί λιγότερο πολιτικά τοξικό από ό,τι αναμενόταν.
Ωστόσο, μετά από αυτήν την καταστροφική πορεία, η αποστολή της να αποκαταστήσει την τάξη και να «πουλήσει» τον προϋπολογισμό δείχνει να είναι πολύ πιο δύσκολη.
www.bankingnews.gr
Μόλις την περασμένη εβδομάδα, η Reeves προετοίμαζε το έδαφος για μια αμφιλεγόμενη κίνηση, με την οποία θα αύξανε τους φορολογικούς συντελεστές εισοδήματος κατά 2 μονάδες και θα μείωνε τις εισφορές για την εθνική ασφάλιση κατά το ίδιο ποσό — μια κίνηση που θα παραβίαζε το εκλογικό πρόγραμμα του κόμματος για το 2024.
Όμως, μετά από συνομιλίες με τον Πρωθυπουργό Keir Starmer και την αντίδραση υπουργών της κυβέρνησης και βουλευτών των Εργατικών, οι οποίοι προειδοποίησαν ότι μια τέτοια «προδοσία εμπιστοσύνης» θα τους κόστιζε τις επόμενες εκλογές, η Reeves υποχώρησε.
Αλλαγή (;) στρατηγικής
Επίσημα, οι πηγές των Εργατικών δήλωσαν ότι η αλλαγή στρατηγικής οφείλεται σε μια καλύτερη από την αναμενόμενη πρόβλεψη του Οργανισμού Προϋπολογισμού (OBR), που έδειξε ένα κενό 20 δισεκατομμυρίων λιρών μεταξύ των προγραμματισμένων κρατικών δαπανών και των δημοσιονομικών κανόνων της Reeves.
Αυτή η ενίσχυση προήλθε από μια μικρότερη πρόβλεψη χρέους λόγω των κινήσεων στην αγορά ομολόγων κατά τη διάρκεια του 10ήμερου παραθύρου που χρησιμοποίησε το OBR για την εκτίμησή του.
Όμως, αυτό είναι μόνο το μισό της ιστορίας. Η πολιτική των κομμάτων έπαιξε επίσης σημαντικό ρόλο στην αλλαγή αυτή.
Καθώς η στρατηγική προϋπολογισμού της Υπουργού Οικονομικών αποκαλυπτόταν στο φως της δημοσιότητας, αναδείχθηκε όλο το χάος στην κορυφή της κυβέρνησης.
Δεν είναι καθόλου σύμπτωση ότι η στροφή της Reeves συνέβη ακριβώς τη στιγμή που το Downing Street επιχείρησε άγαρμπα να σταματήσει μια πρόκληση για την ηγεσία του κόμματος, που είχε στόχο την απομάκρυνση του Starmer μετά την ανακοίνωση του προϋπολογισμού.
Το διακύβευμα του προϋπολογισμού
Ένας προϋπολογισμός που παραβίαζε το πρόγραμμα των Εργατικών θα καθιστούσε την πρόκληση αυτή πιο πιθανή, καθώς πολλοί βουλευτές του κόμματος — περιλαμβανομένων αρκετών νέων βουλευτών που εκλέχθηκαν για πρώτη φορά πέρυσι — φοβούνται ότι θα χάσουν τις έδρες τους αν αυτός απορριφθεί.
Η υποχώρηση τώρα σημαίνει ότι ο πρωθυπουργός μάλλον θα καταφέρει να αποφύγει την απόπειρα πραξικοπήματος. Αυτό, τουλάχιστον, μέχρι τις εκλογές του Μαΐου για τα Σκωτσέζικα και Ουαλικά κοινοβούλια και τις τοπικές αρχές της Αγγλίας.
Εν τω μεταξύ, μία από τις επιλογές που φαίνεται να εξετάζει τώρα η Reeves, αντί να αυξήσει τους φορολογικούς συντελεστές, είναι να μειώσει τα όρια του φόρου εισοδήματος — λιγότερο πολιτικά επιβλαβές, καθώς τα όρια δεν καλύπτονταν από την υπόσχεση του εκλογικού προγράμματος.
Ωστόσο, και αυτό δεν είναι τόσο απλό: Αν η Reeves αύξανε το προσωπικό αφορολόγητο όριο των 12.570 λιρών, στο οποίο ξεκινά ο βασικός συντελεστής 20%, αυτό θα ήταν αναδρομικό και θα πλήττεται πολλούς από τους «εργαζόμενους ανθρώπους» που η Labour υποσχέθηκε να προστατεύσει.
Ως εκ τούτου, μια μείωση του ορίου των 50.271 λιρών, όπου εφαρμόζεται ο συντελεστής 40%, φαίνεται πιο πιθανή.
Ωστόσο, ακόμη και αυτό θα πλήττει τα άτομα μεσαίου εισοδήματος. Θα ήταν λιγότερο αμφιλεγόμενο να μειωθεί απλώς το όριο για τον συντελεστή 45%, που αρχίζει από τα 125.140 λίρες.
Αλλά οποιαδήποτε μείωση ορίου θα ήταν ακόμη αμφιλεγόμενη και πιθανότατα θα χαρακτηριζόταν ως «φορολογία κρυφά» από τα Reform UK και τους Συντηρητικούς.
Στον «πάγο» οι εκπτώσεις φόρου
Επιπλέον, η Reeves αναμένεται να παρατείνει τον πάγο στα όρια και τις εκπτώσεις του φόρου εισοδήματος που εισήγαγε ο πρώην Υπουργός Οικονομικών Rishi Sunak, ο οποίος λήγει το 2028, καθώς μια επέκταση δύο ετών θα μπορούσε να αποφέρει μεταξύ 8 και 10 δισεκατομμυρίων λιρών.
Ένα άλλο πιθανό αρνητικό για την αναστροφή της στρατηγικής είναι ότι η Reeves μπορεί τώρα να αποκτήσει περισσότερους εχθρούς από εκείνους που θα χάσουν, με αποτέλεσμα μια λιγότερο σίγουρη ροή εσόδων από τη μείωση αρκετών άλλων φόρων σε μια «σκορπισμένη» προσέγγιση αντί για έναν «μεγάλο» προϋπολογισμό που θα προτιμούσαν οι αγορές.
Υπάρχει επίσης ο κίνδυνος ότι αυτά τα εναλλακτικά μέτρα θα βλάψουν την ανάπτυξη με έναν τρόπο που η αύξηση των φόρων εισοδήματος δεν θα μπορούσε να προκαλέσει.
Τέτοια μέτρα μπορεί να περιλαμβάνουν υψηλότερους φόρους στις πιο ακριβές ιδιοκτησίες και αύξηση του φόρου κεφαλαιακών κερδών.
Εν τω μεταξύ, τα σχέδια για επιβολή υψηλότερων φόρων στις εταιρείες περιορισμένης ευθύνης και για την επιβολή ενός «φόρου εξόδου» για τους πλούσιους που εγκαταλείπουν τη Βρετανία φαίνεται τώρα να είναι σε αναμονή.
Και παρόλα αυτά, η Υπουργός Οικονομικών δεν θέλει απλώς να καλύψει το κενό των 20 δισεκατομμυρίων λιρών, αλλά επιθυμεί επίσης να αυξήσει το περιορισμένο περιθώριο 9,9 δισεκατομμυρίων λιρών έναντι των δημοσιονομικών της κανόνων τουλάχιστον στα 15 δισεκατομμύρια λιρών — και ίσως στα 20 δισεκατομμύρια που επιδιώκουν οι αγορές.
Αμφισβήτηση ηγεσίας
Και για να κορυφωθεί η κατάσταση, ήρθε η προσπάθεια να περιοριστεί μια πιθανή πρόκληση ηγεσίας, καθώς ο πρωθυπουργός έκανε μια προσπάθεια να αποτρέψει τον Υπουργό Υγείας Wes Streeting από το να ανατρέψει την ηγεσία, κατηγορώντας τον δημόσια για συνωμοσία — μια κίνηση που αντεστράφη, καθώς, σύμφωνα με έναν από τους εσωτερικούς συνεργάτες, οι σύμμαχοι του Starmer «ξεπέρασαν το όριο» όταν ανέφεραν τον Streeting προσωπικά.
Η επίσημη γραμμή είναι ότι οι ενημερώσεις του Downing Street προς τα ΜΜΕ είχαν στόχο να καταστήσουν σαφές ότι ο πρωθυπουργός θα αντισταθεί σε οποιαδήποτε προσπάθεια να τον απομακρύνουν.
Αλλά όλα αυτά απλώς αποδυνάμωσαν τον Starmer και ενίσχυσαν τον Streeting, ο οποίος φάνηκε κρατώντας πολιτική στάση στη δημόσια απάντησή του.
Συνολικά, με όσα έχουν συμβεί, το τελικό πακέτο της Reeves την επόμενη εβδομάδα μπορεί να αποδειχθεί λιγότερο πολιτικά τοξικό από ό,τι αναμενόταν.
Ωστόσο, μετά από αυτήν την καταστροφική πορεία, η αποστολή της να αποκαταστήσει την τάξη και να «πουλήσει» τον προϋπολογισμό δείχνει να είναι πολύ πιο δύσκολη.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών