Η Lukoil, η δεύτερη μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρεία της Ρωσίας, διαχειρίζεται ένα τεράστιο διεθνές δίκτυο που περιλαμβάνει πεδία άντλησης πετρελαίου, διυλιστήρια και πρατήρια καυσίμων
Κυβερνήσεις σε όλη την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή κινητοποιούνται για να διασφαλίσουν ότι οι εκτεταμένες δραστηριότητες της ρωσικής ενεργειακής εταιρείας Lukoil PJSC θα συνεχίσουν να λειτουργούν, μετά την επιβολή κυρώσεων από τις ΗΠΑ και την ακύρωση της σημαντικής προσφοράς για τα διεθνή assets της την προηγούμενη εβδομάδα.
Η Lukoil, η δεύτερη μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρεία της Ρωσίας, διαχειρίζεται ένα τεράστιο διεθνές δίκτυο που περιλαμβάνει πεδία άντλησης πετρελαίου, διυλιστήρια και πρατήρια καυσίμων.
Τον προηγούμενο μήνα επιβλήθηκαν κυρώσεις τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από το Ηνωμένο Βασίλειο, με παράθυρο μέχρι τις 21 Νοεμβρίου για να τερματιστούν οι τρέχουσες συναλλαγές με την εταιρεία.
Μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα, φαινόταν ότι υπήρχε λύση, καθώς η ενεργειακή εταιρεία Gunvor Group είχε συμφωνήσει να εξαγοράσει τα διεθνή assets της Lukoil.
Ωστόσο, η διαδικασία διακόπηκε απότομα, όταν το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών χαρακτήρισε την Gunvor «μαριονέτα του Κρεμλίνου».
Η εταιρεία απέσυρε την προσφορά της, δημιουργώντας πίεση για τη διατήρηση σε λειτουργία των assets της ρωσικής εταιρείας.
Σφάζονται μεταξύ τους
«Υπάρχει μεγάλη κινητικότητα για το πώς θα διαχειριστούν τα διεθνή assets της Lukoil, ιδιαίτερα μετά την απόρριψη της προσφοράς της Gunvor», δήλωσε ο Richard Bronze, επικεφαλής γεωπολιτικής στην Energy Aspects Ltd..
«Ενώ οι παγκόσμιες αγορές αργού έχουν ένα αρκετά καλό buffer για να απορροφήσουν διαταραχές στην προσφορά, η κατάσταση στον τομέα της διύλισης είναι πολύ πιο ευάλωτη».
Τα πρώτα σημάδια των επιπτώσεων από τις κυρώσεις έχουν ήδη αρχίσει να φαίνονται.
Η Lukoil κήρυξε «force majeure» σε ένα ιρακινό πεδίο πετρελαίου που αντιστοιχεί στο ένα δέκατο της συνολικής παραγωγής της χώρας, ενώ δύο κρατικές εταιρείες ανέλαβαν τις λειτουργίες για να διασφαλιστεί η παραγωγή.
Παρομοίως, η Βουλγαρία έκανε βήμα προς τον πλήρη έλεγχο του μεγαλύτερου διυλιστηρίου της χώρας για να διατηρηθεί η λειτουργία και οι θέσεις εργασίας.
Στη Φινλανδία, κάποια πρατήρια αντιμετωπίζουν έλλειψη καυσίμου, καθώς εταιρεία της Lukoil σταμάτησε τις παραδόσεις, σύμφωνα με τοπικά μέσα.
Οι πιέσεις προς τις ΗΠΑ
Πολλές χώρες πιέζουν τις ΗΠΑ να εκδώσουν άδεια που θα επιτρέψει τη συνέχιση των δραστηριοτήτων της Lukoil μετά τις 21 Νοεμβρίου, κάτι που η κυβέρνηση Trump έχει ήδη εφαρμόσει σε άλλα ρωσικά assets υπό κυρώσεις.
Αν δεν χορηγηθούν παρατάσεις, αυτό μπορεί να προκαλέσει κύμα επιπτώσεων στις αγορές αργού και καυσίμων.
Στη Βουλγαρία, οι αξιωματούχοι βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ για τη λειτουργία του διυλιστηρίου Burgas, δυναμικότητας 195.000 βαρελιών ημερησίως, ενώ στη Ρουμανία εξετάζεται η πιθανότητα επέκτασης της προθεσμίας.
Στη Μολδαβία, η κυβέρνηση σχεδιάζει να αγοράσει δεξαμενή καυσίμου από την Lukoil για να εξασφαλίσει τη λειτουργία του αεροδρομίου της πρωτεύουσας, Chisinau.
Ο λόγος της ανησυχίας για τα καύσιμα είναι προφανής: ενώ οι τιμές του αργού στην Ευρώπη πλησιάζουν τα $60 το βαρέλι, η τιμή του diesel φτάνει τα $95.
Οι τιμές αυξήθηκαν μετά τις κυρώσεις κατά της Lukoil και της Rosneft PJSC, εν μέσω περιόδου ετήσιας συντήρησης διυλιστηρίων που περιορίζει την προσφορά.
Η παρουσία της Lukoil
Παρά τις κυρώσεις, η Lukoil διαθέτει σημαντική παρουσία.
Η εμπορική θυγατρική Litasco στην Ελβετία αντιμετωπίζει ήδη επιπτώσεις από τις κυρώσεις, ενώ η εταιρεία κατέχει συμμετοχές σε διυλιστήριο στην Ολλανδία και πρατήρια στην Ιταλία.
Στις ΗΠΑ, η Lukoil διατηρεί περίπου 200 πρατήρια στη Νέα Υόρκη, Νιού Τζέρσι και Πενσυλβάνια, με πέντε νέες τοποθεσίες σε διαδικασία προσφορών.
Όπως σχολιάζει ο Bob McNally, πρόεδρος της Rapidan Energy Advisors LLC, «το θέμα είναι να επιβληθεί μέγιστος πόνος στον Putin αλλά όχι στους Αμερικανούς οδηγούς.
Αμφιβάλλω ότι η Washington θα διευκολύνει την Lukoil να προσαρμοστεί στις κυρώσεις, εκτός αν υπάρξει σημαντικός περιορισμός στην προσφορά που να ανεβάσει τις παγκόσμιες τιμές».
www.bankingnews.gr
Η Lukoil, η δεύτερη μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρεία της Ρωσίας, διαχειρίζεται ένα τεράστιο διεθνές δίκτυο που περιλαμβάνει πεδία άντλησης πετρελαίου, διυλιστήρια και πρατήρια καυσίμων.
Τον προηγούμενο μήνα επιβλήθηκαν κυρώσεις τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από το Ηνωμένο Βασίλειο, με παράθυρο μέχρι τις 21 Νοεμβρίου για να τερματιστούν οι τρέχουσες συναλλαγές με την εταιρεία.
Μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα, φαινόταν ότι υπήρχε λύση, καθώς η ενεργειακή εταιρεία Gunvor Group είχε συμφωνήσει να εξαγοράσει τα διεθνή assets της Lukoil.
Ωστόσο, η διαδικασία διακόπηκε απότομα, όταν το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών χαρακτήρισε την Gunvor «μαριονέτα του Κρεμλίνου».
Η εταιρεία απέσυρε την προσφορά της, δημιουργώντας πίεση για τη διατήρηση σε λειτουργία των assets της ρωσικής εταιρείας.
Σφάζονται μεταξύ τους
«Υπάρχει μεγάλη κινητικότητα για το πώς θα διαχειριστούν τα διεθνή assets της Lukoil, ιδιαίτερα μετά την απόρριψη της προσφοράς της Gunvor», δήλωσε ο Richard Bronze, επικεφαλής γεωπολιτικής στην Energy Aspects Ltd..
«Ενώ οι παγκόσμιες αγορές αργού έχουν ένα αρκετά καλό buffer για να απορροφήσουν διαταραχές στην προσφορά, η κατάσταση στον τομέα της διύλισης είναι πολύ πιο ευάλωτη».
Τα πρώτα σημάδια των επιπτώσεων από τις κυρώσεις έχουν ήδη αρχίσει να φαίνονται.
Η Lukoil κήρυξε «force majeure» σε ένα ιρακινό πεδίο πετρελαίου που αντιστοιχεί στο ένα δέκατο της συνολικής παραγωγής της χώρας, ενώ δύο κρατικές εταιρείες ανέλαβαν τις λειτουργίες για να διασφαλιστεί η παραγωγή.
Παρομοίως, η Βουλγαρία έκανε βήμα προς τον πλήρη έλεγχο του μεγαλύτερου διυλιστηρίου της χώρας για να διατηρηθεί η λειτουργία και οι θέσεις εργασίας.
Στη Φινλανδία, κάποια πρατήρια αντιμετωπίζουν έλλειψη καυσίμου, καθώς εταιρεία της Lukoil σταμάτησε τις παραδόσεις, σύμφωνα με τοπικά μέσα.
Οι πιέσεις προς τις ΗΠΑ
Πολλές χώρες πιέζουν τις ΗΠΑ να εκδώσουν άδεια που θα επιτρέψει τη συνέχιση των δραστηριοτήτων της Lukoil μετά τις 21 Νοεμβρίου, κάτι που η κυβέρνηση Trump έχει ήδη εφαρμόσει σε άλλα ρωσικά assets υπό κυρώσεις.
Αν δεν χορηγηθούν παρατάσεις, αυτό μπορεί να προκαλέσει κύμα επιπτώσεων στις αγορές αργού και καυσίμων.
Στη Βουλγαρία, οι αξιωματούχοι βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ για τη λειτουργία του διυλιστηρίου Burgas, δυναμικότητας 195.000 βαρελιών ημερησίως, ενώ στη Ρουμανία εξετάζεται η πιθανότητα επέκτασης της προθεσμίας.
Στη Μολδαβία, η κυβέρνηση σχεδιάζει να αγοράσει δεξαμενή καυσίμου από την Lukoil για να εξασφαλίσει τη λειτουργία του αεροδρομίου της πρωτεύουσας, Chisinau.
Ο λόγος της ανησυχίας για τα καύσιμα είναι προφανής: ενώ οι τιμές του αργού στην Ευρώπη πλησιάζουν τα $60 το βαρέλι, η τιμή του diesel φτάνει τα $95.
Οι τιμές αυξήθηκαν μετά τις κυρώσεις κατά της Lukoil και της Rosneft PJSC, εν μέσω περιόδου ετήσιας συντήρησης διυλιστηρίων που περιορίζει την προσφορά.
Η παρουσία της Lukoil
Παρά τις κυρώσεις, η Lukoil διαθέτει σημαντική παρουσία.
Η εμπορική θυγατρική Litasco στην Ελβετία αντιμετωπίζει ήδη επιπτώσεις από τις κυρώσεις, ενώ η εταιρεία κατέχει συμμετοχές σε διυλιστήριο στην Ολλανδία και πρατήρια στην Ιταλία.
Στις ΗΠΑ, η Lukoil διατηρεί περίπου 200 πρατήρια στη Νέα Υόρκη, Νιού Τζέρσι και Πενσυλβάνια, με πέντε νέες τοποθεσίες σε διαδικασία προσφορών.
Όπως σχολιάζει ο Bob McNally, πρόεδρος της Rapidan Energy Advisors LLC, «το θέμα είναι να επιβληθεί μέγιστος πόνος στον Putin αλλά όχι στους Αμερικανούς οδηγούς.
Αμφιβάλλω ότι η Washington θα διευκολύνει την Lukoil να προσαρμοστεί στις κυρώσεις, εκτός αν υπάρξει σημαντικός περιορισμός στην προσφορά που να ανεβάσει τις παγκόσμιες τιμές».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών