Η Κίνα σύντομα θα εντάξει στο ναυτικό της το τρίτο αεροπλανοφόρο της, το Fujian.
Το εγχώριας σχεδίασης πλοίο είναι το πρώτο κινεζικό αεροπλανοφόρο επίπεδης οροφής που διαθέτει προηγμένο σύστημα εκτόξευσης ηλεκτρομαγνητικού καταπέλτη (EMALS), επιτρέποντας στα αεροσκάφη να απογειώνονται με βαρύτερα όπλα και μεγαλύτερα φορτία καυσίμων.
Με την καθέλκυση του πλοίου των 80.000 τόνων, η Κίνα θα γίνει μόλις η δεύτερη χώρα στον κόσμο – μετά τις ΗΠΑ – που διαθέτει αεροπλανοφόρο με τεχνολογία EMALS.
Ωστόσο, ακόμη και πριν από την επίσημη ένταξή του σε υπηρεσία, εγείρονται ερωτήματα — τόσο εντός όσο και εκτός Κίνας — σχετικά με θεμελιώδη σχεδιαστικά ελαττώματα στο κατάστρωμα πτήσεων, τα οποία καθιστούν πρακτικά αδύνατες τις ταυτόχρονες απογειώσεις και προσγειώσεις αεροσκαφών.
Σύμφωνα με Αμερικανούς ειδικούς στον τομέα της άμυνας, αυτά τα ελαττώματα σχεδιασμού θα σήμαιναν ότι το νεότερο αεροπλανοφόρο της Κίνας μπορεί να διεξάγει αεροπορικές επιχειρήσεις με ρυθμό μόλις 60% σε σχέση με ένα 50χρονο αεροπλανοφόρο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.
Το Fujian ολοκλήρωσε το ένατο και τελευταίο δοκιμαστικό ταξίδι του στις 12 Σεπτεμβρίου, περνώντας από το Στενό της Ταϊβάν προς την επαρχία Χαϊνάν, γεγονός που υποδηλώνει την επικείμενη ένταξή του σε υπηρεσία.
Στη συνέχεια, η Κίνα πέτυχε ένα σημαντικό ορόσημο τον ίδιο μήνα χρησιμοποιώντας τους προηγμένους ηλεκτρομαγνητικούς καταπέλτες της Φουτζιάν για την εκτόξευση τριών τύπων αεροσκαφών, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου stealth μαχητικού αεροσκάφους της Κίνας με δυνατότητα μεταφοράς αεροπλανοφόρων, του J-35, του πρώτου πλήρως εγχώριου μαχητικού αεροσκάφους της Κίνας με δυνατότητα μεταφοράς αεροπλανοφόρων, του J-15T, και του αεροσκάφους έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου KJ-600 με έδρα αεροπλανοφόρο.
Ένα αεροσκάφος KJ-600 (πάνω) και μαχητικά αεροσκάφη J-15T και J-35 (κάτω αριστερά και δεξιά) απογειώνονται από το αεροπλανοφόρο Fujian. Πηγή: Κινεζικό Ναυτικό.
Εκείνη την εποχή, ένα ρεπορτάζ στο κρατικό εθνικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο CCTV της Κίνας ανέφερε ότι η καθέλκυση τριών διαφορετικών αεροσκαφών από το Φουτζιάν σήμαινε ότι το αεροπλανοφόρο ήταν ένα βήμα πιο κοντά στην επίσημη ένταξη σε υπηρεσία.
«Αυτό σημαίνει ότι το Φουτζιάν έχει επιτύχει ηλεκτρομαγνητικές δυνατότητες καταπέλτη και ανάκτησης, γεγονός που αντιπροσωπεύει μια ακόμη σημαντική ανακάλυψη στην ανάπτυξη αεροπλανοφόρων της Κίνας και ένα ορόσημο στον μετασχηματισμό του ναυτικού», αναφέρει η έκθεση.
Ενώ το Σαντόνγκ κατασκευάστηκε επίσης εγχώρια, το Φουτζιάν είναι το πρώτο αεροπλανοφόρο της Κίνας που σχεδιάστηκε εξ ολοκλήρου στην Κίνα.
Επιπλέον, το Fujian είναι το μεγαλύτερο συμβατικά κινούμενο πολεμικό πλοίο στον κόσμο, με εκτόπισμα άνω των 80.000 τόνων.
Το Fujian είναι το πλησιέστερο πλοίο που επιπλέει στα αεροπλανοφόρα κλάσης Nimitz του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, χωρητικότητας 97.000 τόνων, τα οποία αποτελούν 10 από τα 11 αεροπλανοφόρα του αμερικανικού στόλου. Ωστόσο, τα αεροπλανοφόρα κλάσης Nimitz είναι πυρηνοκίνητα.
Το Φουτζιάν είναι επίσης το πρώτο αεροπλανοφόρο της Κίνας που διαθέτει προηγμένο ηλεκτρομαγνητικό σύστημα εκτόξευσης αεροσκαφών (EMALS). Είναι εξοπλισμένο με τρεις προηγμένους ηλεκτρομαγνητικούς καταπέλτες.
Είναι μόλις το δεύτερο αεροπλανοφόρο στον κόσμο που διαθέτει τον εξοπλισμό μετά τα αμερικανικά πλοία κλάσης Gerald Ford. Το αεροπλανοφόρο καθελκύστηκε στις 17 Ιουνίου 2022, στο ναυπηγείο Jiangnan στη Σαγκάη.
Ο ηλεκτρομαγνητικός καταπέλτης του Φουτζιάν επιτρέπει ταχύτερες απογειώσεις, αυξάνει την ενεργειακή απόδοση και μειώνει την καταπόνηση στα πλαίσια των αεροσκαφών κατά τις απογειώσεις. Το μεγαλύτερο μέγεθος του Fujian — 80.000 τόνοι εκτόπισμα έναντι 60.000 τόνων του Liaoning και 66.000 τόνων του Shandong — σήμαινε ότι το αεροπλανοφόρο μπορούσε επίσης να χειρίζεται περισσότερα αεροσκάφη. Σύμφωνα με το Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών, το Φουτζιάν μπορεί να μεταφέρει περίπου 60 αεροσκάφη, περισσότερα από το Λιαονίνγκ ή το Σαντόνγκ. Ωστόσο, ένα πρόσφατο ντοκιμαντέρ για τη Φουτζιάν, που μεταδόθηκε στο CCTV , έθεσε ερωτήματα σχετικά με θεμελιώδη σχεδιαστικά ελαττώματα στο θάλαμο διακυβέρνησης του αερομεταφορέα, τα οποία καθιστούν πρακτικά αδύνατες τις ταυτόχρονες απογειώσεις και προσγειώσεις. Αυτός ο περιορισμός μειώνει σημαντικά τα ποσοστά εξόδων, αποδυναμώνοντας την αποτελεσματικότητα της μάχης. Βασικά ελαττώματα σχεδιασμού στο κατάστρωμα πτήσης της Φουτζιάν; Το ντοκιμαντέρ, με τίτλο «Επίθεση—Προς Στρατιωτική Ισχύ Πρώτης Τάξης», προβλήθηκε στο CCTV στις 5 Αυγούστου.
Το νέο “θαύμα” της Κίνας έχει κρίσιμα λάθη
Στο ντοκιμαντέρ, προβλήθηκε ο θάλαμος ελέγχου του πιλοτηρίου της Fujian.
Το βίντεο απεικόνιζε έναν ελεγκτή να εξηγεί πώς ένα αεροσκάφος που προσγειώνεται σε διαγώνιο διάδρομο κινείται μέσω των γραμμών καταπέλτη Νο. 1 και Νο. 2 προς την απέναντι περιοχή συντήρησης, ανέφερε η νοτιοκορεατική εφημερίδα The Chosun Daily. Στις 15 Σεπτεμβρίου, η πλατφόρμα στρατιωτικών σχολίων «Haishifenbong» επικαλέστηκε αυτή τη σκηνή για να υποστηρίξει: «Οι ταυτόχρονες απογειώσεις και προσγειώσεις αποτελούν ελάχιστη απαίτηση για μεγάλα αεροπλανοφόρα (κλάσης 80.000-100.000 τόνων), ωστόσο το Φουτζιάν —παρά το γεγονός ότι είναι μεγάλο αεροπλανοφόρο— δεν μπορεί να τις εκτελέσει»
Ως αποτέλεσμα, οι γραμμές εκτόξευσης Νο. 2 και Νο. 3 δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά τις προσγειώσεις. Επιπλέον, ενώ η γραμμή καταπέλτη Νο. 1 δεν επικαλύπτεται με την πίστα προσγείωσης, τα προσγειωμένα αεροσκάφη πρέπει να τη διασχίσουν για να φτάσουν στην περιοχή συντήρησης. «Το μαχητικό J-15 του Fujian είναι ένα βαρύ αεροσκάφος, που απαιτεί σημαντικό μήκος διαδρόμου για να σταματήσει. Κατά τη διάρκεια των προσγειώσεων, τόσο η γραμμή εκτόξευσης Νο. 1 όσο και η γραμμή εκτόξευσης Νο. 2 είναι ουσιαστικά άχρηστες», ανέφερε το άρθρο. «Και οι δύο καταπέλτες βρίσκονται κοντά στο μεσαίο μπροστινό τμήμα της περιοχής προσγείωσης, επομένως είτε το J-15 είτε το J-35 (τα δύο μαχητικά αεροσκάφη της Κίνας που εδρεύουν σε αεροπλανοφόρα) θα κυλήσουν πάνω από τους καταπέλτες κατά την προσγείωση, εμποδίζοντάς τους προσωρινά να χρησιμοποιηθούν για επιχειρήσεις εκτόξευσης και επηρεάζοντας έτσι την αποτελεσματικότητα της απογείωσης των μαχητικών αεροσκαφών», πρόσθεσε.
Η νοτιοκορεατική εφημερίδα «The Chosun» σημείωσε ότι η έκθεση αυτή δημοσιεύθηκε σε κινεζική πλατφόρμα μέσων ενημέρωσης χωρίς λογοκρισία, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι κινεζικές κυβερνητικές αρχές πιθανότατα γνωρίζουν τα ελαττώματα σχεδιασμού του ναυαρχικού αεροπλανοφόρου τους.

Εν τω μεταξύ, δύο πρώην αξιωματικοί των αμερικανικών αεροπλανοφόρων δήλωσαν στο CNN ότι το Φουτζιάν μπορεί να είναι σε θέση να διεξάγει αεροπορικές επιχειρήσεις μόνο με περίπου 60% του ρυθμού ενός 50χρονου αεροπλανοφόρου του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. Αυτό είναι σημαντικό επειδή όταν η Κίνα καθέλκυσε το εγχώριας σχεδίασης αεροπλανοφόρο της που διαθέτει ένα προηγμένο σύστημα εκτόξευσης ηλεκτρομαγνητικού καταπέλτη (EMALS), ανησύχησε τους Αμερικανούς ειδικούς ασφαλείας, οι οποίοι φοβόντουσαν ότι το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ είχε τελικά βρει έναν «σχεδόν ομότιμο ανταγωνιστή». Ωστόσο, αυτές οι αναφορές υποδηλώνουν ότι, παρά τον επαναστατικό αυτό σχεδιασμό, το Fujian, το νεότερο και πιο προηγμένο αεροπλανοφόρο της Κίνας, μπορεί ακόμα να επιχειρεί μόνο με περίπου 60% τον ρυθμό του παλαιότερου αεροπλανοφόρου του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. «Η επιχειρησιακή ικανότητα του Fujian είναι μόνο περίπου το 60% αυτής της κλάσης Nimitz», δήλωσε ο Carl Schuster, πρώην λοχαγός του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ που υπηρέτησε σε δύο αμερικανικά αεροπλανοφόρα. Αφού εξέτασαν τις φωτογραφίες του θαλάμου διακυβέρνησης του Fujian, ο Schuster και ο απόστρατος Αντιπλοίαρχος Keith Stewart, πρώην αεροπόρος του Αμερικανικού Ναυτικού, σημείωσαν ότι η διάταξη του καταστρώματος του Fujian περιορίζει τις ταυτόχρονες απογειώσεις και προσγειώσεις.
Ο Schuster δήλωσε στο CNN ότι η γωνία με την οποία η περιοχή προσγείωσης τέμνει το κατάστρωμα του Fujian είναι μόνο 6 μοίρες από το κέντρο, σε σύγκριση με 9 μοίρες στα αμερικανικά αεροπλανοφόρα, περιορίζοντας τον χώρο μεταξύ του διαδρόμου προσγείωσης και των δύο μπροστινών καταπέλτων.
Επιπλέον, η περιοχή προσγείωσης του Φουτζιάν είναι μεγαλύτερη από αυτή του Νίμιτς, πράγμα που σημαίνει ότι εκτείνεται πολύ κοντά στην περιοχή της πλώρης όπου είναι τοποθετημένα τα αεροσκάφη για εκτόξευση με υποβοήθηση καταπέλτη, είπε. «Η μεγαλύτερη περιοχή προσγείωσης και η στενότερη γωνία καταστρώματος μειώνουν τον χώρο για την επανατοποθέτηση του ανασυρθέντος αεροσκάφους», δήλωσε ο Schuster. Ουσιαστικά, δήλωσαν οι Αμερικανοί εμπειρογνώμονες, το αεροσκάφος θα διατρέχει σημαντικό κίνδυνο σύγκρουσης στο θάλαμο διακυβέρνησης.
Ο μόνος τρόπος για να μειωθεί αυτός ο κίνδυνος σύγκρουσης είναι να επιβραδυνθεί ο ρυθμός των εργασιών στο πιλοτήριο, είπαν. Σημείωσαν περαιτέρω ότι δεν υπάρχουν καθορισμένοι κανόνες για τον σχεδιασμό ενός αεροπλανοφόρου και, δεδομένου ότι το Φουτζιάν είναι το πρώτο επίπεδο πλοίο της Κίνας που διαθέτει το πολύπλοκο EMALS, είναι κατανοητό ότι υπάρχουν ορισμένα σχεδιαστικά ελαττώματα. «Υπάρχει μια παλιά παροιμία του Ναυτικού που λέει ότι «όλοι οι επιχειρησιακοί κανόνες και κανονισμοί των αεροπλανοφόρων είναι γραμμένοι με αίμα», που σημαίνει ότι κάποιος είτε τραυματίστηκε σοβαρά είτε σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια πτήσεων», είπε ο Stewart. «Έχω δει αρκετούς ανθρώπους να σκοτώνονται σε καταστρώματα διακυβέρνησης και ξέρω πόσο επικίνδυνη μπορεί να είναι μια αρένα.
Η κατασκευή ενός λαμπερού νέου αεροπλανοφόρου είναι ωραία, αλλά θα υποθέσω ότι οι Κινέζοι «δεν ξέρουν τι δεν ξέρουν» για τις επιχειρήσεις των αεροπλανοφόρων», είπε. Αυτό μπορεί να μαθευτεί μόνο μέσω της εξάσκησης σε κάθε είδους συνθήκες, σύμφωνα με τον Stewart. Σημείωσαν ότι η Κίνα θα είναι σε θέση να διορθώσει αυτά τα ελαττώματα σχεδιασμού στο επόμενο αεροπλανοφόρο της, το Type 004, οι εργασίες για το οποίο έχουν ήδη ξεκινήσει. Σύμφωνα με ορισμένες αναφορές, το Type 004 θα μπορούσε επίσης να είναι πυρηνικό. Ωστόσο, ο «Haishifenbong» απέδωσε αυτά τα σχεδιαστικά ελαττώματα σε μια αλλαγή της τελευταίας στιγμής από ατμό σε ηλεκτρομαγνητικούς καταπέλτες.
Οι ατμοκαταπέλτες απαιτούν λωρίδες εκτόξευσης 70 μέτρων, αλλά τα ηλεκτρομαγνητικά συστήματα χρειάζονται πάνω από 100 μέτρα, προκαλώντας επικάλυψη με τις ζώνες προσγείωσης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών