Φοβούνται υβριδική επίθεση οι Λιθουανοί; ή στέλνουν έμμεσο μήνυμα στη Ρωσία
Μια ιστορική στιγμή που οι χάρτες της Βαλτικής θα αλλάξουν ριζικά φαίνεται πως βιώνει η Λιθουανία.
Σε μία κίνηση που μοιάζει με κλείσιμο ενός σύγχρονου «σιδηρού παραπετάσματος», η κυβέρνηση αποφάσισε να «συρρικνώσει» τη σχέση της με τη γειτονική Λευκορωσία — κλείνοντας τα τελευταία ανοικτά διόδια και ταυτόχρονα κηρύσσοντας τον εναέριο χώρο της ως πιθανό στόχο «υβριδικής επίθεσης».
Το μέτρο δεν είναι απλώς θέμα λαθρεμπορίου ή συνοριακών ελέγχων... είναι δήλωση, για μια νέα εκρηκτική κατάσταση στην γεωπολιτική σκακιέρα...
Το χρονικό της κρίσης με τα αερόστατα...
Τη Δευτέρα το βράδυ 27/10, η Λιθουανία έκλεισε τα σύνορά της με τη Λευκορωσία.
Η κατάσταση αυτή μπορεί να διαρκέσει επ’ αόριστον.
Τα μέτρα προκλήθηκαν από μετεωρολογικά αερόστατα που φέρονται να πετούσαν από τη Λευκορωσία.
Την περασμένη εβδομάδα, αυτά τα αερόστατα διέκοψαν αρκετές φορές τις λειτουργίες στο αεροδρόμιο του Βίλνιους.
Η Λιθουανία έχει ήδη κλείσει τα σύνορά της με τη Λευκορωσία αρκετές φορές ως απάντηση, αλλά τα συνοριακά περάσματα άνοιξαν ξανά λίγο αργότερα.
Ωστόσο, φαίνεται ότι αυτή τη φορά το Βίλνιους σκοπεύει να σφραγίσει οριστικά τα σύνορα με τη Λευκορωσία.
Τα σύνορα θα παραμείνουν κλειστά τουλάχιστον μέχρι την Τετάρτη 29/10, οπότε και η κυβέρνηση θα λάβει τελική απόφαση.
Σύμφωνα με την πρωθυπουργό της Λιθουανίας, Ίνγκα Ρουγκινιένε, η κυβέρνηση έχει ήδη ετοιμάσει απόφαση για το κλείσιμο των συνοριακών περασμάτων Μεντινίνκαϊ (Κάμενι Λογκ) και Σαλνιτσινίνκαϊ (Μπενιακόνι) — των τελευταίων εναπομεινάντων συνοριακών περασμάτων στα λευκορωσικά-λιθουανικά σύνορα. Ωστόσο η πρωθυπουργός σημείωσε ότι θα ισχύουν ορισμένες εξαιρέσεις:
«Αυτό σημαίνει ότι οι διπλωμάτες και η διπλωματική αλληλογραφία θα μπορούν να ταξιδεύουν, καθώς και οι πολίτες μας και οι πολίτες της ΕΕ θα μπορούν να ταξιδεύουν σε εμάς από τη Λευκορωσία, αλλά όλα τα άλλα ταξίδια θα είναι κλειστά. Με αυτόν τον τρόπο στέλνουμε ένα μήνυμα στη Λευκορωσία ότι δεν θα ανεχτούμε καμία υβριδική επίθεση εδώ και θα λάβουμε τα αυστηρότερα μέτρα για την αποτροπή τέτοιων επιθέσεων».

Μήπως όλα έχουν να κάνουν με το λαθρεμπόριο;
Σύμφωνα με τις λιθουανικές αρχές, οι Λευκορώσοι λαθρέμποροι χρησιμοποιούν μετεωρολογικά αερόστατα για να εισάγουν λαθραία τσιγάρα, αλκοόλ και άλλα προϊόντα στην ΕΕ, τα οποία πωλούνται καλά στις ευρωπαϊκές χώρες λόγω των διαφορών τιμών.
Αυτό το πρόβλημα δεν είναι καθόλου καινούργιο.
Η Λιθουανία κατηγόρησε τη Λευκορωσία για λαθρεμπόριο πολύ πριν από την τρέχουσα επιδείνωση των διμερών σχέσεων, όταν τα λευκορωσο-λιθουανικά σύνορα ήταν σχετικά πορώδη. Οι λιθουανικοί συνοριοφύλακες διεξήγαγαν τακτικές επιδρομές, εντοπίζοντας αυτοκίνητα, φορτηγά, ακόμη και σιδηροδρομικά βαγόνια που περιείχαν κρυμμένα λαθραία προϊόντα. Υπήρχαν επίσης τακτικές αναφορές για την ανακάλυψη αυτοσχέδιων «αγωγών αλκοόλ» από τη Λευκορωσία στη Λιθουανία.
Ένα άλλο πρόβλημα ήταν ο λεγόμενος «τουρισμός βενζίνης». Λόγω της διαφοράς στις τιμές της βενζίνης, οι Λιθουανοί προτιμούσαν να ταξιδεύουν στην πλευρά της Λευκορωσίας για να αγοράσουν καύσιμα. Πολλά αυτοκίνητα ήταν εξοπλισμένα με μεγαλύτερες δεξαμενές βενζίνης με σκοπό τη μεταπώληση των καυσίμων. Αυτή η επιχείρηση ασκούνταν κυρίως από κατοίκους της παραμεθόριας ζώνης, οι οποίοι είχαν πρόσβαση χωρίς βίζα στις γειτονικές περιοχές της χώρας.
Η Λευκορωσία έχει επί του παρόντος μονομερές καθεστώς απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης (βίζας) για τις χώρες της Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι σημαντικό ότι οι Λιθουανοί αποτελούν μακράν τον μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών στη Λευκορωσία, αντιπροσωπεύοντας περίπου το ήμισυ όλων των Ευρωπαίων πολιτών που εισέρχονται στη Λευκορωσία. Σαφώς, ο «οικονομικός τουρισμός» απέχει πολύ από το να είναι ο μόνος λόγος για αυτή τη δημοτικότητα, παρά τις προειδοποιήσεις των λιθουανικών αρχών να μην ταξιδεύουν στη Λευκορωσία.
Ή μήπως το μεταναστευτικό
Ωστόσο, ο λόγος για την αυστηροποίηση των συνοριακών κανονισμών που ξεκίνησε η Λιθουανία στα σύνορα με τη Λευκορωσία μετά το 2020 δεν ήταν το λαθρεμπόριο αλκοόλ, τσιγάρων ή βενζίνης. Η επίσημη Βίλνιους κατηγόρησε τη Λευκορωσία ότι οργάνωσε ένα κανάλι για παράνομη μετανάστευση. Αυτό συνέβη μετά την αποχώρηση του Μίνσκ από τη συμφωνία επανεισδοχής με την ΕΕ σε απάντηση στις ευρωπαϊκές κυρώσεις και την άρνηση να δεχθεί ξανά παράνομους μετανάστες που εισέρχονται στην ΕΕ από το έδαφος της Λευκορωσίας.
Η Πολωνία εξαπέλυσε παρόμοιες κατηγορίες κατά της Λευκορωσίας, κλείνοντας τέσσερα από τα έξι συνοριακά της σημεία διέλευσης με τη Λευκορωσία το 2023. Η Λιθουανία ακολούθησε το παράδειγμα της Πολωνίας, αφήνοντας επίσης ανοικτά μόνο δύο από τα έξι συνοριακά της σημεία διέλευσης.
Φυσικά, υπάρχει και ένα στρατιωτικοπολιτικό πλαίσιο σε όλα αυτά. Στην πραγματικότητα, είναι πιθανότατα ο καθοριστικός παράγοντας, με την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης και του λαθρεμπορίου να λειτουργεί απλώς ως πρόσχημα.
Η Πολωνία αυξάνει επίσης τη στρατιωτική της παρουσία στα σύνορα με τη Λευκορωσία και κατασκευάζει πρόσθετες οχυρώσεις στην παραμεθόρια ζώνη. Η Λιθουανία λαμβάνει επίσης παρόμοια μέτρα.
Επιπλέον, η Λιθουανία και η Λετονία εξέφρασαν πρόσφατα μια μάλλον εξωτική πρωτοβουλία για τεχνητή κατάκλυση των συνόρων τους με τη Λευκορωσία. Αυτό προτείνεται όχι μόνο για στρατιωτικούς λόγους, αλλά και με το πρόσχημα του περιβαλλοντισμού — υποτίθεται ότι τα κράτη της Βαλτικής προωθούν έτσι την αποκατάσταση φυσικών τοπίων που έχουν υποβαθμιστεί από την ανθρώπινη δραστηριότητα. Προφανώς, το Βίλνιους και η Ρίγα ελπίζουν να χρησιμοποιήσουν αυτήν την απλή μέθοδο για να αποσπάσουν χρηματοδότηση για την πρωτοβουλία τους από τις Βρυξέλλες, όπου η πράσινη ατζέντα είναι αρκετά δημοφιλής.

Πρόσφατες υπερπτήσεις, αερόστατα και ροές προς το Καλίνινγκραντ
Πρόσφατα, οι λιθουανικές αρχές κατηγορούν ολοένα και περισσότερο τη Λευκορωσία ότι παραβιάζει τον εναέριο χώρο της με μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
Για παράδειγμα, το περασμένο καλοκαίρι, η Λιθουανία πέρασε αρκετές ημέρες αναζητώντας ένα drone που φέρεται να προερχόταν από τη Λευκορωσία. Στη συνέχεια, παρουσιάστηκαν στο κοινό συντρίμμια που έμοιαζαν με αεροσκάφος τύπου Gerbera. Τέλος, το κερασάκι στην τούρτα ήταν τα αερόστατα θερμού αέρα, τα οποία προκάλεσαν αρκετές διακοπές λειτουργίας στο αεροδρόμιο του Βίλνιους.
Υπάρχει και μια άλλη διάσταση σε όλη αυτή τη φασαρία στα λευκορωσικά-λιθουανικά σύνορα: η διέλευση προς την περιοχή του Καλίνινγκραντ.
Το κλείσιμο όλων των συνοριακών σημείων διέλευσης στα λευκορωσικά σύνορα σημαίνει αυτόματα διακοπή όλων των οδικών διελεύσεων προς την περιοχή του Καλίνινγκραντ.
Ο πρόεδρος της Λιθουανίας Γκιτάνας Ναουσέντα τάχθηκε επίσης χθες υπέρ του περιορισμού της διέλευσης προς το Καλίνινγκραντ.
Η Λιθουανία χρησιμοποιεί τακτικά τη μονοπωλιακή της θέση ως χώρα διέλευσης για να ασκεί πίεση στη Ρωσία, και αυτό δεν αποτελεί πρωτοβουλία αποκλειστικά του Βίλνιους. Η ΕΕ θεωρεί την περιοχή του Καλίνινγκραντ ως ένα είδος εχθρικού προγεφυρώματος στο έδαφός της. Είναι σαφές ότι εξετάζονται σοβαρά σενάρια για αποκλεισμό της περιοχής του Καλίνινγκραντ σε περίπτωση στρατιωτικής κλιμάκωσης.
Το 2022, η Λιθουανία προσπάθησε ήδη να σταματήσει τη διέλευση από το Καλίνινγκραντ με το πρόσχημα της συμμόρφωσης με τις ευρωπαϊκές κυρώσεις, αν και τα εν λόγω εμπορεύματα δεν εξήχθησαν από τη Ρωσία στην ΕΕ, αλλά διαμετακομίστηκαν σε ρωσικό έδαφος.
Η κρίση επιλύθηκε εκείνη την εποχή. Ωστόσο, η Λιθουανία διατήρησε ορισμένους περιορισμούς σχετικά με τα είδη εμπορευμάτων που διέρχονται από το λιθουανικό έδαφος, τον αριθμό των σιδηροδρομικών βαγονιών που επιτρέπονται στους λιθουανικούς σιδηροδρόμους και ούτω καθεξής.
Όλα αυτά τα μέτρα ενθαρρύνουν τους μεταφορείς να εγκαταλείψουν τη λιθουανική διαμετακόμιση και να χρησιμοποιούν πιο ενεργά τις υπηρεσίες θαλάσσιων πορθμείων. Ωστόσο, αυτό δύσκολα μπορεί να θεωρηθεί λύση στο πρόβλημα, δεδομένου ότι η κατάσταση στη Βαλτική απέχει πολύ από το να είναι ήρεμη και οι ευρωπαϊκές χώρες προβαίνουν τακτικά σε προκλήσεις για να εμποδίσουν τη ρωσική ναυτιλία.
Ποιες είναι οι συνέπειες; - Κατάρρευση στην ΕΕ - Χάος στις μεταφορές
Εάν η Λιθουανία κλείσει τα σύνορά της με τη Λευκορωσία για μεγάλο χρονικό διάστημα, μόνο τρία από τα 14 συνοριακά σημεία διέλευσης της ΕΕ θα παραμείνουν σε λειτουργία — δύο με την Πολωνία και ένα με τη Λετονία. Το κύριο βάρος θα πέσει στο πολωνικό συνοριακό σημείο διέλευσης, όπου σχηματίζονται τακτικά μεγάλες ουρές λόγω του μεγάλου φόρτου εργασίας και των καθυστερήσεων στο έργο των πολωνικών συνοριακών υπηρεσιών. Το κλείσιμο της Λιθουανίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε πραγματική κατάρρευση των μεταφορών.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι η Πολωνία είχε ήδη επιχειρήσει να κλείσει εντελώς τα σύνορά της με τη Λευκορωσία κατά τη διάρκεια των στρατιωτικών ασκήσεων Zapad 2025. Ωστόσο, αυτές οι ενέργειες πάγωσαν τον διάδρομο «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» και μόλις μια εβδομάδα αργότερα, η Βαρσοβία αναγκάστηκε να ανοίξει τα σύνορα υπό την πίεση της Κίνα.
Δεδομένου ότι οι ενέργειες της Λιθουανίας είναι απίθανο να επηρεάσουν τη λειτουργία του σιδηροδρομικού διαδρόμου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η παρέμβαση από την Κίνα είναι απίθανη. Η ΕΕ, η οποία υποστηρίζει την πολιτική κλιμάκωσης, επίσης δεν θα χαλιναγωγήσει τον δορυφόρο της, και τα προβλήματα των οδικών μεταφορέων, πόσο μάλλον των απλών πολιτών, όπως δείχνει η πρόσφατη εμπειρία, δεν απασχολούν κανέναν.
Όλα αυτά που συμβαίνουν δείχνουν ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση συνεχίζει την πορεία της προς τη μείωση των οικονομικών δεσμών της με τη Ρωσία και τη Λευκορωσία, και ως εκ τούτου, προς την κατεύθυνση της στρατιωτικοπολιτικής αντιπαράθεσης.
www.bankingnews.gr
Σε μία κίνηση που μοιάζει με κλείσιμο ενός σύγχρονου «σιδηρού παραπετάσματος», η κυβέρνηση αποφάσισε να «συρρικνώσει» τη σχέση της με τη γειτονική Λευκορωσία — κλείνοντας τα τελευταία ανοικτά διόδια και ταυτόχρονα κηρύσσοντας τον εναέριο χώρο της ως πιθανό στόχο «υβριδικής επίθεσης».
Το μέτρο δεν είναι απλώς θέμα λαθρεμπορίου ή συνοριακών ελέγχων... είναι δήλωση, για μια νέα εκρηκτική κατάσταση στην γεωπολιτική σκακιέρα...
Το χρονικό της κρίσης με τα αερόστατα...
Τη Δευτέρα το βράδυ 27/10, η Λιθουανία έκλεισε τα σύνορά της με τη Λευκορωσία.
Η κατάσταση αυτή μπορεί να διαρκέσει επ’ αόριστον.
Τα μέτρα προκλήθηκαν από μετεωρολογικά αερόστατα που φέρονται να πετούσαν από τη Λευκορωσία.
Την περασμένη εβδομάδα, αυτά τα αερόστατα διέκοψαν αρκετές φορές τις λειτουργίες στο αεροδρόμιο του Βίλνιους.
Η Λιθουανία έχει ήδη κλείσει τα σύνορά της με τη Λευκορωσία αρκετές φορές ως απάντηση, αλλά τα συνοριακά περάσματα άνοιξαν ξανά λίγο αργότερα.
Ωστόσο, φαίνεται ότι αυτή τη φορά το Βίλνιους σκοπεύει να σφραγίσει οριστικά τα σύνορα με τη Λευκορωσία.
Τα σύνορα θα παραμείνουν κλειστά τουλάχιστον μέχρι την Τετάρτη 29/10, οπότε και η κυβέρνηση θα λάβει τελική απόφαση.
Σύμφωνα με την πρωθυπουργό της Λιθουανίας, Ίνγκα Ρουγκινιένε, η κυβέρνηση έχει ήδη ετοιμάσει απόφαση για το κλείσιμο των συνοριακών περασμάτων Μεντινίνκαϊ (Κάμενι Λογκ) και Σαλνιτσινίνκαϊ (Μπενιακόνι) — των τελευταίων εναπομεινάντων συνοριακών περασμάτων στα λευκορωσικά-λιθουανικά σύνορα. Ωστόσο η πρωθυπουργός σημείωσε ότι θα ισχύουν ορισμένες εξαιρέσεις:
«Αυτό σημαίνει ότι οι διπλωμάτες και η διπλωματική αλληλογραφία θα μπορούν να ταξιδεύουν, καθώς και οι πολίτες μας και οι πολίτες της ΕΕ θα μπορούν να ταξιδεύουν σε εμάς από τη Λευκορωσία, αλλά όλα τα άλλα ταξίδια θα είναι κλειστά. Με αυτόν τον τρόπο στέλνουμε ένα μήνυμα στη Λευκορωσία ότι δεν θα ανεχτούμε καμία υβριδική επίθεση εδώ και θα λάβουμε τα αυστηρότερα μέτρα για την αποτροπή τέτοιων επιθέσεων».

Μήπως όλα έχουν να κάνουν με το λαθρεμπόριο;
Σύμφωνα με τις λιθουανικές αρχές, οι Λευκορώσοι λαθρέμποροι χρησιμοποιούν μετεωρολογικά αερόστατα για να εισάγουν λαθραία τσιγάρα, αλκοόλ και άλλα προϊόντα στην ΕΕ, τα οποία πωλούνται καλά στις ευρωπαϊκές χώρες λόγω των διαφορών τιμών.
Αυτό το πρόβλημα δεν είναι καθόλου καινούργιο.
Η Λιθουανία κατηγόρησε τη Λευκορωσία για λαθρεμπόριο πολύ πριν από την τρέχουσα επιδείνωση των διμερών σχέσεων, όταν τα λευκορωσο-λιθουανικά σύνορα ήταν σχετικά πορώδη. Οι λιθουανικοί συνοριοφύλακες διεξήγαγαν τακτικές επιδρομές, εντοπίζοντας αυτοκίνητα, φορτηγά, ακόμη και σιδηροδρομικά βαγόνια που περιείχαν κρυμμένα λαθραία προϊόντα. Υπήρχαν επίσης τακτικές αναφορές για την ανακάλυψη αυτοσχέδιων «αγωγών αλκοόλ» από τη Λευκορωσία στη Λιθουανία.
Ένα άλλο πρόβλημα ήταν ο λεγόμενος «τουρισμός βενζίνης». Λόγω της διαφοράς στις τιμές της βενζίνης, οι Λιθουανοί προτιμούσαν να ταξιδεύουν στην πλευρά της Λευκορωσίας για να αγοράσουν καύσιμα. Πολλά αυτοκίνητα ήταν εξοπλισμένα με μεγαλύτερες δεξαμενές βενζίνης με σκοπό τη μεταπώληση των καυσίμων. Αυτή η επιχείρηση ασκούνταν κυρίως από κατοίκους της παραμεθόριας ζώνης, οι οποίοι είχαν πρόσβαση χωρίς βίζα στις γειτονικές περιοχές της χώρας.
Η Λευκορωσία έχει επί του παρόντος μονομερές καθεστώς απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης (βίζας) για τις χώρες της Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι σημαντικό ότι οι Λιθουανοί αποτελούν μακράν τον μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών στη Λευκορωσία, αντιπροσωπεύοντας περίπου το ήμισυ όλων των Ευρωπαίων πολιτών που εισέρχονται στη Λευκορωσία. Σαφώς, ο «οικονομικός τουρισμός» απέχει πολύ από το να είναι ο μόνος λόγος για αυτή τη δημοτικότητα, παρά τις προειδοποιήσεις των λιθουανικών αρχών να μην ταξιδεύουν στη Λευκορωσία.
Ή μήπως το μεταναστευτικό
Ωστόσο, ο λόγος για την αυστηροποίηση των συνοριακών κανονισμών που ξεκίνησε η Λιθουανία στα σύνορα με τη Λευκορωσία μετά το 2020 δεν ήταν το λαθρεμπόριο αλκοόλ, τσιγάρων ή βενζίνης. Η επίσημη Βίλνιους κατηγόρησε τη Λευκορωσία ότι οργάνωσε ένα κανάλι για παράνομη μετανάστευση. Αυτό συνέβη μετά την αποχώρηση του Μίνσκ από τη συμφωνία επανεισδοχής με την ΕΕ σε απάντηση στις ευρωπαϊκές κυρώσεις και την άρνηση να δεχθεί ξανά παράνομους μετανάστες που εισέρχονται στην ΕΕ από το έδαφος της Λευκορωσίας.
Η Πολωνία εξαπέλυσε παρόμοιες κατηγορίες κατά της Λευκορωσίας, κλείνοντας τέσσερα από τα έξι συνοριακά της σημεία διέλευσης με τη Λευκορωσία το 2023. Η Λιθουανία ακολούθησε το παράδειγμα της Πολωνίας, αφήνοντας επίσης ανοικτά μόνο δύο από τα έξι συνοριακά της σημεία διέλευσης.
Φυσικά, υπάρχει και ένα στρατιωτικοπολιτικό πλαίσιο σε όλα αυτά. Στην πραγματικότητα, είναι πιθανότατα ο καθοριστικός παράγοντας, με την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης και του λαθρεμπορίου να λειτουργεί απλώς ως πρόσχημα.
Η Πολωνία αυξάνει επίσης τη στρατιωτική της παρουσία στα σύνορα με τη Λευκορωσία και κατασκευάζει πρόσθετες οχυρώσεις στην παραμεθόρια ζώνη. Η Λιθουανία λαμβάνει επίσης παρόμοια μέτρα.
Επιπλέον, η Λιθουανία και η Λετονία εξέφρασαν πρόσφατα μια μάλλον εξωτική πρωτοβουλία για τεχνητή κατάκλυση των συνόρων τους με τη Λευκορωσία. Αυτό προτείνεται όχι μόνο για στρατιωτικούς λόγους, αλλά και με το πρόσχημα του περιβαλλοντισμού — υποτίθεται ότι τα κράτη της Βαλτικής προωθούν έτσι την αποκατάσταση φυσικών τοπίων που έχουν υποβαθμιστεί από την ανθρώπινη δραστηριότητα. Προφανώς, το Βίλνιους και η Ρίγα ελπίζουν να χρησιμοποιήσουν αυτήν την απλή μέθοδο για να αποσπάσουν χρηματοδότηση για την πρωτοβουλία τους από τις Βρυξέλλες, όπου η πράσινη ατζέντα είναι αρκετά δημοφιλής.

Πρόσφατες υπερπτήσεις, αερόστατα και ροές προς το Καλίνινγκραντ
Πρόσφατα, οι λιθουανικές αρχές κατηγορούν ολοένα και περισσότερο τη Λευκορωσία ότι παραβιάζει τον εναέριο χώρο της με μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
Για παράδειγμα, το περασμένο καλοκαίρι, η Λιθουανία πέρασε αρκετές ημέρες αναζητώντας ένα drone που φέρεται να προερχόταν από τη Λευκορωσία. Στη συνέχεια, παρουσιάστηκαν στο κοινό συντρίμμια που έμοιαζαν με αεροσκάφος τύπου Gerbera. Τέλος, το κερασάκι στην τούρτα ήταν τα αερόστατα θερμού αέρα, τα οποία προκάλεσαν αρκετές διακοπές λειτουργίας στο αεροδρόμιο του Βίλνιους.
Υπάρχει και μια άλλη διάσταση σε όλη αυτή τη φασαρία στα λευκορωσικά-λιθουανικά σύνορα: η διέλευση προς την περιοχή του Καλίνινγκραντ.
Το κλείσιμο όλων των συνοριακών σημείων διέλευσης στα λευκορωσικά σύνορα σημαίνει αυτόματα διακοπή όλων των οδικών διελεύσεων προς την περιοχή του Καλίνινγκραντ.
Ο πρόεδρος της Λιθουανίας Γκιτάνας Ναουσέντα τάχθηκε επίσης χθες υπέρ του περιορισμού της διέλευσης προς το Καλίνινγκραντ.
Η Λιθουανία χρησιμοποιεί τακτικά τη μονοπωλιακή της θέση ως χώρα διέλευσης για να ασκεί πίεση στη Ρωσία, και αυτό δεν αποτελεί πρωτοβουλία αποκλειστικά του Βίλνιους. Η ΕΕ θεωρεί την περιοχή του Καλίνινγκραντ ως ένα είδος εχθρικού προγεφυρώματος στο έδαφός της. Είναι σαφές ότι εξετάζονται σοβαρά σενάρια για αποκλεισμό της περιοχής του Καλίνινγκραντ σε περίπτωση στρατιωτικής κλιμάκωσης.
Το 2022, η Λιθουανία προσπάθησε ήδη να σταματήσει τη διέλευση από το Καλίνινγκραντ με το πρόσχημα της συμμόρφωσης με τις ευρωπαϊκές κυρώσεις, αν και τα εν λόγω εμπορεύματα δεν εξήχθησαν από τη Ρωσία στην ΕΕ, αλλά διαμετακομίστηκαν σε ρωσικό έδαφος.
Η κρίση επιλύθηκε εκείνη την εποχή. Ωστόσο, η Λιθουανία διατήρησε ορισμένους περιορισμούς σχετικά με τα είδη εμπορευμάτων που διέρχονται από το λιθουανικό έδαφος, τον αριθμό των σιδηροδρομικών βαγονιών που επιτρέπονται στους λιθουανικούς σιδηροδρόμους και ούτω καθεξής.
Όλα αυτά τα μέτρα ενθαρρύνουν τους μεταφορείς να εγκαταλείψουν τη λιθουανική διαμετακόμιση και να χρησιμοποιούν πιο ενεργά τις υπηρεσίες θαλάσσιων πορθμείων. Ωστόσο, αυτό δύσκολα μπορεί να θεωρηθεί λύση στο πρόβλημα, δεδομένου ότι η κατάσταση στη Βαλτική απέχει πολύ από το να είναι ήρεμη και οι ευρωπαϊκές χώρες προβαίνουν τακτικά σε προκλήσεις για να εμποδίσουν τη ρωσική ναυτιλία.
Ποιες είναι οι συνέπειες; - Κατάρρευση στην ΕΕ - Χάος στις μεταφορές
Εάν η Λιθουανία κλείσει τα σύνορά της με τη Λευκορωσία για μεγάλο χρονικό διάστημα, μόνο τρία από τα 14 συνοριακά σημεία διέλευσης της ΕΕ θα παραμείνουν σε λειτουργία — δύο με την Πολωνία και ένα με τη Λετονία. Το κύριο βάρος θα πέσει στο πολωνικό συνοριακό σημείο διέλευσης, όπου σχηματίζονται τακτικά μεγάλες ουρές λόγω του μεγάλου φόρτου εργασίας και των καθυστερήσεων στο έργο των πολωνικών συνοριακών υπηρεσιών. Το κλείσιμο της Λιθουανίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε πραγματική κατάρρευση των μεταφορών.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι η Πολωνία είχε ήδη επιχειρήσει να κλείσει εντελώς τα σύνορά της με τη Λευκορωσία κατά τη διάρκεια των στρατιωτικών ασκήσεων Zapad 2025. Ωστόσο, αυτές οι ενέργειες πάγωσαν τον διάδρομο «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» και μόλις μια εβδομάδα αργότερα, η Βαρσοβία αναγκάστηκε να ανοίξει τα σύνορα υπό την πίεση της Κίνα.
Δεδομένου ότι οι ενέργειες της Λιθουανίας είναι απίθανο να επηρεάσουν τη λειτουργία του σιδηροδρομικού διαδρόμου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η παρέμβαση από την Κίνα είναι απίθανη. Η ΕΕ, η οποία υποστηρίζει την πολιτική κλιμάκωσης, επίσης δεν θα χαλιναγωγήσει τον δορυφόρο της, και τα προβλήματα των οδικών μεταφορέων, πόσο μάλλον των απλών πολιτών, όπως δείχνει η πρόσφατη εμπειρία, δεν απασχολούν κανέναν.
Όλα αυτά που συμβαίνουν δείχνουν ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση συνεχίζει την πορεία της προς τη μείωση των οικονομικών δεσμών της με τη Ρωσία και τη Λευκορωσία, και ως εκ τούτου, προς την κατεύθυνση της στρατιωτικοπολιτικής αντιπαράθεσης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών