Η Ινδία «γλίτωσε» από μια δύσκολη επιλογή...
Μια άνευ προηγουμένου κρίση φαίνεται να πλήττει τον στόλο των F/A-18E/F Super Hornet του Αμερικανικού Ναυτικού, με επτά ατυχήματα μέσα σε μόλις δώδεκα μήνες – πέντε Super Hornet και δύο ηλεκτρονικού πολέμου EA-18G Growler – προκαλώντας έντονο προβληματισμό στο Πεντάγωνο και θέτοντας σοβαρά ερωτήματα για την αξιοπιστία του αεροσκάφους που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά των αμερικανικών αεροπλανοφόρων.
Διπλό ατύχημα σοκ στη Νότια Σινική Θάλασσα
Το τελευταίο επεισόδιο σημειώθηκε στις 26 Οκτωβρίου, όταν ένα διθέσιο Super Hornet κατέπεσε στη Νότια Σινική Θάλασσα «κατά τη διάρκεια ρουτίνας επιχειρήσεων» από το αεροπλανοφόρο USS Nimitz.
Το αεροσκάφος ανήκε στη μοίρα VFA-22 “Fighting Redcocks”, ενώ και οι δύο πιλότοι πρόλαβαν να εκτιναχθούν και περισυνελέγησαν σώοι.
Λίγα μόλις λεπτά αργότερα, ένα ελικόπτερο MH-60R Sea Hawk του ίδιου αεροπλανοφόρου συνετρίβη επίσης στην ίδια περιοχή, σε ένα περιστατικό που το Ναυτικό χαρακτηρίζει «πλήρως ασυνήθιστο». Οι δύο συντριβές σε διάστημα μισής ώρας έχουν προκαλέσει πανικό στο Πεντάγωνο, με τις έρευνες να διεξάγονται σε πλήρη εξέλιξη.
Απώλειες στο μέτωπο της Υεμένης – ακόμη και περιστατικά “φιλικών πυρών”
Η σειρά των ατυχημάτων ξεκίνησε ήδη από τα τέλη του 2024, όταν Super Hornets επιχειρούσαν στην Ερυθρά Θάλασσα και την Αραβική Θάλασσα, στο πλαίσιο των επιχειρήσεων κατά των Houthis.
Μέσα σε λίγους μήνες, τρεις Super Hornet χάθηκαν στη ζώνη επιχειρήσεων, με τα περιστατικά να κυμαίνονται από μηχανικές βλάβες έως “φιλικά πυρά”.
Συγκεκριμένα, τον Δεκέμβριο του 2024, ένα Super Hornet καταρρίφθηκε από τον αμερικανικό πύραυλοπλοιο USS Gettysburg σε περιστατικό εσφαλμένης αναγνώρισης στόχου — ένα κλασικό αλλά τραγικό περιστατικό “fratricide”, όπως το αποκάλεσε το ίδιο το Ναυτικό.
Τον Απρίλιο του 2025, άλλο Super Hornet παρασύρθηκε στη θάλασσα κατά τη διάρκεια ελιγμών αποφυγής πυρών των Χούθι, ενώ στις 6 Μαΐου 2025, διθέσιο F/A-18F της μοίρας VFA-11 “Red Rippers” κατέληξε στο νερό ύστερα από αποτυχημένη προσγείωση στο αεροπλανοφόρο – ευτυχώς, οι πιλότοι διασώθηκαν.
Τον Αύγουστο του 2025, ακόμη ένα Super Hornet συνετρίβη ανοιχτά της Βιρτζίνια, κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης.
Πέραν των Super Hornet, το Ναυτικό έχασε και δύο EA-18G Growler, την εξειδικευμένη έκδοση ηλεκτρονικού πολέμου, μέσα στο ίδιο χρονικό διάστημα.
Το ένα συνετρίβη τον Οκτώβριο του 2024 με τραγική κατάληξη και το δεύτερο τον Φεβρουάριο του 2025 κοντά στο San Diego, με το πλήρωμα να εκτινάσσεται εγκαίρως. Η απώλεια των Growler προκαλεί ανησυχία, καθώς δεν υπάρχει κανένα ισοδύναμο εναλλακτικό αεροσκάφος με αντίστοιχες δυνατότητες καταστολής εχθρικών ραντάρ (SEAD) και παρεμβολών (EW) στη φαρέτρα των ΗΠΑ.
Η Ινδία «γλίτωσε» από μια δύσκολη επιλογή
Το αμερικανικό Super Hornet είχε βρεθεί σε ευθεία αναμέτρηση με το γαλλικό Rafale-M για το πρόγραμμα MRCBF του Ινδικού Ναυτικού.
Τελικά, το Νέο Δελχί επέλεξε το γαλλικό μαχητικό, σε μια απόφαση που – όπως φαίνεται σήμερα – δικαιώνεται πλήρως.
Η επιλογή του Rafale βασίστηκε στη διαλειτουργικότητα με την Ινδική Αεροπορία, το χαμηλότερο κόστος υποστήριξης και τη μικρότερη μάζα του αεροσκάφους, που προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία στις απονήωσεις και προσνηώσεις από τα ινδικά αεροπλανοφόρα.
Αν και το Block III Super Hornet διαθέτει κορυφαία τεχνολογία – όπως ραντάρ AESA, σύστημα Infrared Search and Track (IRST) και προηγμένο δικτυοκεντρικό υπολογιστή DTP-N – οι αλλεπάλληλες συντριβές έχουν πλήξει σοβαρά τη φήμη του.
Το τέλος της γραμμής παραγωγής
Με την Ινδία να απορρίπτει το αμερικανικό μαχητικό και κανένα νέο ξένο πελάτη να μην εκδηλώνει ενδιαφέρον, όλα δείχνουν πως η Boeing θα κλείσει οριστικά τη γραμμή παραγωγής των Super Hornet στη μονάδα του St. Louis, μετά την ολοκλήρωση των τελευταίων παραγγελιών (17 νέα Block III για το US Navy έναντι 1,3 δισ. δολαρίων, με παραδόσεις έως το 2027).
Η αμερικανική ναυτική αεροπορία βρίσκεται πλέον μπροστά σε ένα υπαρξιακό ερώτημα:
Μπορεί το F/A-18 Super Hornet να συνεχίσει να αποτελεί τη βασική δύναμη των αεροπλανοφόρων, όταν το 2025 καταγράφει επτά συντριβές, σε ειρηνικές και πολεμικές επιχειρήσεις;
Όπως σχολιάζουν οι Eurasian Time, η συχνότητα των ατυχημάτων υποδηλώνει ότι το πρόβλημα είναι βαθύτερο από μεμονωμένες τεχνικές αστοχίες. Το γεγονός ότι τα περιστατικά εκτείνονται σε διαφορετικά θέατρα επιχειρήσεων – από τη Νότια Σινική Θάλασσα έως την Ερυθρά – δείχνει πως το πρόγραμμα Super Hornet πιθανόν να έχει φτάσει στα φυσικά του όρια.
Η εποχή των «παραδοσιακών» αεροσκαφών ίσως τελειώνει, και η μετάβαση σε πλήρως ψηφιακά, stealth και AI-assisted συστήματα όπως το F-35C ή τα υπό ανάπτυξη NGAD δεν είναι πια επιλογή, αλλά επιτακτική ανάγκη για το αμερικανικό Ναυτικό.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών