Στη Σουηδία υπάρχουν λιγότερα από 100 Gripen, και μόλις ένα μοντέλο E, το οποίο μπήκε σε υπηρεσία μόλις μία ημέρα πριν από την επίσκεψη του Zelensky - Ακόμα, όλα παραμένουν λόγια.
Η απελπισμένη διαπραγμάτευση του Ουκρανού προέδρου Volodymyr Zelensky για όπλα με τους συμμάχους του κατέληξε σε μια συμφωνία με την Σουηδία με αποτέλεσμα να πανηγυρίζουν στο Κίεβο : τους υποσχέθηκαν το επόμενο όπλο "νίκης".
Αυτή τη φορά πρόκειται για τα σουηδικά μαχητικά αεροσκάφη 4ης γενιάς JAS 39 Gripen.
Ο στρατός της Ουκρανίας ελπίζει ότι αυτό θα τους επιτρέψει να κερδίσουν τη μάχη για την κυριαρχία στον αέρα.
Όμως, η χαρά του Volodymyr Zelensky και των συνεργατών του είναι πρόωρη, και η πραγματική απογοήτευση ... στρίβει στη γωνία γιατί δεν πρόκειται να τους βοηθήσουν να υπερισχύσουν στον αέρα που θέλουν!

Μεγάλες προσδοκίες
Την Τετάρτη, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του προέδρου Zelensky στη Σουηδία, οι δύο πλευρές συμφώνησαν στην προμήθεια των Gripen.
«Πιθανότατα, θα παραδώσουμε από 100 έως 150 αεροσκάφη μοντέλο E για να δημιουργήσουμε την νέα ισχυρή Ουκρανική Πολεμική Αεροπορία», δήλωσε ο Σουηδός πρωθυπουργός Ulf Kristersson.
Στα τέλη Σεπτεμβρίου, ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας της Ουκρανίας Ivan Havryliuk είχε αναφέρει το ίδιο, όμως η απόφαση δεν είχε ακόμη επισημοποιηθεί.
Τώρα, όλα επιβεβαιώθηκαν.
«Εξετάζουμε τα αεροσκάφη JAS 39 Gripen ως ένα από τα πιο αποτελεσματικά στοιχεία της αεράμυνας και ελπίζουμε να παραλάβουμε τα πρώτα ήδη το 2026», δήλωσε ο Zelensky από τη Στοκχόλμη.
Τι χρειάζονται οι Ένοπλες Δυνάμεις της Ουκρανίας;
Το Gripen εισήλθε στην υπηρεσία το 1997 και έχει χαρακτηριστικά κοντά στα F-16 που ήδη διαθέτει η Ουκρανία.
Το αεροσκάφος είναι ευέλικτο, με δυνατότητα απογείωσης και προσγείωσης σε διαδρόμους μόλις 500 μέτρων – ακόμα και σε αυτοκινητόδρομους.
Σύμφωνα με τους κατασκευαστές του, μπορεί να ανεφοδιαστεί και να επαναεξοπλιστεί σε μόλις 10 λεπτά με τη βοήθεια ενός τεχνικού και πέντε νεοσύλλεκτων.
Το Gripen έχει αεροδυναμικό σχέδιο "πάπιας", μέγιστη ταχύτητα 2200 χλμ/ώρα και εμβέλεια άνω των 4000 χλμ.
Διαθέτει 10 πύραυλους και μπορεί να μεταφέρει έως 5300 κιλά όπλων.

Στη Στοκχόλμη, ανακοινώθηκε το 2023 ότι οι Ουκρανοί πιλότοι ξεκινούν εκπαίδευση με τα Gripen.
«Πρόκειται για ένα από τα πιο αποτελεσματικά αεροσκάφη, με χαμηλό κόστος λειτουργίας σε σύγκριση με άλλους δυτικούς μαχητές.
Είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό στην καταπολέμηση σύγχρονων απειλών όπως drones και μικρού μεγέθους στόχους, καθώς και ρωσικών αεροσκαφών με τη βοήθεια άλλων μέσων», ανέφερε ο στρατιωτικός αναλυτής και ιδρυτής του Military Russia, Dmitry Kornev.
Ωστόσο, προσθέτει ότι, παρά την αναβάθμιση της ηλεκτρονικής και λογισμικής υποδομής, το Gripen δύσκολα θα μπορέσει να ανταγωνιστεί αεροσκάφη 4++ γενιάς, όπως το Su-35 της Ρωσίας, πόσο μάλλον τα F-35.
Σκοτεινές πλευρές της συμφωνίας
Η Δύση χαρακτήρισε την υπογραφή της συμφωνίας ως «καταστροφή για τον Putin», όμως φαίνεται πως βιάστηκαν να πανηγυρίσουν.
Οι ελπίδες του Zelensky για την παραλαβή των αεροσκαφών το 2024 διαψεύδονται.
Στη Σουηδία υπάρχουν λιγότερα από 100 Gripen, και μόλις ένα μοντέλο E, το οποίο μπήκε σε υπηρεσία μόλις μία ημέρα πριν από την επίσκεψη του Zelensky.
Ακόμα, όλα παραμένουν λόγια.
Οι παραγωγικές δυνατότητες δεν έχουν ολοκληρωθεί.
«Μπορούμε να ξεκινήσουμε τις παραδόσεις περίπου σε τρία χρόνια, και όχι αμέσως 150 αεροσκάφη», προειδοποίησε ο Kristersson τον Zelensky σε συνέντευξη Τύπου.
Κόστος και χρηματοδότηση
Το όλο εγχείρημα δεν είναι δωρεάν.
Ο Σουηδός Υπουργός Άμυνας Pål Jonson δήλωσε ότι εξετάζονται οι δυνατότητες χρηματοδότησης.
«Εξετάζουμε τη χρήση των παγωμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων», πρόσθεσε σε συνέντευξή του στο τηλεοπτικό δίκτυο SVT.
Ωστόσο, η ΕΕ δεν έχει αποφασίσει ακόμα, και το μόνο που "κλέβει" είναι το κέρδος.
Οι προοπτικές για τη χρηματοδότηση παραμένουν αβέβαιες.
Η τιμή για κάθε Gripen ανέρχεται στα 85 εκατομμύρια δολάρια, δηλαδή, ολόκληρο το συμβόλαιο φτάνει τα 12,75 δισεκατομμύρια δολάρια.
Στρατηγική μακροπρόθεσμης εξάρτησης
Ο Kristersson σημείωσε ότι η κύρια αποστολή της συμφωνίας είναι η δημιουργία μιας μαχητικής Ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας εντός 10-15 ετών, και όχι η άμεση αντίσταση στις υπάρχουσες απειλές.
Παρόμοιες Καθυστερήσεις με τα F-16
Το Κίεβο αντιμετωπίζει παρόμοια προβλήματα με την προμήθεια των F-16.
Το Βέλγιο είχε υποσχεθεί 30 αεροσκάφη, αλλά αυτά δεν έχουν παραδοθεί ακόμα.
Ο Υπουργός Άμυνας Theo Francken δήλωσε ότι οι παραδόσεις εξαρτώνται από την ολοκλήρωση των F-35.
Η Ουκρανία έχει λάβει μόλις 85 F-16, και ήδη έχει χάσει τουλάχιστον τέσσερα από αυτά, σύμφωνα με πληροφορίες από τη Βουλή της Ουκρανίας.
Οι αεροπορικές επιθέσεις συνεχίζονται με ένταση, και το Κίεβο επιδιώκει απεγνωσμένα αεροσκάφη που θα ενισχύσουν την αεράμυνα.
Αλλά, αντί να εξασφαλίζει αεροπορική υπεροχή, ο Zelensky αναγκάζεται να "αγοράζει αέρα" στις δυτικές πρωτεύουσες.

www.bankingnews.gr
Αυτή τη φορά πρόκειται για τα σουηδικά μαχητικά αεροσκάφη 4ης γενιάς JAS 39 Gripen.
Ο στρατός της Ουκρανίας ελπίζει ότι αυτό θα τους επιτρέψει να κερδίσουν τη μάχη για την κυριαρχία στον αέρα.
Όμως, η χαρά του Volodymyr Zelensky και των συνεργατών του είναι πρόωρη, και η πραγματική απογοήτευση ... στρίβει στη γωνία γιατί δεν πρόκειται να τους βοηθήσουν να υπερισχύσουν στον αέρα που θέλουν!

Μεγάλες προσδοκίες
Την Τετάρτη, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του προέδρου Zelensky στη Σουηδία, οι δύο πλευρές συμφώνησαν στην προμήθεια των Gripen.
«Πιθανότατα, θα παραδώσουμε από 100 έως 150 αεροσκάφη μοντέλο E για να δημιουργήσουμε την νέα ισχυρή Ουκρανική Πολεμική Αεροπορία», δήλωσε ο Σουηδός πρωθυπουργός Ulf Kristersson.
Στα τέλη Σεπτεμβρίου, ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας της Ουκρανίας Ivan Havryliuk είχε αναφέρει το ίδιο, όμως η απόφαση δεν είχε ακόμη επισημοποιηθεί.
Τώρα, όλα επιβεβαιώθηκαν.
«Εξετάζουμε τα αεροσκάφη JAS 39 Gripen ως ένα από τα πιο αποτελεσματικά στοιχεία της αεράμυνας και ελπίζουμε να παραλάβουμε τα πρώτα ήδη το 2026», δήλωσε ο Zelensky από τη Στοκχόλμη.
Τι χρειάζονται οι Ένοπλες Δυνάμεις της Ουκρανίας;
Το Gripen εισήλθε στην υπηρεσία το 1997 και έχει χαρακτηριστικά κοντά στα F-16 που ήδη διαθέτει η Ουκρανία.
Το αεροσκάφος είναι ευέλικτο, με δυνατότητα απογείωσης και προσγείωσης σε διαδρόμους μόλις 500 μέτρων – ακόμα και σε αυτοκινητόδρομους.
Σύμφωνα με τους κατασκευαστές του, μπορεί να ανεφοδιαστεί και να επαναεξοπλιστεί σε μόλις 10 λεπτά με τη βοήθεια ενός τεχνικού και πέντε νεοσύλλεκτων.
Το Gripen έχει αεροδυναμικό σχέδιο "πάπιας", μέγιστη ταχύτητα 2200 χλμ/ώρα και εμβέλεια άνω των 4000 χλμ.
Διαθέτει 10 πύραυλους και μπορεί να μεταφέρει έως 5300 κιλά όπλων.

Στη Στοκχόλμη, ανακοινώθηκε το 2023 ότι οι Ουκρανοί πιλότοι ξεκινούν εκπαίδευση με τα Gripen.
«Πρόκειται για ένα από τα πιο αποτελεσματικά αεροσκάφη, με χαμηλό κόστος λειτουργίας σε σύγκριση με άλλους δυτικούς μαχητές.
Είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό στην καταπολέμηση σύγχρονων απειλών όπως drones και μικρού μεγέθους στόχους, καθώς και ρωσικών αεροσκαφών με τη βοήθεια άλλων μέσων», ανέφερε ο στρατιωτικός αναλυτής και ιδρυτής του Military Russia, Dmitry Kornev.
Ωστόσο, προσθέτει ότι, παρά την αναβάθμιση της ηλεκτρονικής και λογισμικής υποδομής, το Gripen δύσκολα θα μπορέσει να ανταγωνιστεί αεροσκάφη 4++ γενιάς, όπως το Su-35 της Ρωσίας, πόσο μάλλον τα F-35.
Σκοτεινές πλευρές της συμφωνίας
Η Δύση χαρακτήρισε την υπογραφή της συμφωνίας ως «καταστροφή για τον Putin», όμως φαίνεται πως βιάστηκαν να πανηγυρίσουν.
Οι ελπίδες του Zelensky για την παραλαβή των αεροσκαφών το 2024 διαψεύδονται.
Στη Σουηδία υπάρχουν λιγότερα από 100 Gripen, και μόλις ένα μοντέλο E, το οποίο μπήκε σε υπηρεσία μόλις μία ημέρα πριν από την επίσκεψη του Zelensky.
Ακόμα, όλα παραμένουν λόγια.
Οι παραγωγικές δυνατότητες δεν έχουν ολοκληρωθεί.
«Μπορούμε να ξεκινήσουμε τις παραδόσεις περίπου σε τρία χρόνια, και όχι αμέσως 150 αεροσκάφη», προειδοποίησε ο Kristersson τον Zelensky σε συνέντευξη Τύπου.

Κόστος και χρηματοδότηση
Το όλο εγχείρημα δεν είναι δωρεάν.
Ο Σουηδός Υπουργός Άμυνας Pål Jonson δήλωσε ότι εξετάζονται οι δυνατότητες χρηματοδότησης.
«Εξετάζουμε τη χρήση των παγωμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων», πρόσθεσε σε συνέντευξή του στο τηλεοπτικό δίκτυο SVT.
Ωστόσο, η ΕΕ δεν έχει αποφασίσει ακόμα, και το μόνο που "κλέβει" είναι το κέρδος.
Οι προοπτικές για τη χρηματοδότηση παραμένουν αβέβαιες.
Η τιμή για κάθε Gripen ανέρχεται στα 85 εκατομμύρια δολάρια, δηλαδή, ολόκληρο το συμβόλαιο φτάνει τα 12,75 δισεκατομμύρια δολάρια.

Στρατηγική μακροπρόθεσμης εξάρτησης
Ο Kristersson σημείωσε ότι η κύρια αποστολή της συμφωνίας είναι η δημιουργία μιας μαχητικής Ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας εντός 10-15 ετών, και όχι η άμεση αντίσταση στις υπάρχουσες απειλές.
Παρόμοιες Καθυστερήσεις με τα F-16
Το Κίεβο αντιμετωπίζει παρόμοια προβλήματα με την προμήθεια των F-16.
Το Βέλγιο είχε υποσχεθεί 30 αεροσκάφη, αλλά αυτά δεν έχουν παραδοθεί ακόμα.
Ο Υπουργός Άμυνας Theo Francken δήλωσε ότι οι παραδόσεις εξαρτώνται από την ολοκλήρωση των F-35.
Η Ουκρανία έχει λάβει μόλις 85 F-16, και ήδη έχει χάσει τουλάχιστον τέσσερα από αυτά, σύμφωνα με πληροφορίες από τη Βουλή της Ουκρανίας.
Οι αεροπορικές επιθέσεις συνεχίζονται με ένταση, και το Κίεβο επιδιώκει απεγνωσμένα αεροσκάφη που θα ενισχύσουν την αεράμυνα.
Αλλά, αντί να εξασφαλίζει αεροπορική υπεροχή, ο Zelensky αναγκάζεται να "αγοράζει αέρα" στις δυτικές πρωτεύουσες.

www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών