Τελευταία Νέα
Διεθνή

Η πληρωμή ρεκόρ του Elon Musk: Πως η Tesla ελπίζει να πετύχει μεγάλες αποδόσεις χωρίς να επαναστατήσει η αγορά

Η πληρωμή ρεκόρ του Elon Musk: Πως η Tesla ελπίζει να πετύχει μεγάλες αποδόσεις χωρίς να επαναστατήσει η αγορά
Η αξία της Tesla μπορεί να φτάσει τα 2 τρισεκατομμύρια δολάρια αν οι μετοχές αυξηθούν κατά 6,4% ετησίως την επόμενη δεκαετία
Όταν το διοικητικό συμβούλιο της Tesla προσέφερε στον Elon Musk το μεγαλύτερο πακέτο αμοιβής στην ιστορία των εταιρικών πληρωμών τον Σεπτέμβριο, καθησύχασε τους επενδυτές ότι ο Musk θα έπρεπε να επιτύχει «σταθμούς Mars-shot» για να κερδίσει 878 δισεκατομμύρια δολάρια σε μετοχές της Tesla κατά τη διάρκεια 10 ετών.
Η πρόταση του διοικητικού συμβουλίου ανέφερε ότι ο Musk θα έπρεπε να «μεταμορφώσει πλήρως την Tesla και την κοινωνία όπως την γνωρίζουμε» στον τομέα της ρομποτικής και της αυτόνομης οδήγησης, καθώς και στην αξία των μετοχών και τα κέρδη. Αντίθετα, ο Musk θα λάβει «μηδέν» εκτός αν πετύχει αυτούς τους «απίστευτα φιλόδοξους» στόχους.

Τι συμβαίνει με τις αμοιβές στελεχών

Ωστόσο, σύμφωνα με ανάλυση του Reuters για τους στόχους απόδοσης και τη γνώμη πάνω από δώδεκα ειδικών στις αμοιβές στελεχών, την αποτίμηση εταιρειών, τη ρομποτική και τις τάσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία, ο Musk θα μπορούσε να αποκομίσει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια χωρίς να πετύχει τους περισσότερους από αυτούς τους στόχους.
Μπορεί να συγκεντρώσει πάνω από 50 δισεκατομμύρια δολάρια αν πετύχει μερικούς από τους πιο εύκολους στόχους του διοικητικού συμβουλίου, οι οποίοι δεν θα επαναστατήσουν απαραίτητα τα προϊόντα ή τις δραστηριότητες της Tesla, όπως ανακάλυψε η ανασκόπηση του Reuters.
Ακόμα και αν πετύχει μόνο δύο από τους ευκολότερους στόχους, μαζί με μέτρια αύξηση της τιμής της μετοχής, ο Musk θα μπορούσε να εισπράξει 26 δισεκατομμύρια δολάρια, ποσό μεγαλύτερο από την ετήσια αμοιβή των επόμενων οκτώ καλύτερα αμειβόμενων CEOs, σύμφωνα με ανάλυση της ερευνητικής εταιρείας Equilar για το Reuters.

Οι στόχοι

Οι στόχοι πωλήσεων οχημάτων του Musk είναι εξαιρετικά εύκολοι για να επιτευχθούν, σύμφωνα με τέσσερις ειδικούς της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Εάν ο Musk πουλήσει 1,2 εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως την επόμενη δεκαετία, κατά μέσο όρο, θα κερδίσει 8,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε μετοχές, αν η αποτίμηση της Tesla αυξηθεί από 1,4 τρισεκατομμύρια δολάρια σήμερα σε 2 τρισεκατομμύρια δολάρια το 2035, πολύ χαμηλότερη από την μακροπρόθεσμη μέση αύξηση της αγοράς.
Αυτό σημαίνει μισό εκατομμύριο λιγότερα αυτοκίνητα από όσα η Tesla πούλησε το 2024.
Την Τρίτη, η Tesla παρουσίασε εκδόσεις χαμηλότερου κόστους για τα best-sellers της, το SUV Model Y και το sedan Model 3, προκειμένου να αναστρέψει τη πτώση των πωλήσεων.

Ευκολότεροι στόχοι με αποδόσεις δισεκατομμυρίων

Άλλοι τρεις στόχοι ανάπτυξης προϊόντων είναι διατυπωμένοι με αόριστη γλώσσα, η οποία μπορεί να προσφέρει σημαντικές αποδοχές στον Musk χωρίς να ενισχύσει σημαντικά τα κέρδη, σύμφωνα με έξι ειδικούς στον τομέα της ρομποτικής ή της αυτόνομης οδήγησης που εξέτασαν τους στόχους του Musk για το Reuters.
Σε δήλωση, εκπρόσωπος του διοικητικού συμβουλίου της Tesla είπε: «Το προτεινόμενο πακέτο αμοιβής δεν έχει καμία αξία για τον CEO μας εκτός και αν οι μέτοχοι δουν την αξία της εταιρείας να διπλασιάζεται και επιτευχθεί ένας επιχειρησιακός στόχος».
Η πρόταση αμοιβής του διοικητικού συμβουλίου απαιτεί από τον Musk να παραμείνει εκτελεστικός διευθυντής της Tesla για τουλάχιστον επτάμισι χρόνια προτού εισπράξει οποιαδήποτε μετοχική αποζημίωση.
Ωστόσο, ο Musk θα αποκτήσει τα δικαιώματα ψήφου που συνδέονται με τις μετοχές μόλις τις αποκτήσει.
Ο Musk δήλωσε τον περασμένο μήνα στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X ότι το πακέτο αυτό «δεν αφορά την ‘αποζημίωση’, αλλά το να έχω αρκετή επιρροή πάνω στην Tesla για να διασφαλίσω την ασφάλεια αν κατασκευάσουμε εκατομμύρια ρομπότ».

Οι στόχοι που έχουν τεθεί για την αμοιβή του CEO της Tesla

Κάθε στόχος αποδίδει στον Musk το 1% των μετοχών της Tesla εφόσον επιτύχει και στόχους αποτίμησης μεταξύ 2 τρισεκατομμυρίων και 8,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ένας από αυτούς τους στόχους απαιτεί 10 εκατομμύρια συνδρομές στο λογισμικό «Full Self-Driving» (FSD) της Tesla, το οποίο δεν μπορεί αυτή τη στιγμή να οδηγεί από μόνο του χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.
Η Εθνική Υπηρεσία Κυκλοφοριακής Ασφάλειας των ΗΠΑ ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι ανοίγει έρευνα για 2,88 εκατομμύρια οχήματα της Tesla με εξοπλισμό FSD, λόγω περισσότερων από 50 αναφορών για παραβάσεις ασφαλείας και μια σειρά ατυχημάτων.
Ο στόχος απόδοσης του Musk δεν απαιτεί από την Tesla να καταστήσει το FSD πλήρως αυτόνομο, αλλά απλά να έχει ένα «προηγμένο σύστημα οδήγησης», το οποίο είναι ένας «δημιουργημένος όρος» χωρίς καθορισμό στη βιομηχανία, δήλωσε ο William Widen, καθηγητής νομικής στο Πανεπιστήμιο του Miami, που ειδικεύεται στην αυτόνομη οδήγηση.
Ένας άλλος στόχος απαιτεί την ύπαρξη ενός εκατομμυρίου ρομποταξί σε εμπορική λειτουργία, και καθορίζει ότι τα οχήματα «δεν θα έχουν ανθρώπινο οδηγό στο όχημα». Αυτό είναι ένας περιοριστικός ορισμός, αλλά τέσσερις ειδικοί στην αυτόνομη οδήγηση δήλωσαν ότι μπορεί να ερμηνευτεί με τρόπο που επιτρέπει την απομακρυσμένη ή από τη θέση του συνοδηγού λειτουργία των οχημάτων, όπως κάνει η Tesla στην πρώτη της μικρής κλίμακας δοκιμή ρομποταξί στο Όστιν του Τέξας.
Η συμφωνία εργασίας του Musk περιλαμβάνει επίσης τον στόχο ενός εκατομμυρίου ρομπότ, που προφανώς αναφέρεται στους ανθρωπόμορφους ρομποτικούς Optimus που ο Musk έχει υποσχεθεί εδώ και καιρό. Αλλά ο στόχος δεν αναφέρει ρητά «ανθρωπόμορφο» και μπορεί να ερμηνευτεί ευρέως, σύμφωνα με δύο ειδικούς στον τομέα της ρομποτικής.

Απλοί στόχοι με αποδόσεις δισεκατομμυρίων

Αν ο Musk πετύχει οποιουσδήποτε δύο στόχους προϊόντων μέσα σε μία δεκαετία, μαζί με αποτίμηση 2,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, θα λάβει 26,4 δισεκατομμύρια δολάρια σε μετοχές. Αν πετύχει τρεις στόχους και αποτίμηση 3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, θα λάβει 54,6 δισεκατομμύρια δολάρια.
Αυτό σημαίνει ότι ο Musk μπορεί να κερδίσει αυτά τα ποσά χωρίς να παραδώσει τα αυτόνομα Tesla, το χαρακτηριστικό προϊόν που υπόσχεται για δέκα χρόνια.

Η πιο δύσκολη πρόκληση: Τα κέρδη

Οι πιο δύσκολοι στόχοι απόδοσης του Musk πιθανότατα αφορούν τα κέρδη, καθώς αυτός ο δείκτης δεν επιτρέπει ερμηνείες.
Το διοικητικό συμβούλιο έχει θέσει οκτώ στόχους κερδών μεταξύ 50 δισεκατομμυρίων και 400 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε κέρδη πριν τους φόρους, συγκριτικά με τα κέρδη της Tesla το 2024, που αναμένονται να είναι 16,6 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η επιχείρηση ηλεκτρικών οχημάτων της Tesla, η οποία αντιπροσωπεύει σχεδόν το σύνολο των εσόδων της, δείχνει σημάδια παρακμής, με τα παλαιότερα μοντέλα να αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό. Το μόνο νεότερο μοντέλο της, το Cybertruck, δεν έχει σημειώσει μεγάλη επιτυχία.
Ωστόσο, η δομή της αμοιβής του Musk επιτρέπει μαζικές πληρωμές χωρίς να επιτευχθεί κανένας στόχος κερδών. Κάθε στόχος που συνδυάζεται με αύξηση της αποτίμησης της αγοράς προσφέρει την ίδια πληρωμή μετοχών 1%.
Έτσι, ο Musk παίρνει την ίδια αμοιβή αν πετύχει τους σχετικά εύκολους στόχους πωλήσεων οχημάτων και συνδρομών FSD, όπως αν κατάφερνε να αυξήσει τα κέρδη πέντε φορές, στα 80 δισεκατομμύρια δολάρια.
Οι στόχοι αποτίμησης της Tesla ενδέχεται να αποδειχτούν πιο εύκολοι από τους στόχους κερδών.

Η αποτίμηση

Η αξία της Tesla μπορεί να φτάσει τα 2 τρισεκατομμύρια δολάρια αν οι μετοχές αυξηθούν κατά 6,4% ετησίως την επόμενη δεκαετία, σύμφωνα με την έγκριση του πακέτου αμοιβής τον Σεπτέμβριο.
Αυτό είναι χαμηλότερο από την μέση ετήσια ανάπτυξη του S&P 500 τα τελευταία 30 χρόνια (8,5%) και λιγότερο από το μισό από την ανάπτυξη του Nasdaq (13,2%).
Ωστόσο, ο Seth Goldstein, αναλυτής της Morningstar που παρακολουθεί την Tesla, δήλωσε ότι η αποτίμηση της Tesla θα μπορούσε εύκολα να φτάσει τα 3 τρισεκατομμύρια δολάρια ή και περισσότερο με απόδοση κοντά στη μέση απόδοση της αγοράς. Όπως όμως επεσήμανε, η αξία της Tesla βασίζεται ήδη σε «μελλοντικά προϊόντα που δεν υπάρχουν σήμερα».
Για να αποκομίσει τα μεγαλύτερα ποσά αμοιβής που προσφέρει το διοικητικό συμβούλιο της Tesla, ο Goldstein δήλωσε ότι «θα πρέπει να αρχίσουμε να βλέπουμε πραγματικά προϊόντα».
Ο Kevin Murphy, καθηγητής χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας και ειδικός μάρτυρας για την Tesla στην υπεράσπιση του πακέτου αμοιβής του Musk το 2018, αναγνώρισε ότι οι στόχοι πωλήσεων οχημάτων και η αποτίμηση 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων δεν είναι «ιδιαίτερα δύσκολοι», αλλά η απλή επίτευξή τους δεν θα ικανοποιήσει τους μετόχους.
Ακόμα και οι «μερικοί δισεκατομμύρια» από τους στόχους χαμηλότερης αξίας δεν θα έχουν μεγάλη σημασία για τον Musk, ο οποίος ενδιαφέρεται περισσότερο για ιστορικές τεχνολογικές επιτυχίες, δήλωσε ο Murphy. Οι μέτοχοι, ανέφερε, επικεντρώνονται στους πιο δύσκολους στόχους και τα μεγαλύτερα ποσά, διότι πιστεύουν ότι ο Musk – και μόνο ο Musk – μπορεί να τους επιτύχει.
«Αξίζει τον κόπο;» ρωτά ο Murphy. «Φαίνεται πως οι μέτοχοι το πιστεύουν».

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης