Το πράσινο φως του Hegseth και η άγρια αντιπαράθεση εντός του βαθέος κράτους των ΗΠΑ καθυστέρησε το Project F/A-XX...
Το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ (DoD) είναι έτοιμο να προχωρήσει με το πρόγραμμα του επόμενης γενιάς μαχητικού του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ παράλληλα οργιάζει η φημολογία ότι το Πεντάγωνο προχωράει το project, αλλά επιλέγει να δώσει προτεραιότητα στο μαχητικό F-47 της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με αξιωματούχους των ΗΠΑ που είναι εξοικειωμένοι με την κατάσταση, το Reuters ανέφερε ότι το πρόγραμμα έχει λάβει το «πράσινο φως» από τον Υπουργό Άμυνας Pete Hegseth και το Πεντάγωνο ενδέχεται να προκυρήξει διαγωνισμό για τον σχεδιασμό και την κατασκευή του επόμενης γενιάς μαχητικού F/A-XX του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού.
Μάχη για δύο το μαχητικό 6ης γενιάς του αμερικανικού ναυτικού
Η Boeing και η Northrop Grumman είναι γνωστό ότι διαγωνίζονται για το συμβόλαιο μετά την απόσυρση της Lockheed από τον διαγωνισμό τον Μάρτιο του 2025.
Η Boeing κέρδισε το πρόγραμμα Next Generation Air Dominance (NGAD) της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF), «επικρατώντας» της Lockheed Martin τον Μάρτιο του φετινού έτους.
Εν τω μεταξύ, η Northrop Grumman αποχώρησε από το πρόγραμμα NGAD το 2023 για να επικεντρωθεί σε άλλα έργα, όπως το stealth βομβαρδιστικό B-21 Raider και το F/A-XX.
Στην πραγματικότητα, και οι δύο εργολάβοι παρουσίασαν μια εννοιολογική απόδοση του F/A-XX νωρίτερα φέτος.

Το F/A-XX θα αντικαταστήσει τα Boeing F/A-18E/F Super Hornets, τα οποία υπηρετούν στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ από τη δεκαετία του 1990.
Σύμφωνα με μια από τις πηγές που επικαλείται το Reuters, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ θα μπορούσε να ανακοινώσει τον νικητή του διαγωνισμού ακόμα και αυτήν την εβδομάδα.
Ωστόσο, η δημοσίευση προσέθεσε την επιφύλαξη ότι τα τελευταία προβλήματα έχουν καθυστερήσει την πρόοδο του μαχητικού του Ναυτικού στο παρελθόν και μπορεί να το κάνουν ξανά.
Άγρια αντιπαράθεση εντός του βαθέος κράτους των ΗΠΑ καθυστερεί το Project F/A-XX
Η πρόοδος του προγράμματος F/A-XX έχει εμποδιστεί μέχρι στιγμής από διαφωνίες για το budget του έργου μεταξύ του Πενταγώνου και του Κογκρέσου των ΗΠΑ.
Νωρίτερα, το Πεντάγωνο ζήτησε 74 εκατομμύρια δολάρια για να διατηρήσει την «ελάχιστη χρηματοδότηση ανάπτυξης» του μαχητικού.
Ωστόσο, κάποιοι αξιωματούχοι του Πενταγώνου επενέβησαν για να αναβάλουν το πρόγραμμα για τρία χρόνια, επικαλούμενοι προβλήματα με τις αλυσίδες εφοδιασμού και την επάρκεια σε τεχνολογικές ύλες.

Η πρόταση του προϋπολογισμού για το Οικονομικό Έτος 2026 του Πενταγώνου, που παρουσιάστηκε τον Ιούνιο, περιλάμβανε επαρκή κονδύλια για να ολοκληρωθεί η προκαταρκτική ανάπτυξη, αλλά δεν περιλάμβανε τα επιπλέον χρήματα που απαιτούνται για να ξεκινήσει η αγορά των αεροσκαφών.
Φαινόταν ότι το Πεντάγωνο ήθελε να δώσει προτεραιότητα στο μαχητικό F-47 της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ έναντι των φιλοδοξιών του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ να κατασκευάσει το δικό του επόμενης γενιάς μαχητικό, υποστηρίζοντας ότι η ταυτόχρονη προώθηση και των δύο προγραμμάτων θα μπορούσε να προκαλέσει καθυστερήσεις και στα δύο, όπως ανέφερε το Bloomberg.
«Δεν μπορούμε να αναπτύξουμε δύο μαχητικά 6ης γενιάς παράλληλα»
«Η ταυτόχρονη προώθηση δύο μαχητικών έκτης γενιάς κινδυνεύει να οδηγήσει σε αποτυχία και των δύο», φέρεται να είπε το DoD σε επιτροπή άμυνας της Βουλής και της Γερουσίας την εποχή εκείνη.
Το Υπουργείο Άμυνας ζήτησε από την επιτροπή να μεταφέρει 500 εκατομμύρια δολάρια από την «επιτάχυνση ανάπτυξης» του stealth μαχητικού του Ναυτικού στο F-47.
Υποστήριξε ότι το F-47, «το οποίο έχει πλήρη υποστήριξη από τον πρόεδρο», θα έπρεπε να λάβει τα επιπλέον 500 εκατομμύρια δολάρια αντί του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.
«Δεδομένων των καθυστερήσεων στο χρονοδιάγραμμα και της αύξησης του κόστους σε πολλές αεροπορικές πλατφόρμες, το DoD συνιστά να επικεντρωθούμε στο F-47, δίνοντας στο πρόγραμμα F/A-XX του Ναυτικού χρόνο για τεχνική ωριμότητα και ανάπτυξη», δήλωσε το Υπουργείο Άμυνας.

«Η φάση του F/A-XX μετά την αρχική ανάπτυξη του F-47 της Πολεμικής Αεροπορίας θα ανακουφίσει τις ανησυχίες για τις δυνατότητες της βιομηχανίας».
Παρά ταύτα, η Επιτροπή Ενόπλων Υπηρεσιών της Βουλής παρέμεινε αδιάφορη.
Αρνούμενη το αίτημα του Πενταγώνου, η επιτροπή προσέθεσε τα 500 εκατομμύρια δολάρια για το πρόγραμμα F/A-XX του Ναυτικού στο πακέτο των 3,9 τρισεκατομμυρίων δολαρίων που στάλθηκε στη Γερουσία.
Η Επιτροπή Ενόπλων Υπηρεσιών της Γερουσίας, στις 3 Ιουνίου, παρουσίασε την αμυντική ενότητα του φόρου ή του νομοσχεδίου συμφιλίωσης.
Περιλάμβανε 750 εκατομμύρια δολάρια για την «επιτάχυνση του αεροσκάφους F/A-XX».
Το Ναυτικό φέρεται να περιλάμβανε το ποσό των 1,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε αίτημα για επιπλέον χρηματοδότηση του F/A-XX στην Ετήσια Λίστα Ανεπιτυχών Προτεραιοτήτων (UPL) προς το Κογκρέσο τον Ιούλιο.
Δεν είναι σαφές τι έχει αλλάξει από τον Ιούνιο που οδήγησε τον Υπουργό Άμυνας να δώσει το «πράσινο φως» στο πρόγραμμα F/A-XX.
Το Ναυτικό ήταν έτοιμο να αναθέσει το συμβόλαιο τον Μάρτιο, τον ίδιο μήνα που ο Trump ανέθεσε το συμβόλαιο του F-47 στην Boeing, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία πριν από το τέλος της θητείας του Donald Trump το 2029.
Μία ιστορία... καθυστερήσεων
Ιστορικά, το πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ καθυστέρησε σε σχέση με το πρόγραμμα της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF), όπως εξηγείται λεπτομερώς νωρίτερα από το EurAsian Times.
Για παράδειγμα, το F/A-18E/F Super Hornet του Ναυτικού αντιμετώπισε καθυστερήσεις τη δεκαετία του 1990 λόγω περιορισμών στον προϋπολογισμό και συζητήσεων για την αποτελεσματικότητά του, με αρκετά μέλη του Κογκρέσου να προτείνουν την αναβάθμιση των Hornets αντί γι' αυτό.

Ένα συγκρίσιμο μαχητικό πολλαπλών ρόλων της USAF, το F-15E Strike Eagle, εισήλθε σε υπηρεσία το 1989.
Εν τω μεταξύ, η πρώτη πτήση του Super Hornet πραγματοποιήθηκε το 1995 και η επιχειρησιακή του ικανότητα μάχης επιτεύχθηκε το 2001.
Η σύγκρουση με την Κίνα αλλάζει τα δεδομένα για τις ΗΠΑ
Ωστόσο, καθώς η απειλή σύγκρουσης με την Κίνα στον Ινδο-Ειρηνικό γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική, η ανάπτυξη του επόμενης γενιάς F/A-XX του Ναυτικού, μαζί με το F-47 της USAF και το στρατηγικό βομβαρδιστικό B-21 Raider, φαίνεται να είναι η μόνη έγκυρη επιλογή σε αυτό το σημείο.
Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ χρειάζεται το F/A-XX όσο ποτέ άλλοτε, για να το πούμε με απλά λόγια...
Οι καθυστερήσεις του F/A-XX προκαλούν ευρύτερους προβληματισμούς για το μέλλον της ναυτικής αεροπορίας και το ρόλο των αεροπλανοφόρων στον αγώνα κατά της Κίνας.
Αν το πρόγραμμα καθυστερήσει ή δεν λάβει χρηματοδότηση, το Ναυτικό ενδέχεται να μην διαθέτει ένα σύγχρονο μαχητικό που να μπορεί να επιχειρεί από αεροπλανοφόρα τη δεκαετία του 2030 και μετά, κάτι που θα μπορούσε να υπονομεύσει την ικανότητα της στόλου να προβάλλει ισχύ και να διατηρήσει την αεροπορική υπεροχή σε μια ενδεχόμενη σύγκρουση στον Ινδο-Ειρηνικό.
Το F/A-XX αναμένεται να διαθέτει βελτιωμένη αντοχή και εμβέλεια, αυξημένες δυνατότητες stealth και τη δυνατότητα συνεργασίας με τα συστήματα αεροπορικής άμυνας του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς και με τα μη επανδρωμένα μαχητικά αεροσκάφη.
Αυτό θα αποτελούσε σημαντική πρόοδο σε σχέση με τα Super Hornets και τα μαχητικά F-35C stealth που χρησιμοποιεί ήδη το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ.
«Κινδνεύουμε να καθυστερήσουμε θανάσιμα...»
Τον Ιούνιο του 2025, ο βουλευτής Ken Calvert, (Ρεπουμπλικανός από την California), επικεφαλής της υποεπιτροπής Προϋπολογισμού Άμυνας της Βουλής, δήλωσε ότι «οποιαδήποτε διστακτικότητα» στο να προχωρήσει το πρόγραμμα F/A-XX του Ναυτικού θα αφήσει τη δύναμη «υποδεέστερη» σε μια μελλοντική σύγκρουση με την Κίνα.
«Χρειαζόμαστε μαχητικά έκτης γενιάς.
Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ χρειάζεται μαχητικά έκτης γενιάς. Αν συνεχίσουμε να διστάζουμε να προχωρήσουμε στην προγραμματισμένη προμήθεια αυτών των μαχητικών για το Ναυτικό, θα βρεθούμε σε επικίνδυνη μειονεκτική θέση σε έναν πόλεμο με την Κίνα», δήλωσε σε ακρόαση.

«Δεν μπορούμε να περιμένουμε», πρόσθεσε.
«Επιπλέον, δεν μπορούμε να περιμένουμε να αναπτύξουμε τη βιομηχανία άμυνας υπονομεύοντάς την. Τα προγράμματα αεροπορίας που εξαρτώνται από εξειδικευμένες αλυσίδες εφοδιασμού και καταρτισμένο εργατικό δυναμικό δεν μπορούν να ενεργοποιούνται και να απενεργοποιούνται σαν διακόπτης».
H Κίνα βρίσκεται ήδη 10 χρόνια μπροστά από τις ΗΠΑ!
Η αναστολή του προγράμματος κινδυνεύει να παραχωρήσει πλεονεκτήματα στους στρατηγικούς αντιπάλους των ΗΠΑ, όπως υπογραμμίζεται από τις πρόσφατες εξελίξεις της Κίνας στα μαχητικά έκτης γενιάς.
Όπως έχει αναφερθεί νωρίτερα διεθνή ΜΜΕ η Κίνα ήδη πετά δύο διαφορετικά πρωτότυπα μαχητικών έκτης γενιάς: το J-36 και το J-50, το οποίο μπορεί να έχει και έκδοση για αεροπλανοφόρο.

Επιπλέον, αναφορές υποδεικνύουν ότι το κινεζικό μαχητικό stealth J-35 έκτης γενιάς για αεροπλανοφόρο έχει ήδη εισέλθει στην παραγωγή, διευρύνοντας περαιτέρω τις υπάρχουσες δυνατότητές της.
Ο Στρατός Ναυτικού της Κίνας (PLAN) αναμένεται επίσης να θέσει σε υπηρεσία το αεροπλανοφόρο Fujian πριν από το τέλος του έτους.

Τι θα εισφέρει επιχειρησιακά το project F/A-XX στις ΗΠΑ
Η ανάπτυξη του F/A-XX θα επιτρέψει στις ΗΠΑ να παραμείνουν ένα βήμα μπροστά από έναν αντίπαλο με τον οποίο ενδέχεται να εμπλακούν σε πόλεμο τα επόμενα χρόνια.
Η προηγμένη τεχνολογία stealth του F/A-XX θα επιτρέψει στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ να επιχειρεί σε αμφισβητούμενους εναέριους χώρους και να αποφεύγει τα προηγμένα συστήματα anti-access/area-denial (A2/AD) της Κίνας.
Με εκτιμώμενη εμβέλεια 25% μεγαλύτερη από το F-35C, το F/A-XX μπορεί να επιχειρεί βαθύτερα στον Ειρηνικό, μειώνοντας την εξάρτηση από ευάλωτες προκεχωρημένες βάσεις και επιτρέποντας πλήγματα κατά κινεζικών στόχων από μεγάλες αποστάσεις.
Επίσης, η αυξημένη αντοχή του αεροσκάφους θα υποστηρίζει παρατεταμένες αποστολές, οι οποίες είναι κρίσιμες για τη διατήρηση της παρουσίας σε εκτεταμένα επιχειρησιακά θέατρα.
Το F/A-XX είναι σχεδιασμένο να λειτουργεί ως «quarterback» δηλαδή ως... δύναμη οπισθοφυλακής για τα μη επανδρωμένα συνεργατικά μαχητικά αεροσκάφη (CCAs), όπως τα drones loyal wingman.
Αυτή η ικανότητα πολλαπλασιαστή δύναμης θα του επιτρέπει να συντονίζει σμήνη drones για αναγνώριση, ηλεκτρονικό πόλεμο ή επιθέσεις, κατακλύζοντας την κινεζική άμυνα και αντισταθμίζοντας το περιορισμένο μέγεθος των αεροπορικών πτερύγων των αεροπλανοφόρων της Κίνας.

Εξοπλισμένο με αισθητήρες και συνδέσεις δεδομένων επόμενης γενιάς, το F/A-XX θα ενισχύσει την κατανόηση της κατάστασης, επιτρέποντας τον άμεσο εντοπισμό στόχων και το συντονισμό με μέσα όπως αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης, καθώς και αεροπλανοφόρα και πλοία επιφανείας.
Αυτό θα παρέχει στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ υπεροχή στον τομέα της γνώσης πεδίου μάχης.
Τα κινεζικά προγράμματα μαχητικών έκτης γενιάς αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030.
Η επιτάχυνση της ανάπτυξης του F/A-XX του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ θα διασφαλίσει ουσιαστικά ότι το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ παραμένει σε ανταγωνισμό, διατηρώντας την αεροπορική υπεροχή σε αμφισβητούμενους εναέριους χώρους όπου οι παλαιότερες πλατφόρμες, όπως το F/A-18, δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν.
www.bankingews.gr
Σύμφωνα με αξιωματούχους των ΗΠΑ που είναι εξοικειωμένοι με την κατάσταση, το Reuters ανέφερε ότι το πρόγραμμα έχει λάβει το «πράσινο φως» από τον Υπουργό Άμυνας Pete Hegseth και το Πεντάγωνο ενδέχεται να προκυρήξει διαγωνισμό για τον σχεδιασμό και την κατασκευή του επόμενης γενιάς μαχητικού F/A-XX του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού.
Μάχη για δύο το μαχητικό 6ης γενιάς του αμερικανικού ναυτικού
Η Boeing και η Northrop Grumman είναι γνωστό ότι διαγωνίζονται για το συμβόλαιο μετά την απόσυρση της Lockheed από τον διαγωνισμό τον Μάρτιο του 2025.
Η Boeing κέρδισε το πρόγραμμα Next Generation Air Dominance (NGAD) της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF), «επικρατώντας» της Lockheed Martin τον Μάρτιο του φετινού έτους.
Εν τω μεταξύ, η Northrop Grumman αποχώρησε από το πρόγραμμα NGAD το 2023 για να επικεντρωθεί σε άλλα έργα, όπως το stealth βομβαρδιστικό B-21 Raider και το F/A-XX.
Στην πραγματικότητα, και οι δύο εργολάβοι παρουσίασαν μια εννοιολογική απόδοση του F/A-XX νωρίτερα φέτος.
Το F/A-XX θα αντικαταστήσει τα Boeing F/A-18E/F Super Hornets, τα οποία υπηρετούν στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ από τη δεκαετία του 1990.
Σύμφωνα με μια από τις πηγές που επικαλείται το Reuters, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ θα μπορούσε να ανακοινώσει τον νικητή του διαγωνισμού ακόμα και αυτήν την εβδομάδα.
Ωστόσο, η δημοσίευση προσέθεσε την επιφύλαξη ότι τα τελευταία προβλήματα έχουν καθυστερήσει την πρόοδο του μαχητικού του Ναυτικού στο παρελθόν και μπορεί να το κάνουν ξανά.
Άγρια αντιπαράθεση εντός του βαθέος κράτους των ΗΠΑ καθυστερεί το Project F/A-XX
Η πρόοδος του προγράμματος F/A-XX έχει εμποδιστεί μέχρι στιγμής από διαφωνίες για το budget του έργου μεταξύ του Πενταγώνου και του Κογκρέσου των ΗΠΑ.
Νωρίτερα, το Πεντάγωνο ζήτησε 74 εκατομμύρια δολάρια για να διατηρήσει την «ελάχιστη χρηματοδότηση ανάπτυξης» του μαχητικού.
Ωστόσο, κάποιοι αξιωματούχοι του Πενταγώνου επενέβησαν για να αναβάλουν το πρόγραμμα για τρία χρόνια, επικαλούμενοι προβλήματα με τις αλυσίδες εφοδιασμού και την επάρκεια σε τεχνολογικές ύλες.

Η πρόταση του προϋπολογισμού για το Οικονομικό Έτος 2026 του Πενταγώνου, που παρουσιάστηκε τον Ιούνιο, περιλάμβανε επαρκή κονδύλια για να ολοκληρωθεί η προκαταρκτική ανάπτυξη, αλλά δεν περιλάμβανε τα επιπλέον χρήματα που απαιτούνται για να ξεκινήσει η αγορά των αεροσκαφών.
Φαινόταν ότι το Πεντάγωνο ήθελε να δώσει προτεραιότητα στο μαχητικό F-47 της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ έναντι των φιλοδοξιών του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ να κατασκευάσει το δικό του επόμενης γενιάς μαχητικό, υποστηρίζοντας ότι η ταυτόχρονη προώθηση και των δύο προγραμμάτων θα μπορούσε να προκαλέσει καθυστερήσεις και στα δύο, όπως ανέφερε το Bloomberg.
«Δεν μπορούμε να αναπτύξουμε δύο μαχητικά 6ης γενιάς παράλληλα»
«Η ταυτόχρονη προώθηση δύο μαχητικών έκτης γενιάς κινδυνεύει να οδηγήσει σε αποτυχία και των δύο», φέρεται να είπε το DoD σε επιτροπή άμυνας της Βουλής και της Γερουσίας την εποχή εκείνη.
Το Υπουργείο Άμυνας ζήτησε από την επιτροπή να μεταφέρει 500 εκατομμύρια δολάρια από την «επιτάχυνση ανάπτυξης» του stealth μαχητικού του Ναυτικού στο F-47.
Υποστήριξε ότι το F-47, «το οποίο έχει πλήρη υποστήριξη από τον πρόεδρο», θα έπρεπε να λάβει τα επιπλέον 500 εκατομμύρια δολάρια αντί του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.
«Δεδομένων των καθυστερήσεων στο χρονοδιάγραμμα και της αύξησης του κόστους σε πολλές αεροπορικές πλατφόρμες, το DoD συνιστά να επικεντρωθούμε στο F-47, δίνοντας στο πρόγραμμα F/A-XX του Ναυτικού χρόνο για τεχνική ωριμότητα και ανάπτυξη», δήλωσε το Υπουργείο Άμυνας.

«Η φάση του F/A-XX μετά την αρχική ανάπτυξη του F-47 της Πολεμικής Αεροπορίας θα ανακουφίσει τις ανησυχίες για τις δυνατότητες της βιομηχανίας».
Παρά ταύτα, η Επιτροπή Ενόπλων Υπηρεσιών της Βουλής παρέμεινε αδιάφορη.
Αρνούμενη το αίτημα του Πενταγώνου, η επιτροπή προσέθεσε τα 500 εκατομμύρια δολάρια για το πρόγραμμα F/A-XX του Ναυτικού στο πακέτο των 3,9 τρισεκατομμυρίων δολαρίων που στάλθηκε στη Γερουσία.
Η Επιτροπή Ενόπλων Υπηρεσιών της Γερουσίας, στις 3 Ιουνίου, παρουσίασε την αμυντική ενότητα του φόρου ή του νομοσχεδίου συμφιλίωσης.
Περιλάμβανε 750 εκατομμύρια δολάρια για την «επιτάχυνση του αεροσκάφους F/A-XX».
Το Ναυτικό φέρεται να περιλάμβανε το ποσό των 1,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε αίτημα για επιπλέον χρηματοδότηση του F/A-XX στην Ετήσια Λίστα Ανεπιτυχών Προτεραιοτήτων (UPL) προς το Κογκρέσο τον Ιούλιο.
Δεν είναι σαφές τι έχει αλλάξει από τον Ιούνιο που οδήγησε τον Υπουργό Άμυνας να δώσει το «πράσινο φως» στο πρόγραμμα F/A-XX.
Το Ναυτικό ήταν έτοιμο να αναθέσει το συμβόλαιο τον Μάρτιο, τον ίδιο μήνα που ο Trump ανέθεσε το συμβόλαιο του F-47 στην Boeing, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία πριν από το τέλος της θητείας του Donald Trump το 2029.
Μία ιστορία... καθυστερήσεων
Ιστορικά, το πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ καθυστέρησε σε σχέση με το πρόγραμμα της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF), όπως εξηγείται λεπτομερώς νωρίτερα από το EurAsian Times.
Για παράδειγμα, το F/A-18E/F Super Hornet του Ναυτικού αντιμετώπισε καθυστερήσεις τη δεκαετία του 1990 λόγω περιορισμών στον προϋπολογισμό και συζητήσεων για την αποτελεσματικότητά του, με αρκετά μέλη του Κογκρέσου να προτείνουν την αναβάθμιση των Hornets αντί γι' αυτό.
Ένα συγκρίσιμο μαχητικό πολλαπλών ρόλων της USAF, το F-15E Strike Eagle, εισήλθε σε υπηρεσία το 1989.
Εν τω μεταξύ, η πρώτη πτήση του Super Hornet πραγματοποιήθηκε το 1995 και η επιχειρησιακή του ικανότητα μάχης επιτεύχθηκε το 2001.
Η σύγκρουση με την Κίνα αλλάζει τα δεδομένα για τις ΗΠΑ
Ωστόσο, καθώς η απειλή σύγκρουσης με την Κίνα στον Ινδο-Ειρηνικό γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική, η ανάπτυξη του επόμενης γενιάς F/A-XX του Ναυτικού, μαζί με το F-47 της USAF και το στρατηγικό βομβαρδιστικό B-21 Raider, φαίνεται να είναι η μόνη έγκυρη επιλογή σε αυτό το σημείο.
Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ χρειάζεται το F/A-XX όσο ποτέ άλλοτε, για να το πούμε με απλά λόγια...
Οι καθυστερήσεις του F/A-XX προκαλούν ευρύτερους προβληματισμούς για το μέλλον της ναυτικής αεροπορίας και το ρόλο των αεροπλανοφόρων στον αγώνα κατά της Κίνας.
Αν το πρόγραμμα καθυστερήσει ή δεν λάβει χρηματοδότηση, το Ναυτικό ενδέχεται να μην διαθέτει ένα σύγχρονο μαχητικό που να μπορεί να επιχειρεί από αεροπλανοφόρα τη δεκαετία του 2030 και μετά, κάτι που θα μπορούσε να υπονομεύσει την ικανότητα της στόλου να προβάλλει ισχύ και να διατηρήσει την αεροπορική υπεροχή σε μια ενδεχόμενη σύγκρουση στον Ινδο-Ειρηνικό.
Το F/A-XX αναμένεται να διαθέτει βελτιωμένη αντοχή και εμβέλεια, αυξημένες δυνατότητες stealth και τη δυνατότητα συνεργασίας με τα συστήματα αεροπορικής άμυνας του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς και με τα μη επανδρωμένα μαχητικά αεροσκάφη.
Αυτό θα αποτελούσε σημαντική πρόοδο σε σχέση με τα Super Hornets και τα μαχητικά F-35C stealth που χρησιμοποιεί ήδη το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ.
«Κινδνεύουμε να καθυστερήσουμε θανάσιμα...»
Τον Ιούνιο του 2025, ο βουλευτής Ken Calvert, (Ρεπουμπλικανός από την California), επικεφαλής της υποεπιτροπής Προϋπολογισμού Άμυνας της Βουλής, δήλωσε ότι «οποιαδήποτε διστακτικότητα» στο να προχωρήσει το πρόγραμμα F/A-XX του Ναυτικού θα αφήσει τη δύναμη «υποδεέστερη» σε μια μελλοντική σύγκρουση με την Κίνα.
«Χρειαζόμαστε μαχητικά έκτης γενιάς.
Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ χρειάζεται μαχητικά έκτης γενιάς. Αν συνεχίσουμε να διστάζουμε να προχωρήσουμε στην προγραμματισμένη προμήθεια αυτών των μαχητικών για το Ναυτικό, θα βρεθούμε σε επικίνδυνη μειονεκτική θέση σε έναν πόλεμο με την Κίνα», δήλωσε σε ακρόαση.

«Δεν μπορούμε να περιμένουμε», πρόσθεσε.
«Επιπλέον, δεν μπορούμε να περιμένουμε να αναπτύξουμε τη βιομηχανία άμυνας υπονομεύοντάς την. Τα προγράμματα αεροπορίας που εξαρτώνται από εξειδικευμένες αλυσίδες εφοδιασμού και καταρτισμένο εργατικό δυναμικό δεν μπορούν να ενεργοποιούνται και να απενεργοποιούνται σαν διακόπτης».
H Κίνα βρίσκεται ήδη 10 χρόνια μπροστά από τις ΗΠΑ!
Η αναστολή του προγράμματος κινδυνεύει να παραχωρήσει πλεονεκτήματα στους στρατηγικούς αντιπάλους των ΗΠΑ, όπως υπογραμμίζεται από τις πρόσφατες εξελίξεις της Κίνας στα μαχητικά έκτης γενιάς.
Όπως έχει αναφερθεί νωρίτερα διεθνή ΜΜΕ η Κίνα ήδη πετά δύο διαφορετικά πρωτότυπα μαχητικών έκτης γενιάς: το J-36 και το J-50, το οποίο μπορεί να έχει και έκδοση για αεροπλανοφόρο.

Επιπλέον, αναφορές υποδεικνύουν ότι το κινεζικό μαχητικό stealth J-35 έκτης γενιάς για αεροπλανοφόρο έχει ήδη εισέλθει στην παραγωγή, διευρύνοντας περαιτέρω τις υπάρχουσες δυνατότητές της.
Ο Στρατός Ναυτικού της Κίνας (PLAN) αναμένεται επίσης να θέσει σε υπηρεσία το αεροπλανοφόρο Fujian πριν από το τέλος του έτους.
Τι θα εισφέρει επιχειρησιακά το project F/A-XX στις ΗΠΑ
Η ανάπτυξη του F/A-XX θα επιτρέψει στις ΗΠΑ να παραμείνουν ένα βήμα μπροστά από έναν αντίπαλο με τον οποίο ενδέχεται να εμπλακούν σε πόλεμο τα επόμενα χρόνια.
Η προηγμένη τεχνολογία stealth του F/A-XX θα επιτρέψει στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ να επιχειρεί σε αμφισβητούμενους εναέριους χώρους και να αποφεύγει τα προηγμένα συστήματα anti-access/area-denial (A2/AD) της Κίνας.
Με εκτιμώμενη εμβέλεια 25% μεγαλύτερη από το F-35C, το F/A-XX μπορεί να επιχειρεί βαθύτερα στον Ειρηνικό, μειώνοντας την εξάρτηση από ευάλωτες προκεχωρημένες βάσεις και επιτρέποντας πλήγματα κατά κινεζικών στόχων από μεγάλες αποστάσεις.
Επίσης, η αυξημένη αντοχή του αεροσκάφους θα υποστηρίζει παρατεταμένες αποστολές, οι οποίες είναι κρίσιμες για τη διατήρηση της παρουσίας σε εκτεταμένα επιχειρησιακά θέατρα.
Το F/A-XX είναι σχεδιασμένο να λειτουργεί ως «quarterback» δηλαδή ως... δύναμη οπισθοφυλακής για τα μη επανδρωμένα συνεργατικά μαχητικά αεροσκάφη (CCAs), όπως τα drones loyal wingman.
Αυτή η ικανότητα πολλαπλασιαστή δύναμης θα του επιτρέπει να συντονίζει σμήνη drones για αναγνώριση, ηλεκτρονικό πόλεμο ή επιθέσεις, κατακλύζοντας την κινεζική άμυνα και αντισταθμίζοντας το περιορισμένο μέγεθος των αεροπορικών πτερύγων των αεροπλανοφόρων της Κίνας.

Εξοπλισμένο με αισθητήρες και συνδέσεις δεδομένων επόμενης γενιάς, το F/A-XX θα ενισχύσει την κατανόηση της κατάστασης, επιτρέποντας τον άμεσο εντοπισμό στόχων και το συντονισμό με μέσα όπως αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης, καθώς και αεροπλανοφόρα και πλοία επιφανείας.
Αυτό θα παρέχει στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ υπεροχή στον τομέα της γνώσης πεδίου μάχης.
Τα κινεζικά προγράμματα μαχητικών έκτης γενιάς αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030.
Η επιτάχυνση της ανάπτυξης του F/A-XX του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ θα διασφαλίσει ουσιαστικά ότι το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ παραμένει σε ανταγωνισμό, διατηρώντας την αεροπορική υπεροχή σε αμφισβητούμενους εναέριους χώρους όπου οι παλαιότερες πλατφόρμες, όπως το F/A-18, δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν.
www.bankingews.gr
Σχόλια αναγνωστών