Απόφαση-ορόσημο από το Πεντάγωνο, έρχεται το νέο stealth του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ
Μετά από μήνες καθυστερήσεων, το Πεντάγωνο αναμένεται να επιλέξει εντός της εβδομάδας την αμυντική βιομηχανία που θα σχεδιάσει και θα κατασκευάσει το νέο stealth μαχητικό αεροσκάφος του Αμερικανικού Ναυτικού, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Reuters.
Πρόκειται για ένα φιλόδοξο εξοπλιστικό πρόγραμμα πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, που θεωρείται κρίσιμο για την αντιμετώπιση της αυξανόμενης στρατιωτικής ισχύος της Κίνας.
Οι εταιρείες Boeing και Northrop Grumman είναι οι δύο τελικοί διεκδικητές του προγράμματος, που αφορά την ανάπτυξη του αεροσκάφους με την κωδική ονομασία F/A-XX.
Το νέο μαχητικό θα αντικαταστήσει τον υπάρχοντα στόλο των F/A-18E/F Super Hornet, τα οποία βρίσκονται σε υπηρεσία από τη δεκαετία του 1990.
Η απόφαση για την προώθηση της επιλογής ελήφθη την περασμένη Παρασκευή από τον Υπουργό Άμυνας Pete Hegseth, σύμφωνα με τον Αμερικανό αξιωματούχο και μία από τις ίδιες πηγές.
Η ανακοίνωση αναμένεται να γίνει ακόμη και μέσα στην εβδομάδα, αν και καθυστερήσεις της τελευταίας στιγμής —όπως συνέβη στο παρελθόν— δεν αποκλείονται.
Το διακύβευμα είναι η ναυτική ισχύς
Το F/A-XX θεωρείται στρατηγικό πρόγραμμα για το μέλλον της αμερικανικής ναυτικής αεροπορίας, σε μια περίοδο όπου αμφισβητείται ο ρόλος των αεροπλανοφόρων στην αντιμετώπιση της Κίνας.
Οποιαδήποτε περαιτέρω καθυστέρηση ή υποχρηματοδότηση του προγράμματος μπορεί να αφήσει το Πολεμικό Ναυτικό χωρίς ένα σύγχρονο μαχητικό ικανό να επιχειρεί από αεροπλανοφόρα στη δεκαετία του 2030 και μετά, περιορίζοντας την ικανότητα προβολής ισχύος του αμερικανικού στόλου.
Το νέο αεροσκάφος αναμένεται να ενσωματώνει τεχνολογίες προηγμένης στελθ κάλυψης, αυξημένη αυτονομία, καθώς και δυνατότητα συνεργασίας με μη επανδρωμένα μαχητικά και τα συστήματα αεράμυνας των αεροπλανοφόρων.
«Η Κίνα έχει επιδείξει τεράστια φιλοδοξία στην ανάπτυξη πρωτοτύπων 6ης γενιάς και στην επιχειρησιακή αξιοποίηση μαχητικών και βομβαρδιστικών 5ης γενιάς.
Η συγκεκριμένη ανάθεση μπορεί να ιδωθεί ως κρίσιμη απόφαση για να διατηρηθεί η ισορροπία», δήλωσε ο Roman Schweizer, αναλυτής της TD Cowen.
Καθυστερήσεις, πολιτικές τριβές και εταιρικά ρίσκα
Το πρόγραμμα F/A-XX καθυστέρησε την άνοιξη και το καλοκαίρι εξαιτίας διαφωνιών για τη χρηματοδότησή του μεταξύ του Πενταγώνου και του Κογκρέσου.
Το Υπουργείο Άμυνας ζήτησε μόλις $74 εκατ. για τη διατήρηση του προγράμματος σε «ελάχιστο επίπεδο ανάπτυξης».
Κάποιοι αξιωματούχοι ήθελαν ακόμη και τριετή καθυστέρηση, επικαλούμενοι τεχνικές δυσκολίες και προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, σύμφωνα με προηγούμενο ρεπορτάζ του Reuters.
Ωστόσο, το Κογκρέσο και το Πολεμικό Ναυτικό πίεζαν για άμεση πρόοδο. Τελικά, το Κογκρέσο ενέταξε 750 εκατ. δολ. για την επιτάχυνση του προγράμματος στο μεγάλο φορολογικό και δημοσιονομικό πακέτο που υπεγράφη φέτος το καλοκαίρι, ενώ έχει ήδη δεσμεύσει επιπλέον 1,4 δισ. δολ. για το οικονομικό έτος 2026.
Πέραν της χρηματοδότησης, υπήρξε και έντονη συζήτηση για το αν οι δύο φιναλίστ — Boeing και Northrop Grumman — είναι ικανοί να ανταποκριθούν στο έργο.
Ειδικά για την Boeing, εγέρθηκαν ερωτήματα για το αν διαθέτει επαρκές ανθρώπινο δυναμικό, καθώς της έχει ήδη ανατεθεί από τον Μάρτιο η κατασκευή του νέου μαχητικού F-47 για την Αεροπορία.
Αντίστοιχα, για τη Northrop υπήρχαν ανησυχίες σχετικά με την πίεση που προκαλούν τα αυξανόμενα κόστη στο πρόγραμμα των διηπειρωτικών πυραύλων Sentinel, που προορίζεται να αντικαταστήσει τους Minuteman III.
Οι λεπτομέρειες για τον αριθμό των αεροσκαφών F/A-XX, την αξία του συμβολαίου και το ακριβές χρονοδιάγραμμα παραμένουν διαβαθμισμένες.
Ωστόσο, ανάλογα προγράμματα — όπως το F-35 — έχουν αποφέρει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια για τις εμπλεκόμενες εταιρείες.
Το μέλλον της αεροπορικής ισχύος στα αεροπλανοφόρα
Παρά το νέο πρόγραμμα, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ συνεχίζει να σχεδιάζει την αγορά άνω των 270 μαχητικών F-35C της Lockheed Martin για χρήση σε αεροπλανοφόρα.
Αξίζει να σημειωθεί πως η Lockheed Martin είχε αποκλειστεί νωρίτερα φέτος από τη διεκδίκηση του προγράμματος F/A-XX.
Τα πρώτα αεροσκάφη παραγωγής αναμένονται να μπουν σε υπηρεσία εντός της δεκαετίας του 2030, ενώ τα F/A-18 αναμένεται να παραμείνουν ενεργά μέχρι και τη δεκαετία του 2040.
www.bankingnews.gr
Πρόκειται για ένα φιλόδοξο εξοπλιστικό πρόγραμμα πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, που θεωρείται κρίσιμο για την αντιμετώπιση της αυξανόμενης στρατιωτικής ισχύος της Κίνας.
Οι εταιρείες Boeing και Northrop Grumman είναι οι δύο τελικοί διεκδικητές του προγράμματος, που αφορά την ανάπτυξη του αεροσκάφους με την κωδική ονομασία F/A-XX.
Το νέο μαχητικό θα αντικαταστήσει τον υπάρχοντα στόλο των F/A-18E/F Super Hornet, τα οποία βρίσκονται σε υπηρεσία από τη δεκαετία του 1990.
Η απόφαση για την προώθηση της επιλογής ελήφθη την περασμένη Παρασκευή από τον Υπουργό Άμυνας Pete Hegseth, σύμφωνα με τον Αμερικανό αξιωματούχο και μία από τις ίδιες πηγές.
Η ανακοίνωση αναμένεται να γίνει ακόμη και μέσα στην εβδομάδα, αν και καθυστερήσεις της τελευταίας στιγμής —όπως συνέβη στο παρελθόν— δεν αποκλείονται.
Το διακύβευμα είναι η ναυτική ισχύς
Το F/A-XX θεωρείται στρατηγικό πρόγραμμα για το μέλλον της αμερικανικής ναυτικής αεροπορίας, σε μια περίοδο όπου αμφισβητείται ο ρόλος των αεροπλανοφόρων στην αντιμετώπιση της Κίνας.
Οποιαδήποτε περαιτέρω καθυστέρηση ή υποχρηματοδότηση του προγράμματος μπορεί να αφήσει το Πολεμικό Ναυτικό χωρίς ένα σύγχρονο μαχητικό ικανό να επιχειρεί από αεροπλανοφόρα στη δεκαετία του 2030 και μετά, περιορίζοντας την ικανότητα προβολής ισχύος του αμερικανικού στόλου.
Το νέο αεροσκάφος αναμένεται να ενσωματώνει τεχνολογίες προηγμένης στελθ κάλυψης, αυξημένη αυτονομία, καθώς και δυνατότητα συνεργασίας με μη επανδρωμένα μαχητικά και τα συστήματα αεράμυνας των αεροπλανοφόρων.
«Η Κίνα έχει επιδείξει τεράστια φιλοδοξία στην ανάπτυξη πρωτοτύπων 6ης γενιάς και στην επιχειρησιακή αξιοποίηση μαχητικών και βομβαρδιστικών 5ης γενιάς.
Η συγκεκριμένη ανάθεση μπορεί να ιδωθεί ως κρίσιμη απόφαση για να διατηρηθεί η ισορροπία», δήλωσε ο Roman Schweizer, αναλυτής της TD Cowen.
Καθυστερήσεις, πολιτικές τριβές και εταιρικά ρίσκα
Το πρόγραμμα F/A-XX καθυστέρησε την άνοιξη και το καλοκαίρι εξαιτίας διαφωνιών για τη χρηματοδότησή του μεταξύ του Πενταγώνου και του Κογκρέσου.
Το Υπουργείο Άμυνας ζήτησε μόλις $74 εκατ. για τη διατήρηση του προγράμματος σε «ελάχιστο επίπεδο ανάπτυξης».
Κάποιοι αξιωματούχοι ήθελαν ακόμη και τριετή καθυστέρηση, επικαλούμενοι τεχνικές δυσκολίες και προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, σύμφωνα με προηγούμενο ρεπορτάζ του Reuters.
Ωστόσο, το Κογκρέσο και το Πολεμικό Ναυτικό πίεζαν για άμεση πρόοδο. Τελικά, το Κογκρέσο ενέταξε 750 εκατ. δολ. για την επιτάχυνση του προγράμματος στο μεγάλο φορολογικό και δημοσιονομικό πακέτο που υπεγράφη φέτος το καλοκαίρι, ενώ έχει ήδη δεσμεύσει επιπλέον 1,4 δισ. δολ. για το οικονομικό έτος 2026.
Πέραν της χρηματοδότησης, υπήρξε και έντονη συζήτηση για το αν οι δύο φιναλίστ — Boeing και Northrop Grumman — είναι ικανοί να ανταποκριθούν στο έργο.
Ειδικά για την Boeing, εγέρθηκαν ερωτήματα για το αν διαθέτει επαρκές ανθρώπινο δυναμικό, καθώς της έχει ήδη ανατεθεί από τον Μάρτιο η κατασκευή του νέου μαχητικού F-47 για την Αεροπορία.
Αντίστοιχα, για τη Northrop υπήρχαν ανησυχίες σχετικά με την πίεση που προκαλούν τα αυξανόμενα κόστη στο πρόγραμμα των διηπειρωτικών πυραύλων Sentinel, που προορίζεται να αντικαταστήσει τους Minuteman III.
Οι λεπτομέρειες για τον αριθμό των αεροσκαφών F/A-XX, την αξία του συμβολαίου και το ακριβές χρονοδιάγραμμα παραμένουν διαβαθμισμένες.
Ωστόσο, ανάλογα προγράμματα — όπως το F-35 — έχουν αποφέρει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια για τις εμπλεκόμενες εταιρείες.
Το μέλλον της αεροπορικής ισχύος στα αεροπλανοφόρα
Παρά το νέο πρόγραμμα, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ συνεχίζει να σχεδιάζει την αγορά άνω των 270 μαχητικών F-35C της Lockheed Martin για χρήση σε αεροπλανοφόρα.
Αξίζει να σημειωθεί πως η Lockheed Martin είχε αποκλειστεί νωρίτερα φέτος από τη διεκδίκηση του προγράμματος F/A-XX.
Τα πρώτα αεροσκάφη παραγωγής αναμένονται να μπουν σε υπηρεσία εντός της δεκαετίας του 2030, ενώ τα F/A-18 αναμένεται να παραμείνουν ενεργά μέχρι και τη δεκαετία του 2040.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών