Η κίνηση αυτή της Ισπανίας αντικατοπτρίζει τις βαθιές αναταράξεις και τις αβεβαιότητες που επικρατούν στην ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία, αλλά και το αυξανόμενο ενδιαφέρον για εναλλακτικές λύσεις μακριά από τις ΗΠΑ.
Μετά την απόρριψη των αμερικανικών stealth μαχητικών F-35, η Ισπανία φαίνεται πως εξετάζει σοβαρά την απόκτηση του τουρκικού μαχητικού πέμπτης γενιάς KAAN, που βρίσκεται υπό ανάπτυξη από την TUSAŞ (Turkish Aerospace Industries).
Η κίνηση αυτή αντικατοπτρίζει τις βαθιές αναταράξεις και τις αβεβαιότητες που επικρατούν στην ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία, αλλά και το αυξανόμενο ενδιαφέρον για εναλλακτικές λύσεις μακριά από τις ΗΠΑ.
Απομάκρυνση από το F35 και τις ΗΠΑ
Η απόφαση της Ισπανίας έρχεται σε μια περίοδο που χώρες όπως ο Καναδάς, η Πορτογαλία και η Ελβετία επανεξετάζουν τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα F-35, κυρίως λόγω αυξανόμενων κόστους, καθυστερήσεων στο λογισμικό, πρόσφατων ατυχημάτων και της αμφιλεγόμενης αμερικανικής επιρροής μέσω του ελέγχου του πηγαίου κώδικα.
Παράλληλα, οι δασμοί που επέβαλαν οι ΗΠΑ, η μεταβολή στην πολιτική τους για την Ουκρανία και η στρατηγική στροφή αποχώρησης από την Ευρώπη κατά τη διακυβέρνηση Trump ώθησαν τις ευρωπαϊκές χώρες να μειώσουν την εξάρτησή τους από τις ΗΠΑ στον τομέα της άμυνας, προωθώντας το πρόγραμμα «Rearm Europe» και αναζητώντας ευρωπαϊκές ή άλλες εναλλακτικές.
Η Ισπανία είχε προβλέψει στον προϋπολογισμό του 2023 το ποσό των 6,25 δισ. ευρώ για την απόκτηση νέων μαχητικών, εξετάζοντας αρχικά δύο ευρωπαϊκές επιλογές: τον Eurofighter Typhoon και το μελλοντικό μαχητικό σύστημα FCAS, που αναπτύσσεται από Γαλλία, Γερμανία και Ισπανία.

Το FCAS: Το Ευρωπαϊκό όνειρο που σβήνει
Το πρόγραμμα FCAS, που περιλαμβάνει ένα μαχητικό έκτης γενιάς, στόλο αυτόνομων drones και δίκτυο επικοινωνίας «combat cloud», αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα.
Οι επανειλημμένες καθυστερήσεις, οι διαμάχες μεταξύ της γαλλικής Dassault Aviation και της ευρωπαϊκής Airbus για τον έλεγχο του έργου, αλλά και οι αναφορές ότι το πρόγραμμα μπορεί να καταρρεύσει ολοκληρωτικά, δημιουργούν σημαντική αβεβαιότητα.
Η Economist και η Financial Times αναφέρουν πως η Γερμανία σκέφτεται να αντικαταστήσει τη Γαλλία με το Ηνωμένο Βασίλειο ή τη Σουηδία ως εταίρο, ενώ η Dassault προειδοποιεί ότι μπορεί να προχωρήσει αυτόνομα.
Σε αυτό το κλίμα, η Ισπανία κοιτάζει προς την Τουρκία και το μαχητικό KAAN ως μια ενδιάμεση λύση.

Η Τουρκική πρόταση: KAAN – Το μαχητικό του μέλλοντος;
Η TUSAŞ KAAN, που πραγματοποίησε την πρώτη της πτήση το Φεβρουάριο 2024, σχεδιάζεται ως πενταγενές μαχητικό με χαρακτηριστικά stealth, διπλού κινητήρα, με ισχυρότερη οπλιστική ικανότητα από το F-35 και προηγμένα ραντάρ AESA που έχει αναπτύξει η τουρκική εταιρεία Aselsan.
Ο γενικός διευθυντής της TUSAŞ, Temel Kotil, έχει ισχυριστεί ότι το KAAN είναι «καλύτερο από το F-35», υπογραμμίζοντας τη διπλή ισχύ των κινητήρων, την αυξημένη οπλική φόρτωση και τα προηγμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και αυτόνομης λειτουργίας. Το δεύτερο πρωτότυπο βρίσκεται ήδη σε παραγωγή με πρώτη πτήση προγραμματισμένη για τις αρχές του 2026.
Η Τουρκία επίσης επιδιώκει να εξοπλίσει το KAAN με τον εγχώριο κινητήρα TF35000, αποφεύγοντας εξάρτηση από αμερικανικούς κινητήρες.

Στενές σχέσεις Ισπανίας-Τουρκίας στον αμυντικό τομέα
Η εξέταση του KAAN από την Ισπανία δεν είναι τυχαία, καθώς η χώρα είναι ήδη ο πρώτος διεθνής πελάτης του τουρκικού εκπαιδευτικού-ελαφρού μαχητικού Hürjet, με παραγγελία 45 αεροσκαφών, τα οποία θα παραδοθούν έως το 2031.
Το ενδιαφέρον για το KAAN εντείνεται και από την πρόσφατη συμφωνία της Ινδονησίας για αγορά 48 μονάδων, με το συνολικό κόστος να υπολογίζεται περίπου στα 10 δισ. δολάρια, ενώ και άλλες χώρες όπως το Αζερμπαϊτζάν, το Πακιστάν και τα ΗΑΕ έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον.
Η στροφή της Ισπανίας προς το KAAN αναδεικνύει την αυξανόμενη αβεβαιότητα για το μέλλον της ευρωπαϊκής αεροπορικής υπεροχής και ταυτόχρονα το αυξανόμενο κύρος της Τουρκίας ως ανερχόμενης δύναμης στην αμυντική βιομηχανία.

Ενώ το FCAS φαίνεται να βρίσκεται σε κρίσιμη φάση, το KAAN προσφέρει μια ρεαλιστική εναλλακτική, ειδικά για χώρες που επιθυμούν να μειώσουν την εξάρτηση από τις ΗΠΑ και να εξερευνήσουν νέες συμμαχίες.
Η απόφαση της Ισπανίας θα έχει ευρύτερες επιπτώσεις τόσο στην ευρωπαϊκή στρατιωτική βιομηχανία όσο και στις γεωπολιτικές ισορροπίες, ανοίγοντας νέα κεφάλαια στη συνεργασία Δύσης-Ανατολής στον τομέα της άμυνας.
www.bankingnews.gr
Η κίνηση αυτή αντικατοπτρίζει τις βαθιές αναταράξεις και τις αβεβαιότητες που επικρατούν στην ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία, αλλά και το αυξανόμενο ενδιαφέρον για εναλλακτικές λύσεις μακριά από τις ΗΠΑ.
Απομάκρυνση από το F35 και τις ΗΠΑ
Η απόφαση της Ισπανίας έρχεται σε μια περίοδο που χώρες όπως ο Καναδάς, η Πορτογαλία και η Ελβετία επανεξετάζουν τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα F-35, κυρίως λόγω αυξανόμενων κόστους, καθυστερήσεων στο λογισμικό, πρόσφατων ατυχημάτων και της αμφιλεγόμενης αμερικανικής επιρροής μέσω του ελέγχου του πηγαίου κώδικα.
Παράλληλα, οι δασμοί που επέβαλαν οι ΗΠΑ, η μεταβολή στην πολιτική τους για την Ουκρανία και η στρατηγική στροφή αποχώρησης από την Ευρώπη κατά τη διακυβέρνηση Trump ώθησαν τις ευρωπαϊκές χώρες να μειώσουν την εξάρτησή τους από τις ΗΠΑ στον τομέα της άμυνας, προωθώντας το πρόγραμμα «Rearm Europe» και αναζητώντας ευρωπαϊκές ή άλλες εναλλακτικές.
Η Ισπανία είχε προβλέψει στον προϋπολογισμό του 2023 το ποσό των 6,25 δισ. ευρώ για την απόκτηση νέων μαχητικών, εξετάζοντας αρχικά δύο ευρωπαϊκές επιλογές: τον Eurofighter Typhoon και το μελλοντικό μαχητικό σύστημα FCAS, που αναπτύσσεται από Γαλλία, Γερμανία και Ισπανία.

Το FCAS: Το Ευρωπαϊκό όνειρο που σβήνει
Το πρόγραμμα FCAS, που περιλαμβάνει ένα μαχητικό έκτης γενιάς, στόλο αυτόνομων drones και δίκτυο επικοινωνίας «combat cloud», αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα.
Οι επανειλημμένες καθυστερήσεις, οι διαμάχες μεταξύ της γαλλικής Dassault Aviation και της ευρωπαϊκής Airbus για τον έλεγχο του έργου, αλλά και οι αναφορές ότι το πρόγραμμα μπορεί να καταρρεύσει ολοκληρωτικά, δημιουργούν σημαντική αβεβαιότητα.
Η Economist και η Financial Times αναφέρουν πως η Γερμανία σκέφτεται να αντικαταστήσει τη Γαλλία με το Ηνωμένο Βασίλειο ή τη Σουηδία ως εταίρο, ενώ η Dassault προειδοποιεί ότι μπορεί να προχωρήσει αυτόνομα.
Σε αυτό το κλίμα, η Ισπανία κοιτάζει προς την Τουρκία και το μαχητικό KAAN ως μια ενδιάμεση λύση.

Η Τουρκική πρόταση: KAAN – Το μαχητικό του μέλλοντος;
Η TUSAŞ KAAN, που πραγματοποίησε την πρώτη της πτήση το Φεβρουάριο 2024, σχεδιάζεται ως πενταγενές μαχητικό με χαρακτηριστικά stealth, διπλού κινητήρα, με ισχυρότερη οπλιστική ικανότητα από το F-35 και προηγμένα ραντάρ AESA που έχει αναπτύξει η τουρκική εταιρεία Aselsan.
Ο γενικός διευθυντής της TUSAŞ, Temel Kotil, έχει ισχυριστεί ότι το KAAN είναι «καλύτερο από το F-35», υπογραμμίζοντας τη διπλή ισχύ των κινητήρων, την αυξημένη οπλική φόρτωση και τα προηγμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και αυτόνομης λειτουργίας. Το δεύτερο πρωτότυπο βρίσκεται ήδη σε παραγωγή με πρώτη πτήση προγραμματισμένη για τις αρχές του 2026.
Η Τουρκία επίσης επιδιώκει να εξοπλίσει το KAAN με τον εγχώριο κινητήρα TF35000, αποφεύγοντας εξάρτηση από αμερικανικούς κινητήρες.

Στενές σχέσεις Ισπανίας-Τουρκίας στον αμυντικό τομέα
Η εξέταση του KAAN από την Ισπανία δεν είναι τυχαία, καθώς η χώρα είναι ήδη ο πρώτος διεθνής πελάτης του τουρκικού εκπαιδευτικού-ελαφρού μαχητικού Hürjet, με παραγγελία 45 αεροσκαφών, τα οποία θα παραδοθούν έως το 2031.
Το ενδιαφέρον για το KAAN εντείνεται και από την πρόσφατη συμφωνία της Ινδονησίας για αγορά 48 μονάδων, με το συνολικό κόστος να υπολογίζεται περίπου στα 10 δισ. δολάρια, ενώ και άλλες χώρες όπως το Αζερμπαϊτζάν, το Πακιστάν και τα ΗΑΕ έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον.
Η στροφή της Ισπανίας προς το KAAN αναδεικνύει την αυξανόμενη αβεβαιότητα για το μέλλον της ευρωπαϊκής αεροπορικής υπεροχής και ταυτόχρονα το αυξανόμενο κύρος της Τουρκίας ως ανερχόμενης δύναμης στην αμυντική βιομηχανία.

Ενώ το FCAS φαίνεται να βρίσκεται σε κρίσιμη φάση, το KAAN προσφέρει μια ρεαλιστική εναλλακτική, ειδικά για χώρες που επιθυμούν να μειώσουν την εξάρτηση από τις ΗΠΑ και να εξερευνήσουν νέες συμμαχίες.
Η απόφαση της Ισπανίας θα έχει ευρύτερες επιπτώσεις τόσο στην ευρωπαϊκή στρατιωτική βιομηχανία όσο και στις γεωπολιτικές ισορροπίες, ανοίγοντας νέα κεφάλαια στη συνεργασία Δύσης-Ανατολής στον τομέα της άμυνας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών