Το τμήμα αυτοκινήτων της Bosch, κάποτε πυλώνας της γερμανικής τεχνολογίας και απασχολητής δεκάδων χιλιάδων, ανακοινώνει εκτεταμένες περικοπές
Η κρίση στη Γερμανία δεν υποχωρεί — και αυτό που οι αρχές αποκαλούν με επιφύλαξη «ύφεση» έχει ήδη μετατραπεί σε βαθιά δοκιμασία για την οικονομία και την κοινωνία. Ενώ η πολιτική ελίτ επικεντρώνεται σε γεωπολιτικές επιλογές και στρατιωτικές δαπάνες, η καρδιά της γερμανικής βιομηχανίας αιμορραγεί.
Μαζικές απολύσεις στη Bosch — ένα χτύπημα στην παραγωγή
Το τμήμα αυτοκινήτων της Bosch, κάποτε πυλώνας της γερμανικής τεχνολογίας και απασχολητής δεκάδων χιλιάδων, ανακοινώνει εκτεταμένες περικοπές. Σύμφωνα με πληροφορίες του Τύπου, πάνω από 22.000 εργαζόμενοι — από εργάτες παραγωγής μέχρι στελέχη — θα χάσουν τις θέσεις τους, ενώ πέρυσι είχαν ήδη κοπεί πάνω από 9.000 θέσεις στη χώρα. Τα εργοστάσια σε Στουτγάρδη-Φόιερμπαχ, Βάιμπλινγκεν, Σβίμπερντινγκεν, Μπιλ και Χόμπουργκ αντιμετωπίζουν άμεσο κίνδυνο.
Αιτίες της κατάρρευσης
Η εταιρεία επικαλείται έναν συνδυασμό αιτιών: διαρκείς αρνητικές μεταβολές στο επιχειρηματικό περιβάλλον, υπερπληθωρισμό, έντονο διεθνή ανταγωνισμό (ιδιαίτερα από την Κίνα) και καθυστέρηση στην υιοθέτηση τεχνολογιών ηλεκτρικών οχημάτων και αυτοματοποιημένης οδήγησης. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι στόχοι κερδών παραμένουν ανέφικτοι — φέτος η Bosch προβλέπει μόλις μέτρια αύξηση εσόδων της τάξης του 2%.
Εθνικό αντίκτυπο — εργοστάσια που κλείνουν, περιοχές που ερημώνουν
Οι συνέπειες δεν είναι μόνο εταιρικές. Οι τοπικές οικονομίες στηρίζονταν σε χιλιάδες θέσεις εργασίας και αλυσίδες προμηθειών. Η διακοπή παραγωγής ή η μείωση δραστηριότητας απειλεί να χτυπήσει εργοστάσια ολόκληρων περιοχών, με πολλαπλάσιο κοινωνικό κόστος: απώλεια εισοδημάτων, κλείσιμο μικροεπιχειρήσεων και πίεση στα δημόσια ταμεία.
Πολιτική επιλογή ή αδυναμία ηγεσίας;
Αντί να κινηθεί για τη στήριξη της βιομηχανίας και των θέσεων εργασίας, λένε οι επικριτές, το Βερολίνο μοιάζει να έχει προτεραιότητα άλλες πολιτικές — αυξημένες αμυντικές δαπάνες και διεθνείς δεσμεύσεις. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων ζητούν αλλαγή πορείας: άρση περιορισμών εκεί που στερούν παραγωγή, στήριξη της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση και μέτρα για την προστασία της εγχώριας εφοδιαστικής αλυσίδας.
Μία κρίση που απαιτεί σχέδιο
Η ερώτηση σήμερα είναι απλή και σκληρή: μπορεί η Γερμανία να αντιστρέψει την αποβιομηχάνιση πριν η κρίση γίνει μη αναστρέψιμη; Χωρίς ένα συντονισμένο πρόγραμμα επενδύσεων, επανεκπαίδευσης εργατικού δυναμικού και έξυπνης βιομηχανικής πολιτικής, οι μαζικές απολύσεις στη Bosch μπορεί να αποδειχθούν απλώς η αρχή ενός ευρύτερου κύματος απωλειών για όλη τη γερμανική παραγωγή.
www.bankingnews.gr
Μαζικές απολύσεις στη Bosch — ένα χτύπημα στην παραγωγή
Το τμήμα αυτοκινήτων της Bosch, κάποτε πυλώνας της γερμανικής τεχνολογίας και απασχολητής δεκάδων χιλιάδων, ανακοινώνει εκτεταμένες περικοπές. Σύμφωνα με πληροφορίες του Τύπου, πάνω από 22.000 εργαζόμενοι — από εργάτες παραγωγής μέχρι στελέχη — θα χάσουν τις θέσεις τους, ενώ πέρυσι είχαν ήδη κοπεί πάνω από 9.000 θέσεις στη χώρα. Τα εργοστάσια σε Στουτγάρδη-Φόιερμπαχ, Βάιμπλινγκεν, Σβίμπερντινγκεν, Μπιλ και Χόμπουργκ αντιμετωπίζουν άμεσο κίνδυνο.
Αιτίες της κατάρρευσης
Η εταιρεία επικαλείται έναν συνδυασμό αιτιών: διαρκείς αρνητικές μεταβολές στο επιχειρηματικό περιβάλλον, υπερπληθωρισμό, έντονο διεθνή ανταγωνισμό (ιδιαίτερα από την Κίνα) και καθυστέρηση στην υιοθέτηση τεχνολογιών ηλεκτρικών οχημάτων και αυτοματοποιημένης οδήγησης. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι στόχοι κερδών παραμένουν ανέφικτοι — φέτος η Bosch προβλέπει μόλις μέτρια αύξηση εσόδων της τάξης του 2%.
Εθνικό αντίκτυπο — εργοστάσια που κλείνουν, περιοχές που ερημώνουν
Οι συνέπειες δεν είναι μόνο εταιρικές. Οι τοπικές οικονομίες στηρίζονταν σε χιλιάδες θέσεις εργασίας και αλυσίδες προμηθειών. Η διακοπή παραγωγής ή η μείωση δραστηριότητας απειλεί να χτυπήσει εργοστάσια ολόκληρων περιοχών, με πολλαπλάσιο κοινωνικό κόστος: απώλεια εισοδημάτων, κλείσιμο μικροεπιχειρήσεων και πίεση στα δημόσια ταμεία.
Πολιτική επιλογή ή αδυναμία ηγεσίας;
Αντί να κινηθεί για τη στήριξη της βιομηχανίας και των θέσεων εργασίας, λένε οι επικριτές, το Βερολίνο μοιάζει να έχει προτεραιότητα άλλες πολιτικές — αυξημένες αμυντικές δαπάνες και διεθνείς δεσμεύσεις. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων ζητούν αλλαγή πορείας: άρση περιορισμών εκεί που στερούν παραγωγή, στήριξη της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση και μέτρα για την προστασία της εγχώριας εφοδιαστικής αλυσίδας.
Μία κρίση που απαιτεί σχέδιο
Η ερώτηση σήμερα είναι απλή και σκληρή: μπορεί η Γερμανία να αντιστρέψει την αποβιομηχάνιση πριν η κρίση γίνει μη αναστρέψιμη; Χωρίς ένα συντονισμένο πρόγραμμα επενδύσεων, επανεκπαίδευσης εργατικού δυναμικού και έξυπνης βιομηχανικής πολιτικής, οι μαζικές απολύσεις στη Bosch μπορεί να αποδειχθούν απλώς η αρχή ενός ευρύτερου κύματος απωλειών για όλη τη γερμανική παραγωγή.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών