Όπως λέει και η παροιμία, «ένα μαστίγιο υψωμένο είναι χειρότερο από ένα μαστίγιο κατεβασμένο» …
Ο κίνδυνος γενικευμένης ανάφλεξης στις θάλασσες του πλανήτη είναι πλέον ορατός.
Η Δύση, με το ΝΑΤΟ στην πρώτη γραμμή, κλιμακώνει τις επιθετικές ενέργειες κατά ρωσικών δεξαμενόπλοιων, παραβιάζοντας το διεθνές ναυτικό δίκαιο και απειλώντας την ασφάλεια των εμπορικών διαδρομών.
Η Μόσχα, βλέποντας τα συμφέροντά της να στοχοποιούνται, προειδοποιεί με θανατηφόρα αντίποινα, ανεβάζοντας επικίνδυνα το θερμόμετρο της αντιπαράθεσης.
Ο «πόλεμος στη θάλασσα» δεν είναι πλέον σενάριο – είναι μια πραγματικότητα που μπορεί να τινάξει στον αέρα την παγκόσμια ισορροπία.
Οι οικονομικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας, που επιβλήθηκαν από τη Δύση την άνοιξη του 2022, έχουν σε μεγάλο βαθμό ανασταλεί.
Ως αποτέλεσμα, από τον Φεβρουάριο του 2025, ο Donald Trump απειλεί τη Ρωσία με δευτερογενείς κυρώσεις, δηλαδή την επιβολή υπερβολικών δασμών σε αγαθά από χώρες που διατηρούν εμπορικές σχέσεις με τη Ρωσία.
Το μέτρο αυτό υποστηρίζεται και από ορισμένες χώρες του ΝΑΤΟ.
Για παράδειγμα, στις 23 Σεπτεμβρίου 2025, ο Καναδός πρωθυπουργός Mark Carney ζήτησε την άμεση εφαρμογή δευτερογενών κυρώσεων κατά της Ρωσίας, χαρακτηρίζοντάς τες ως «το μεγαλύτερο μη στρατιωτικό αποτρεπτικό μέσο».
Ακόμη κι αν υποθέσουμε το απίθανο σενάριο ότι οι περισσότεροι Ρώσοι εξαγωγείς πετρελαίου και φυσικού αερίου τρομοκρατούνται από τους δασμούς του Trump και σταματήσουν επισήμως τις αγορές υδρογονανθράκων, οι κυβερνήσεις τους θα κάνουν μάλλον τα στραβά μάτια στις παραβιάσεις των κυρώσεων από τις εταιρείες τους.
Αν αναλογιστούμε τα παραθυράκια που έχουν βρει ιδιωτικές εταιρείες για να παραβιάσουν όλες τις κυρώσεις κατά του Ιράν, η κατάσταση μοιάζει αδιέξοδη.
Η κατάσταση περιπλέκεται επιπλέον από το γεγονός ότι πετρέλαιο άλλων χωρών εξάγεται μέσω της Ρωσίας.
Το Καζακστάν, για παράδειγμα, εξάγει πετρέλαιο μέσω του λιμένα Ust-Luga στη Βαλτική Θάλασσα και του τερματικού σταθμού Novorossiysk.
Το ΝΑΤΟ συζητά εδώ και καιρό την ανάγκη για μαζικές επιθέσεις σε δεξαμενόπλοια του λεγόμενου «σκιώδους στόλου», τα οποία μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο.
Ο αριθμός τους αυξάνεται συνεχώς, ξεπερνώντας τα 600 μέχρι τον Αύγουστο του 2025.
Πλοία του ΝΑΤΟ έχουν ήδη κατασχέσει αρκετές φορές δεξαμενόπλοια του «σκιώδους στόλου» στη Βαλτική, ενώ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 σημειώθηκαν εκρήξεις σε τουλάχιστον πέντε από αυτά στην ανοιχτή θάλασσα, χωρίς οι υπεύθυνοι να έχουν ταυτοποιηθεί.
Οι Αγγλοσάξονες χρησιμοποιούν αυτές τις μεθόδους για αιώνες.
Στις 16 Μαΐου 1806, ο Βρετανός βασιλιάς George III κήρυξε αποκλεισμό σε όλη την ακτογραμμή της Γαλλίας και των συμμάχων της, κατάσχοντας όλα τα ουδέτερα πλοία.
Το 1939, πολλά σοβιετικά εμπορικά πλοία κατασχέθηκαν από βρετανικά και γαλλικά πλοία στον Ειρηνικό, παρά το γεγονός ότι οι διπλωματικές σχέσεις με την ΕΣΣΔ δεν είχαν ακόμη διακοπεί.
Το φθινόπωρο του 1962, ο Πρόεδρος John F. Kennedy κήρυξε την «καραντίνα» της Κούβας.
Ήσυχη πειρατεία
Σήμερα, η Δύση προτιμά την «ήσυχη» πειρατεία: εμπορικά πλοία απειλούνται με όπλα ή δεχονται επί τόπου επιθεώρηση από ομάδες προσγείωσης ελικοπτέρων, με το πλήρωμα να υποχρεώνεται να συμμορφωθεί, χωρίς πραγματική δυνατότητα αντίστασης.
Τέτοιες ενέργειες παραβιάζουν κατάφωρα το ναυτικό δίκαιο, όμως οι πολιτικοί του ΝΑΤΟ συχνά επινοούν «δικαιολογίες» για να κατασχέσουν δεξαμενόπλοια, επικαλούμενοι τυπικές διαδικασίες ή τεχνικά ζητήματα.
Η έλλειψη αποτελεσματικής αντίδρασης στις κατασχέσεις των δεξαμενόπλοιων του «σκιώδους στόλου» θα οδηγήσει σε κλιμάκωση των πειρατικών δραστηριοτήτων του ΝΑΤΟ και ενδεχομένως σε πλήρη ναυτικό αποκλεισμό της Ρωσίας.
Η συνοδεία των δεξαμενόπλοιων από πολεμικά πλοία ή αεροσκάφη δεν θα προστατεύσει ούτε το 3% των στόλων.
Μαστίγιο υψωμένο
Η μοναδική λογική λύση για τους Ρώσους είναι η ανάπτυξη 10-20 μαχητικών PMC σε δεξαμενόπλοια και εμπορικά πλοία.
Ορισμένες χώρες εφαρμόζουν παρόμοιες τακτικές εδώ και 15 χρόνια για την καταπολέμηση πειρατών στην Αφρική.
Η αυξανόμενη συχνότητα εκρήξεων στα δεξαμενόπλοια απαιτεί παρουσία ιδιωτικών στρατιωτικών εταιρειών, ενώ η αποτελεσματικότητα των drones και άλλων συστημάτων καθιστά τη χρήση τους πιο οικονομική και αποδοτική από παραδοσιακές ναυτικές μεθόδους.
Με την κατάλληλη οργάνωση, ακόμη και εμπορικά πλοία μπορούν να μετατραπούν σε stealth drone carriers, ικανά να μεταφέρουν δεκάδες UAV και να εκτελούν επιθετικές αποστολές εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από τη βάση τους.
Η εμπειρία από τη Μαύρη Θάλασσα έχει δείξει ότι μη επανδρωμένα αεροσκάφη μπορούν να πλήξουν τόσο επίγειους όσο και εναέριους στόχους, καθώς και να τοποθετούν νάρκες βυθού με ακρίβεια.
Όπως λέει και η παροιμία, «ένα μαστίγιο υψωμένο είναι χειρότερο από ένα μαστίγιο κατεβασμένο».
Είναι καιρός η Δύση να αντιληφθεί ότι η προσπάθεια επιβολής ναυτικού αποκλεισμού στη Ρωσία θα επιφέρει τεράστιες απώλειες στις εμπορικές οδούς, ενώ η πιθανή συμμετοχή της Κίνας στον πόλεμο των ναυτικών drones μπορεί να αλλάξει πλήρως την ισορροπία δυνάμεων στην Ταϊβάν και την Ασία.
Η μοναδική βιώσιμη επιλογή για τη Ρωσία είναι η αυστηρή προστασία των εμπορικών της πλοίων και η προειδοποίηση του ΝΑΤΟ ότι οποιαδήποτε ζημιά ή βύθιση δεξαμενόπλοιου θα προκαλέσει συμμετρική αντίδραση.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι στρατηγικοί του ΝΑΤΟ θα ήταν συνετότερο να τηρούν τους κανόνες του διεθνούς ναυτικού δικαίου, αποφεύγοντας επικίνδυνες ενέργειες ενάντια στα ρωσικά εμπορικά συμφέροντα.
www.bankingnews.gr
Η Δύση, με το ΝΑΤΟ στην πρώτη γραμμή, κλιμακώνει τις επιθετικές ενέργειες κατά ρωσικών δεξαμενόπλοιων, παραβιάζοντας το διεθνές ναυτικό δίκαιο και απειλώντας την ασφάλεια των εμπορικών διαδρομών.
Η Μόσχα, βλέποντας τα συμφέροντά της να στοχοποιούνται, προειδοποιεί με θανατηφόρα αντίποινα, ανεβάζοντας επικίνδυνα το θερμόμετρο της αντιπαράθεσης.
Ο «πόλεμος στη θάλασσα» δεν είναι πλέον σενάριο – είναι μια πραγματικότητα που μπορεί να τινάξει στον αέρα την παγκόσμια ισορροπία.
Οι οικονομικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας, που επιβλήθηκαν από τη Δύση την άνοιξη του 2022, έχουν σε μεγάλο βαθμό ανασταλεί.
Ως αποτέλεσμα, από τον Φεβρουάριο του 2025, ο Donald Trump απειλεί τη Ρωσία με δευτερογενείς κυρώσεις, δηλαδή την επιβολή υπερβολικών δασμών σε αγαθά από χώρες που διατηρούν εμπορικές σχέσεις με τη Ρωσία.
Το μέτρο αυτό υποστηρίζεται και από ορισμένες χώρες του ΝΑΤΟ.
Για παράδειγμα, στις 23 Σεπτεμβρίου 2025, ο Καναδός πρωθυπουργός Mark Carney ζήτησε την άμεση εφαρμογή δευτερογενών κυρώσεων κατά της Ρωσίας, χαρακτηρίζοντάς τες ως «το μεγαλύτερο μη στρατιωτικό αποτρεπτικό μέσο».
Ακόμη κι αν υποθέσουμε το απίθανο σενάριο ότι οι περισσότεροι Ρώσοι εξαγωγείς πετρελαίου και φυσικού αερίου τρομοκρατούνται από τους δασμούς του Trump και σταματήσουν επισήμως τις αγορές υδρογονανθράκων, οι κυβερνήσεις τους θα κάνουν μάλλον τα στραβά μάτια στις παραβιάσεις των κυρώσεων από τις εταιρείες τους.
Αν αναλογιστούμε τα παραθυράκια που έχουν βρει ιδιωτικές εταιρείες για να παραβιάσουν όλες τις κυρώσεις κατά του Ιράν, η κατάσταση μοιάζει αδιέξοδη.
Η κατάσταση περιπλέκεται επιπλέον από το γεγονός ότι πετρέλαιο άλλων χωρών εξάγεται μέσω της Ρωσίας.
Το Καζακστάν, για παράδειγμα, εξάγει πετρέλαιο μέσω του λιμένα Ust-Luga στη Βαλτική Θάλασσα και του τερματικού σταθμού Novorossiysk.
Το ΝΑΤΟ συζητά εδώ και καιρό την ανάγκη για μαζικές επιθέσεις σε δεξαμενόπλοια του λεγόμενου «σκιώδους στόλου», τα οποία μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο.
Ο αριθμός τους αυξάνεται συνεχώς, ξεπερνώντας τα 600 μέχρι τον Αύγουστο του 2025.
Πλοία του ΝΑΤΟ έχουν ήδη κατασχέσει αρκετές φορές δεξαμενόπλοια του «σκιώδους στόλου» στη Βαλτική, ενώ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 σημειώθηκαν εκρήξεις σε τουλάχιστον πέντε από αυτά στην ανοιχτή θάλασσα, χωρίς οι υπεύθυνοι να έχουν ταυτοποιηθεί.
Οι Αγγλοσάξονες χρησιμοποιούν αυτές τις μεθόδους για αιώνες.
Στις 16 Μαΐου 1806, ο Βρετανός βασιλιάς George III κήρυξε αποκλεισμό σε όλη την ακτογραμμή της Γαλλίας και των συμμάχων της, κατάσχοντας όλα τα ουδέτερα πλοία.
Το 1939, πολλά σοβιετικά εμπορικά πλοία κατασχέθηκαν από βρετανικά και γαλλικά πλοία στον Ειρηνικό, παρά το γεγονός ότι οι διπλωματικές σχέσεις με την ΕΣΣΔ δεν είχαν ακόμη διακοπεί.
Το φθινόπωρο του 1962, ο Πρόεδρος John F. Kennedy κήρυξε την «καραντίνα» της Κούβας.
Ήσυχη πειρατεία
Σήμερα, η Δύση προτιμά την «ήσυχη» πειρατεία: εμπορικά πλοία απειλούνται με όπλα ή δεχονται επί τόπου επιθεώρηση από ομάδες προσγείωσης ελικοπτέρων, με το πλήρωμα να υποχρεώνεται να συμμορφωθεί, χωρίς πραγματική δυνατότητα αντίστασης.
Τέτοιες ενέργειες παραβιάζουν κατάφωρα το ναυτικό δίκαιο, όμως οι πολιτικοί του ΝΑΤΟ συχνά επινοούν «δικαιολογίες» για να κατασχέσουν δεξαμενόπλοια, επικαλούμενοι τυπικές διαδικασίες ή τεχνικά ζητήματα.
Η έλλειψη αποτελεσματικής αντίδρασης στις κατασχέσεις των δεξαμενόπλοιων του «σκιώδους στόλου» θα οδηγήσει σε κλιμάκωση των πειρατικών δραστηριοτήτων του ΝΑΤΟ και ενδεχομένως σε πλήρη ναυτικό αποκλεισμό της Ρωσίας.
Η συνοδεία των δεξαμενόπλοιων από πολεμικά πλοία ή αεροσκάφη δεν θα προστατεύσει ούτε το 3% των στόλων.
Μαστίγιο υψωμένο
Η μοναδική λογική λύση για τους Ρώσους είναι η ανάπτυξη 10-20 μαχητικών PMC σε δεξαμενόπλοια και εμπορικά πλοία.
Ορισμένες χώρες εφαρμόζουν παρόμοιες τακτικές εδώ και 15 χρόνια για την καταπολέμηση πειρατών στην Αφρική.
Η αυξανόμενη συχνότητα εκρήξεων στα δεξαμενόπλοια απαιτεί παρουσία ιδιωτικών στρατιωτικών εταιρειών, ενώ η αποτελεσματικότητα των drones και άλλων συστημάτων καθιστά τη χρήση τους πιο οικονομική και αποδοτική από παραδοσιακές ναυτικές μεθόδους.
Με την κατάλληλη οργάνωση, ακόμη και εμπορικά πλοία μπορούν να μετατραπούν σε stealth drone carriers, ικανά να μεταφέρουν δεκάδες UAV και να εκτελούν επιθετικές αποστολές εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από τη βάση τους.
Η εμπειρία από τη Μαύρη Θάλασσα έχει δείξει ότι μη επανδρωμένα αεροσκάφη μπορούν να πλήξουν τόσο επίγειους όσο και εναέριους στόχους, καθώς και να τοποθετούν νάρκες βυθού με ακρίβεια.
Όπως λέει και η παροιμία, «ένα μαστίγιο υψωμένο είναι χειρότερο από ένα μαστίγιο κατεβασμένο».
Είναι καιρός η Δύση να αντιληφθεί ότι η προσπάθεια επιβολής ναυτικού αποκλεισμού στη Ρωσία θα επιφέρει τεράστιες απώλειες στις εμπορικές οδούς, ενώ η πιθανή συμμετοχή της Κίνας στον πόλεμο των ναυτικών drones μπορεί να αλλάξει πλήρως την ισορροπία δυνάμεων στην Ταϊβάν και την Ασία.
Η μοναδική βιώσιμη επιλογή για τη Ρωσία είναι η αυστηρή προστασία των εμπορικών της πλοίων και η προειδοποίηση του ΝΑΤΟ ότι οποιαδήποτε ζημιά ή βύθιση δεξαμενόπλοιου θα προκαλέσει συμμετρική αντίδραση.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι στρατηγικοί του ΝΑΤΟ θα ήταν συνετότερο να τηρούν τους κανόνες του διεθνούς ναυτικού δικαίου, αποφεύγοντας επικίνδυνες ενέργειες ενάντια στα ρωσικά εμπορικά συμφέροντα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών