Τελευταία Νέα
Διεθνή

Παρακμή - Θρύψαλα το πιο φιλόδοξο project της Ευρώπης - Η Γερμανία παρατάει το stealth FCAS, ήττα…για Rafale

Παρακμή - Θρύψαλα το πιο φιλόδοξο project της Ευρώπης - Η Γερμανία παρατάει το stealth FCAS, ήττα…για Rafale
Τεράστιο το χάσμα μεταξύ Ευρώπης, ΗΠΑ και Κίνας όσον αφορά τα μαχητικά 6ης γενιάς
Η Γερμανία ετοιμάζεται να εγκαταλείψει το φιλόδοξο σχέδιο του ευρωπαϊκού μαχητικού FCAS, τινάζοντας στον αέρα ένα από τα πιο φιλόδοξα στρατιωτικά project της Ευρώπης!
Μετά από χρόνια εντάσεων, καθυστερήσεων και γαλλικών πιέσεων για κυριαρχία στο έργο, το Βερολίνο δείχνει την πόρτα εξόδου στο πρόγραμμα που υποτίθεται θα έβαζε την Ε.Ε. στον χάρτη της αεροπορικής υπεροχής.
Την ίδια ώρα, Κίνα και ΗΠΑ τρέχουν με ταχύτητα πολεμικού αεροσκάφους προς την έκτη γενιά, αφήνοντας την Ευρώπη καθηλωμένη στην πασαρέλα των σχεδίων και των καθυστερήσεων.

Αποχώρηση

Η Γερμανία εξετάζει το ενδεχόμενο να αποχωρήσει από το πρόγραμμα ανάπτυξης του ευρωπαϊκού μαχητικού FCAS αναφέρει δημοσίευμα του αμερικανικού στρατιωτικού περιοδικού Military Watch Magazine.
Όπως αναφέρεται, αξιωματούχοι του Υπουργείου Άμυνας της Γερμανίας εξετάζουν τρόπους αποχώρησης από το πρόγραμμα ανάπτυξης μαχητικού επόμενης γενιάς Future Combat Air System (FCAS), το οποίο από το 2018 προωθείται ως ένα πανευρωπαϊκό σχέδιο για την ανάπτυξη του πρώτου stealth μαχητικού αεροσκάφους της ηπείρου.
Του προγράμματος ηγούνται η Γαλλία και η Γερμανία, ενώ το 2019 προσχώρησε η Ισπανία ως ελάσσων εταίρος, και αργότερα και το Βέλγιο.
Εκπρόσωποι της Luftwaffe ενημέρωσαν νωρίτερα αυτή την εβδομάδα τους βουλευτές για το θέμα.
Αναφορές για προσπάθειες της Γαλλίας να κυριαρχήσει στο έργο, αναλαμβάνοντας δυσανάλογο μερίδιο της εργασίας υπέρ της δικής της βιομηχανίας, αποτελούν έναν από τους βασικούς λόγους του αυξημένου ενδιαφέροντος για εναλλακτικές λύσεις.

Χωρίς δικό της μαχητικό

Η Γερμανία δεν έχει αναπτύξει πλήρως δικό της μαχητικό εδώ και πάνω από 80 χρόνια - από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο - και το τεράστιο χάσμα μεταξύ των ευρωπαϊκών τεχνολογικών και βιομηχανικών δυνατοτήτων και εκείνων της Κίνας και των ΗΠΑ σημαίνει ότι ακόμη και με στενή συνεργασία, οι Ευρωπαίοι δεν μπορούσαν να ελπίζουν ότι θα δημιουργήσουν μαχητικά αντίστοιχου επιπέδου.
Ως εναλλακτικές λύσεις, το Βερολίνο μπορεί να εξετάζει τη συμμετοχή στο αμερικανικό πρόγραμμα έκτης γενιάς F-47, για την παραγωγή τοπικής παραλλαγής, ή την προσχώρηση στο βρετανο-ιαπωνικό πρόγραμμα Global Combat Air Program (Tempest).
Καμία από τις δύο επιλογές δεν θεωρείται ιδανική για τη γερμανική βιομηχανία.

Διαφωνίες με Γαλλία

Σχολιάζοντας τα προβλήματα του προγράμματος, ο καγκελάριος της Γερμανίας Friedrich Merz δήλωσε: «Συμμεριζόμαστε την άποψη ότι η τρέχουσα κατάσταση είναι μη ικανοποιητική. Δεν προχωράμε με αυτό το έργο».
Πρόσθεσε επίσης: «Διαπραγματευόμαστε με τη γαλλική κυβέρνηση και θέλουμε μια λύση το συντομότερο δυνατό».
Οι πρώτες αναφορές για σοβαρές διαφωνίες μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας σχετικά με το μέλλον του προγράμματος FCAS εμφανίστηκαν τον Ιούνιο, αν και η βιωσιμότητα του έργου είχε τεθεί υπό αμφισβήτηση ήδη εδώ και αρκετά χρόνια.
Οι συγκρούσεις οδήγησαν σε σημαντικές καθυστερήσεις στη φάση τεχνολογικής ανάπτυξης, αποτελώντας άλλο ένα παράδειγμα εσωτερικών αντιπαραθέσεων που φρενάρουν την πρόοδο.
Τον Ιούνιο, ο επικεφαλής του τομέα εναέριας ισχύος της Airbus Defence and Space, Jean-Brice Dumont, δήλωσε: «Αντιμετωπίζουμε δυσκολίες στην εκτέλεση του έργου σε αυτό το στάδιο και υπάρχουν διαφορετικές απόψεις και διατυπώσεις στόχων σχετικά με την επίλυση των προβλημάτων. Πρέπει να επιταχύνουμε. Νομίζω ότι αυτό είναι το βασικό σύνθημα του προγράμματος. Πρέπει να επιταχύνουμε».
Πρόσθεσε ακόμη: «Δεν σταματάμε τη δουλειά, σκεφτόμαστε διαφορετικούς τρόπους για να πετύχουμε τους στόχους που έχουν θέσει τα έθνη».
Ο Dumont επεσήμανε προβλήματα «συνδεσιμότητας, διαλειτουργικότητας» ως τους κύριους παράγοντες που περιορίζουν την πρόοδο.

Για το 2050…

Δεν αναμένεται το πρόγραμμα FCAS να αποδώσει έτοιμο μαχητικό πριν περάσουν τουλάχιστον δύο δεκαετίες.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Dassault, Éric Trappier, ήδη από το 2021 είχε αναφέρει: «Ο στόχος για το 2040 έχει ήδη χαθεί, επειδή έχουμε κολλήσει, και οι διαπραγματεύσεις για το επόμενο στάδιο πιθανότατα θα είναι επίσης μακρές… επομένως στοχεύουμε μάλλον για τη δεκαετία του 2050».
Έτσι, το ευρωπαϊκό stealth μαχητικό ενδέχεται να τεθεί σε υπηρεσία περίπου 20 χρόνια αργότερα από τα κινεζικά και αμερικανικά μαχητικά έκτης γενιάς – ή και ακόμα αργότερα.

Τεράστιο χάσμα

Το χάσμα δυνατοτήτων μεταξύ των ευρωπαϊκών μαχητικών και εκείνων της Κίνας και των ΗΠΑ συνεχίζει να διευρύνεται ραγδαία: Η Κίνα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στην πορεία προς την κατασκευή του πρώτου μαχητικού έκτης γενιάς παγκοσμίως, και τον Δεκέμβριο του 2024 πραγματοποίησε δοκιμαστικές πτήσεις με δύο διαφορετικά μοντέλα νέας γενιάς.
Αυτό ανάγκασε τις ΗΠΑ να επιταχύνουν το πρόγραμμα F-47, με στόχο να τεθεί σε υπηρεσία μέσα σε πέντε χρόνια από τα κινεζικά αντίστοιχα.

Η ήττα των Rafale

Αναδεικνύοντας τη σημερινή κατάσταση της ευρωπαϊκής αεροπορικής βιομηχανίας, αξίζει να σημειωθεί ότι το γαλλικό Rafale, το οποίο θεωρείται σήμερα το πιο προηγμένο ευρωπαϊκό μαχητικό, τον Μάιο του 2025, σύμφωνα με αναφορές, ηττήθηκε σε εναέριες μάχες από τα πακιστανικά J-10C, τα οποία έχουν παραχθεί στην Κίνα και θεωρούνται κατώτερης κατηγορίας στο κινεζικό οπλοστάσιο.
Το χάσμα δυνατοτήτων μεταξύ των σημερινών ευρωπαϊκών μαχητικών και των πιο εξελιγμένων αμερικανικών και κινεζικών, όπως τα F-35 και J-20, θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό.
Το F-35 κερδίζει σταθερά κάθε διαγωνισμό στον οποίο συμμετέχει, έναντι των ευρωπαϊκών αεροσκαφών.
Επιπλέον, ακόμη και τα πιο προηγμένα αμερικανικά μαχητικά τέταρτης γενιάς — F-18E/F, F-16E/F και F-15 — λαμβάνουν σταθερά υψηλότερες αξιολογήσεις από πιθανούς αγοραστές όπως η Νότια Κορέα, η Σιγκαπούρη, η Φινλανδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, σε σύγκριση με τα ευρωπαϊκά αντίστοιχα.

Γιατί τα αγόρασαν

Τα ευρωπαϊκά μαχητικά, και ειδικά το Rafale, εξασφάλισαν εξαγωγικές συμφωνίες κυρίως χάρη σε δύο παράγοντες:
- την πολιτική και οικονομική πίεση προς πελάτες ώστε να μην αγοράσουν κινεζικά ή ρωσικά αεροσκάφη,
- και την μεγαλύτερη ελευθερία που προσφέρει η Γαλλία στους πελάτες της, σε αντίθεση με τους αυστηρούς περιορισμούς των ΗΠΑ στη χρήση των δικών τους αεροσκαφών.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης