Ένα δεξαμενόπλοιο με φορτίο μολυσμένου πετρελαίου από το Αζερμπαϊτζάν έχει μετατραπεί σε «πλοίο-φάντασμα» για τις αγορές ενέργειας. Το Delta Blue απέπλευσε από τον τερματικό σταθμό του Τσεϊχάν στην Τουρκία στις 17 Ιουλίου, μεταφέροντας αργό πετρέλαιο που αργότερα αποκαλύφθηκε ότι περιείχε οργανικά χλωριούχα. Από τότε συμπλήρωσε ήδη δύο μήνες περιπλάνησης χωρίς να έχει καταφέρει να εκφορτώσει.
Αρχικά, το δεξαμενόπλοιο κατευθυνόταν προς τη βορειοδυτική Ευρώπη, αλλά σταμάτησε για τρεις εβδομάδες στον Ατλαντικό, ανοιχτά της Πορτογαλίας. Στη συνέχεια επέστρεψε στη Μεσόγειο και εδώ και τρεις εβδομάδες βρίσκεται αγκυροβολημένο στα ανοιχτά της Σαρδηνίας, κοντά στο διυλιστήριο Saros, ενώ ο τερματικός συνεχίζει να εξυπηρετεί άλλα πλοία.
Οι λόγοι της καθυστέρησης παραμένουν άγνωστοι.
Το μολυσμένο αργό πετρέλαιο μπορεί τεχνικά να χρησιμοποιηθεί, αλλά απαιτείται προσεκτική ανάμειξη με καθαρό πετρέλαιο ώστε να πληροί τα βιομηχανικά πρότυπα. Διαφορετικά, τα χλωριούχα μπορεί να προκαλέσουν σοβαρές ζημιές σε εξοπλισμό διυλιστηρίων.
Δεν είναι η πρώτη φορά που αναφέρονται προβλήματα ποιότητας σε αργό πετρέλαιο στην Ευρώπη.
Στο παρελθόν, Ιταλία, Ρουμανία, Τσεχία και Αυστρία είχαν επίσης αναφέρει παρτίδες κατώτερης ποιότητας.
Η μόλυνση αυτή έχει σοβαρές συνέπειες για τους παραγωγούς και τους προμηθευτές, αφού η παρτίδα φέρεται να πωλήθηκε με μεγάλη έκπτωση, ενώ η τιμή του Azeri Light υποχώρησε σε χαμηλό τετραετίας, σύμφωνα με το Reuters.
Η υπόθεση αναδεικνύει πόσο εύθραυστες είναι οι αλυσίδες εφοδιασμού στην ενέργεια, ειδικά όταν συνδυάζονται ζητήματα ποιότητας με γεωπολιτικές πιέσεις και αυξημένο ανταγωνισμό για την τροφοδοσία των ευρωπαϊκών αγορών.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών