Τελευταία Νέα
Διεθνή

Η Γερμανία ψάχνει... αντικαταστάτη της Γαλλίας στο FCAS - Το Plan B με Σουηδία και Ηνωμένο Βασίλειο

Η Γερμανία ψάχνει... αντικαταστάτη της Γαλλίας στο FCAS - Το Plan B με Σουηδία και Ηνωμένο Βασίλειο
Η Γερμανία είναι δυσαρεστημένη από το γεγονός ότι η Γαλλία προσπαθεί να αποκτήσει υπερβολικό ρόλο στο πρόγραμμα
Σχετικά Άρθρα

Σε αναζήτηση αντικαταστάτη της Γαλλίας στο πρόγραμμα Future Combat Air System (FCAS) βρίσκεται η Γερμανία, στρέφοντας το βλέμμα της στη Σουηδία ή ακόμα και στο Ηνωμένο Βασίλειο, εκτός εάν επιτευχθεί συμφωνία μέχρι το τέλος του έτους.
Το πρόγραμμα Future Combat Air System (FCAS), που ξεκίνησε το 2017, έχει σχεδιαστεί για να αντικαταστήσει τα Rafale και Eurofighter Typhoon έως το 2040. Η τριβή γύρω από το FCAS -ένα κοινό πρόγραμμα 100 δισ. ευρώ μεταξύ Γαλλίας, Γερμανίας και Ισπανίας- δεν είναι καινούργια, αλλά η κλίμακα της απογοήτευσης στο Βερολίνο υποδηλώνει ένα κρίσιμο σημείο για το μέλλον του μαχητικού, τη στιγμή που η Ευρώπη προσπαθεί να ενισχύσει τις άμυνες της απέναντι στην αυξημένη απειλή από τη Ρωσία.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Politico, το γερμανικό υπουργείο Άμυνας έθεσε το θέμα του FCAS σε συνομιλίες την περασμένη εβδομάδα με την Airbus, η οποία είναι υπεύθυνη για το γερμανικό μέρος της ανάπτυξης και κατασκευής του αεροσκάφους.
Οι συνομιλίες αποκάλυψαν τη δυσαρέσκεια του Βερολίνου για αυτό που οι αξιωματούχοι θεωρούν προσπάθεια της γαλλικής βιομηχανίας να αποκτήσει υπερβολικό ρόλο στο πρόγραμμα. Αυτή η στάση ώθησε τους Γερμανούς να εξετάσουν εναλλακτικές επιλογές, συμπεριλαμβανομένης της προοπτικής να προχωρήσουν χωρίς τη Γαλλία.
Στην εταιρεία γνωστοποιήθηκε ότι η γερμανική κυβέρνηση εξετάζει πιθανή στενότερη συνεργασία με τη Σουηδία ή το Ηνωμένο Βασίλειο, ακόμα και να προχωρήσει μόνη της μαζί με την Ισπανία.
Αξιωματούχοι της γερμανικής αεροπορίας ενημέρωσαν επίσης τους Γερμανούς βουλευτές νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, σύμφωνα με έναν αξιωματούχο της Βουλής. «Κάποια στιγμή [το γερμανικό] κοινοβούλιο θα πρέπει να πει: "Ή χρειαζόμαστε αυτό το αεροσκάφος ή όχι"» δήλωσε ο βουλευτής των Σοσιαλδημοκρατών Andreas Schwarz στο Politico, προειδοποιώντας ότι η παραγωγή δεν έχει καν ξεκινήσει και «πολλά απρόβλεπτα προβλήματα» είναι ακόμη πιθανό να προκύψουν.
Τον Ιούλιο, το Παρίσι και το Βερολίνο συμφώνησαν να προσπαθήσουν να εξομαλύνουν τις διαφορές το φθινόπωρο και να αποφασίσουν μέχρι το τέλος του έτους αν το FCAS θα περάσει στη Φάση 2, όπου οι εταιρείες θα πρέπει να παρουσιάσουν ένα πειραματικό αεροσκάφος.
Οι συνομιλίες αποκάλυψαν τη δυσαρέσκεια του Βερολίνου για αυτό που οι αξιωματούχοι θεωρούν προσπάθεια της γαλλικής βιομηχανίας να αποκτήσει υπερβολικό ρόλο στο πρόγραμμα. Αυτή η στάση ώθησε τους Γερμανούς να εξετάσουν εναλλακτικές επιλογές, συμπεριλαμβανομένης της προοπτικής να προχωρήσουν χωρίς τη Γαλλία.
Στην εταιρεία γνωστοποιήθηκε ότι η γερμανική κυβέρνηση εξετάζει πιθανή στενότερη συνεργασία με τη Σουηδία ή το Ηνωμένο Βασίλειο, ακόμα και να προχωρήσει μόνη της μαζί με την Ισπανία.
Αξιωματούχοι της γερμανικής αεροπορίας ενημέρωσαν επίσης τους Γερμανούς βουλευτές νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, σύμφωνα με έναν αξιωματούχο της Βουλής. «Κάποια στιγμή [το γερμανικό] κοινοβούλιο θα πρέπει να πει: "Ή χρειαζόμαστε αυτό το αεροσκάφος ή όχι"» δήλωσε ο βουλευτής των Σοσιαλδημοκρατών Andreas Schwarz στο Politico, προειδοποιώντας ότι η παραγωγή δεν έχει καν ξεκινήσει και «πολλά απρόβλεπτα προβλήματα» είναι ακόμη πιθανό να προκύψουν.
Τον Ιούλιο, το Παρίσι και το Βερολίνο συμφώνησαν να προσπαθήσουν να εξομαλύνουν τις διαφορές το φθινόπωρο και να αποφασίσουν μέχρι το τέλος του έτους αν το FCAS θα περάσει στη Φάση 2, όπου οι εταιρείες θα πρέπει να παρουσιάσουν ένα πειραματικό αεροσκάφος.

Νέοι ορίζοντες

Το άνοιγμα του προγράμματος σε νέους εταίρους θα σήμαινε ριζική αλλαγή.
Το Ηνωμένο Βασίλειο ηγείται του ανταγωνιστικού προγράμματος Global Combat Air Programme μέσω της BAE Systems, αποκτώντας ισχυρή βιομηχανική βάση στον σχεδιασμό stealth και στην ολοκλήρωση συστημάτων. Το πώς θα μπορούσε η BAE να εργαστεί σε δύο ανταγωνιστικά προγράμματα χωρίς σύγκρουση συμφερόντων παραμένει ασαφές.
Η Σουηδία δεν συμμετέχει πλέον στο GCAP και θα μπορούσε να συνεισφέρει στο FCAS μέσω της Saab, που κατασκευάζει το μαχητικό Gripen και διαθέτει μακροχρόνια εμπειρία σε αεροηλεκτρονικά, αισθητήρες και ελαφριά αεροσκάφη. Ο υπουργός Άμυνας της Σουηδίας, Pål Jonson, θα βρίσκεται στο Βερολίνο την επόμενη εβδομάδα.
Οι συζητήσεις στο Βερολίνο υπογραμμίζουν την αυξανόμενη οργή στη Γερμανία για τον βιομηχανικό αδιέξοδο μεταξύ της Dassault -υπεύθυνης για το γαλλικό μέρος του αεροσκάφους- και της Airbus Defence & Space, σχετικά με την ηγεσία, τη μεταφορά τεχνολογίας και τη διανομή της παραγωγής. Ο ισπανικός βιομηχανικός εταίρος είναι η Indra.
Το FCAS δεν είναι απλά ένα αεροσκάφος αλλά προορίζεται να λειτουργεί ως «σύστημα συστημάτων» που ονομάζεται Next-Generation Weapon System (NGWS), συνδυάζοντας ένα μαχητικό επόμενης γενιάς (NGF), μη επανδρωμένα αεροσκάφη και σύνδεση με το cloud.
Ένα τριμερές συνέδριο μεταξύ των υπουργών Άμυνας Ισπανίας, Γερμανίας και Γαλλίας είναι προγραμματισμένο για τον Οκτώβριο. Τεχνικές συναντήσεις μεταξύ βιομηχανίας, κυβερνητικών αξιωματούχων και φορέων προμήθειας όπλων πραγματοποιούνται τακτικά παρά την τρέχουσα πολιτική κρίση στη Γαλλία, για να επεξεργαστούν επιλογές που θα παρουσιαστούν στους υπουργούς.

To… μοίρασμα αρμοδιοτήτων

Ένα από τα κύρια ζητήματα είναι πώς θα διαμοιραστεί η εργασία, η οποία αρχικά προοριζόταν να μοιραστεί εξίσου μεταξύ Γαλλίας, Γερμανίας και Ισπανίας.
Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, τα γερμανικά μέσα Hartpunkt ανέφεραν ότι η Dassault επιδίωκε να αναλάβει το 80% της εργασίας στο NGWS, προκαλώντας οργή στο Βερολίνο.
Σε συνέντευξη Τύπου την Τετάρτη, ο εκπρόσωπος του Γερμανού καγκελάριου Friedrich Merz, Stefan Kornelius, δήλωσε ότι το Βερολίνο και το Παρίσι εξακολουθούν να ευθυγραμμίζουν τις θέσεις τους, αλλά τόνισε ότι η απαίτηση του Βερολίνου είναι σαφής.
«Η κατανομή των βαρών και της εργασίας σε αυτό το πρόγραμμα εξοπλισμών πρέπει να πραγματοποιείται σύμφωνα με το συμβόλαιο», είπε, προσθέτοντας ότι «δεν υπάρχει διαφωνία» μεταξύ Βερολίνου και Μαδρίτης.
Ο Merz βρισκόταν στη Μαδρίτη την Πέμπτη, όπου συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό της Ισπανίας, Pedro Sánchez, και οι δύο συζήτησαν το FCAS. «Συμφωνούμε ότι η τρέχουσα κατάσταση είναι μη ικανοποιητική. Δεν προχωρούμε με αυτό το έργο», είπε. «Συζητάμε και οι δύο με την γαλλική κυβέρνηση και θέλουμε μια λύση το συντομότερο δυνατό».
Γάλλοι αξιωματούχοι αρνήθηκαν ότι η Dassault Aviation θέλει το 80% της εργασίας στο NGWS. Ωστόσο, η γαλλική εταιρεία τονίζει ότι επιδιώκει μεγαλύτερη εξουσία λήψης αποφάσεων ειδικά για το NGWS, ώστε να μην χρειάζεται να συμβουλεύεται κάθε βήμα ανάπτυξης με την Airbus και την Indra. Υποστηρίζει ότι η τρέχουσα ροή εργασίας ενδέχεται να προκαλέσει καθυστερήσεις.
«Είναι η τρέχουσα οργάνωση, με την υπερβολικά δημοκρατική κατανομή εργασίας και διοίκησης, το πιο αποτελεσματικό σχέδιο; Είναι μια ερώτηση που θέσαμε στους Γερμανούς και τους Ισπανούς, και κανείς δεν μπορεί να αποδείξει ότι με την τρέχουσα οργάνωση και χωρίς σαφή ηγεσία, θα έχουμε το αεροσκάφος εγκαίρως», δήλωσε ένας Γάλλος αξιωματούχος που εργάζεται στο FCAS, αναφερόμενος στην προθεσμία του 2040.
Μία από τις επιλογές θα μπορούσε να είναι η διατήρηση της τρέχουσας κατανομής της εργασίας -περίπου 33% για κάθε χώρα- ενώ τροποποιείται η διακυβέρνηση ώστε να επιτρέπονται ταχύτερες αποφάσεις.
«Μπορούμε να εξελίξουμε αυτή τη διακυβέρνηση ώστε να εξασφαλίσουμε ταχύτερες και σαφέστερες αποφάσεις; Δεν υπάρχει προφανής λύση, αλλά όλοι οι εμπλεκόμενοι είναι αρκετά ευέλικτοι», πρόσθεσε ο Γάλλος αξιωματούχος, τονίζοντας ότι το Παρίσι είναι πλήρως αφοσιωμένο στην επίτευξη συμφωνίας. «Υπάρχει μόνο ένα σχέδιο: να υλοποιηθεί το FCAS. Πρέπει να βρούμε τρόπο να το υλοποιήσουμε».

Ο χρόνος πιέζει

Παρά το γεγονός ότι δεν έχει ληφθεί καμία επίσημη απόφαση στο Βερολίνο για την εφαρμογή ενός Σχεδίου Β, οι αξιωματούχοι υπογραμμίζουν την ανάγκη για επείγουσα δράση.
Απαντώντας στο Politico, το γερμανικό υπουργείο Άμυνας αρνήθηκε να κοινοποιήσει νέες εξελίξεις σχετικά με το πρόγραμμα, παραπέμποντας στα σχόλια του Kornelius.
Η γερμανική συζήτηση έρχεται σε μια περίοδο πολιτικής αναταραχής στο Παρίσι. Η κυβέρνηση του πρώην πρωθυπουργού François Bayrou κατέρρευσε με ψήφο δυσπιστίας αυτόν τον μήνα, ανοίγοντας τον δρόμο για τον Sébastien Lecornu να γίνει πρωθυπουργός.
Ο Lecornu, που υπηρέτησε προηγουμένως ως υπουργός Ενόπλων Δυνάμεων, συμμετείχε άμεσα στις διαπραγματεύσεις για το FCAS και θεωρείται στο Βερολίνο ως το πρόσωπο με την εξουσία να φέρει τη Dassault στο τραπέζι.
Οι Γερμανοί αξιωματούχοι παρακολουθούν προσεκτικά πώς θα τοποθετηθεί ο Lecornu. Αν χρησιμοποιήσει τη νέα του δύναμη για να πιέσει για συμβιβασμό με την Airbus, το FCAS θα μπορούσε ακόμη να προχωρήσει στην επόμενη φάση. Αλλά αν υποστηρίξει τη σκληρή γραμμή της Dassault σχετικά με τη διαίρεση της εργασίας και την ηγεσία, οι εναλλακτικές του Βερολίνου με το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Σουηδία -ή ακόμη και ένα ατομικό πρόγραμμα- θα μπορούσαν να αποκτήσουν έρεισμα.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης