Αν και η Κίνα διαθέτει ήδη τον μεγαλύτερο ναυτικό στόλο στον κόσμο και έχει αριθμητικό πλεονέκτημα, οι ΗΠΑ εξακολουθούν να διατηρούν τόσο ποιοτική όσο και ποσοτική υπεροχή σε υποβρύχια και αεροπλανοφόρα
Ο σιωπηλός πόλεμος κάτω από την επιφάνεια του νερού αρχίζει να γίνεται… εκκωφαντικός.
Η Κίνα που μέχρι πριν λίγες δεκαετίες… μάθαινε να πλέει σε βαθιά νερά, βρίσκεται τώρα στα πρόθυρα να εκθρονίσει τις ΗΠΑ από την κορυφή της υποθαλάσσιας παγκόσμιας κυριαρχίας.
Έως το 2030, εκτιμάται ότι το Πεκίνο δεν θα διαθέτει απλώς τον μεγαλύτερο στόλο υποβρυχίων στον κόσμο, θα διαθέτει έναν πιο αθόρυβο, πιο γρήγορο και φονικότερο στόλο, ικανό να ανατρέψει τη στρατηγική ισορροπία στον Ινδο-Ειρηνικό.
Καθώς η παγκόσμια προσοχή είναι στραμμένη στην Ουκρανία, οι ναυτικές βάσεις της Κίνας εργάζονται αθόρυβα, αλλά ασταμάτητα.
Οι ΗΠΑ, με υποβρύχια που γερνούν και ναυπηγεία που δεν προλαβαίνουν την τεχνολογική έκρηξη, βλέπουν το μονοπώλιο ισχύος τους να απειλείται πιο άμεσα από ποτέ.
Το ερώτημα πια δεν είναι αν η Κίνα θα ξεπεράσει τις ΗΠΑ στους ωκεανούς.
Το ερώτημα είναι: πότε – και πόσο έτοιμος θα είναι ο υπόλοιπος κόσμος όταν αυτό συμβεί.
Ο μεγαλύτερος ναυτικός στόλος
Η Κίνα διαθέτει ήδη τον μεγαλύτερο ναυτικό στόλο στον κόσμο.
Παρ' ότι έχει αριθμητικό πλεονέκτημα, οι ΗΠΑ εξακολουθούν να διατηρούν τόσο ποιοτική όσο και ποσοτική υπεροχή σε υποβρύχια και αεροπλανοφόρα.
Ωστόσο, πρόσφατες αναλύσεις από ειδικούς στην ασφάλεια δείχνουν ότι η Κίνα κλείνει την ψαλίδα, τουλάχιστον σε έναν τομέα – στον υποβρύχιο πόλεμο, τόσο σε αριθμούς όσο και σε ποιότητα.
Έως το 2030, η Κίνα όχι μόνο θα ξεπερνά τις ΗΠΑ αριθμητικά σε υποβρύχια, αλλά τα κινεζικά υποβρύχια γίνονται επίσης πιο αθόρυβα, ταχύτερα και ικανά να φέρουν πιο προηγμένα όπλα και καλύτερους αισθητήρες, ενώ μπορούν να παραμένουν υποβρυχίως για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα.

Ανατροπή ισορροπιών στον Ειρηνικό
Η ταχεία πρόοδος της Κίνας στην τεχνολογία υποβρυχίων έχει τη δυνατότητα να αλλάξει την ισορροπία ισχύος στον Ινδο-Ειρηνικό.
Μετά την Ουκρανία, το επόμενο πιθανό σημείο ανάφλεξης θα μπορούσε να είναι η Ταϊβάν, την οποία η Κίνα έχει δεσμευτεί να επανενώσει με την ηπειρωτική χώρα, ακόμα και με τη χρήση βίας.
Τα τελευταία χρόνια, υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι των ΗΠΑ έχουν δηλώσει ότι η Κίνα θα εισβάλει στην Ταϊβάν μέχρι το 2027, αλλά το Πεκίνο αρνείται ότι υπάρχει τέτοιο χρονοδιάγραμμα.
Οποιαδήποτε σύγκρουση για την Ταϊβάν θα περιλαμβάνει απαραίτητα σημαντικό ρόλο για το ναυτικό, με τον υποβρύχιο στόλο υποβρυχίων και υποθαλάσσιων drone να διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο.
Ωστόσο, παρά αυτή τη δυσοίωνη πραγματικότητα, οι ΗΠΑ δεν μπορούν να κάνουν πολλά, καθώς οι δυνατότητες τους σε ναυπηγήσεις πλοίων και υποβρυχίων έχουν βρεθεί σε συστηματική πτώση εδώ και δεκαετίες – μια τάση που δεν αντιστρέφεται σε λίγα χρόνια.
Κίνα vs ΗΠΑ: Σύγκριση Ναυτικών Δυνάμεων
Σύμφωνα με το Centre for Strategic and International Studies (CSIS), η Κίνα διαθέτει πλέον τη μεγαλύτερη ναυτική δύναμη στον κόσμο, με 234 πολεμικά πλοία έναντι 219 του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.
Αυτός ο αριθμός περιλαμβάνει όλα τα γνωστά ενεργά, επανδρωμένα, εξοπλισμένα με πυραύλους ή τορπίλες πλοία ή υποβρύχια άνω των 1.000 τόνων εκτόπισης, συμπεριλαμβανομένων και 22 κορβετών που μεταφέρθηκαν πρόσφατα στην Ακτοφυλακή της Κίνας – αλλά όχι τα περίπου 80 μικρά σκάφη περιπολίας με πυραύλους που χειρίζεται το PLA Navy (PLAN).
Η διαπίστωση αυτή υποστηρίζεται και από έγγραφο του Κογκρέσου των ΗΠΑ με τίτλο «China Naval Modernization: Implications for U.S. Navy Capabilities», που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο φέτος.
«Το ναυτικό της Κίνας είναι, μακράν, το μεγαλύτερο στην Ανατολική Ασία και μεταξύ 2015 και 2020 ξεπέρασε το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ σε αριθμό πλοίων μάχης», αναφέρει το έγγραφο.

Παραδοχή από Πεντάγωνο
Το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ αναφέρει πως το ναυτικό της Κίνας «είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο με περισσότερες από 370 πλατφόρμες μάχης [δηλαδή πλοία], περιλαμβάνοντας κύριες επιφανειακές μονάδες, υποβρύχια, αμφίβια πλοία, ναρκαλιευτικά, αεροπλανοφόρα και βοηθητικά πλοία στόλου».
«Η συνολική δύναμη μάχης του ναυτικού της Κίνας αναμένεται να αυξηθεί σε 395 πλοία μέχρι το 2025 και 435 μέχρι το 2030.
Συγκριτικά, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ είχε 296 πλοία μάχης στις 30 Σεπτεμβρίου 2024, και προβλέπεται να έχει 294 μέχρι το τέλος του οικονομικού έτους 2030», αναφέρει η έκθεση του Κογκρέσου.
Το 2004, οι ΗΠΑ διέθεταν 76 πλοία περισσότερα από την Κίνα.
Το 2014, το Πεκίνο ξεπέρασε την Ουάσιγκτον σε αριθμό πλοίων και μέχρι το 2023 η Κίνα είχε 41 περισσότερα.
Τεχνολογικό και αριθμητικό πλεονέκτημα
Ωστόσο, οι ΗΠΑ διατηρούν ακόμα τεχνολογικό και αριθμητικό πλεονέκτημα σε αεροπλανοφόρα και υποβρύχια.
Οι ΗΠΑ διαθέτουν 11 αεροπλανοφόρα, όλα πυρηνοκίνητα.
Η Κίνα έχει μόνο δύο επιχειρησιακά, ενώ ένα τρίτο βρίσκεται σε δοκιμές.
Δεν έχει ακόμη κατασκευάσει πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο, αν και αναφορές δείχνουν ότι το τέταρτο αεροπλανοφόρο τύπου 004 ίσως είναι πυρηνοκίνητο.
Η Κίνα δεν θα μπορέσει να μειώσει το προβάδισμα των ΗΠΑ στα αεροπλανοφόρα για πολλές δεκαετίες.
Ωστόσο, στον κρίσιμο τομέα του υποβρύχιου πολέμου, το Πεκίνο φαίνεται να πλησιάζει περισσότερο από ποτέ.

Κίνα vs ΗΠΑ: Ικανότητες Υποβρυχίων
Σύμφωνα με το Nuclear Threat Initiative (NTI), το ναυτικό των ΗΠΑ διαθέτει σήμερα 71 υποβρύχια – όλα πυρηνοκίνητα.
Αυτά περιλαμβάνουν:
- 14 υποβρύχια βαλλιστικών πυραύλων (SSBNs),
- 53 επιθετικά πυρηνοκίνητα υποβρύχια (SSNs),
- 4 υποβρύχια καθοδηγούμενων πυραύλων (SSGNs).
Η Κίνα, κατά το NTI, έχει 60 υποβρύχια, εκ των οποίων μόνο τα 12 είναι πυρηνοκίνητα.
Αναλυτικά:
- 6 SSBNs,
- 6 SSNs,
- 48 συμβατικά (ντίζελ-ηλεκτρικά) υποβρύχια (SSKs), από τα οποία τα 12 διαθέτουν τεχνολογία AIP (Air-independent propulsion), που τα καθιστά πιο αθόρυβα και τους επιτρέπει μεγαλύτερη παραμονή υποβρυχίως.

Πυρηνόκινητα υποβρύχια
Αν και η Κίνα δεν έχει επιχειρησιακό πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο, έχει εμπειρία σχεδόν 50 ετών στην κατασκευή πυρηνοκίνητων υποβρυχίων.
Το πρώτο πυρηνοκίνητο υποβρύχιό της, αν και αργό και θορυβώδες, μπήκε σε υπηρεσία το 1974 (τύπου 091 – Han-class).
Αντικαταστάθηκε από το Type 093 (Shang-class), σχεδιασμένο με ρωσική βοήθεια, με έμφαση στη μείωση θορύβου και τη βελτίωση μαχητικής ικανότητας.
Μεταγενέστερες εκδόσεις όπως τα Type 093A και 093B περιλαμβάνουν κατακόρυφους εκτοξευτές πυραύλων (VLS), κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά σε κινεζικό επιθετικό υποβρύχιο.
Ο Brent Sadler, βετεράνος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ και αναλυτής στο Heritage Foundation, δήλωσε στη Wall Street Journal: «Μπορεί να βρίσκονται στο κατώφλι ενός τεχνολογικού άλματος, όπου θα μπορούν να καταστήσουν τα υποβρύχια εξαιρετικά αθόρυβα και δύσκολο να εντοπιστούν».
Νέα μοντέλα όπως το Type 095, με VLS για πυραύλους cruise, ενισχύουν το επιχειρησιακό εύρος του ναυτικού της Κίνας.
Ο Christopher Carlson, πρώην πλοίαρχος του US Navy Reserve, δήλωσε: «Το Type 095 θα είναι ένα πολύ αθόρυβο υποβρύχιο. Αυτό θα δυσκολέψει την κατάσταση σημαντικά».
Σύμφωνα με το Institute for National Defense and Security Research, τα υποβρύχια Type 095 και Type 096 φτάνουν τις δυνατότητες των αντίστοιχων των ΗΠΑ και Ρωσίας.
Το Type 095 έχει δυνατότητα επιχειρήσεων 90 ημερών, φέρει 24 τορπίλες και 16 εκτοξευτές, με πυραύλους YJ-18 (κατά πλοίων), CJ-10 (κατά εδάφους) και HQ-10 (αντιαεροπορικούς).
Το υποβρύχιο δυναμικό της Κίνας θα ξεπεράσει τις ΗΠΑ έως το 2030;
Οι ΗΠΑ διατηρούν ακόμα πλεονέκτημα, αλλά πολλά από τα υποβρύχιά τους είναι κατασκευασμένα από την εποχή του Ψυχρού Πολέμου και πλησιάζουν τη συνταξιοδότησή τους.
Η Κίνα, αντίθετα, κατασκευάζει περισσότερα υποβρύχια κάθε χρόνο.
Σύμφωνα με το σχέδιο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ για το 2025, η δύναμη υποβρυχίων θα πέσει στα 47 μέχρι το τέλος της δεκαετίας και δεν θα φτάσει τα 66 πριν το 2054.
Οι δύο ναυπηγικές εγκαταστάσεις των ΗΠΑ δυσκολεύονται να παράγουν τα δύο ετήσια υποβρύχια τύπου Virginia που απαιτούνται.
Σύμφωνα με το CSIS, η υποχώρηση της ναυτικής υπεροχής των ΗΠΑ είναι δύσκολο να αναστραφεί, καθώς συνδέεται με μακροχρόνιες οικονομικές και βιομηχανικές τάσεις.
Αντίθετα, η Κίνα αναμένεται να φτάσει τα 80 υποβρύχια μέχρι το 2035, εκ των οποίων σχεδόν τα 20 θα είναι πυρηνοκίνητα, σύμφωνα με το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ.
Το CSIS αναφέρει πως η Κίνα έχει κατασκευάσει 7-8 Type 093B τα τελευταία τρία χρόνια – περισσότερα απ' όσα κατασκεύασε σε 30 χρόνια.
Αν συμπεριληφθούν και τα συμβατικά Type 039C, ο συνολικός αριθμός ξεπερνά τα 15.

Περισσότερα υποβρύχια σημαίνει αυτόματη νίκη;
Παρότι φαίνεται ότι μέχρι τη δεκαετία του 2030 το PLAN θα ξεπεράσει τις ΗΠΑ σε αριθμό υποβρυχίων, αυτό δεν σημαίνει αυτόματη κυριαρχία.
Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ έχει τεράστια εμπειρία μάχης και λειτουργίας στη θάλασσα.
«Οι ΗΠΑ έχουν ναυτική παράδοση σε ανοιχτές θάλασσες πάνω από δύο αιώνες, ενώ η Κίνα λιγότερο από τρεις δεκαετίες», αναφέρει έγγραφο του CSIS.
Επιπλέον, οι ΗΠΑ διαθέτουν πολλούς συμμάχους στον Ινδο-Ειρηνικό – όπως η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, η Αυστραλία και οι Φιλιππίνες.
Επίσης, οι ΗΠΑ διατηρούν πλεονέκτημα σε αεροπλανοφόρα και πυρηνοκίνητα υποβρύχια.
Ωστόσο, η αυξανόμενη ισχύς των κινεζικών υποβρυχίων είναι σίγουρα αιτία ανησυχίας για το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ.
www.bankingnews.gr
Η Κίνα που μέχρι πριν λίγες δεκαετίες… μάθαινε να πλέει σε βαθιά νερά, βρίσκεται τώρα στα πρόθυρα να εκθρονίσει τις ΗΠΑ από την κορυφή της υποθαλάσσιας παγκόσμιας κυριαρχίας.
Έως το 2030, εκτιμάται ότι το Πεκίνο δεν θα διαθέτει απλώς τον μεγαλύτερο στόλο υποβρυχίων στον κόσμο, θα διαθέτει έναν πιο αθόρυβο, πιο γρήγορο και φονικότερο στόλο, ικανό να ανατρέψει τη στρατηγική ισορροπία στον Ινδο-Ειρηνικό.
Καθώς η παγκόσμια προσοχή είναι στραμμένη στην Ουκρανία, οι ναυτικές βάσεις της Κίνας εργάζονται αθόρυβα, αλλά ασταμάτητα.
Οι ΗΠΑ, με υποβρύχια που γερνούν και ναυπηγεία που δεν προλαβαίνουν την τεχνολογική έκρηξη, βλέπουν το μονοπώλιο ισχύος τους να απειλείται πιο άμεσα από ποτέ.
Το ερώτημα πια δεν είναι αν η Κίνα θα ξεπεράσει τις ΗΠΑ στους ωκεανούς.
Το ερώτημα είναι: πότε – και πόσο έτοιμος θα είναι ο υπόλοιπος κόσμος όταν αυτό συμβεί.
Ο μεγαλύτερος ναυτικός στόλος
Η Κίνα διαθέτει ήδη τον μεγαλύτερο ναυτικό στόλο στον κόσμο.
Παρ' ότι έχει αριθμητικό πλεονέκτημα, οι ΗΠΑ εξακολουθούν να διατηρούν τόσο ποιοτική όσο και ποσοτική υπεροχή σε υποβρύχια και αεροπλανοφόρα.
Ωστόσο, πρόσφατες αναλύσεις από ειδικούς στην ασφάλεια δείχνουν ότι η Κίνα κλείνει την ψαλίδα, τουλάχιστον σε έναν τομέα – στον υποβρύχιο πόλεμο, τόσο σε αριθμούς όσο και σε ποιότητα.
Έως το 2030, η Κίνα όχι μόνο θα ξεπερνά τις ΗΠΑ αριθμητικά σε υποβρύχια, αλλά τα κινεζικά υποβρύχια γίνονται επίσης πιο αθόρυβα, ταχύτερα και ικανά να φέρουν πιο προηγμένα όπλα και καλύτερους αισθητήρες, ενώ μπορούν να παραμένουν υποβρυχίως για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα.

Ανατροπή ισορροπιών στον Ειρηνικό
Η ταχεία πρόοδος της Κίνας στην τεχνολογία υποβρυχίων έχει τη δυνατότητα να αλλάξει την ισορροπία ισχύος στον Ινδο-Ειρηνικό.
Μετά την Ουκρανία, το επόμενο πιθανό σημείο ανάφλεξης θα μπορούσε να είναι η Ταϊβάν, την οποία η Κίνα έχει δεσμευτεί να επανενώσει με την ηπειρωτική χώρα, ακόμα και με τη χρήση βίας.
Τα τελευταία χρόνια, υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι των ΗΠΑ έχουν δηλώσει ότι η Κίνα θα εισβάλει στην Ταϊβάν μέχρι το 2027, αλλά το Πεκίνο αρνείται ότι υπάρχει τέτοιο χρονοδιάγραμμα.
Οποιαδήποτε σύγκρουση για την Ταϊβάν θα περιλαμβάνει απαραίτητα σημαντικό ρόλο για το ναυτικό, με τον υποβρύχιο στόλο υποβρυχίων και υποθαλάσσιων drone να διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο.
Ωστόσο, παρά αυτή τη δυσοίωνη πραγματικότητα, οι ΗΠΑ δεν μπορούν να κάνουν πολλά, καθώς οι δυνατότητες τους σε ναυπηγήσεις πλοίων και υποβρυχίων έχουν βρεθεί σε συστηματική πτώση εδώ και δεκαετίες – μια τάση που δεν αντιστρέφεται σε λίγα χρόνια.
Κίνα vs ΗΠΑ: Σύγκριση Ναυτικών Δυνάμεων
Σύμφωνα με το Centre for Strategic and International Studies (CSIS), η Κίνα διαθέτει πλέον τη μεγαλύτερη ναυτική δύναμη στον κόσμο, με 234 πολεμικά πλοία έναντι 219 του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.
Αυτός ο αριθμός περιλαμβάνει όλα τα γνωστά ενεργά, επανδρωμένα, εξοπλισμένα με πυραύλους ή τορπίλες πλοία ή υποβρύχια άνω των 1.000 τόνων εκτόπισης, συμπεριλαμβανομένων και 22 κορβετών που μεταφέρθηκαν πρόσφατα στην Ακτοφυλακή της Κίνας – αλλά όχι τα περίπου 80 μικρά σκάφη περιπολίας με πυραύλους που χειρίζεται το PLA Navy (PLAN).
Η διαπίστωση αυτή υποστηρίζεται και από έγγραφο του Κογκρέσου των ΗΠΑ με τίτλο «China Naval Modernization: Implications for U.S. Navy Capabilities», που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο φέτος.
«Το ναυτικό της Κίνας είναι, μακράν, το μεγαλύτερο στην Ανατολική Ασία και μεταξύ 2015 και 2020 ξεπέρασε το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ σε αριθμό πλοίων μάχης», αναφέρει το έγγραφο.
Παραδοχή από Πεντάγωνο
Το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ αναφέρει πως το ναυτικό της Κίνας «είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο με περισσότερες από 370 πλατφόρμες μάχης [δηλαδή πλοία], περιλαμβάνοντας κύριες επιφανειακές μονάδες, υποβρύχια, αμφίβια πλοία, ναρκαλιευτικά, αεροπλανοφόρα και βοηθητικά πλοία στόλου».
«Η συνολική δύναμη μάχης του ναυτικού της Κίνας αναμένεται να αυξηθεί σε 395 πλοία μέχρι το 2025 και 435 μέχρι το 2030.
Συγκριτικά, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ είχε 296 πλοία μάχης στις 30 Σεπτεμβρίου 2024, και προβλέπεται να έχει 294 μέχρι το τέλος του οικονομικού έτους 2030», αναφέρει η έκθεση του Κογκρέσου.
Το 2004, οι ΗΠΑ διέθεταν 76 πλοία περισσότερα από την Κίνα.
Το 2014, το Πεκίνο ξεπέρασε την Ουάσιγκτον σε αριθμό πλοίων και μέχρι το 2023 η Κίνα είχε 41 περισσότερα.
Τεχνολογικό και αριθμητικό πλεονέκτημα
Ωστόσο, οι ΗΠΑ διατηρούν ακόμα τεχνολογικό και αριθμητικό πλεονέκτημα σε αεροπλανοφόρα και υποβρύχια.
Οι ΗΠΑ διαθέτουν 11 αεροπλανοφόρα, όλα πυρηνοκίνητα.
Η Κίνα έχει μόνο δύο επιχειρησιακά, ενώ ένα τρίτο βρίσκεται σε δοκιμές.
Δεν έχει ακόμη κατασκευάσει πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο, αν και αναφορές δείχνουν ότι το τέταρτο αεροπλανοφόρο τύπου 004 ίσως είναι πυρηνοκίνητο.
Η Κίνα δεν θα μπορέσει να μειώσει το προβάδισμα των ΗΠΑ στα αεροπλανοφόρα για πολλές δεκαετίες.
Ωστόσο, στον κρίσιμο τομέα του υποβρύχιου πολέμου, το Πεκίνο φαίνεται να πλησιάζει περισσότερο από ποτέ.

Κίνα vs ΗΠΑ: Ικανότητες Υποβρυχίων
Σύμφωνα με το Nuclear Threat Initiative (NTI), το ναυτικό των ΗΠΑ διαθέτει σήμερα 71 υποβρύχια – όλα πυρηνοκίνητα.
Αυτά περιλαμβάνουν:
- 14 υποβρύχια βαλλιστικών πυραύλων (SSBNs),
- 53 επιθετικά πυρηνοκίνητα υποβρύχια (SSNs),
- 4 υποβρύχια καθοδηγούμενων πυραύλων (SSGNs).
Η Κίνα, κατά το NTI, έχει 60 υποβρύχια, εκ των οποίων μόνο τα 12 είναι πυρηνοκίνητα.
Αναλυτικά:
- 6 SSBNs,
- 6 SSNs,
- 48 συμβατικά (ντίζελ-ηλεκτρικά) υποβρύχια (SSKs), από τα οποία τα 12 διαθέτουν τεχνολογία AIP (Air-independent propulsion), που τα καθιστά πιο αθόρυβα και τους επιτρέπει μεγαλύτερη παραμονή υποβρυχίως.
Πυρηνόκινητα υποβρύχια
Αν και η Κίνα δεν έχει επιχειρησιακό πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο, έχει εμπειρία σχεδόν 50 ετών στην κατασκευή πυρηνοκίνητων υποβρυχίων.
Το πρώτο πυρηνοκίνητο υποβρύχιό της, αν και αργό και θορυβώδες, μπήκε σε υπηρεσία το 1974 (τύπου 091 – Han-class).
Αντικαταστάθηκε από το Type 093 (Shang-class), σχεδιασμένο με ρωσική βοήθεια, με έμφαση στη μείωση θορύβου και τη βελτίωση μαχητικής ικανότητας.
Μεταγενέστερες εκδόσεις όπως τα Type 093A και 093B περιλαμβάνουν κατακόρυφους εκτοξευτές πυραύλων (VLS), κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά σε κινεζικό επιθετικό υποβρύχιο.
Ο Brent Sadler, βετεράνος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ και αναλυτής στο Heritage Foundation, δήλωσε στη Wall Street Journal: «Μπορεί να βρίσκονται στο κατώφλι ενός τεχνολογικού άλματος, όπου θα μπορούν να καταστήσουν τα υποβρύχια εξαιρετικά αθόρυβα και δύσκολο να εντοπιστούν».
Νέα μοντέλα όπως το Type 095, με VLS για πυραύλους cruise, ενισχύουν το επιχειρησιακό εύρος του ναυτικού της Κίνας.
Ο Christopher Carlson, πρώην πλοίαρχος του US Navy Reserve, δήλωσε: «Το Type 095 θα είναι ένα πολύ αθόρυβο υποβρύχιο. Αυτό θα δυσκολέψει την κατάσταση σημαντικά».
Σύμφωνα με το Institute for National Defense and Security Research, τα υποβρύχια Type 095 και Type 096 φτάνουν τις δυνατότητες των αντίστοιχων των ΗΠΑ και Ρωσίας.
Το Type 095 έχει δυνατότητα επιχειρήσεων 90 ημερών, φέρει 24 τορπίλες και 16 εκτοξευτές, με πυραύλους YJ-18 (κατά πλοίων), CJ-10 (κατά εδάφους) και HQ-10 (αντιαεροπορικούς).
Το υποβρύχιο δυναμικό της Κίνας θα ξεπεράσει τις ΗΠΑ έως το 2030;
Οι ΗΠΑ διατηρούν ακόμα πλεονέκτημα, αλλά πολλά από τα υποβρύχιά τους είναι κατασκευασμένα από την εποχή του Ψυχρού Πολέμου και πλησιάζουν τη συνταξιοδότησή τους.
Η Κίνα, αντίθετα, κατασκευάζει περισσότερα υποβρύχια κάθε χρόνο.
Σύμφωνα με το σχέδιο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ για το 2025, η δύναμη υποβρυχίων θα πέσει στα 47 μέχρι το τέλος της δεκαετίας και δεν θα φτάσει τα 66 πριν το 2054.
Οι δύο ναυπηγικές εγκαταστάσεις των ΗΠΑ δυσκολεύονται να παράγουν τα δύο ετήσια υποβρύχια τύπου Virginia που απαιτούνται.
Σύμφωνα με το CSIS, η υποχώρηση της ναυτικής υπεροχής των ΗΠΑ είναι δύσκολο να αναστραφεί, καθώς συνδέεται με μακροχρόνιες οικονομικές και βιομηχανικές τάσεις.
Αντίθετα, η Κίνα αναμένεται να φτάσει τα 80 υποβρύχια μέχρι το 2035, εκ των οποίων σχεδόν τα 20 θα είναι πυρηνοκίνητα, σύμφωνα με το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ.
Το CSIS αναφέρει πως η Κίνα έχει κατασκευάσει 7-8 Type 093B τα τελευταία τρία χρόνια – περισσότερα απ' όσα κατασκεύασε σε 30 χρόνια.
Αν συμπεριληφθούν και τα συμβατικά Type 039C, ο συνολικός αριθμός ξεπερνά τα 15.
Περισσότερα υποβρύχια σημαίνει αυτόματη νίκη;
Παρότι φαίνεται ότι μέχρι τη δεκαετία του 2030 το PLAN θα ξεπεράσει τις ΗΠΑ σε αριθμό υποβρυχίων, αυτό δεν σημαίνει αυτόματη κυριαρχία.
Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ έχει τεράστια εμπειρία μάχης και λειτουργίας στη θάλασσα.
«Οι ΗΠΑ έχουν ναυτική παράδοση σε ανοιχτές θάλασσες πάνω από δύο αιώνες, ενώ η Κίνα λιγότερο από τρεις δεκαετίες», αναφέρει έγγραφο του CSIS.
Επιπλέον, οι ΗΠΑ διαθέτουν πολλούς συμμάχους στον Ινδο-Ειρηνικό – όπως η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, η Αυστραλία και οι Φιλιππίνες.
Επίσης, οι ΗΠΑ διατηρούν πλεονέκτημα σε αεροπλανοφόρα και πυρηνοκίνητα υποβρύχια.
Ωστόσο, η αυξανόμενη ισχύς των κινεζικών υποβρυχίων είναι σίγουρα αιτία ανησυχίας για το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών