Η εποχή των Eurofighter Typhoon στη Μεγάλη Βρετανία φτάνει επίσημα στο τέλος της, καθώς το υπουργείο Άμυνας της χώρας ανακοίνωσε την σταδιακή απόσυρση όλων των μαχητικών Eurofighter έως το 2040, με τα πρώτα αεροσκάφη ήδη να αποσύρονται και να οδηγούνται στην ανακύκλωση.
Αιτία; Η ραγδαία τεχνολογική ανωτερότητα των F-35, τα οποία πλέον αποτελούν την καρδιά της μαχητικής ισχύος της Royal Air Force (RAF).
Σύμφωνα με την υφυπουργό Άμυνας Maria Eagle, έως την 1η Ιουλίου 2025, η RAF είχε ήδη ανακυκλώσει 26 από τα 30 Tranche 1 Typhoon, δηλαδή το 87% αυτής της πρώτης γενιάς του Eurofighter.
Απομένουν μόνο τέσσερα Tranche 1 σε ενεργή υπηρεσία, μαζί με 67 Tranche 2 και 40 Tranche 3, για έναν συνολικό στόλο 111 μαχητικών.
Όπως επιβεβαίωσε, τα Tranche 1 θα έχουν αποσυρθεί πλήρως μέχρι το 2027, ενώ τα Tranche 2 και 3 θα ακολουθήσουν έως το 2040.
F-35: Ο αφανιστής του Eurofighter
Η απόφαση της Βρετανίας να μην παραγγείλει ποτέ Tranche 4 ή Tranche 5 εκδόσεις του Eurofighter σφράγισε τη μοίρα του τύπου. Αντίθετα, το Λονδίνο επέλεξε να επενδύσει εξ ολοκλήρου στο F-35, το πέμπτης γενιάς stealth μαχητικό της Lockheed Martin, το οποίο αποδεικνύεται πιο εξελιγμένο και ανταγωνιστικό σε κάθε επίπεδο.
Το F-35A και F-35B έχουν ήδη τεθεί σε υπηρεσία ή προγραμματιστεί για προμήθεια. Μάλιστα, όπως δήλωσε ανώτερος Βρετανός αξιωματούχος στο Jane’s, η RAF «βλέπει στο F-35 τη λύση για την αύξηση της μαχητικής της ισχύος». Η πρόθεση για μαζικές νέες αγορές F-35 επιβεβαιώθηκε επίσημα τον Ιούνιο του 2025.
Αποτυχία εξαγωγών και πολιτική επιβίωσης του προγράμματος
Πέρα από τη Βρετανία, το Eurofighter αντιμετωπίζει δυσκολίες και διεθνώς. Πλην μιας μικρής πώλησης 12 αεροσκαφών στην Αυστρία, το μαχητικό έχει χάσει κάθε διεθνή διαγωνισμό στον οποίο συμμετείχε απέναντι στο F-35 – σε χώρες όπως η Νότια Κορέα, η Σιγκαπούρη, η Φινλανδία και το Βέλγιο.
Παράλληλα, η γραμμή παραγωγής στο Warton απειλείται με λουκέτο, με το Υπουργείο Άμυνας να στηρίζει πλέον μόνο εξαγωγικές προσπάθειες του τύπου.
Στόχος; Χώρες που δεν μπορούν πολιτικά να αποκτήσουν F-35, όπως ορισμένα αραβικά κράτη και πιθανώς η Τουρκία.
Τεχνολογικά, έμειναν πίσω
Σε αντίθεση με άλλα τέταρτης γενιάς μαχητικά, όπως το αμερικανικό F-15EX ή το κινεζικό J-16, που έχουν διατηρήσει υψηλή ανταγωνιστικότητα, το Eurofighter υστερεί σημαντικά:
- Μέχρι το 2019 χρησιμοποιούσε ακόμη μηχανικά σαρωτικά radar, σε μια εποχή που οι μεγάλοι παίκτες είχαν ήδη μεταβεί σε AESA (ηλεκτρονικά σαρωτικά) radar.
- Το αεροσκάφος διαθέτει πολύ μικρότερο οπλικό φορτίο, περιορισμένη ακτίνα δράσης και χαμηλότερη επιχειρησιακή οροφή.
- Ασκήσεις εναέριας μάχης το έχουν καταγράψει ως κατώτερο σε απόδοση έναντι των F-35, σύμφωνα με επαναλαμβανόμενες αναφορές.
Μια «ευρωπαϊκή ιδέα» που δεν άντεξε την πραγματικότητα
Το Eurofighter σχεδιάστηκε ως κοινό ευρωπαϊκό μαχητικό από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, την Ισπανία και την Ιταλία. Ωστόσο, η τεχνολογική και βιομηχανική καθυστέρηση, σε συνδυασμό με την καταιγιστική πρόοδο των ΗΠΑ με το F-35, το καθιστούν πλέον απαρχαιωμένο.
Η Βρετανία γυρίζει σελίδα, ποντάροντας ξεκάθαρα στο μέλλον των stealth τεχνολογιών, αποχαιρετώντας ένα πρόγραμμα που κάποτε φιλοδοξούσε να είναι ο κορμός της ευρωπαϊκής αεροπορικής υπεροχής.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών